Juridische ondersteuning

Als vereniging krijg je te maken met verschillende juridische zaken die je goed ingeregeld moet hebben. Dat begint natuurlijk al met de officiële oprichting van een vereniging bij de notaris. Verder voer je een ledenadministratie volgens de wetten van de AVG en bestuur je naar de regels van de wet WBTR. Niet elke vereniging heeft zomaar toegang tot een jurist of advocaat om advies in te winnen, daarom staat de NTFU voor je klaar voor juridische ondersteuning. 

Van statuten tot aansprakelijkheid

Juridische ondersteuning is een enorm breed begrip en kan uiteenlopen van de statuten van je vereniging tot aan aansprakelijkheidskwesties binnen de vereniging. De NTFU biedt standaard enkele handige diensten waar je snel stappen mee kunt maken. Is je vraag breder dan dat? Ook dan staan we voor je klaar. Enkele veel voorkomende vraagstukken sommen we hieronder op:

  • Statuten en huishoudelijk reglement: verenigingen in oprichting of verenigingen die hun statuten en/of huishoudelijke reglement willen vernieuwen, ondersteunen we door kant-en-klare modelstatuten beschikbaar te stellen. Met deze statuten voldoe je gelijk aan wettelijke eisen zoals de AVG en WBTR. Lees hier meer over de modelstatuten.
     
  • Privacy en AVG: De privacywet 'Algemene Verordening Persoonsgegevens' (AVG) vraagt wat van je vereniging. Er dienen enkele zaken ingeregeld en vastgelegd te zijn. Bijvoorbeeld welke persoonsgegevens van leden je registreert en wie deze gegevens allemaal in kunnen zien. We hebben enkele stappen voor je uitgewerkt waarmee je de AVG binnen jouw vereniging goed inregelt. Lees hier meer over de AVG
     
  • Wet Bestuur en Toezicht Rechtspersonen (WBTR): deze wet, die in 2022 van kracht ging, is bedoeld om het bestuur en toezicht van verenigingen te verbeteren. De wet gaat in het kort over: persoonlijke hoofdelijke aanspraklijkheid van sportbestuurders, afspraken rondom bestuurlijke zaken en enkele statutaire verplichtingen. Lees hier meer over de WBTR
     
  • Aansprakelijkheid: Als vereniging ben je via de NTFU standaard verzekerd tegen wettelijke aansprakelijkheid. Ook is het mogelijk om additioneel een bestuursaansprakelijkheidsverzekering af te sluiten. Een verzekering biedt echter lang niet altijd zekerheid tegen aansprakelijkheid. Als het bestuur of de vereniging zijn taak 'onbehoorlijk' heeft uitgevoerd, kan er alsnog sprake zijn van aansprakelijkheid. Lees hier meer over de verantwoordelijkeden als verenigingen en mogelijke aansprakelijkheid

Juridische ondersteuning op maat

Staat het antwoord op jouw juridische vraag niet bij de hierboven genoemde pagina's? De NTFU biedt samen met Omnius Adviesdesk gratis eerstelijns juridisch advies. De adviesdesk is 7 dagen per week bereikbaar. 

Naar de juridische adviesdesk

Omnius Juridisch Adviesdesk

De juristen van Omnius zitten voor je klaar om samen met jou namens het bestuur en/of de vereniging te kijken wat de beste oplossing is bij een juridische kwestie. Heb je bijvoorbeeld een vraag over een besluit van de gemeente? Wil je een trainer in dienst nemen en heb je vragen over de arbeidsovereenkomst? Is er een vervelend ongeluk gebeurd tijdens het fiets met letsel? Of komt een sponsor zijn verplichtingen niet na? Zijn er leden die de ledenbijdrage niet betalen?  Zowel preventief als bij een geschil kun je contact opnemen met Omnius.
 

Wat kan Omnius voor je betekenen?

Je kan in alle gevallen gratis contact opnemen met de juridische helpdesk. Deze eerstelijnsdienst bestaat uit diagnose en triage.
Wat is de hulpvraag en wat is er nodig? We zijn van alle markten thuis. In veel gevallen wordt de vraag direct beantwoord. Is er meer nodig dan wordt er een jurist uit de tweede lijn ingeschakeld voor de behandeling van de zaak.  Veelal is dat een jurist van Omnius zelf en als er een advocaat nodig is dan wordt er namens jouw contact gezocht met een advocaat uit het netwerk van Omnius. Deze advocaat staat jou of de vereniging bij in de juridische kwestie. Dat kan een uitgebreid advies zijn of een procedure.


Hoe kun je Omnius bereiken en wanneer?

De juridische helpdesk van Omnius is 7 dagen in de week beschikbaar. Op werkdagen van 8.00 tot 18.00 uur en in het weekend van 9.00 tot 17.00 uur. Op feestdagen is Omnius gesloten.