Nijmegen verwelkomt gravelbikers en mountainbikers

De gemeente Nijmegen heeft een nieuwe bosbeheervisie voor de Vier Perken, Mariënbosch en Westermeerdijk. Daarin blijven de meeste routes en paden open voor de gravelbiker. Stichting Rijk van Nijmegen en de NTFU leverden als vertegenwoordiger van een van de belangrijkste gebruikersgroepen input aan voor de plannen van de gemeente.

In het beheerplan beschrijft de gemeente hoe ze de komende jaren gaat werken de verbetering van de biodiversiteit, klimaatadaptatie en het creëren van een fysieke leefomgeving die uitnodigt tot bewegen. 

“Mariënbosch en Westermeerwijk/De Vier Perken zijn van groot belang voor de bewoners van Nijmegen. Beide bossen worden intensief voor verschillende vormen van recreatie, zoals hond uitlaten wandelen, hardlopen, mountainbiken en paardrijden gebruikt. De gemeente Nijmegen blijft al deze vormen van gebruik faciliteren, waarbij de voor de verschillende toepassingen aanwezige routes gehandhaafd blijven", is te lezen in de bosbeheervisie & werkplan bossen gemeente Nijmegen
 

 

Sportief besluit

Stichting Rijk van Nijmegen en de NTFU leverden als vertegenwoordiger van een van de belangrijkste gebruikersgroepen input voor de plannen van de gemeente. Belangrijkste punt was het toegankelijk houden van de gebieden voor de gravelbiker. En met succes.

Een sportief besluit van de gemeente Nijmegen, die daarmee de groep gravelbikers en mountainbikers erkent als gebruikersgroep. Sportieve fietsers kunnen daardoor dichtbij de stad mountainbiken en gravelbiken zonder dat zij de auto hoeven te pakken. Dit heeft als er effect dat er minder verplaatsingen en parkeerplaatsen nodig zijn in en aan de rand van natuurgebieden.

 

Goed voorbeeld doet volgen

De NTFU hoopt dat andere gemeenten en terreineigenaren het voorbeeld van Nijmegen volgen. “Complimenten voor de visie van de gemeente Nijmegen. Dit is een sterk signaal richting andere gemeenten en terreinbeheerders. We willen goede paden en netwerken, maar ook goede verbindingen van stedelijk gebied naar het buitengebied om fietsen aantrekkelijker te maken”, reageert Troy Corsen, belangenbehartiger NTFU.
Op dit moment kiezen terreinbeheerders er nog voor om paden af te sluiten voor mountainbikers en gravelbikers. Daarbij gaan ze voorbij aaneen maatschappelijke belang. Namelijk de gezondheid van de eigen in- en omwonenden en het terugdringen van beweegarmoede.

 

MTB- en gravelbikevisie 2035

Hoe ziet de toekomst van mountainbiken en gravelbiken eruit? Daar maakt de NTFU zich al een tijd druk om. Daarom kwam de wielersportbond dit voorjaar met een plan om te zorgen dat er ook in 2035 nog genoeg mogelijkheden zijn voor het mountainbiken en gravelbiken.

De visie geeft antwoord op zeven urgente uitdagingen waar mountainbikers en gravelbikers tegenaan lopen: recreatiedruk, minder ruimte, beweegarmoede, rechtszaken, juridische claims, conflicten en financiering. Een aantal van deze uitdagingen zorgt nu al voor spanning en dilemma’s in de praktijk. 
   

De logica omdraaien

Ook bij onze zuiderburen ontstaat de discussie over het toegankelijk houden van gebieden voor offroad fietsen. In De Morgen verscheen een opiniestuk van Nick Schuermans, parcoursbouwer van de PlugPlug Gravel-events en actief lid van Mountain Bikers Foundation Vlaanderen, de vereniging voor het offroad fietsen in Vlaanderen. 

Hij pleit voor het omdraaien van de logica: “Het moment lijkt aangebroken om de logica om te draaien: dat je overal mag fietsen, tenzij expliciet is aangegeven dat het niet mag.”

In Nederland zien we op steeds meer plekken borden verschijnen dat fietsen in de bossen niet meer mag. Door als NTFU in gesprek te gaan met terreineigenaren kijken we samen naar de mogelijkheden om fietsers in goede banen te leiden. Onder andere door een betere spreiding neemt de druk op een gebied af.

 

Misschien ook interessant...

Kleurcode, Veiligheid

Mountainbiken steeds populairder: voorkom blessures met training en kleurcodes

Het aantal sportblessures in Nederland is in 2024 met zo'n 300.000 gevallen gestegen. Dat meldt kenniscentrum VeiligheidNL. Naar schatting 4,6 miljoen mensen liepen gezamenlijk 5,6 miljoen blessures op.

Dijkwegen

Hoe veilig vinden fietsers het op dijkwegen

Fietsen over kilometers lange dijken is een feest voor iedereen die van oer-Hollandse landschappen houdt. Maar hoe veilig voelen fietsers zich eigenlijk, als ze zo'n dijkweg delen met andere fietsers, wandelaars, autorijders, motorrijders en landbouwverkeer. 

ATV Ruiten Drie profiteert van het succes van Start2Bike

Elk seizoen melden zich enthousiaste beginnende fietsers bij ATV Ruiten Drie. Zowel in het voor- als najaar kan de vereniging rekenen op twee volle groepen Start2Bike-deelnemers, wat op haar beurt weer zorgt voor een continue aanwas van nieuwe leden.

Doe mee met Welkom op de Club

Naar schatting zijn er 60.500 fietsers (bron: Wielersportmonitor 2019) die niet lid zijn van een vereniging, maar dat wél graag willen. Voor jouw vereniging de kans om nieuwe leden aan te trekken. Zeker nu fietsen steeds populairder wordt. Maar, hoe maak je hen enthousiast om lid te worden? De NTFU helpt je hierbij tijdens de actie ‘Welkom op de Club’. In juli kunnen potentiële leden kennismaken met het fietsen bij een club. Doet jouw vereniging ook mee?

Ondersteuning bij lokale lobby

Arnhem praat met fietsers na protest tegen sluiting bospaden

Arnhemse wielerverenigingen praten tóch mee over de bospaden bij Arnhem. Ze protesteerden met de NTFU tegen sluiting voor fietsers. De clubs maken nu een voorstel waarbij fietsers wél welkom zijn. Of de gemeente écht akkoord gaat met het plan, moet nog blijken. 

Vignet

NTFU, terreineigenaren en routebureaus starten verkenning naar landelijk vignet voor MTB-routes

De betaalbaarheid van steeds meer mountainbikeroutes staat onder druk. De routes bedruipen zichzelf veelal met een eigen vignet of lokale gelden. Vertegenwoordigers van mountainbikers, terreinbeheerders, particuliere grondeigenaren en lokale overheden gaan daarom samen de mogelijkheden voor een landelijk mountainbikevignet verkennen.

Kennis & onderzoek, Veiligheid

NTFU, KNWU en VeiligheidNL bundelen krachten om fietsongevallen te voorkomen

Wielrennen, mountainbiken of gravelbiken is gezond. Maar de ongevallencijfers laten ook een keerzijde zien. Als het misgaat, is het letsel vaak ernstig. De NTFU, KNWU en het kenniscentrum letselpreventie VeiligheidNL gaan daarom samenwerken om fietsongevallen te voorkomen.

Verenigingen

Boete illegaal gebruik foto's: wat moet je doen?

De NTFU krijgt steeds vaker berichten van wielerclubs die een boete krijgen voor illegaal gebruik van foto’s. De kosten lopen op van tot een paar honderd tot duizenden euro. Hoe los je dit op?

Veiligheid

Aan de slag met de vier V's van veiligheid

De NTFU vindt het belangrijk dat alle fietsers vrij, plezierig en in een veilige omgeving kunnen sporten. Zonder grensoverschrijdend gedrag. Dat begint bij een goede basis. Daarom moedigen we verenigingen aan om aan de slag te gaan met de 4 v’s voor veiligheid. Deze 4 v’s bieden een stevig fundament voor sportclubs rondom sociale veiligheid. Als je hieraan voldoet, ben je als club goed op weg!
 

Afsluitdijk

Fietsorganisaties teleurgesteld over mogelijkheden voor fietsen en wandelen op de Afsluitdijk

Rijkswaterstaat moet meer doen om fietsen en wandelen mogelijk te maken op de Afsluitdijk. De 32 kilometer lange dijk blijft tot 2025 gesloten voor fietsers en wandelaars omdat de dijk versterkt en vernieuwd wordt. Fietsplatform, Wandelnet, de NTFU en Fietsersbond zijn teleurgesteld en sturen daarom een brief aan de Tweede Kamer. Daarin vragen ze opnieuw aandacht voor de adviezen die ze begin 2020 al gaven aan Rijkswaterstaat.