Nijmegen verwelkomt gravelbikers en mountainbikers

De gemeente Nijmegen heeft een nieuwe bosbeheervisie voor de Vier Perken, Mariënbosch en Westermeerdijk. Daarin blijven de meeste routes en paden open voor de gravelbiker. Stichting Rijk van Nijmegen en de NTFU leverden als vertegenwoordiger van een van de belangrijkste gebruikersgroepen input aan voor de plannen van de gemeente.

In het beheerplan beschrijft de gemeente hoe ze de komende jaren gaat werken de verbetering van de biodiversiteit, klimaatadaptatie en het creëren van een fysieke leefomgeving die uitnodigt tot bewegen. 

“Mariënbosch en Westermeerwijk/De Vier Perken zijn van groot belang voor de bewoners van Nijmegen. Beide bossen worden intensief voor verschillende vormen van recreatie, zoals hond uitlaten wandelen, hardlopen, mountainbiken en paardrijden gebruikt. De gemeente Nijmegen blijft al deze vormen van gebruik faciliteren, waarbij de voor de verschillende toepassingen aanwezige routes gehandhaafd blijven", is te lezen in de bosbeheervisie & werkplan bossen gemeente Nijmegen
 

 

Sportief besluit

Stichting Rijk van Nijmegen en de NTFU leverden als vertegenwoordiger van een van de belangrijkste gebruikersgroepen input voor de plannen van de gemeente. Belangrijkste punt was het toegankelijk houden van de gebieden voor de gravelbiker. En met succes.

Een sportief besluit van de gemeente Nijmegen, die daarmee de groep gravelbikers en mountainbikers erkent als gebruikersgroep. Sportieve fietsers kunnen daardoor dichtbij de stad mountainbiken en gravelbiken zonder dat zij de auto hoeven te pakken. Dit heeft als er effect dat er minder verplaatsingen en parkeerplaatsen nodig zijn in en aan de rand van natuurgebieden.

 

Goed voorbeeld doet volgen

De NTFU hoopt dat andere gemeenten en terreineigenaren het voorbeeld van Nijmegen volgen. “Complimenten voor de visie van de gemeente Nijmegen. Dit is een sterk signaal richting andere gemeenten en terreinbeheerders. We willen goede paden en netwerken, maar ook goede verbindingen van stedelijk gebied naar het buitengebied om fietsen aantrekkelijker te maken”, reageert Troy Corsen, belangenbehartiger NTFU.
Op dit moment kiezen terreinbeheerders er nog voor om paden af te sluiten voor mountainbikers en gravelbikers. Daarbij gaan ze voorbij aaneen maatschappelijke belang. Namelijk de gezondheid van de eigen in- en omwonenden en het terugdringen van beweegarmoede.

 

MTB- en gravelbikevisie 2035

Hoe ziet de toekomst van mountainbiken en gravelbiken eruit? Daar maakt de NTFU zich al een tijd druk om. Daarom kwam de wielersportbond dit voorjaar met een plan om te zorgen dat er ook in 2035 nog genoeg mogelijkheden zijn voor het mountainbiken en gravelbiken.

De visie geeft antwoord op zeven urgente uitdagingen waar mountainbikers en gravelbikers tegenaan lopen: recreatiedruk, minder ruimte, beweegarmoede, rechtszaken, juridische claims, conflicten en financiering. Een aantal van deze uitdagingen zorgt nu al voor spanning en dilemma’s in de praktijk. 
   

De logica omdraaien

Ook bij onze zuiderburen ontstaat de discussie over het toegankelijk houden van gebieden voor offroad fietsen. In De Morgen verscheen een opiniestuk van Nick Schuermans, parcoursbouwer van de PlugPlug Gravel-events en actief lid van Mountain Bikers Foundation Vlaanderen, de vereniging voor het offroad fietsen in Vlaanderen. 

Hij pleit voor het omdraaien van de logica: “Het moment lijkt aangebroken om de logica om te draaien: dat je overal mag fietsen, tenzij expliciet is aangegeven dat het niet mag.”

In Nederland zien we op steeds meer plekken borden verschijnen dat fietsen in de bossen niet meer mag. Door als NTFU in gesprek te gaan met terreineigenaren kijken we samen naar de mogelijkheden om fietsers in goede banen te leiden. Onder andere door een betere spreiding neemt de druk op een gebied af.

 

Misschien ook interessant...

Goed voorbeeld: clubactiviteiten in coronatijd

De 1,5 meter afstand en gelimiteerde groepsgrootte maakt het organiseren van clubactiviteiten in coronatijd niet eenvoudig. Eerder schreven we al over de puzzelcompetitie, challenges en de fietsbingo om actief te blijven als vereniging. Ditmaal drie nieuwe voorbeelden van clubactiviteiten in coronatijd. 

Imago

Podcast Fietsland: NTFU over drukte Veluwe en beeldvorming van wielrenners

In de nieuwe podcast Fietsland schuift Troy van de NTFU aan bij Marijn de Vries en Maarten Tjallingii voor een gesprek over... onszelf. Want ja, wielrenners zijn ook nét mensen.

Trailcrews

Nog beter routes aanleggen en onderhouden centraal thema tijdens eerste landelijke Traildag

De NTFU wil dat mountainbikers over mooie en veilige routes rijden. De bond helpt daarom trailcrews die de tracks aanleggen. Ruim 30 van die crews kwamen naar de landelijke Traildag. Doel: leren van elkaar hoe je routes nóg beter aanlegt en onderhoudt.

Goed voorbeeld: Het beleidsplan van TC de Pedaleurs Malden: voor leden, door leden

Hoe ontwikkel je een beleidsplan dat de behoeften van leden weerspiegelt en verenigingsbreed gedragen wordt? TC de Pedaleurs Malden nam haar kernwaarden in overweging en stelde in overleg met haar leden een nieuwe toekomstvisie op.

Meer ruimte voor de fiets

NTFU maakt zich met NOCNSF bij Tweede Kamer-verkiezingen sterk voor meer ruimte voor de fiets

Naast het ondersteunen van clubs, tochten en trailcrews en opleiden van wegkapiteins, behartigt de NTFU ook de belangen van wielrenners, mountainbikers en gravelbikers bij de politiek. In de aanloop naar de Tweede Kamer-verkiezingen van 22 november vraagt NTFU met hulp van NOC*NSF bij politieke partijen meer aandacht te hebben voor ruimte voor de fietser.

Goed voorbeeld: Instructeurs opleiden met financiële ondersteuning vanuit het Sportakkoord

Wil je als vereniging instructeurs opleiden, maar heb je daar niet de financiële middelen voor? Vanuit het Sportakkoord kun je aanspraak maken op een vergoeding. Dat bood Mountainbikevereniging Havelte en FietsZe Vledder de mogelijkheid begeleiders op te leiden tot basisinstructeur MTB

Toertochten

Goed voorbeeld: oudste graveltocht

De eerste Brabantse Strade Bianche werd al georganiseerd toen de meeste fietsers bij gravel nog aan tennis dachten. “In 2015 zette Wielerclub Mill een tocht uit voor racefietsers die grotendeels over kiezelstroken, zandpaden en oude binnenwegen liep. Hiermee is onze Strade waarschijnlijk de oudste graveltocht van Nederland. Door het overweldigende succes van de laatste editie is het einde nog lang niet in zicht.”

Kennis & onderzoek

Minder overlast voor recreanten en natuur door mountainbikeroutes

Mountainbiken is populair: het aantal beoefenaars steeg de afgelopen jaren naar 480.000. Ook het aantal nieuwe MTB-routes nam in die periode toe. Dat is maar goed ook, want aantrekkelijke routes voorkomen overlast. 

 

6x tips om leden welkom te heten op de club

Elke vereniging wil dat nieuwe leden zich direct thuis voelen op de club. Een club die hier in slaagt, zorgt voor een goede basis. Tevreden leden pakken bijvoorbeeld sneller vrijwilligerstaken op. Door nieuwe leden te verwelkomen, behoud je hen langer voor de club. Maar hoe kun je dit het beste doen? We geven 6 tips.

Meer ruimte voor de fiets

Steeds minder groen en natuur om te sporten en ontspannen

De ruimte om te sporten, bewegen en ontspannen staat in heel Nederland onder druk. Uit onderzoek dat de ANWB liet uitvoeren wordt duidelijk dat we steeds minder groen om ons heen hebben. En dit wordt alleen maar minder door de groeiende bevolking en toename van het toerisme.