De Fietsersbond gaat actie voeren om onnodige paaltjes op het fietspad te laten verwijderen. Het zorgt nog te vaak voor valpartijen met ernstig letsel. De NTFU vindt dit een goed idee. Er belanden namelijk steeds meer fietsers op de Spoedeisende Hulp. Hoe zit dat met wielrenners? De NTFU dook in de cijfers van VeiligheidNL – dat het aantal verkeersslachtoffers op de Spoedeisende Hulp bijhoudt.
Er zijn 540.000 wielrenners in Nederland. Een kleine 1 procent daarvan belandde in 2020 op de Spoedeisende Hulp. Daar behandelden de artsen maar liefst 71.300 fietsers in totaal: dus ook kinderen, e-bikers, forenzen en maaltijdbezorgers. De groep gewonde wielrenners vormt dus zo’n 7 procent van het totaal aantal fietsslachtoffers.
Op de Spoedeisende Hulp gaf 42 procent van de wielrenners gevallen te zijn zonder botsing. Belangrijke oorzaak was slecht wegdek (34 procent), zoals gladheid, putten en losliggend grind. Maar ook niet goed opletten of een stuurfout waren boosdoeners. Een smak op de weg was ook snel gemaakt door een onveilige verkeerssituatie (26 procent), door een paaltje op de weg, slecht zicht of een te smal pad.
De situatie op het fietspad kan dus een stuk beter. Denk aan losliggende tegels, onnodige paaltjes, gaten en hobbels en smalle fietspaden. Zo riep de NTFU dit voorjaar al Provincies en wegbeheerders op werk te maken van goede wegen en veilige fietspaden. Dat de Fietsersbond de onnodige fietspaaltjes in kaart gaat brengen en wil laten verwijderen, vindt de NTFU dus een goed plan.
Check ook onze factsheet Wielrennen, met daarin de top-5 frustraties over fietsinfrastructuur
Het gaat daarbij vooral om onnodige paaltjes. Op sommige plekken houden ze automobilisten tegen, die het fietspad gebruiken als doorsteek. Maar op veel plaatsen zijn ze overbodig, onhandig geplaatst of slecht zichtbaar. Weghalen of zorgen dat ze goed opvallen dus. Dat kan bijvoorbeeld met ribbelmarkering op het wegdek en reflectie, aldus het CROW dat ervoor zorgt dat de infrastructuur in ons land goed geregeld wordt.
Behalve paaltjes, zorgen onoverzichtelijke verkeerssituaties bijvoorbeeld ook voor ongevallen. De andere groep gewonde wielrenners, 41 procent, gaven aan gebotst te zijn met iemand anders. Meestal met een andere wielrenner (35 procent). Anderen raakten gewond doordat ze met een automobilist, fietser of voetganger botsten.
De cijfers van VeiligheidNL over deze botsingen zeggen niets zeggen over de toedracht van het ongeval. Of het door een automobilist, fietser of andere wielrenner veroorzaakt werd of door de gewonde wielrenner in kwestie is dus niet bekend. Wel speelde de verkeerssituatie hier een aantal keer een rol, zoals slecht zicht waardoor iemand onverwacht overstak of geen voorrang gaf waar dat misschien wel had gemoeten.
Het aantal wielrenners dat ernstig gewond raakt, lijkt in eerste instantie mee te vallen: een kleine 1 procent belandt dus in het ziekenhuis. En er zijn natuurlijk ongevallen waarbij je er goed vanaf komt en niet naar het ziekenhuis hoeft.
Maar kijk je wat langer terug, dan groeit het aantal wielrenners met ernstig letsel helaas flink. In 10 jaar tijd kwam maar liefst 44 procent méér wielrenners op de Spoedeisende Hulp terecht. En daarin zijn we helaas niet de enige. VeiligheidNL ziet dat er steeds meer fietsers slachtoffer zijn en waarschuwt dat het aantal in de komende jaren alleen maar toeneemt, als we niets doen. De doelstelling van de Rijksoverheid – 0 verkeersslachtoffers in 2050 – gaan we zo dus niet halen.
Uiteindelijk is elke gewonde wielrenner en fietser er één te veel. Aan de overheid, Provincies en wegbeheerders de taak om betere en veilige fietspaden te maken. Om dat voor elkaar te krijgen, werkt de NTFU samen met fiets- en verkeersorganisaties als Fietsplatform, de ANWB en VeiligheidNL. Samen staan ze sterker om aandacht voor veiligheid voor fietsers te vragen.
In aanloop naar de Provinciale Staten-verkiezingen in 2023 pleiten de organisaties daarom gezamenlijk voor betere en veiligere fietspaden. En de bond laat via de media zien hoe wielrenners zelf hun steentje bijdragen aan de veiligheid op het fietspad. Bijvoorbeeld met de wegkapitein en Start2Bike-trainingen.
Terugluisteren: NTFU en Fietsersbond bij Radio 1 over betere fietsinfrastructuur
Het WK Gravel in Beek was een sportief hoogtepunt én krachtig statement voor verantwoord en respectvol gravelbiken. De organisatie, Limburg Cycling, Bram Tankink en de NTFU zetten met de Gravel Code een positief en sportief evenement neer – voor deelnemers én bewoners.
Hoe doorbreek je als wielerclub een negatieve spiraal van teruglopende leden, te weinig vrijwilligers en steeds dezelfde discussies aan de bestuurstafel? Vier clubs - RTC Duurstede, DTC Driebergen, WTC Houten en Tempo Soest - vonden een gezamenlijk antwoord via het Koplopers-traject van de NTFU.
Mountainbikers kunnen zich opnieuw verheugen op een flinke boost op de routes. Het NTFU Bosch eBike Systems Trailfund gaat dit keer naar mountainbikeroutes in Deventer, Eersel en Meijel.
De NTFU vindt het belangrijk dat alle fietsers vrij, plezierig en in een veilige omgeving kunnen sporten. Zonder grensoverschrijdend gedrag. Dat begint bij een goede basis. Daarom moedigen we verenigingen aan om aan de slag te gaan met de 4 v’s voor veiligheid. Deze 4 v’s bieden een stevig fundament voor sportclubs rondom sociale veiligheid. Als je hieraan voldoet, ben je als club goed op weg!
Het coronatoegangsbewijs is niet verplicht voor sport in de buitenlucht. Het kabinet wilde per 6 november de QR-code invoeren voor sporters en publiek, zowel binnen én buiten. Na protest van de Nederlandse sportwereld en druk uit de Tweede Kamer ziet het af van de verplichting voor buitensporten. Voor de binnensport blijft de maatregel wel gelden. Voor toegang tot kleedkamer, toilet of de kantine moeten sporters en publiek hun toegangsbewijs laten scannen.
De NTFU zet zich in voor een sociaal veilige sportomgeving en kondigt daarom de lancering van het Meldpunt Veilige Sport aan. Dit meldpunt biedt een laagdrempelige manier voor leden, bestuursleden en andere betrokkenen om incidenten van grensoverschrijdend gedrag te melden en draagt bij aan een veilige en plezierige sportbeleving voor iedereen.
De Spaanse regio Catalonië is een hotspot voor sportieve fietsers. Wielrenners, mountainbikers en (steeds meer) gravelbikers komen in deze zonovergoten regio volop aan hun trekken. Niet verwonderlijk dus dat het Catalaans Bureau voor Toerisme een samenwerking aangaat met Fietssport. Het doel: laten zien dat Catalonië behalve Barcelona, de Costa Brava, Girona, mooie stranden, tapas en sangria ook duizenden kilometers aan wielren-, mountainbike- en gravelroutes in huis heeft.
Op 16 maart zijn de gemeenteraadsverkiezingen. De gemeente is cruciaal voor het sportbeleid. Van de ruim twee miljard euro die overheid jaarlijks uitgeeft aan sport, komt 1,5 miljard van de gemeenten. Als sport- en beweegsector gaan we voor een prominente plek op de politieke agenda. Elke geïnvesteerde euro in sport en bewegen levert namelijk minimaal 2,5 euro aan maatschappelijk rendement op. Investeren in sport en bewegen is dus investeren in een gezonde en energieke gemeente.
Goed nieuws voor iedereen die wel eens met de fiets op de trein stapt, bijvoorbeeld tijdens een bikepacking trip of naar de start van een toertocht of mountainbikeroute. Er komt dit jaar geen vervolg op de pilot voor het verplicht reserveren van de fiets in de trein.
De ruimte om te sporten, bewegen en ontspannen staat in heel Nederland onder druk. Uit onderzoek dat de ANWB liet uitvoeren wordt duidelijk dat we steeds minder groen om ons heen hebben. En dit wordt alleen maar minder door de groeiende bevolking en toename van het toerisme.