Veelgestelde vragen

Bij het besturen en beheren van je vereniging kan veel komen kijken, zeker als je nieuw bent in je functie binnen de vereniging. Daarom proberen we je vanuit de NTFU zo goed mogelijk op weg te helpen. In het kenniscentrum en bij onze diensten kun je al veer informatie vinden, maar in onderstaande overzicht vind je antwoorden op de meestgestelde vragen over de vereniging. 

  • 1.
    Bestuursleden en andere functionarissen (bijvoorbeeld leden van de toercommissie) kunnen inloggen op NTFU.nl als zij door de vereniging opgegeven zijn in de betreffende rol. Bestaande bestuursleden kunnen bestuursrollen toewijzen via 'Bestuursleden' in het dashboard op NTFU.nl. Vervolgens kun je de volgende stappen doorlopen:
    1. Wil je voor de eerste keer inloggen op NTFU.nl? Dan dien je je eerst te registreren op deze pagina
    2. Nadat je bent geregistreerd kun je inloggen op deze pagina
    3. In jouw persoonlijke dashboard zie je de taken die je vanuit jouw functie kunt uitvoeren. 
  • 2.
    Het is als vereniging mogelijk om alle leden van de ledenlijst automatisch te factureren. Je betaalt enkel €0,25 per transactie aan de NTFU. We leggen op deze pagina alles uit over de facturatiemodule. 
  • 3.
    Leden aanmelden voor je vereniging doe je eenvoudig via de ledenlijst. Hiervoor dien je ingelogd te zijn op NTFU.nl en de rol van bestuurslid of ledenadministrateur te hebben. 
  • 4.
    Zorg dat je voor 31 december de leden hebt opgezegd die het jaar daarop geen lid meer willen zijn. Opzeggingen kun je op deze website doorgeven via de ledenlijst.
  • 5.
    Er zijn verschillende functionarissen binnen de vereniging die kunnen inloggen op NTFU.nl. Om de privacy van jullie leden te garanderen, kunnen slechts een aantal rollen binnen jullie vereniging of stichting bij de gegevens van jullie club en tochten. Hieronder vind je een overzicht wie bij welke informatie kan.
    • Het bestuur | Het hele bestuur heeft toegang tot alles, dus zowel de gegevens van de club, de ledenlijst als de toertochten van je vereniging.
    • Toercommissie | Leden van de toercommissie kunnen bij ‘Mijn Tochten’.
    • Scan & Go-contactpersoon | De contactpersoon kan bij ‘Mijn Tochten’.
    • Ledenadministrateur | De administrateur kan bij de ‘Gegevens van onze club’ en de ledenlijst.
    • PR-commissie | Leden van de PR-commissie kunnen bij een deel van de informatie van ‘Mijn club op Fietssport’. Zij kunnen de informatie die op Fietssport.nl/clubs wordt getoond aanpassen.
  • 6.
    De NTFU hanteert voor verenigingsleden verschillende lidmaatschapssoorten. We zetten ze hieronder voor je op een rijtje:
    • Hoofdlidmaatschap Vereniging (HV): de meeste leden bij een vereniging hebben een HV lidmaatschap. Dit is het basis-lidmaatschap bij een vereniging.
    • Gezinslidmaatschap Vereniging (GV): Is er iemand in hetzelfde huishouden al lid? Dan wordt de tweede persoon automatisch GV lid, er wordt dan bijvoorbeeld nog maar één Fietssport Magazine bezorgd op dit adres.
    • Dubbel lidmaatschap Vereniging (M): Is een lid ook al lid bij een andere NTFU-vereniging, dan wordt het tweede lidmaatschap automatisch een M-lidmaatschap. Voor een M-lidmaatschap draagt de vereniging enkel administratiekosten af.
    • Introducélidmaatschap (IN): Het introducélidmaatschap is geen écht lidmaatschap. Je kunt iemand aanmelden als introducé, zo kan hij/zij een maand lang proefrijden bij de vereniging én is diegene meteen verzekerd. 
    Als bestuurslid of ledenadministrateur hoef je niet zelf te kiezen of iemand HV, GV of M-lid wordt. Het systeem herkent automatisch welk lidmaatschap er moet worden toegekend.

    Het XL-lidmaatschap
    Naast bovenstaande lidmaatschappen is er voor HV en GV leden ook de optie om een XL-lidmaatschap af te sluiten via de vereniging. Dit lidmaatschap gaat in per 1 augustus en geldt tot 31 december het jaar erop. Zo blijft het voor leden interessant om gedurende het jaar lid te worden van de vereniging. 
  • 7.
    De NTFU heeft een heel breed verzekeringspakket voor aangesloten verenigingen. Alle verzekeringen die onder je lidmaatschap vallen, hebben we op deze pagina in een handig overzicht gezet voor je. 

Veelgestelde vragen: fietser

Wist je dat we speciaal voor fietsers Fietssport.nl in het leven hebben geroepen? Als lid van de NTFU kun je hier je persoonlijke gegevens beheren, schadeclaims indienen, inschrijven voor toertochten en gebruik maken van alle andere ledenvoordelen. 

Ga naar Fietssport.nl
Er gaat heel wat werk zitten in de organisatie van een toertocht. En hoe goed je je ook voorbereid, er kunnen altijd zaken op je afkomen waar je geen rekening mee hebt gehouden. In het kenniscentrum en bij onze diensten vind je al veel informatie, maar in onderstaande overzicht vind je antwoorden op de meest gestelde vragen over de organisatie van een toertocht. 

  • 1.
    Om je tocht te annuleren of verplaatsen dien je ingelogd te zijn op NTFU.nl. Je navigeert naar je persoonlijke dashboard en doorloopt de volgende stappen:

    Verplaatsen van je tocht
    1. Ga naar 'mijn tochten'.
    2. Klik op de tocht die je wilt verplaatsen en kies voor 'bewerken'.
    3. In stap 1 van het bewerkproces kun je een andere datum kiezen.
    4. Zorg dat je alle andere stappen doorklikt en klik na stap 3 op opslaan.
    5. Je datumwijziging is doorgevoerd en wordt gecontroleerd door de toertochtcoördinator van de NTFU.
    Annuleren van je tocht
    1. Let op: ga je een tocht annuleren/verwijderen en werk je met voorinschrijvingen? Dan ben je zelf verantwoordelijk voor het informeren van de groep voorinschrijvers. Zorg dus dat je vooraf goed in beeld hebt of je voorinschrijvers hun inschrijfgeld terugbetaalt, een gratis deelname voor een volgende editie aanbiedt, of iets anders. Na het verwijderen van je tocht zijn ook de gegevens van de deelnemers verwijderd, zorg dus dat je deze vooraf opslaat. 
    2. Ga naar 'mijn tochten'.
    3. Klik op de tocht die je wilt verplaatsen en kies voor 'Annuleren/verwijderen'.
    4. Voer een reden in van annuleren.
    5. Klik op annuleren of verwijderen, het verschil tussen deze twee opties is:
      1. Annuleren: de toertocht wordt op Fietssport.nl getoond als geannuleerd, zo weten eventuele deelnemers dat de tocht niet doorgaat.
      2. Verwijderen: de hele tocht en alle gegevens worden verwijderd en is daarna niet meer te zien.
  • 2.
    Maak je gebruik van de voorinschrijvingsmodule van de NTFU, dan ontvang je maandelijks het inschrijfgeld van jouw deelnemers op de rekening van je organisatie gestort. Als voorbeeld: alle inschrijfgelden van de maand april worden begin mei overgemaakt op je rekening. Onder 'mijn tochten' en vervolgens de optie 'financieel' kun je inzien wat er maandelijks wordt overgemakt. 
  • 3.
    Om deelnemers te scannen met Scan & Go moet de optie 'Scan & Go' bij de instellingen van je tocht aanstaan. Het scannen van deelnemers op de dag van de tocht zelf kan via www.scanengo.nl. Wil je weten hoe dit exact gaat? Op deze pagina vertellen we alles over Scan en Go. 
  • 4.
    Allen NTFU-verenigingen en aangesloten organisatoren kunnen hun toertochten aanmelden voor de toertochtenkalender in Fietssport Magazine en Fietssport.nl. Op deze pagina leggen we uit hoe je je tocht kunt aanmelden. 
Ben je vrijwilliger bij een trailcrew of werk je bij een routebureau? En heb je vragen over de aanleg, het onderhoud en behoud van een mountainbikeroute? Op deze pagina hebben we de meest gestelde vragen op een rij gezet.

  • 1.
    Elke trailcrew die een vereniging of stichting is en met toestemming van de terreineigenaar een mountainbikeroute aanlegt en onderhoudt, kan zich aansluiten bij de NTFU. Alle voordelen van het lidmaatschap van de NTFU voor je trailcrew vind je op deze pagina.
  • 2.
    Veel voorkomend onderhoud aan mountainbikeroutes zijn:
    • Blad harken
    • Waterreservoirs aanleggen en onderhouden
    • Geul-, kuil- en spoorvorming egaliseren
    • Olifantenpaadjes blokkeren
    • Modderstroken verbeteren
    • Mul zand en mulle afdalingen aanpakken
    • Bochten en bermen repareren
    Hoe je dit onderhoud precies uitvoert, staat uitvoerig beschreven in de onderhoudsrichtlijn van de NTFU. Het onderhoud aan de mountainbikeroute doe je altijd in goed overleg met de terreineigenaar.
  • 3.
    Vrijwel alle mountainbikeroutes in Nederland gebruiken dezelfde bebording, zodat het voor mountainbikers duidelijk én herkenbaar is. In ons Kenniscentrum lees je welke borden er zijn en hoe je op de juiste manier borden en palen langs je route zet.
  • 4.
    Ten eerste moet je ervoor zorgen dat de aanleg en het onderhoud van je mountainbikeroutes zorgvuldig gebeurd. Bij de aanleg denk je uiteraard na over veiligheidsaspecten en door regelmatig je route te inspecteren, signaleer je op tijd veranderingen en aandachtspunten. De NTFU helpt je daarbij met een inspectieformulier én software waarmee je het onderhoud kunt vastleggen. Dat vastleggen van het onderhoud in een logboek is belangrijk. Je kunt laten zien dat jouw organisatie zich aan de onderhoudsrichtlijn houdt én dat je voldoende zorgplicht op je hebt genomen. Je vindt bij Onze diensten het inspectieformulier en C-Tip - het routebeheersysteem.

    Ondanks alle inspanningen om de kwaliteit- en veiligheidstandaard van je mountainbikeroutes zo hoog mogelijk te houden, kan er altijd wat gebeuren. Een ongeluk zit in een klein hoekje. Gelukkig zijn trailcrews die bij de NTFU zijn aangesloten verzekerd tegen aansprakelijkheid tijdens onderhoud op mountainbikeroutes en als de mountainbikeroute gebruikt wordt. 
  • 5.
    Een mountainbikeroute kost een flinke som geld. Denk aan aanlegkosten, maar er zijn ook jaarlijks oderhoud- en beheerkosten die je moet maken. De aanlegkosten verschillen per route en zijn afhankelijk van de ondergrond. Als je een grove inschatting wilt maken:
    • Materiaalkosten variëren van € 1,50 tot € 5,- per strekkende meter.
    • Daarnaast is het verstandig om jaarlijks € 20,- tot € 40,- per kilometer route te reserveren voor onderhoud.
    In ons Kenniscentrum vind je informatie over de kosten van een mountainbikeroute, inclusief een handig overzicht.
  • 6.
    Nee. Als trailcrew ben je vrij om wel of geen contract met de terreinbeherende organisatie af te sluiten. Als er geen contract is, regelt de wetgeving de aansprakelijkheid. De terreineigenaar kan je echter wel verplichten een contract af te sluiten. Zo'n contract is bedoeld om wederzijdse afspraken te maken over onderhoud en aansprakelijkheid. Een beheerder kan van een route afzien als er geen contract aan ten grondslag ligt.

Is je vraag nog niet beantwoord?

Is je vraag na het lezen van de veelgestelde vragen nog niet beantwoord? Team ledenservice staat op werkdagen voor je klaar om je verder te helpen. We zijn telefonisch bereikbaar op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag van 09:00 uur tot 12:00 en van 13:00 tot 16:30 uur en op woensdag van 09:00 uur tot 12:00 uur. Bel ons op 0318 581 300 of stuur ons een mail. 

NTFU ledenservice

Team ledenservice

Stel je vraag