Wielersportbond NTFU en ZLM Verzekeringen gaan circa 50 toertochten voor wielrenners, mountainbikers en gravelbikers in Noord-Brabant extra ondersteunen. Ze krijgen aankleding voor de start- en finishlocatie, online promotie en een sponsorbudget. Zo kunnen vrijwilligers hun tocht nóg beter organiseren en doen meer mensen met plezier mee aan de tocht.
De NTFU coördineert het project en zorgt voor de online en offline slagkracht. Samenwerkingen zoals die met ZLM Verzekeringen stellen de wielersportbond in staat om meer te betekenen voor aangesloten fietsers en organisatoren. De verzekeraar kan op deze manier iets terugdoen voor hun trouwe klanten en een bijdrage leveren aan de vitaliteit in Noord-Brabant. De provincie waar ZLM Verzekeringen naast Zeeland actief is.
Verder biedt deze samenwerking de kans om het titelsponsorschap van de ZLM Tour – de grootste meerdaagse koers van Nederland – optimaal te benutten. Op deze manier komen prof- en breedtesport optimaal samen én is ZLM Verzekeringen het hele jaar door ‘verzekerd’ van een plekje op de fiets.
Bart van de Vossenberg, marketing- en communicatiecoördinator bij de NTFU, vertelt: “Als wielersportbond zetten we ons dagelijks in om de fietssport verder te brengen. Enerzijds door ons direct voor fietsers in te zetten en anderzijds door verenigingen en organisatoren te ondersteunen. Dankzij samenwerkingen zoals deze met ZLM Verzekeringen kunnen we dit werk groter én beter doen. En met een gerenommeerd merk dat al zo lang actief is in het wielrennen, weten we zeker dat alle fietsers in Brabant hiervan profiteren.”
De prijzen van consumentengoederen en -diensten stijgen. In juni 2022 waren goederen en diensten 8,6 procent duurder dan een jaar daarvoor, in juli ging het zelfs om 10,3 procent. Ook verenigingen kunnen te maken krijgen met stijgende kosten voor bijvoorbeeld accommodaties, inkoop voor toertochten of voor clubkleding en uitjes. Daarom geven we in het onderstaande artikel enkele tips hoe je hier als vereniging mee om kunt gaan.
De NTFU is tegen afsluiting van de onverharde paden voor fietsers nabij Arnhem. De bond vindt dat mountainbikers en gravelbikers hard worden geraakt door de sluiting. Dat laat de bond in een brief aan de gemeenteraad weten.
Het organiseren van een toertocht kan veel tijd in beslag nemen. De NTFU probeert organisatoren daarom te helpen met het vereenvoudigen van sommige taken. Zo kun je vanaf nu bijvoorbeeld gebruikmaken van een handige digitale communicatiehulp die jouw promotionele of social media teksten schrijft. Daarnaast zorgen we dat je minder vrijwilligers nodig hebt bij de inschrijftafel door de nieuwe functionaliteit rondom het digitaal dag-inschrijven.
In aanloop naar het WK Gravel komt oud-prof Bram Tankink met een video waarin hij gravelbikers oproept tot respect voor bewoners en de natuur. Een positieve ervaring rondom een WK is essentieel voor de toekomst van wielerevenementen, waaronder toertochten.
ZLM Verzekeringen en de NTFU zetten hun gezamenlijke steun voor Brabantse toertochten door in seizoen 2025 en 2026.
Het WK Gravel in Beek was een sportief hoogtepunt én krachtig statement voor verantwoord en respectvol gravelbiken. De organisatie, Limburg Cycling, Bram Tankink en de NTFU zetten met de Gravel Code een positief en sportief evenement neer – voor deelnemers én bewoners.
Steeds meer terreineigenaren vragen aan tochtorganisaties die inschrijfgeld berekenen een bijdrage per deelnemer. Het wordt daardoor lastiger een tocht door de natuur te organiseren. De nieuwe regels treffen vooral organisaties van mountainbike- en graveltochten.
Driekwart van de fietsers vindt het onveilig op de dijk. Vooral door te hard rijden en te krap inhalend gemotoriseerd verkeer en als het druk is op mooie dagen. Dat komt naar voren uit onderzoek van ANWB, Fietsersbond, Fietsplatform, NTFU en VVN.
Mountainbikers kunnen zich opnieuw verheugen op een flinke boost op de routes. Het NTFU Bosch eBike Systems Trailfund gaat dit keer naar mountainbikeroutes in Deventer, Eersel en Meijel.
De gemeente Nijmegen heeft een nieuwe bosbeheervisie voor de Vier Perken, Mariënbosch en Westermeerdijk. Daarin blijven de meeste routes en paden open voor de gravelbiker. Stichting Rijk van Nijmegen en de NTFU leverden als vertegenwoordiger van een van de belangrijkste gebruikersgroepen input aan voor de plannen van de gemeente.