Hoe mooi is het als je makkelijker naar mooie plekjes bij jou in de buurt kunt fietsen? Zoals het bos, een natuurgebied of ander groen landschap. Fietsplatform, ANWB, Fietsersbond en wielersportbond NTFU pleiten er daarom bij Provincies voor dat zij deze recreatieve bestemmingen beter bereikbaar gaan maken.
De vier organisaties wijzen de Provincies op tien aanbevelingen, om het voor jou als fietser veiliger én beter te maken. De organisaties komen samen op voor de belangen van recreatieve fietser. Ze willen dat je als fietser meer ruimte krijgt. Een goede verbinding tussen de stad en het 'land' is een van de punten waar de overheid snel mee aan de slag kan.
Lees ook: Tien aanbevelingen voor Provincies om fietser meer ruimte te geven
Provincies kunnen nog veel verbeteren, met bijvoorbeeld een goed fietspadennetwerk en de paden en wegen goed te onderhouden. Vooral in het gebied tussen woonkernen en natuur en landschap.
"De recreatieve verbinding blijft nu bij stads- en gebiedsontwikkelingen en bij grote infrastructurele werken onderbelicht, ondanks de enorme populariteit en de grote maatschappelijke betekenis ervan. Hierdoor ontstaan nieuwe barrières, vaak onbedoeld. En als er wel een schakel ligt, zorg dan voor aangenaam asfalt, met een groene inbedding. Zo krijgt de fietser in de stad al het ‘buitengevoel", aldus Eric Nijland, directeur Fietsplatform.
De fietsorganisaties snappen uiteraard dat flora en fauna beschermd moet worden, maar vragen de Provincies goed te kijken wat er wél kan voor fietsers. Dit helpt om drukte te spreiden. En om te voorkomen dat we met z’n allen in de file naar dezelfde bestemmingen blijven gaan. Actief, ongemotoriseerd recreatieverkeer wordt hiermee gestimuleerd. Dit geeft een positieve bijdrage aan natuur- en klimaatdoelstellingen.
"Begin december zaten de vier organisaties die zich inzetten voor de fiets met Staatsbosbeheer, Natuurmonumenten en de Unie van Waterschappen om de tafel. Het delen en verruimen van onze inzichten over fietsen in de natuur was het doel, en daar konden we elkaar aardig in vinden. We kunnen concluderen dat er veel parallelle belangen zijn. Samen kunnen we nog veel winst boeken in overgangsgebieden en het landelijk gebied, en het bereikbaar maken hiervan. Een goed vertrekpunt voor versterking van de samenwerking", aldus Eric.
Recreatief fietsen groeit al jaren. Fietsers ondervinden hinder van de drukte en willen graag meer veiligheid en comfort van fietspaden en wegen. Door samen te werken, willen de landelijke fietsorganisaties ervoor zorgen dat je nu én later veilig en met plezier kunt blijven fietsen. De volledige top-10 met verbeterpunten voor recreatief fietsen op weg naar de Provinciale Statenverkiezingen kun je hier downloaden of kijk op www.fietsplatform.nl.
Naar schatting zijn er 60.500 fietsers (bron: Wielersportmonitor 2019) die niet lid zijn van een vereniging, maar dat wél graag willen. Voor jouw vereniging de kans om nieuwe leden aan te trekken. Zeker nu fietsen steeds populairder wordt. Maar, hoe maak je hen enthousiast om lid te worden? De NTFU helpt je hierbij tijdens de actie ‘Welkom op de Club’. In maart en april kunnen potentiële leden kennismaken met het fietsen bij een club. Doet jouw vereniging ook mee?
Als club is het belangrijk om jouw vrijwilligers te bedanken. Hierdoor uit je je waardering voor hun harde werk! Wij geven 6 tips.
Voor miljoenen Nederlanders is het vanwege de lockdown niet mogelijk om te sporten op hun vaste locatie of trainingstijdstip. Gelukkig zijn er mogelijkheden om toch in beweging te blijven. In dit artikel geven we informatie hoe je op een verantwoorde manier kan blijven bewegen en zo de kans op blessures verkleint als de sport weer helemaal open gaat. Door op een verantwoorde manier te blijven sporten en of bewegen blijf je fit en vitaal. Iets wat juist in deze tijd zo belangrijk is.
De ruimte om te sporten, bewegen en ontspannen staat in heel Nederland onder druk. Uit onderzoek dat de ANWB liet uitvoeren wordt duidelijk dat we steeds minder groen om ons heen hebben. En dit wordt alleen maar minder door de groeiende bevolking en toename van het toerisme.
Er is grote behoefte aan meer fietsplaatsen en betere voorzieningen voor fietsen in de trein, komt naar voren uit de enquête van de Fietsersbond onder 3.073 respondenten. Sportieve fietsers willen vooral fietshaken zodat ze hun fiets veilig kunnen stallen.
Vaak gaat het goed en delen we het fietspad zonder problemen. Soms gaat het mis en zijn er irritaties. Hoe komt dat? Is het drukker, zijn er meer verschillende soorten fietsers, is er minder begrip, ligt het aan de infrastructuur of is het een combinatie? Om deze ontwikkelingen beter te begrijpen en oplossingen te verkennen, testen en in praktijk te brengen, startte de Universiteit van Amsterdam het landelijk onderzoeksproject SamenOpHetFietspad. De NTFU heeft zich bij dit onderzoek aangesloten.
Op 16 maart zijn de gemeenteraadsverkiezingen. De gemeente is cruciaal voor het sportbeleid. Van de ruim twee miljard euro die overheid jaarlijks uitgeeft aan sport, komt 1,5 miljard van de gemeenten. Als sport- en beweegsector gaan we voor een prominente plek op de politieke agenda. Elke geïnvesteerde euro in sport en bewegen levert namelijk minimaal 2,5 euro aan maatschappelijk rendement op. Investeren in sport en bewegen is dus investeren in een gezonde en energieke gemeente.
De fietssport is er voor iedereen: fietsen is wat ons verbindt. Toch voelt niet elke wielersporters zich welkom in de sport. Zo worden fietsers met een maatje meer niet door iedereen serieus genomen. Net als mensen met een goedkope fiets en kleding.
Tijdens de persconferentie van vrijdag 26 november werden nieuwe maatregelen aangekondigd. Ook voor de wielersport heeft dit gevolgen. Zo moeten sportlocaties binnen en buiten om 17.00 uur dicht. De 1,5-meter-maatregel gold al sinds 24 november, maar wordt uitgebreid naar plekken waar je ook een coronatoegangsbewijs nodig hebt. De maatregelen gelden tot in ieder geval 19 december.
De NTFU gaat de online tool Eenvoudig Vergunningen Aanvragen verbeteren. Het uiteindelijke doel is dat organisatoren de aanvraag direct naar de juiste instanties sturen. Tot nu toe konden ze alleen een overzicht opvragen.