Techniektrainingen helpen fietssportblessures voorkomen

Steeds meer mensen stoppen met sporten, omdat ze geblesseerd raken. Bijvoorbeeld na een valpartij. Dat komt naar voren uit sportblessurecijfers van VeiligheidNL. Zonde, want vaak is zo'n blessure te voorkomen. Hoe? Door techniektrainingen te volgen.

Elk jaar presenteert VeiligheidNL de sportblessurecijfers. Het aantal mensen dat door zo'n blessure stopt met sporten, stijgt. Voor 3 op de 10 sporters is de blessure reden om volledig te stoppen met hun sport. Na het stoppen kiest het merendeel ervoor een andere sport te gaan doen. Bijvoorbeeld mountainbiken (10 procent). 
 

Sportblessurecijfers

 
Kijken we naar de wielersport, dan raakten 3.200 mountainbikers geblesseerd en belandden op de Eerste Hulp. Dat aantal stijgt elk jaar, onder andere door de toenemende populariteit van de sport. In tien jaar tijd steeg het aantal geblesseerde mountainbikers met 80 procent. Die grote stijging komt onder andere door de toename van het aantal mountainbikers in coronatijd. Inmiddels is dat aantal weer gezakt en kwamen er ook iets minder geblesseerde mountainbikers in 2023 in het ziekenhuis. 

Het kennisinstituut voor letselpreventie kijkt ook naar het aantal uren dat we sporten – in ons geval mountainbiken – en zet dat af tegen het aantal sporters (mountainbikers) die op de Eerste Hulp behandeld worden. VeiligheidNL krijgt gegevens van ziekenhuizen met een Eerste Hulp-post. Het CBS en RIVM leveren het aantal sporturen aan, dat ze bijhouden in de Leefstijlmonitor. Met deze gegevens rekent VeiligheidNL de kans uit dat je ernstig gewond raakt tijdens het sporten. En die kans is het grootst bij mountainbiken.
 

Ongevallen analyseren

 
De NTFU vindt elke gewonde wielersporter er één te veel. De wielersportbond wil daarom weten waar de ongevallen plaatsvinden en wat er precies gebeurt voorafgaand en tijdens zo'n fietsongeval. Maar ook: hoe wielersporters herstellen en welke nazorg ze krijgen. De bond gaat daarom samenwerken met VeiligheidNL. Zij helpen met data verzamelen en analyseren van ongevallen bij toertochten, gewone ritten en wedstrijden. Om een zo volledig mogelijk beeld te krijgen, werkt de NTFU ook samen met de KNWU. 

 

Start2Bike en kleurcodes


De NTFU moedigt veilig en verantwoord mountainbiken aan, door mountainbikers te helpen beter te worden op de fiets. We besteden aandacht aan de basistechnieken bij onze Start2Bike-trainingen, leren groepen hoe ze veilig en verantwoord over routes en door gebieden rijden en leiden instructeurs op.

Ook zorgt de NTFU ervoor dat langs steeds meer mountainbikeroutes kleurcodebordjes hangen, zodat je als mountainbiker weet hoe makkelijk of moeilijk een route is. Zo kunnen mountainbikers beter inschatten of de route qua techniek past bij hun niveau.
 

Goed leren mountainbiken voorkomt sportblessures

 
NTFU vindt het belangrijk dat meer mountainbikers een techniektraining volgen. Net zoals je leert hoe je moet duiken, skiën, motorrijden of surften, geldt dat ook voor mountainbiken. Leren hoe je moet mountainbiken zorgt ervoor dat:
  1. Je techniek verbetert;
  2. De kans op een valpartij verkleint;
  3. Je meer plezier op de mountainbike krijgt;
  4. Je beter weet hoe je mountainbike precies werkt;
  5. Je conditie en kracht verbetert;
  6. Je meer gefocust mountainbiket;
  7. Je nieuwe mensen leert kennen.
 

Waar vind je techniektrainingen voor mountainbikers

Wil je vooral de basistechnieken onder de knie krijgen? Of heb je een opfriscursus nodig? Meld je dan aan voor een Start2Bike-training bij jou in de buurt. 

Wil je structureel aan je mountainbikeskills werken? Sluit dan aan bij de trainingen die bij veel mountainbikeclubs door heel het land gegeven worden. Op Fietssport.nl/clubs vind je een overzicht van alle mountainbikeclubs in Nederland.

Zoek je een specifieke training, wil je met een aantal fietsvriend(inn)en samen een clinic volgen of wil je graag een-op-een begeleid worden? google dan 'mountainbike clinic'. Het aanbod is groot en voor ieder wat wils.

 

Misschien ook interessant...

Gelderse veerponten

NTFU op de bres voor veerponten in Gelderland

Schipper, kan ik straks nog overvaren? Dat is de vraag in Gelderland. Het geld voor de veerponten is op. Tientallen ponten verdwijnen, waardoor je straks kilometers om moet fietsen. Samen met fiets- en wandelorganisaties, start de NTFU een petitie.

Hoe je als vereniging om kunt gaan met stijgende prijzen en inflatie

De prijzen van consumentengoederen en -diensten stijgen. In juni 2022 waren goederen en diensten 8,6 procent duurder dan een jaar daarvoor, in juli ging het zelfs om 10,3 procent. Ook verenigingen kunnen te maken krijgen met stijgende kosten voor bijvoorbeeld accommodaties, inkoop voor toertochten of voor clubkleding en uitjes. Daarom geven we in het onderstaande artikel enkele tips hoe je hier als vereniging mee om kunt gaan. 

Trailfund

Drie mountainbikeroutes krijgen flinke boost met NTFU Bosch eBike Systems Trailfund

Mountainbikers kunnen zich opnieuw verheugen op een flinke boost op de routes. Het NTFU Bosch eBike Systems Trailfund gaat dit keer naar mountainbikeroutes in Deventer, Eersel en Meijel.

Versoepelingen coronamaatregelen van 25 september voor de wielersport

Per 25 september 2021 gaan er een aantal versoepelingen rondom de coronamaatregelen van kracht. Zo vervalt bijvoorbeeld de 1,5 meter maatregel en zijn grootschalige evenementen weer mogelijk. De versoepelingen hebben enkele gevolgen voor de fietssport en het verenigingsleven, we sommen ze voor je op in het onderstaande stukverenigingen@ntfu.nl

Catalonië regiopartner van Fietssport

De Spaanse regio Catalonië is een hotspot voor sportieve fietsers. Wielrenners,  mountainbikers en (steeds meer) gravelbikers komen in deze zonovergoten regio volop aan hun trekken.  Niet verwonderlijk dus dat het Catalaans Bureau voor Toerisme een samenwerking aangaat met Fietssport. Het doel: laten zien dat Catalonië behalve Barcelona, de Costa Brava, Girona, mooie stranden, tapas en sangria ook duizenden kilometers aan wielren-, mountainbike- en gravelroutes in huis heeft.

Toertochten

Er kan en mag geen streep door Limburgse toertochten

Er kan en mag géén streep gezet worden door toertochten als Limburgs Mooiste, Mergelheuvelland 2-Daagse en de vele kleinschalige toertochten die door én voor fietsliefhebbers georganiseerd worden. De NTFU wil daarom een vuist maken.

Toertochten

Veiligheidspunten opgeven bij organisatie toertocht

Toertochten zijn voor veel wielersporters een prachtige manier om van onze mooie sport te genieten. Om ook in de toekomst alles in goede banen te blijven leiden, vraagt dit extra aandacht op het gebied van veiligheid en aansprakelijkheid. Vanwege een wijziging in de aansprakelijkheidsverzekering via de NTFU is het voor toertochten die vanaf 1 februari 2023 plaatsvinden noodzakelijk om een aantal zaken te registreren.

NTFU roept gemeenten op loketten te openen

De NTFU, Koninklijke Wandel Bond Nederland (KWBN) en NOC*NSF roepen gemeentebesturen op de loketten te openen, het gesprek met organisatoren aan te gaan en toertochten weer mogelijk te maken. Dat naar aanleiding van signalen dat het organisatoren niet altijd lukt toestemming van de gemeente te krijgen. Om zoveel als mogelijk gemeenten te bereiken, verspreidt Vereniging Sport en Gemeenten (VSG) de oproep onder alle gemeenten.

Aan de slag met sociale veiligheid: volg de opleiding vertrouwenscontactpersoon!

Discriminatie, (seksuele) intimidatie, pesten en agressie zijn helaas zaken die ook in de sport voorkomen. Het is belangrijk dat personen die te maken krijgen met bovenstaande zaken ergens terecht kunnen. De vertrouwenscontactpersoon (VCP) is daarom een belangrijke schakel in een sportvereniging; het geeft sporters de kans om melding te maken van onveilige situaties en ongewenst gedrag en steun te zoeken. 

Vignet

NTFU, terreineigenaren en routebureaus starten verkenning naar landelijk vignet voor MTB-routes

De betaalbaarheid van steeds meer mountainbikeroutes staat onder druk. De routes bedruipen zichzelf veelal met een eigen vignet of lokale gelden. Vertegenwoordigers van mountainbikers, terreinbeheerders, particuliere grondeigenaren en lokale overheden gaan daarom samen de mogelijkheden voor een landelijk mountainbikevignet verkennen.