In 2016 lanceerde de NTFU het platform Fietssport. In Fietssport Magazine, de Fietssport-app en op Fietssport.nl vinden wielrenners, mountainbikers en gravelbikers alle informatie die zij nodig hebben om hun sport te beoefenen. Steeds meer fietsers gebruiken Fietssport voor het downloaden van een route, inschrijven voor een toertocht of het vinden van een vereniging. Daarnaast kunnen leden op Fietssport.nl eenvoudig hun gegevens wijzigen, extra dekking aanvragen en schade melden.
Inmiddels hebben al 100.000 fietsers een account op Fietssport.nl en is de app al meer dan 35.000 keer gedownload. Deze grote groep fietsers brengen we regelmatig in contact met het aanbod van de NTFU-verenigingen. Zo maakten we mensen met ‘Welkom op de club’ enthousiast voor een clublidmaatschap én wordt onze online kalender jaarlijks meer dan 1 miljoen keer geraadpleegd.
Ondanks het succes van Fietssport maken nog niet alle clubleden gebruik van de voordelen van Fietssport. Hier kunnen we de hulp van de verenigingen goed bij gebruiken.
Voordelen benoemen op de clubsite
44% van de verenigingsleden weet niet precies wat het lidmaatschap bij de NTFU inhoudt. Verwijs op je website, social media of in je nieuwsbrief naar de voordelen van het lidmaatschap op Fietssport.nl. Daar lezen je leden meer over de verzekering, toertochten, Fietssport Magazine en acties via partners.
Vertel je leden over het gratis Fietssport account
Verenigingsleden krijgen tot 3 euro korting op deelname aan toertochten en kunnen snel inschrijven via Scan & Go. Om deze digitale ledenpas te activeren, kunnen jouw leden een gratis Fietssport PLUS-account aanmaken op www.fietssport.nl/ntfu.
Communiceer de Fietssport-korting op je evenementen
De meeste toertochten geven duidelijk aan hoe hoog het inschrijfgeld is en dat NTFU-leden korting krijgen. Dat leden die korting via hun Scan & Go code op Fietssport krijgen, is lang niet altijd duidelijk. Daarom vragen we je dit als volgt te communiceren: “Korting NTFU- en Fietssport-leden”.
De NTFU vindt het belangrijk dat alle fietsers vrij, plezierig en in een veilige omgeving kunnen sporten. Zonder grensoverschrijdend gedrag. Dat begint bij een goede basis. Daarom moedigen we verenigingen aan om aan de slag te gaan met de 4 v’s voor veiligheid. Deze 4 v’s bieden een stevig fundament voor sportclubs rondom sociale veiligheid. Als je hieraan voldoet, ben je als club goed op weg!
Het mooiste wielershirt van Nederland komt uit de Noordoostpolder. Dat maakte wielersportbond NTFU gisteravond bekend tijdens de theatershow De Laatste Etappe in Utrecht. Zowel het publiek als de vakjury koos voor het ontwerp van Wielervereniging Noordoostpolder: een ode aan wind, horizon en eindeloze dijken.
Wielersportbond NTFU en Ekoï gaan tot minstens 2025 samenwerken. De samenwerking tussen de twee partners uit zich als eerst via de cursus Wegkapitein. Deze cursus voor fietsverenigingen en -groepen zorgt dat zij veiliger op pad gaan. Sinds 2015 leidden we al meer dan 3.000 wegkapiteins en MTB-begeleiders op. Ekoï ondersteunt de cursus met materialen en budget.
ZLM Verzekeringen en de NTFU zetten hun gezamenlijke steun voor Brabantse toertochten door in seizoen 2025 en 2026.
In aanloop naar het WK Gravel komt oud-prof Bram Tankink met een video waarin hij gravelbikers oproept tot respect voor bewoners en de natuur. Een positieve ervaring rondom een WK is essentieel voor de toekomst van wielerevenementen, waaronder toertochten.
Tochtorganisaties werden begin 2025 geconfronteerd met een onverwachte kostenpost bij Brabants Landschap: 10 procent bijdrage per deelnemer. De NTFU vindt dat zo’n bijdrage in verhouding moet staan tot het gebruik. Ook wil de wielersportbond dat de regels duidelijker worden. Het liefst ziet de NTFU dat terreineigenaren samen afspraken maken over de deelnemersbijdrage.
Deze zomer hebben we af en toe te maken met tropische temperaturen. Heerlijk toch? Voor een dagje strand wel. Als je wil fietsen in deze hitte, moet je je goed voorbereiden!
Zo’n 17.000 mensen tekenden al de petitie voor de Gelderse veerponten. De pontjes dreigen te verdwijnen, omdat er geen geld meer is om ze in de vaart te houden. De NTFU springt daarom met fiets- en wandelorganisaties op de bres voor de pontjes.
Vaak gaat het goed en delen we het fietspad zonder problemen. Soms gaat het mis en zijn er irritaties. Hoe komt dat? Is het drukker, zijn er meer verschillende soorten fietsers, is er minder begrip, ligt het aan de infrastructuur of is het een combinatie? Om deze ontwikkelingen beter te begrijpen en oplossingen te verkennen, testen en in praktijk te brengen, startte de Universiteit van Amsterdam het landelijk onderzoeksproject SamenOpHetFietspad. De NTFU heeft zich bij dit onderzoek aangesloten.