Jaarlijks genieten zo'n 300.000 fietsers, samen goed voor ruim 1,5 miljoen inschrijvingen, van al het moois dat toertochten te bieden hebben. NTFU clubs organiseren jaarlijks ruim 1100 toertochten die samenkomen in de toertochtkalender in Fietssport Magazine en via Fietssport.nl. Naast het enorme bereik van Fietssport magazine en Fietssport.nl, zorgen we door de kalender ook voor afstemming en coördinatie tussen de verschillende tochten. Organiseren jullie in 2023 (weer) een toertocht (of tochten) en wil je deze publiceren in de Fietssport kalender? Doorloop dan vóór 26 november 2022 de eerste twee stappen van het onderstaande stappenplan.
Jaarlijks genieten zo'n 300.000 fietsers, samen goed voor ruim 1,5 miljoen inschrijvingen, van al het moois dat toertochten te bieden hebben. NTFU clubs organiseren jaarlijks ruim 1100 toertochten die samenkomen in de toertochtkalender in Fietssport Magazine en via Fietssport.nl. Naast het enorme bereik van Fietssport magazine en Fietssport.nl, zorgen we door de kalender ook voor afstemming en coördinatie tussen de verschillende tochten. Organiseren jullie in 2023 (weer) een toertocht (of tochten) en wil je deze publiceren in de Fietssport kalender? Doorloop dan vóór 26 november 2022 de eerste twee stappen van het onderstaande stappenplan.
Geef je je tocht op vóór 26 november? Dan komt je tocht op de nieuwe toertochtenkalender van 2023. We maken begin januari de online kalender bekend op Fietssport.nl, tevens verschijnt je tocht in Fietssport Magazine. Fietsers kijken hier naar uit en kruisen de tochten aan die zij willen gaan rijden. De bezoekersaantallen op Fietssport.nl laten dit ook zien; Bijna 20% van alle bezoeken aan de kalender vindt plaats in januari!
In verband met veiligheid en spreiding is het belangrijk om een geschikte datum te kiezen voor je toertocht. De NTFU controleert bij de opgave van tochten of er geen overlap plaatsvindt in routes, dat heeft voornamelijk met het waarborgen van de veiligheid te maken. Vindt er geen overlap in routes plaats? Dan kan de tocht worden toegevoegd op de kalender.
Raadpleeg de interactieve kaart
Op deze handige kaart kun je zien welke toertochten er al zijn aangemeld op de toertochtkalender. Bovenin de pagina kies je een datum en vervolgens worden alle routes die op die dag gaan plaatsvinden getoond. Op deze manier kun je op voorhand al onderzoek doen of er al veel toertochten zijn gepland op jouw beoogde datum. Zeker een aanrader, want zo zorgen we samen voor zoveel mogelijk spreiding en veiligheid!
Wil je contact opnemen met een tocht die al gepland is om bijvoorbeeld iets af te stemmen? Als je klikt op het zwarte label bij de route zie je automatisch om welke tocht het gaat en wat de contactgegevens zijn van de organisator.
Zoek regionale afstemming
In de maanden oktober en november worden er veel toertochten aangemeld op de toertochtkalender. Het kan dus voorkomen dat meerdere organisatoren nadenken over het organiseren van een tocht op dezelfde datum. We raden het daarom ook zeker aan om de kalender lokaal af te stemmen met verenigingen in jouw regio. Dit kan op meerdere manieren:
Aanmelden of verlengen van je tocht
Geef je tocht door via 'Mijn Tochten'. Heb je in 2022 een tocht georganiseerd? Klik dan op de tocht uit 2022 en kies voor ‘verlengen’. Alle gegevens worden dan automatisch meegenomen, ook de reviews op Fietssport en het keurmerk Extra Goed Geregeld. Verandert er in 2023 iets ten opzichte van de editie van 2022? Dan kun je dit direct aanpassen.
Organiseer je in 2023 een nieuwe tocht? Geef deze dan ook voor 26 november aan ons door via 'Mijn Tochten' en klik op ‘toertocht toevoegen’.
Gebruik een zo compleet mogelijke route
Heb je je tocht verlengd? Dan worden de routes van 2022 automatisch overgenomen naar de tocht van 2023. Verandert de route? Pas hem dan aan. De route voor 2023 weet je waarschijnlijk nog niet precies in detail, maar het is fijn als je een zo goed mogelijke indicatie kunt geven. Op deze manier hebben alle verenigingen een goed beeld wanneer en waar gefietst gaat worden.
Zijn er knelpunten in de route? Dan kunnen jullie dat onderling oplossen. Neem contact op met de organisatie van de tocht waar overlap mee is, zodat jullie onderling afspraken kunnen maken over het aanpassen van de route of het verplaatsen van de tocht. Als er onderling afstemming is geweest geef je dit door aan Caroline Lit, de toertocht coördinator bij de NTFU.
Direct melding maken bij je gemeente
Heb je je tocht aangemeld op de toertochtenkalender? Maak dan direct melding van de tocht bij gemeentes en landeigenaren waar de routes van je tocht doorheen komen. Zo weet je in een vroeg stadium of er beperkingen zijn. Met de tool ‘Eenvoudig Vergunningen Aanvragen’ (EVA) helpt de NTFU je om direct melding te maken bij alle gemeentes en landeigenaren. EVA is het systeem dat het voor tochtorganisatoren makkelijker maakt vergunningen aan te vragen. EVA geeft je de contactgegevens van alle gemeenten, provincies en/of landeigenaren in één handig overzicht. Via het bijbehorende formulier maak je direct een eerste melding. Meer informatie over de werking van EVA is hier te vinden.
Als deelnemer van een wielerevenement verwacht je dat er goed is nagedacht over de veiligheid. Ook voor jouw eigen evenement is het dus belangrijk dat je mogelijke risico’s die zich tijdens jouw evenement kunnen voordoen in kaart brengt. Denk bijvoorbeeld aan het weer, knelpunten op de route en de zwaarte van de route.
Als organisatie van een toertocht ben je via de NTFU standaard verzekerd via bijvoorbeeld de vrijwilligersverzekering, stallingsverzekering en de aansprakelijkheidsverzekering. Dat wil echter niet zeggen dat je als organisatie je verantwoordelijkheid volledig afdekt. Als organisatie heb je altijd een basisverantwoordelijkheid en is het verstandig om vooraf goed na te denken hoe je de veiligheid kunt garanderen. Hiervoor geven we enkele tips:
Verkeer
Bij het begrip veiligheid denken we in de eerste plaats aan het wel en wee van de deelnemers, maar je moet er ook voor zorgen dat je deelnemers het overige verkeer niet in gevaar brengen. Stuur bijvoorbeeld je deelnemers op een mooie Hemelvaartsdag niet over smalle toeristische paadjes in het bos of langs plaatsen waar zich veel voetgangers bevinden, zoals wandelgebieden, toeristische evenementen en dorpsmarkten.
Veiligheid van de deelnemers
Als het gaat om de veiligheid van onze deelnemers geldt als uitgangspunt dat de deelnemer zelf verantwoordelijk is voor zijn veiligheid. Dat ontslaat je natuurlijk niet van de plicht om een zo veilig mogelijke route samen te stellen.
Risico-inventarisatie
Volgens de Arbowet moet je als sportvereniging zorgen voor veilige omstandigheden voor medewerkers en sporters. Hiervoor moet je een risico-inventarisatie en – evaluatie uitvoeren (RI&E). De Nederlandse Organisaties Vrijwilligerswerk, NOC*NSF en het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid hebben samen de ‘Arbocheck Sportorganisaties’ ontwikkeld. Dit is een speciaal op sportorganisaties toegespitste RI&E.
Vooraf
Kijk kritisch naar de route en denk goed na over gevaarlijke punten. Wellicht moet je extra borden plaatsen, de route verleggen of verkeersregelaars inzetten. Zet een verkeersregelaar altijd in overleg met de wegbeheerder in.
Op de dag zelf
Hang op de startlocatie posters met de gedragscode voor racefietsers en/of de gedragscode voor mountainbikers.
Deze zomer wordt er veel aan het spoor gewerkt. Dat betekent extra reistijd of vervangend vervoer. Fietsers die tegen problemen aanlopen, kunnen zich melden bij de NTFU, Fietsersbond, Fietsplatform en Rover.
Hoe ziet de toekomst van mountainbiken en gravelbiken eruit? Daar maakt de NTFU zich al een tijd druk om, met routes die dicht moeten en rechtszaken die gevoerd worden. De bond komt daarom met een plan om te zorgen dat je ook in 2035 nog kunt mountainbiken en gravelbiken.
Rijkswaterstaat moet meer doen om fietsen en wandelen mogelijk te maken op de Afsluitdijk. De 32 kilometer lange dijk blijft tot 2025 gesloten voor fietsers en wandelaars omdat de dijk versterkt en vernieuwd wordt. Fietsplatform, Wandelnet, de NTFU en Fietsersbond zijn teleurgesteld en sturen daarom een brief aan de Tweede Kamer. Daarin vragen ze opnieuw aandacht voor de adviezen die ze begin 2020 al gaven aan Rijkswaterstaat.
De Nederlandse Loterij draagt elk jaar ongeveer een kwart van de opbrengsten af aan het NOC*NSF en 77 sportbonden, waaronder de NTFU. Daarmee is het naast contributies, subsidies en sponsoring een belangrijke financiële duw in de rug.
De betaalbaarheid van steeds meer mountainbikeroutes staat onder druk. De routes bedruipen zichzelf veelal met een eigen vignet of lokale gelden. Vertegenwoordigers van mountainbikers, terreinbeheerders, particuliere grondeigenaren en lokale overheden gaan daarom samen de mogelijkheden voor een landelijk mountainbikevignet verkennen.
Je ziet het goed. We hebben een nieuwe website. Compleet met een fris ontwerp en informatie voor verenigingen, tochtorganisatoren, trailcrews, routebureaus, overheden en organisaties uit de sport- en recreatiesector. Zo is NTFU.nl voor iedereen hét startpunt voor sportief fietsen.
Per 19 mei krijgen sporters meer ruimte: sporten in groepjes is weer mogelijk. Sinds 5 juni hoef je tijdens het sporten onderling geen afstand meer te bewaren. De vraag van veel tochtorganisatoren blijft echter onbeantwoord: wanneer kan onze toertocht weer plaatsvinden? Goed nieuws: de gemeente kan het verlossende antwoord geven.
De NTFU is tegen afsluiting van de onverharde paden voor fietsers nabij Arnhem. De bond vindt dat mountainbikers en gravelbikers hard worden geraakt door de sluiting. Dat laat de bond in een brief aan de gemeenteraad weten.
Wielrennen, mountainbiken of gravelbiken is gezond. Maar de ongevallencijfers laten ook een keerzijde zien. Als het misgaat, is het letsel vaak ernstig. De NTFU, KNWU en het kenniscentrum letselpreventie VeiligheidNL gaan daarom samenwerken om fietsongevallen te voorkomen.
De NTFU wil dat mountainbikers over mooie en veilige routes rijden. De bond helpt daarom trailcrews die de tracks aanleggen. Ruim 30 van die crews kwamen naar de landelijke Traildag. Doel: leren van elkaar hoe je routes nóg beter aanlegt en onderhoudt.