Wat doe je als je club in onrustig vaarwater terechtkomt? De Tweewielers en WV Holten herrezen als een fenix uit de as, met een beetje hulp van de NTFU. Dit is hun verhaal.
Cor van Triest werd twee jaar geleden lid van De Tweewielers uit het Brabantse Cuijk en trad al vrij snel toe tot het bestuur. Oud-bestuurslid Erik Lammers loopt al wat langer mee bij De Tweewielers en vertelt over de periode waarin zijn club in het slop belandde. “De club was een soort mini-samenleving met alles wat daarbij hoort. Dus ook mensen die elkaar wel of niet liggen, discussies over te hard dan wel te zacht rijden, gevaarlijk rijgedrag.
De club bestond ook vooral uit oudere leden en alles verliep wat routinematig. Leden wilden vasthouden aan oude zaken en stonden niet echt open voor vernieuwing. De sfeer werd bovendien nog eens nadelig beïnvloed door een dodelijk ongeval tijdens het fietsen van één van onze leden. De spanningen die er al heersten over het onderwerp veiligheid werden daardoor verder uitvergroot. Met als gevolg dat de motivatie om samen te fietsen verminderde en er steeds minder leden kwamen opdagen.”
In de tussentijd werkte de Cuijkse club ook veel samen met de NTFU, met name Martine van de Veen, om zich opnieuw uit te vinden. Lammers en zijn collega’s bezochten regionale bijeenkomsten van de NTFU, om te zien wat er te leren viel van andere clubs. “Dat heeft veel geholpen, maar we hebben het meeste gehad aan de leden-enquêtes die we vanuit de NTFU hebben gehad met fundamentele vragen die we ons als vereniging moesten stellen om een nieuwe koers te bepalen."We hebben het meeste gehad aan de leden-enquêtes die we vanuit de NTFU hebben gehad"
De NTFU heeft daarbij ook geholpen in de vorm van Rabo Clubsupport. Met de hulp van Dorien Willems en Matthijs van den Berg hebben we een heel traject doorlopen op weg naar een nieuw begin. Dat duurde een jaar, waarin we hebben gekeken naar de visie, missie en vooral de wensen van de leden. Want daar begint het. Een gezonde club floreert door betrokken leden."We vonden het van de gekke dat er in het dorp van de Holterberg geen bloeiende wielervereniging bestaat"
"Durf buiten je bestaande kaders te denken en hulp te vragen"
Om MTB-routes veiliger te maken, introduceert wielersportbond NTFU een kleurensysteem. Net als op de skipistes, geeft elke kleur de moeilijkheidsgraad van de route aan. De MTB-routes in Twente hebben de primeur: de eerste bordjes hangen bij Het Hulsbeek in Oldenzaal.
Wielrennen, mountainbiken of gravelbiken is gezond. Maar de ongevallencijfers laten ook een keerzijde zien. Als het misgaat, is het letsel vaak ernstig. De NTFU, KNWU en het kenniscentrum letselpreventie VeiligheidNL gaan daarom samenwerken om fietsongevallen te voorkomen.
Door een enorme berg zand dreigen de fietspaden in de Noord-Hollandse duinen te verdwijnen. Tussen Bergen en Schoorl en de strandopgang Kattendel bij Bloemendaal ploeg je al door het zand. Fietsersbond, NTFU, Fietsplatform en ANWB luiden de noodklok.
MTB Zwolle bestaat nog maar een paar jaar, maar timmert flink aan de weg. Met ruim 100 leden én een succesvolle Start2Bike Kidz-editie achter de rug barst de club van de energie. “Als kinderen enthousiast zijn, worden ouders dit ook."
Sinds 28 november gelden er weer strengere coronamaatregelen. Zo zijn de 1,5 meter afstand en het mondmasker weer verplicht en is publiek niet toegestaan. Dat betekent dat je als organisator ook maatregelen moet nemen om bijvoorbeeld drukte te verminderen. Hoe doe je dit?
EVA (Eenvoudig Vergunningen Aanvragen) is het systeem dat het voor organisatoren makkelijker maakt vergunningen aan te vragen. Elke gemeente, provincie of landeigenaar werkt met eigen protocollen en formulieren voor vergunningen. Aangezien een tocht door meerdere gemeenten gaat, moet je bij bijna elke gemeente een melding maken of vergunning aanvragen. Een ingewikkeld en tijdrovend proces. EVA geeft organisatoren de contactgegevens van alle terreineigenaren in één handig overzicht. Via het bijbehorende formulier maak je aansluitend een eerste melding bij gemeenten. Er wordt gewerkt aan een verbeterde EVA-versie, maar vanwege technische uitdagingen laat deze vernieuwing nog even op zich wachten. Omdat organisatoren weer druk zijn met de voorbereidingen voor hun toertochten, is de basisversie van EVA alsnog beschikbaar.
Driekwart van de fietsers vindt het onveilig op de dijk. Vooral door te hard rijden en te krap inhalend gemotoriseerd verkeer en als het druk is op mooie dagen. Dat komt naar voren uit onderzoek van ANWB, Fietsersbond, Fietsplatform, NTFU en VVN.
In 2016 lanceerde de NTFU het platform
Hangen er op jouw toertochten nog oude NTFU-vlaggen? Dan kun je nu gratis nieuwe vlaggen aanvragen.
Sinds de lancering in september maken steeds meer clubs gebruik van