Techniektrainingen helpen fietssportblessures voorkomen

Steeds meer mensen stoppen met sporten, omdat ze geblesseerd raken. Bijvoorbeeld na een valpartij. Dat komt naar voren uit sportblessurecijfers van VeiligheidNL. Zonde, want vaak is zo'n blessure te voorkomen. Hoe? Door techniektrainingen te volgen.

Elk jaar presenteert VeiligheidNL de sportblessurecijfers. Het aantal mensen dat door zo'n blessure stopt met sporten, stijgt. Voor 3 op de 10 sporters is de blessure reden om volledig te stoppen met hun sport. Na het stoppen kiest het merendeel ervoor een andere sport te gaan doen. Bijvoorbeeld mountainbiken (10 procent). 
 

Sportblessurecijfers

 
Kijken we naar de wielersport, dan raakten 3.200 mountainbikers geblesseerd en belandden op de Eerste Hulp. Dat aantal stijgt elk jaar, onder andere door de toenemende populariteit van de sport. In tien jaar tijd steeg het aantal geblesseerde mountainbikers met 80 procent. Die grote stijging komt onder andere door de toename van het aantal mountainbikers in coronatijd. Inmiddels is dat aantal weer gezakt en kwamen er ook iets minder geblesseerde mountainbikers in 2023 in het ziekenhuis. 

Het kennisinstituut voor letselpreventie kijkt ook naar het aantal uren dat we sporten – in ons geval mountainbiken – en zet dat af tegen het aantal sporters (mountainbikers) die op de Eerste Hulp behandeld worden. VeiligheidNL krijgt gegevens van ziekenhuizen met een Eerste Hulp-post. Het CBS en RIVM leveren het aantal sporturen aan, dat ze bijhouden in de Leefstijlmonitor. Met deze gegevens rekent VeiligheidNL de kans uit dat je ernstig gewond raakt tijdens het sporten. En die kans is het grootst bij mountainbiken.
 

Ongevallen analyseren

 
De NTFU vindt elke gewonde wielersporter er één te veel. De wielersportbond wil daarom weten waar de ongevallen plaatsvinden en wat er precies gebeurt voorafgaand en tijdens zo'n fietsongeval. Maar ook: hoe wielersporters herstellen en welke nazorg ze krijgen. De bond gaat daarom samenwerken met VeiligheidNL. Zij helpen met data verzamelen en analyseren van ongevallen bij toertochten, gewone ritten en wedstrijden. Om een zo volledig mogelijk beeld te krijgen, werkt de NTFU ook samen met de KNWU. 

 

Start2Bike en kleurcodes


De NTFU moedigt veilig en verantwoord mountainbiken aan, door mountainbikers te helpen beter te worden op de fiets. We besteden aandacht aan de basistechnieken bij onze Start2Bike-trainingen, leren groepen hoe ze veilig en verantwoord over routes en door gebieden rijden en leiden instructeurs op.

Ook zorgt de NTFU ervoor dat langs steeds meer mountainbikeroutes kleurcodebordjes hangen, zodat je als mountainbiker weet hoe makkelijk of moeilijk een route is. Zo kunnen mountainbikers beter inschatten of de route qua techniek past bij hun niveau.
 

Goed leren mountainbiken voorkomt sportblessures

 
NTFU vindt het belangrijk dat meer mountainbikers een techniektraining volgen. Net zoals je leert hoe je moet duiken, skiën, motorrijden of surften, geldt dat ook voor mountainbiken. Leren hoe je moet mountainbiken zorgt ervoor dat:
  1. Je techniek verbetert;
  2. De kans op een valpartij verkleint;
  3. Je meer plezier op de mountainbike krijgt;
  4. Je beter weet hoe je mountainbike precies werkt;
  5. Je conditie en kracht verbetert;
  6. Je meer gefocust mountainbiket;
  7. Je nieuwe mensen leert kennen.
 

Waar vind je techniektrainingen voor mountainbikers

Wil je vooral de basistechnieken onder de knie krijgen? Of heb je een opfriscursus nodig? Meld je dan aan voor een Start2Bike-training bij jou in de buurt. 

Wil je structureel aan je mountainbikeskills werken? Sluit dan aan bij de trainingen die bij veel mountainbikeclubs door heel het land gegeven worden. Op Fietssport.nl/clubs vind je een overzicht van alle mountainbikeclubs in Nederland.

Zoek je een specifieke training, wil je met een aantal fietsvriend(inn)en samen een clinic volgen of wil je graag een-op-een begeleid worden? google dan 'mountainbike clinic'. Het aanbod is groot en voor ieder wat wils.

 

Misschien ook interessant...

Kleurcode

NTFU legt met video nieuwe kleurcodes voor MTB-routes uit

Om mountainbikeroutes veiliger te maken, rolt wielersportbond NTFU een kleurensysteem uit. Net als op de skipistes, geeft elke kleur de moeilijkheidsgraad van de route aan. Groen is makkelijk, blauw gemiddeld, rood moeilijk en zwart zeer moeilijk. De kleurcode herken je aan een nieuw bordje dat onder de routepijl hangt. Om te laten zien wat er technisch van je gevraagd wordt bij elk niveau en hoe het kleurensysteem precies werkt, heeft de NTFU een video gemaakt.

Kleurcode

Flevoland kleurt alle mountainbikeroutes in één keer veilig

Alle mountainbikeroutes in Flevoland hebben een kleurcode die aangeeft hoe makkelijk of moeilijk de route is. Flevoland is daarmee de eerste provincie die dit voor alle routes in één keer laat doen. Mountainbikers kunnen zo beter inschatten of een route past bij hun niveau.

Vergunningen

Land van Cuijk maakt tochten tot 1.500 deelnemers vergunningsvrij

Tochtorganisaties worstelen met steeds ingewikkeldere regels en procedures. Om te voorkomen dat ze afhaken, lobbyen KWbN en NTFU voor eenvoudigere regels. Dat dat mogelijk is, bewijst de gemeente Land van Cuijk. Daar zijn tochten met maximaal 1.500 deelnemers sinds 1 juli vergunnings- en meldingsvrij.

Cyql, Verenigingen

Nieuwe mogelijkheden na update Cyql app

Deze Cyql app, die voor NTFU verenigingen gratis te gebruiken is, maakt het plannen van clubritten een stuk eenvoudiger. Wat je allemaal kunt met Cyql, lees je op deze pagina. Inmiddels maken meer dan de helft van de NTFU verenigingen gebruik van de app én werd de app onlangs nog beoordeeld met het rapportcijfer 8,1! Cyql heeft onlangs een update gekregen waardoor er enkele extra functionaliteiten beschikbaar zijn in de app. Welke dat zijn lees je in dit artikel. 

Dijkwegen

Hoe veilig vinden fietsers het op dijkwegen

Fietsen over kilometers lange dijken is een feest voor iedereen die van oer-Hollandse landschappen houdt. Maar hoe veilig voelen fietsers zich eigenlijk, als ze zo'n dijkweg delen met andere fietsers, wandelaars, autorijders, motorrijders en landbouwverkeer. 

Geen coronatoegangsbewijs nodig voor sport buiten, binnen wel

Het coronatoegangsbewijs is niet verplicht voor sport in de buitenlucht. Het kabinet wilde per 6 november de QR-code invoeren voor sporters en publiek, zowel binnen én buiten. Na protest van de Nederlandse sportwereld en druk uit de Tweede Kamer ziet het af van de verplichting voor buitensporten. Voor de binnensport blijft de maatregel wel gelden. Voor toegang tot kleedkamer, toilet of de kantine moeten sporters en publiek hun toegangsbewijs laten scannen.

Cyql

Nieuw: subgroepen in Cyql maken plannen nog eenvoudiger

Veel wielerverenigingen fietsen in verschillende (snelheids)groepen, de planning van clubritten is vaak daarop afgestemd. De nieuwe functionaliteit 'subgroepen' in Cyql maakt het voor verenigingen nu nog eenvoudiger om ritten te plannen en op te splitsen op niveau of snelheid. 

 

Kennis & onderzoek

Het eerste gravelbike-onderzoek: de resultaten

De NTFU vroeg 700 gravelbikers het (houthakkers)hemd van het lijf. Lezers van Fietssport, Velozine en Fiets vertelden wat voor type gravelbiker ze zijn, wat zij zo leuk vinden aan gravelbiken en welke fietsen en merken ze rijden.

Veiligheid

Woensdag 13 september: Dag van de Fietsbel

Op woensdag 13 september vindt de eerste Dag van de Fietsbel plaats. Het doel van deze dag is om het belang van de fietsbel onder de aandacht te brengen bij wielrenners, mountainbikers en gravelbikers om zo veiliger en vriendelijker te fietsen.

Toertochten

Verzet tegen verbod op wielertochten in Vaals groot: NTFU stuurt brandbrief

De NTFU heeft in een brief de gemeente Vaals opgeroepen om maandag 19 februari niet in te stemmen met het voorstel om grote toertochten te verbieden. Toertochten zijn juist de oplossing om drukte tegen te gaan en niet het probleem, vindt de NTFU.