Verslag NTFU Unieraadsvergadering 17 juni

Op 17 juni 2023 was de jaarlijkse Unieraadsvergadering op Papendal. De Unieraad bestaat uit 25 vrijwillige afgevaardigden namens de verenigingen en 4 afgevaardigden namens de individuele leden. Zij geven tijdens de vergadering goedkeuring aan het beleid van het hoofdbestuur en uniebureau van de NTFU. 

Hieronder volgt een korte samenvatting met de belangrijkste besluitpunten. Onlangs ontvingen alle secretarissen van de verenigingen en stichtingen al het uitgebreide verslag van de vergadering via de mail. 

Akkoord op verslagen en plannen

De Unieraad ging akkoord met het jaarverslag en de jaarcijfers van 2022. Hiermee verlenen zij decharge aan het hoofdbestuur. Ook werd het jaarplan en de begroting voor 2024 goedgekeurd en ging de Unieraad akkoord met het meerjarenbeleidsplan 2024-2027.  

Tarieven 2024

Over 2022 was de gemiddelde inflatiecorrectie 10%. De NTFU heeft gemeend dit niet volledig door te berekenen in onze tarieven en slechts een verhoging van 5% aan te houden. Een deel van de verhoging betreft het verzekeringsdeel. Hier hebben wij geen invloed op. Er zijn de laatste jaren meer  aansprakelijkheidsclaims gekomen, en ook de hoogte van de schades was (onder andere door de inflatie) hoger. Dat betekent dat de verzekeraar de tarieven moest verhogen. 

Waarschuwing voor 2025

Directeur Arjan de Vries gaf tijdens de vergadering direct een waarschuwing af voor de toekomst: ook voor de tarieven 2025 valt weer een verhoging van minimaal € 1 in het verzekeringsdeel te verwachten. Willen we een uitkeringspercentage van 97% van de claims blijven behouden, dan ontkomen we hier niet aan. Op het moment dat Meijers Assurantien ook  werkelijk de inflatiecorrectie zal doorrekenen, dan zal deze verhoging nog hoger uit gaan vallen. Het is goed dat verenigingen hier vast rekening mee houden. 

Gewijzigde voorwaarden aansprakelijkheidsverzekering

Arjan de Vries wees iedereen nogmaals op de gewijzigde voorwaarden in de aansprakelijkheidsverzekering. Bij toertochten waar ook externen aan mee doen (dus niet bij clubritten) moet voor deze verzekering aan twee nieuwe voorwaarden worden voldaan. Er moet een veiligheidscoördinator worden aangesteld en je moet gevaarlijke punten op de route markeren.  

Hoofdbestuursverkiezing

Hoofdbestuurslid Moniek Haafkes was aftredend en niet meer herkiesbaar. Zij werd tijdens de vergadering benoemd tot Lid van Verdienste. Hans Tiemeijer werd door de Unieraad gekozen als nieuw lid in het Hoofdbestuur.  

Afscheid vrijwilligers

We namen tijdens de Unieraadsvergadering afscheid van een aantal regio- en clusterafgevaardigden. Conform onze statuten moeten zij na een bestuursperiode van 3x3 jaar afscheid nemen als afgevaardigde. Gelukkig hebben we een aantal vacatures al weer in kunnen vullen. Ook traden een aantal leden van de Tuchtcommissie en de Commissie van Beroep af. Deze vacatures zijn allemaal weer ingevuld.  

 

Misschien ook interessant...

Steeds vaker juridische strijd over mountainbikeroutes

Wielersportbond NTFU merkt dat mountainbikeroutes onder druk komen te staan. Tegenstanders van de routes voeren steeds vaker een juridische strijd. Daarmee willen ze voorkomen dat nieuwe mountainbikeroutes worden aangelegd of bestaande routes gesloten worden. In Twente luidt nu ook de politiek de noodklok: organisaties moeten met elkaar praten, geen strijd voeren, vindt de CDA-fractie. Dat vindt ook de NTFU, die zelf regelmatig met onderhoudsgroepen, terreineigenaren, natuurbeheerders en routebureaus aan tafel zit.

Goed voorbeeld: clubactiviteiten in coronatijd

De 1,5 meter afstand en gelimiteerde groepsgrootte maakt het organiseren van clubactiviteiten in coronatijd niet eenvoudig. Eerder schreven we al over de puzzelcompetitie, challenges en de fietsbingo om actief te blijven als vereniging. Ditmaal drie nieuwe voorbeelden van clubactiviteiten in coronatijd. 

NTFU

Nog eens tien jaar Sportcluster Veenendaal

De organisaties binnen het Sportcluster Veenendaal – waaronder de NTFU, NOB, NRZ en NBF – hebben besloten hun succesvolle samenwerking met nog eens tien jaar te verlengen. Daarmee bouwen ze voort op een partnerschap dat al vijftien jaar lang bijdraagt aan de ontwikkeling van sport in Nederland.

Gedrag, Imago, Kennis & onderzoek

NTFU laat het imago van mountainbiken onderzoeken

De NTFU laat dit jaar voor het eerst een imago-onderzoek uitvoeren in samenwerking met onderzoeksbureau Motivaction. Duizend niet-mountainbikers geven hun mening over de mountainbikesport. NTFU maakt binnenkort de resultaten bekend.

Fiets in de trein

Fiets meenemen in de trein kan beter

Er is grote behoefte aan meer fietsplaatsen en betere voorzieningen voor fietsen in de trein, komt naar voren uit de enquête van de Fietsersbond onder 3.073 respondenten. Sportieve fietsers willen vooral fietshaken zodat ze hun fiets veilig kunnen stallen.

Trailfund

Drie mountainbikeroutes krijgen flinke boost met NTFU Bosch eBike Systems Trailfund

Mountainbikers kunnen zich opnieuw verheugen op een flinke boost op de routes. Het NTFU Bosch eBike Systems Trailfund gaat dit keer naar mountainbikeroutes in Deventer, Eersel en Meijel.

Kleurcode

Kleurcodes geven aan hoe makkelijk of moeilijk de mountainbikeroutes op de Utrechtse Heuvelrug zijn

Alle mountainbikeroutes op de Utrechtse Heuvelrug hebben sinds kort een kleurcode die aangeeft hoe makkelijk of moeilijk de route is. Te herkennen aan nieuwe borden die langs de hele route hangen. Mountainbikers kunnen zo beter inschatten of een route past bij hun technisch niveau.

Wijziging uploaden van routes clubpagina

Fietssport.nl is hét platform voor fietsers. Dit initiatief van de NTFU is ook voor fietsclubs een mooi kanaal om hun club onder de aandacht te brengen bij potentiële leden. Zo kun je laten zien dat jouw club veel routekennis in huis heeft, door een aantal routes op het Fietssport-routeplatform te plaatsen. Het proces rondom het uploaden is onlangs gewijzigd, we leggen in dit artikel uit wat er anders is.

Dijkwegen

Hoe veilig vinden fietsers het op dijkwegen

Fietsen over kilometers lange dijken is een feest voor iedereen die van oer-Hollandse landschappen houdt. Maar hoe veilig voelen fietsers zich eigenlijk, als ze zo'n dijkweg delen met andere fietsers, wandelaars, autorijders, motorrijders en landbouwverkeer. 

Hoe spreid je de drukte tijdens je toertocht?

Sinds 28 november gelden er weer strengere coronamaatregelen. Zo zijn de 1,5 meter afstand en het  mondmasker weer verplicht en is publiek niet toegestaan. Dat betekent dat je als organisator ook maatregelen moet nemen om bijvoorbeeld drukte te verminderen. Hoe doe je dit?