Fietspad moet veiliger worden voor wielrenners

De Fietsersbond gaat actie voeren om onnodige paaltjes op het fietspad te laten verwijderen. Het zorgt nog te vaak voor valpartijen met ernstig letsel. De NTFU vindt dit een goed idee. Er belanden namelijk steeds meer fietsers op de Spoedeisende Hulp. Hoe zit dat met wielrenners? De NTFU dook in de cijfers van VeiligheidNL – dat het aantal verkeersslachtoffers op de Spoedeisende Hulp bijhoudt.

Even wat cijfers op een rij

Er zijn 540.000 wielrenners in Nederland. Een kleine 1 procent daarvan belandde in 2020 op de Spoedeisende Hulp. Daar behandelden de artsen maar liefst 71.300 fietsers in totaal: dus ook kinderen, e-bikers, forenzen en maaltijdbezorgers. De groep gewonde wielrenners vormt dus zo’n 7 procent van het totaal aantal fietsslachtoffers.

Paal en perk aan fietspaaltjes

Op de Spoedeisende Hulp gaf 42 procent van de wielrenners gevallen te zijn zonder botsing. Belangrijke oorzaak was slecht wegdek (34 procent), zoals gladheid, putten en losliggend grind. Maar ook niet goed opletten of een stuurfout waren boosdoeners. Een smak op de weg was ook snel gemaakt door een onveilige verkeerssituatie (26 procent), door een paaltje op de weg, slecht zicht of een te smal pad.

De situatie op het fietspad kan dus een stuk beter. Denk aan losliggende tegels, onnodige paaltjes, gaten en hobbels en smalle fietspaden. Zo riep de NTFU dit voorjaar al Provincies en wegbeheerders op werk te maken van goede wegen en veilige fietspaden. Dat de Fietsersbond de onnodige fietspaaltjes in kaart gaat brengen en wil laten verwijderen, vindt de NTFU dus een goed plan. 

Check ook onze factsheet Wielrennen, met daarin de top-5 frustraties over fietsinfrastructuur 

Weghalen of markeren

Het gaat daarbij vooral om onnodige paaltjes. Op sommige plekken houden ze automobilisten tegen, die het fietspad gebruiken als doorsteek. Maar op veel plaatsen zijn ze overbodig, onhandig geplaatst of slecht zichtbaar. Weghalen of zorgen dat ze goed opvallen dus. Dat kan bijvoorbeeld met ribbelmarkering op het wegdek en reflectie, aldus het CROW dat ervoor zorgt dat de infrastructuur in ons land goed geregeld wordt.

Slecht zicht

Behalve paaltjes, zorgen onoverzichtelijke verkeerssituaties bijvoorbeeld ook voor ongevallen. De andere groep gewonde wielrenners, 41 procent, gaven aan gebotst te zijn met iemand anders. Meestal met een andere wielrenner (35 procent). Anderen raakten gewond doordat ze met een automobilist, fietser of voetganger botsten.

De cijfers van VeiligheidNL over deze botsingen zeggen niets zeggen over de toedracht van het ongeval. Of het door een automobilist, fietser of andere wielrenner veroorzaakt werd of door de gewonde wielrenner in kwestie is dus niet bekend. Wel speelde de verkeerssituatie hier een aantal keer een rol, zoals slecht zicht waardoor iemand onverwacht overstak of geen voorrang gaf waar dat misschien wel had gemoeten.

Stijgende lijn

Het aantal wielrenners dat ernstig gewond raakt, lijkt in eerste instantie mee te vallen: een kleine 1 procent belandt dus in het ziekenhuis. En er zijn natuurlijk ongevallen waarbij je er goed vanaf komt en niet naar het ziekenhuis hoeft.

Maar kijk je wat langer terug, dan groeit het aantal wielrenners met ernstig letsel helaas flink. In 10 jaar tijd kwam maar liefst 44 procent méér wielrenners op de Spoedeisende Hulp terecht. En daarin zijn we helaas niet de enige. VeiligheidNL ziet dat er steeds meer fietsers slachtoffer zijn en waarschuwt dat het aantal in de komende jaren alleen maar toeneemt, als we niets doen. De doelstelling van de Rijksoverheid – 0 verkeersslachtoffers in 2050 – gaan we zo dus niet halen.

Wat is nodig voor een daling?

Uiteindelijk is elke gewonde wielrenner en fietser er één te veel. Aan de overheid, Provincies en wegbeheerders de taak om betere en veilige fietspaden te maken. Om dat voor elkaar te krijgen, werkt de NTFU samen met fiets- en verkeersorganisaties als Fietsplatform, de ANWB en VeiligheidNL. Samen staan ze sterker om aandacht voor veiligheid voor fietsers te vragen. 

In aanloop naar de Provinciale Staten-verkiezingen in 2023 pleiten de organisaties daarom gezamenlijk voor betere en veiligere fietspaden. En de bond laat via de media zien hoe wielrenners zelf hun steentje bijdragen aan de veiligheid op het fietspad. Bijvoorbeeld met de wegkapitein en Start2Bike-trainingen.

Terugluisteren: NTFU en Fietsersbond bij Radio 1 over betere fietsinfrastructuur

Misschien ook interessant...

Toertochten

Meld je toertocht aan voor de kalender van 2026

NTFU clubs organiseren jaarlijks ruim 1.100 toertochten die samenkomen op de toertochtkalender in Fietssport Magazine en via Fietssport.nl. Organiseren jullie in 2026 (weer) een toertocht en wil je deze publiceren in de Fietssport kalender? Doorloop dan vóór 1 december 2025 de stappen uit het onderstaande stappenplan.

De voordelen van Fietssport voor clubleden

In 2016 lanceerde de NTFU het platform Fietssport. In Fietssport Magazine, de Fietssport-app en op Fietssport.nl vinden wielrenners, mountainbikers en gravelbikers alle informatie die zij nodig hebben om hun sport te beoefenen. Steeds meer fietsers gebruiken Fietssport voor het downloaden van een route, inschrijven voor een toertocht of het vinden van een vereniging. Daarnaast kunnen leden op Fietssport.nl eenvoudig hun gegevens wijzigen, extra dekking aanvragen en schade melden. 

Toertochten

Nieuw: tijdelijke reservering bij inschrijving op Fietssport.nl

Om inschrijvingen bij populaire toertochten soepeler te laten verlopen, hebben we het inschrijfformulier op Fietssport.nl verbeterd. Daarom werken we vanaf nu met een reserveringsprincipe bij toertochten met een maximum aantal deelnemers. 

Verenigingen

Tuchtrecht NTFU voor leden en vrijwilligers

Soms gebeuren er dingen op de sportvereniging die niet door de beugel kunnen. Wangedrag op de vereniging of bij een toertocht dient uiteraard aangepakt te worden. In de sportsector bestaat daarom het zogenaamde ‘Tuchtrecht’.

Fiets in de trein

Geen nieuwe pilot reservering fiets in trein

Goed nieuws voor iedereen die wel eens met de fiets op de trein stapt, bijvoorbeeld tijdens een bikepacking trip of naar de start van een toertocht of mountainbikeroute. Er komt dit jaar geen vervolg op de pilot voor het verplicht reserveren van de fiets in de trein.

Horeca en sportkantines dicht om 20 00 uur, vaste zitplaats verplicht

In sportkantines en op het buitenterras is een vaste zitplaats verplicht en horeca – ook van sportaccommodaties – moet om 20.00 uur sluiten. Daarnaast is het advies om voor en na het sporten 1,5 meter afstand te houden. Dat zijn de aanvullende maatregelen die sinds 13 november gelden. De maatregelen gelden tot in ieder geval 3 december.

Kleurcode

NTFU legt met video nieuwe kleurcodes voor MTB-routes uit

Om mountainbikeroutes veiliger te maken, rolt wielersportbond NTFU een kleurensysteem uit. Net als op de skipistes, geeft elke kleur de moeilijkheidsgraad van de route aan. Groen is makkelijk, blauw gemiddeld, rood moeilijk en zwart zeer moeilijk. De kleurcode herken je aan een nieuw bordje dat onder de routepijl hangt. Om te laten zien wat er technisch van je gevraagd wordt bij elk niveau en hoe het kleurensysteem precies werkt, heeft de NTFU een video gemaakt.

Afsluitdijk

Fiets 1 of 2 juli mee over de nieuwe Afsluitdijk!

Net als 4 jaar geleden gaat op 1 en 2 juli de Afsluitdijk eenmalig open voor fietsers en wandelaars. Na de openstelling is het iconische fiets- en wandelpad weer voor lange tijd gesloten. Dit willen de NTFU, Fietsplatform, Wandelnet ANWB en de Fietsersbond voorkomen.

Kleurcode

Flevoland kleurt alle mountainbikeroutes in één keer veilig

Alle mountainbikeroutes in Flevoland hebben een kleurcode die aangeeft hoe makkelijk of moeilijk de route is. Flevoland is daarmee de eerste provincie die dit voor alle routes in één keer laat doen. Mountainbikers kunnen zo beter inschatten of een route past bij hun niveau.

Dijkwegen, Veiligheid

Driekwart fietsers vindt het onveilig op dijkwegen

Driekwart van de fietsers vindt het onveilig op de dijk. Vooral door te hard rijden en te krap inhalend gemotoriseerd verkeer en als het druk is op mooie dagen. Dat komt naar voren uit onderzoek van ANWB, Fietsersbond, Fietsplatform, NTFU en VVN.