Hoe mooi is het als je makkelijker naar mooie plekjes bij jou in de buurt kunt fietsen? Zoals het bos, een natuurgebied of ander groen landschap. Fietsplatform, ANWB, Fietsersbond en wielersportbond NTFU pleiten er daarom bij Provincies voor dat zij deze recreatieve bestemmingen beter bereikbaar gaan maken.
De vier organisaties wijzen de Provincies op tien aanbevelingen, om het voor jou als fietser veiliger én beter te maken. De organisaties komen samen op voor de belangen van recreatieve fietser. Ze willen dat je als fietser meer ruimte krijgt. Een goede verbinding tussen de stad en het 'land' is een van de punten waar de overheid snel mee aan de slag kan.
Lees ook: Tien aanbevelingen voor Provincies om fietser meer ruimte te geven
Provincies kunnen nog veel verbeteren, met bijvoorbeeld een goed fietspadennetwerk en de paden en wegen goed te onderhouden. Vooral in het gebied tussen woonkernen en natuur en landschap.
"De recreatieve verbinding blijft nu bij stads- en gebiedsontwikkelingen en bij grote infrastructurele werken onderbelicht, ondanks de enorme populariteit en de grote maatschappelijke betekenis ervan. Hierdoor ontstaan nieuwe barrières, vaak onbedoeld. En als er wel een schakel ligt, zorg dan voor aangenaam asfalt, met een groene inbedding. Zo krijgt de fietser in de stad al het ‘buitengevoel", aldus Eric Nijland, directeur Fietsplatform.
De fietsorganisaties snappen uiteraard dat flora en fauna beschermd moet worden, maar vragen de Provincies goed te kijken wat er wél kan voor fietsers. Dit helpt om drukte te spreiden. En om te voorkomen dat we met z’n allen in de file naar dezelfde bestemmingen blijven gaan. Actief, ongemotoriseerd recreatieverkeer wordt hiermee gestimuleerd. Dit geeft een positieve bijdrage aan natuur- en klimaatdoelstellingen.
"Begin december zaten de vier organisaties die zich inzetten voor de fiets met Staatsbosbeheer, Natuurmonumenten en de Unie van Waterschappen om de tafel. Het delen en verruimen van onze inzichten over fietsen in de natuur was het doel, en daar konden we elkaar aardig in vinden. We kunnen concluderen dat er veel parallelle belangen zijn. Samen kunnen we nog veel winst boeken in overgangsgebieden en het landelijk gebied, en het bereikbaar maken hiervan. Een goed vertrekpunt voor versterking van de samenwerking", aldus Eric.
Recreatief fietsen groeit al jaren. Fietsers ondervinden hinder van de drukte en willen graag meer veiligheid en comfort van fietspaden en wegen. Door samen te werken, willen de landelijke fietsorganisaties ervoor zorgen dat je nu én later veilig en met plezier kunt blijven fietsen. De volledige top-10 met verbeterpunten voor recreatief fietsen op weg naar de Provinciale Statenverkiezingen kun je hier downloaden of kijk op www.fietsplatform.nl.
Steeds meer terreineigenaren vragen aan tochtorganisaties die inschrijfgeld berekenen een bijdrage per deelnemer. Het wordt daardoor lastiger een tocht door de natuur te organiseren. De nieuwe regels treffen vooral organisaties van mountainbike- en graveltochten.
De NTFU heeft in een brief de gemeente Vaals opgeroepen om maandag 19 februari niet in te stemmen met het voorstel om grote toertochten te verbieden. Toertochten zijn juist de oplossing om drukte tegen te gaan en niet het probleem, vindt de NTFU.
De betaalbaarheid van steeds meer mountainbikeroutes staat onder druk. De routes bedruipen zichzelf veelal met een eigen vignet of lokale gelden. Vertegenwoordigers van mountainbikers, terreinbeheerders, particuliere grondeigenaren en lokale overheden gaan daarom samen de mogelijkheden voor een landelijk mountainbikevignet verkennen.
Om veiliger en beter georganiseerd als groep te fietsen, volg je de cursus Wegkapitein. Dat kan vanaf acht deelnemers. Niet elke vereniging heeft voldoende deelnemers. In Zeeland besluiten de clubs daarom samen de cursus te volgen. Extra voordeel: het ROVZ subsidieert de cursus.
Om MTB-routes veiliger te maken, introduceert wielersportbond NTFU een kleurensysteem. Net als op de skipistes, geeft elke kleur de moeilijkheidsgraad van de route aan. De MTB-routes in Twente hebben de primeur: de eerste bordjes hangen bij Het Hulsbeek in Oldenzaal.
Het aantal wielersporters in Nederland is toegenomen tot meer dan 900.000. Steeds meer mensen wielrennen, mountainbiken of gravelbiken, blijkt uit onderzoek van wielersportbond NTFU in samenwerking met Ipsos. Wat opvalt is dat de helft van de vrouwen in de wielersport jonger dan 35 jaar is. Bij de mannen is dit 23 procent.
De NTFU was aanwezig bij de IMBA Europe Summit 2025 in Boltaña, Spanje – het hart van de Pyreneeën en een opkomende mountainbikebestemming. Samen met 170 deelnemers uit 20 landen doken we in de toekomst van mountainbiken als sport, toeristische trekker én duurzame investering.
Elke vereniging wil dat nieuwe leden zich direct thuis voelen op de club. Een club die hier in slaagt, zorgt voor een goede basis. Tevreden leden pakken bijvoorbeeld sneller vrijwilligerstaken op. Door nieuwe leden te verwelkomen, behoud je hen langer voor de club. Maar hoe kun je dit het beste doen? We geven 6 tips.
Nederland is een profkoers rijker: Tour of Holland (14-19 oktober). Voorafgaand aan dit wielerspektakel kun jij ook je lol op Hoe? Door mee te doen aan één of meerdere van de zes toffe tochten die je het mooiste van ons landje laten zien.
Fietsen is populair! De afgelopen jaren kwamen meer dan 200.000 nieuwe sportieve fietsers bij. Aansluiten bij een vereniging was echter niet vanzelfsprekend. Toch zien we dat veel fietsers wel de behoefte hebben om in een groep te fietsen, en mooie kans voor jouw club dus! Waar liggen de kansen voor jouw vereniging? We geven met een aantal feiten en cijfers enkele suggesties.