De NTFU is tegen afsluiting van de onverharde paden voor fietsers nabij Arnhem. De bond vindt dat mountainbikers en gravelbikers hard worden geraakt door de sluiting. Dat laat de bond in een brief aan de gemeenteraad weten.
In de brief wijst de NTFU de gemeente Arnhem erop dat sluiting van de onverharde fietspaden mountainbikers en gravelbikers hard raakt. Je kunt hierdoor niet meer vrij fietsen in de bossen boven de Schelmseweg. Voor toertochtorganisatoren wordt het ook lastiger een mooie toertocht uit te zetten.
De gemeente Arnhem wil in het gebied rond de Schelmseweg fietsers weren, om broedvogels te beschermen. Het nieuws kwam eind november naar buiten via de Gelderlander.
De NTFU vindt het belangrijk dat je kunt blijven sporten en bewegen in de natuur. Dat geldt voor de mountainbikers en gravelbikers uit Arnhem en omstreken, maar net zo goed voor álle mountainbikers en gravelbikers. Daarom zet de NTFU zich ervoor in dat de fietspaden vlakbij Arnhem open kunnen blijven.
In de brief wijst de NTFU de gemeente op hun Groenvisie 2017-2035. Daarin staat dat recreatie in het groen belangrijk is voor bewegen en sport. De verharde én onverharde fietspaden in het gebied zorgen ervoor dat je met oog voor mens en natuur kunt fietsen.
Het nieuws viel ook slecht bij Arnhemse mountainbikeverenigingen als RETO Arnhem, Airborne MTB, Roelofs Mountainbikeclub, onderhoudsgroep MTB Zuid Veluwe en gravelbiker Erwin Sikkens. Ook zij stuurden direct een brief naar alle gemeenteraadsleden.
Veel van die Arnhemse clubs hebben te maken met de uitwerking van de zoneringsplannen op de Veluwe. Om te zorgen dat iedereen kan blijven genieten van de Veluwe, verdeelt de Provincie Gelderland de Veluwe in recreatiezones. Dat staat vastgelegd in het recreatiezoneringsplan. Daarin staat dat fietsen mogelijk zou kunnen blijven omdat het een zone B is: geschikt voor matig intensieve recreatik. Ook een logische keuze aangezien dit gebied zich aan de rand van de stad bevindt.
Ook staat er een uitgebreide lijst met maatregelen in. Gemeenten, terreineigenaren en natuurorganisaties moeten volgens de Provincie Gelderland overleggen met onder andere MTB-clubs en onderhoudsgroepen over de exacte invulling. Denk aan bebording, parkeermogelijkheden en aanpassingen aan fiets- en wandelpaden en mountainbikeroutes.
Routebureau Veluwe heeft op verzoek van de Veluwe Alliantie ook een mountainbikevisie ontwikkeld. Deze visie omschrijft hoe de druk op de natuur en kwetsbare gebieden moet worden ontzien. Ook staan er maatregelen in voor minder confrontaties tussen wandelaars, fietsers, ruiters en andere recreanten, maar je als terrreinfietser de Veluwe wel optimaal kan beleven. Ook zijn er afspraken over de financiering en het beheer. De NTFU heeft samen met verenigingen actief meegedacht over deze visie waarin het ‘vrije fietsen’ als belangrijk onderwerp is opgenomen.
Ook de NTFU is betrokken bij de recreatiezonering op de Veluwe. De bond ziet toe op de uitvoering van de MTB-visie en recreatiezonering. Daarom leggen ze in hun brief uit dat afsluiting van de onverharde fietspaden niet klopt met wat er afgesproken is.
De NTFU vraagt de gemeente Arnhem daarom om met Routebureau Veluwe en de lokale verenigingen te praten, de MTB-visie Veluwe te volgen en tot die tijd de onverharde fietspaden niet af te sluiten.
De brieven van de NTFU en mountainbikeclubs zijn net op tijd voor het wekelijks vragenuur aan de Arnhemse gemeenteraad. VVD-fractievoorzitter Steffanie Pape viel het bericht van de Gelderlander ook op. Zij stelt er daarom woensdag 7 december vragen over. Zij vindt dat de gemeenteraad niet zomaar fietspaden voor een klein deel van de gebruikers kan afsluiten, zonder goed onderzoek. Ze wil daarom exact weten om welk gebied het precies gaat, hoeveel paden er verdwijnen, om welke broedvogels het specifiek gaat en welk onderzoek de gemeente heeft uitgevoerd.
Steffanie Pape heeft laten weten de informatie van de NTFU en mountainbikeclubs goed te kunnen gebruiken. Ook alle gemeenteraadsleden hebben de brieven ontvangen.
De Arnhemse gemeenteraad vergadert woensdag 7 december van 18.45 tot 19.30 uur. Sluiting van de fietspaden wordt als derde punt besproken.
Om veiliger en beter georganiseerd als groep te fietsen, volg je de cursus Wegkapitein. Dat kan vanaf acht deelnemers. Niet elke vereniging heeft voldoende deelnemers. In Zeeland besluiten de clubs daarom samen de cursus te volgen. Extra voordeel: het ROVZ subsidieert de cursus.
MTB Zwolle bestaat nog maar een paar jaar, maar timmert flink aan de weg. Met ruim 100 leden én een succesvolle Start2Bike Kidz-editie achter de rug barst de club van de energie. “Als kinderen enthousiast zijn, worden ouders dit ook."
De NTFU start met VeiligheidNL een onderzoek naar hoe de wielersport veiliger kan. Wielersporters die de afgelopen drie jaar gevallen zijn, kunnen in een vragenlijst laten weten hoe, waar en wanneer ze gevallen zijn en welk letsel ze hebben opgelopen. De inzichten helpen om gerichter de sport veiliger te maken.
Wielrennen, mountainbiken of gravelbiken is gezond. Maar de ongevallencijfers laten ook een keerzijde zien. Als het misgaat, is het letsel vaak ernstig. De NTFU, KNWU en het kenniscentrum letselpreventie VeiligheidNL gaan daarom samenwerken om fietsongevallen te voorkomen.
In september 2021 lanceerde de NTFU de Cycl app. Met de Cyql app kunnen clubs eenvoudig gezamenlijke ritten plannen en met elkaar delen. Via Cyql vind je praktische informatie over een rit op een centrale en overzichtelijke plek. Naast de vele positieve geluiden vanuit de verenigingen, is er ook goed geluisterd naar de feedback van de clubs. In de afgelopen maanden is er dan ook hard gewerkt aan een aantal updates die de app nog completer moeten maken.
Op 12 augustus start de Tour de France Femmes in Rotterdam. Eén dag ervoor – zondag 11 augustus – kun je meedoen met de toerversie. NTFU mag aan twee clubs 5 startbewijzen weggeven. Enige wat je moet doen is laten weten waarom je met jouw club mee wilt doen.
Wil jij op een sportieve manier geld verdienen voor jouw vereniging? De organisatie van het fietsevenement Vebego Limburgs Mooiste is op zoek naar leden, die tegen een vergoeding voor hun club, mee wil werken tijdens een van de grootste fietsevenementen van Nederland.
De betaalbaarheid van steeds meer mountainbikeroutes staat onder druk. De routes bedruipen zichzelf veelal met een eigen vignet of lokale gelden. Vertegenwoordigers van mountainbikers, terreinbeheerders, particuliere grondeigenaren en lokale overheden gaan daarom samen de mogelijkheden voor een landelijk mountainbikevignet verkennen.
Dinsdag 6 februari werd tijdens een Kenniscafé van Tour de Force het rapport ‘Onderzoek impact verdwijnen veerponten’ gepresenteerd. De Veerpontencoalitie is blij dat nu ook landelijk het functioneren van de veerponten in kaart is gebracht en doet nogmaals een oproep aan de overheden: pak jullie verantwoordelijkheid!
De samenwerking tussen de NTFU en kledingmerk Bioracer is verlengd! Hierdoor maken clubs ook de komende jaren gebruik van