De prijzen van consumentengoederen en -diensten stijgen. In juni 2022 waren goederen en diensten 8,6 procent duurder dan een jaar daarvoor, in juli ging het zelfs om 10,3 procent. Ook verenigingen kunnen te maken krijgen met stijgende kosten voor bijvoorbeeld accommodaties, inkoop voor toertochten of voor clubkleding en uitjes. Daarom geven we in het onderstaande artikel enkele tips hoe je hier als vereniging mee om kunt gaan.
Om goed uit te leggen waar we het over hebben, is het belangrijk om een aantal belangrijke termen uit te leggen:
Jelle Schoemaker is docent/onderzoeker aan de Hogeschool Arnhem Nijmegen (HAN) en doet al vele jaren onderzoek naar de economische facetten van sport. Zo is hij ook betrokken bij de Contributiemonitor van het Mulier Instituut en doen zijn studenten allerlei onderzoeken op het gebied van de economische kant van sport en bewegen. “Als je kijkt naar de sportverenigingen in Nederland, dan zien we dat het merendeel van de clubs sinds ongeveer 2015/2016 de inflatie niet meer hebben gevolgd. Alles werd duurder, behalve de contributie van de sportclub. Aan de ene kant begrijpelijk, want clubs hebben niet als belangrijkste oogmerk om winst te maken. Maar meerdere jaren achter elkaar geen inflatiecorrectie doorvoeren is toch niet zo heel verstandig.”
Voor verenigingen met een accommodatie ligt het vaak nog net even lastiger. Schoemaker: “Daar zie je vaak dat clubs, zeker als er afspraken over accommodatiekosten zijn gemaakt voor meerdere jaren, ook pas iets veranderen als die afspraken veranderen. Zij willen verhogingen pas doorberekenen als die ook daadwerkelijk nodig zijn. Veel verstandiger is het eigenlijk om je leden nu alvast mee te nemen in de verwachtingen, die je voor de komende jaren hebt. Dan komen discussies over verhogingen ook niet zo uit de lucht vallen.”
Ga je als vereniging aan de slag met de begroting van het komende boekjaar? Kijk dan goed naar de kosten die je als club maakt. Gebruik je laatste boekjaar als basis en maak een inschatting of de kosten voor komend jaar oplopen of gelijk blijven. Vergeet daarbij niet rekening te houden met de (extra) plannen die jullie hebben als vereniging. Op basis van de begrote kosten kun je vervolgens inschatten of de verwachte inkomsten voldoende gaan zijn om de begroting in balans te krijgen. Is dat niet het geval? Kijk dan welke maatregelen je eventueel kunt nemen:
Het is helemaal niet ongebruikelijk om de contributie van je club of het inschrijfgeld van je toertocht soms te verhogen. Zeker in tijden van stijgende kosten valt dit goed uit te leggen richting de leden en deelnemers. Veel clubs hebben in de tijd van de coronacrisis ervoor gekozen om de contributies niet te verhogen. Jarenlang geen contributieverhoging doorvoeren kan echter op lange termijn ook problemen veroorzaken, ook als de vereniging er nu financieel goed voor staat. Dat komt omdat de prijzen over het algemeen jaarlijks oplopen. Wat in 2017 nog 100,- euro kostte, kost in 2021 al ruim 110 euro, dat betekent een stijging van ruim 10% over 5 jaar. De verwachting is dat de kosten de komende jaren alleen nog maar harder zullen stijgen.
Overweeg je een contributieverhoging? Dan kun je deze bijvoorbeeld baseren op het prijsindexcijfer van het laatste jaar. Op deze website zijn de jaarlijkse en maandelijkse prijsindexcijfers te vinden.
Volgens Schoemaker is het goed als een vereniging een bepaalde reserve heeft. Om die te kunnen hebben, zul je als vereniging dus af en toe ook de inflatiecorrectie op de contributie moeten toepassen. “Het is niet nodig om als club geld op te potten, maar onvoorziene dingen kunnen altijd gebeuren. Daarnaast kun je, als je een beetje vet op de botten hebt, soms ook onvoorziene uitgaven een beetje ‘dempen’. Stel, je krijgt nu de begroting voor volgend jaar niet rond. Dan is het toch fijn als je aan je leden de boodschap kunt geven: om de begroting rond te krijgen zouden we eigenlijk de contributie met 10 euro moeten verhogen. Maar doordat we nog een potje reserve hadden, kunnen we dat verlagen tot 7 euro.”
Volgens Schoemaker is het doorvoeren van een contributieverhoging vooral een kwestie van communiceren: je wilt immers uitleggen waarom je denkt dat dat dat nodig is. “En dat doe je dus niet pas tijdens een algemene ledenvergadering, waar het dan ineens op de agenda wordt gezet. Contributie is iets waar ieder lid iets van vindt, en dat kan ook gepaard gaan met emoties. Daarom is het belangrijk dat je deze discussie ook echt samen met je leden voert. Gebruik de energie van de communicatie met je leden om veranderingen door te voeren.”
Tot slot geeft Schoemaker nog een belangrijke tip mee bij het afwegen van dergelijke beslissingen: “Vergeet niet dat jouw leden lid zijn van de club, omdat ze het zo leuk vinden, wat ze bij jou kunnen doen. Zorg er dus vooral voor dat ze dat zo leuk blijven vinden, dan is het geld daaraan altijd ondergeschikt! Het prijsargument is voor mensen nooit de belangrijkste reden om wel of niet lid van een club te zijn, het is altijd op de eerste plaats dat wat ze ervoor geboden krijgen!”
Na twee jaar zonder contributieverhoging ging de NTFU Unieraad van 2022 akkoord met een inflatiecorrectie van 2,7 procent op de NTFU contributie. De contributiebedragen voor 2023 vind je hier. Houd in je begroting voor 2023 dus ook rekening met deze gewijzigde tarieven.
Heb je vragen over dit onderwerp of wil je meer informatie? Team Verenigingsondersteuning staat voor je klaar. Neem contact op met Caroline Lit of Luuk Berends via verenigingen@ntfu.nl of telefonisch via 0318 - 58 13 00.
Sinds de lancering in september maken steeds meer clubs gebruik van
Om MTB-routes veiliger te maken, introduceert wielersportbond NTFU een kleurensysteem. Net als op de skipistes, geeft elke kleur de moeilijkheidsgraad van de route aan. De MTB-routes in Twente hebben de primeur: de eerste bordjes hangen bij Het Hulsbeek in Oldenzaal.
De natuur verdient beter. Dat is een taak van ons allemaal. Ook die van mountainbikers en gravelbikers. Dit werd duidelijk tijdens een werkbezoek van beleidsmakers van Veluwse gemeenten en natuurbeschermers. Daar lieten ze zich informeren over de positieve effecten van sportief fietsen op de natuur.
Tochtorganisaties worstelen met steeds ingewikkeldere regels en procedures. Om te voorkomen dat ze afhaken, lobbyen KWbN en NTFU voor eenvoudigere regels. Dat dat mogelijk is, bewijst de gemeente Land van Cuijk. Daar zijn tochten met maximaal 1.500 deelnemers sinds 1 juli vergunnings- en meldingsvrij.
De ruimte om te sporten, bewegen en ontspannen staat in heel Nederland onder druk. Uit onderzoek dat de ANWB liet uitvoeren wordt duidelijk dat we steeds minder groen om ons heen hebben. En dit wordt alleen maar minder door de groeiende bevolking en toename van het toerisme.
De eerste Brabantse Strade Bianche werd al georganiseerd toen de meeste fietsers bij gravel nog aan tennis dachten. “In 2015 zette Wielerclub Mill een tocht uit voor racefietsers die grotendeels over kiezelstroken, zandpaden en oude binnenwegen liep. Hiermee is onze Strade waarschijnlijk de oudste graveltocht van Nederland. Door het overweldigende succes van de laatste editie is het einde nog lang niet in zicht.”
Voor de tweede keer dit jaar wordt het NTFU Bosch eBike Systems Trailfund uitgereikt. Dit keer ontvangen MTB Assen en MTB & More geld uit het fonds. De vrijwilligers gebruiken de financiering voor onderhoud en reparatie van de mountainbikeroutes bij Assen en Almere. De paden hebben flink wat te verduren gehad door intensief gebruik en het weer. Naar verwachting liggen de routes er eind februari 2023 er weer perfect bij.
De toekomst van grote toertochten in Zuid-Limburg leek op het spel te staan, maar het plan van de gemeente Vaals om grote tochten op hun grondgebied te verbieden, is afgeketst. De NTFU verzette zich tegen dit omstreden voorstel.
NTFU en KWbN verwelkomen van harte Natasha Wijgerse in hun midden. Natasha gaat organisatoren van beide bonden helpen bij het aanvragen van vergunningen en het doorlopen van stikstofberekeningen.
Vaak gaat het goed en delen we het fietspad zonder problemen. Soms gaat het mis en zijn er irritaties. Hoe komt dat? Is het drukker, zijn er meer verschillende soorten fietsers, is er minder begrip, ligt het aan de infrastructuur of is het een combinatie? Om deze ontwikkelingen beter te begrijpen en oplossingen te verkennen, testen en in praktijk te brengen, startte de Universiteit van Amsterdam het landelijk onderzoeksproject SamenOpHetFietspad. De NTFU heeft zich bij dit onderzoek aangesloten.