De prijzen van consumentengoederen en -diensten stijgen. In juni 2022 waren goederen en diensten 8,6 procent duurder dan een jaar daarvoor, in juli ging het zelfs om 10,3 procent. Ook verenigingen kunnen te maken krijgen met stijgende kosten voor bijvoorbeeld accommodaties, inkoop voor toertochten of voor clubkleding en uitjes. Daarom geven we in het onderstaande artikel enkele tips hoe je hier als vereniging mee om kunt gaan.
Om goed uit te leggen waar we het over hebben, is het belangrijk om een aantal belangrijke termen uit te leggen:
Jelle Schoemaker is docent/onderzoeker aan de Hogeschool Arnhem Nijmegen (HAN) en doet al vele jaren onderzoek naar de economische facetten van sport. Zo is hij ook betrokken bij de Contributiemonitor van het Mulier Instituut en doen zijn studenten allerlei onderzoeken op het gebied van de economische kant van sport en bewegen. “Als je kijkt naar de sportverenigingen in Nederland, dan zien we dat het merendeel van de clubs sinds ongeveer 2015/2016 de inflatie niet meer hebben gevolgd. Alles werd duurder, behalve de contributie van de sportclub. Aan de ene kant begrijpelijk, want clubs hebben niet als belangrijkste oogmerk om winst te maken. Maar meerdere jaren achter elkaar geen inflatiecorrectie doorvoeren is toch niet zo heel verstandig.”
Voor verenigingen met een accommodatie ligt het vaak nog net even lastiger. Schoemaker: “Daar zie je vaak dat clubs, zeker als er afspraken over accommodatiekosten zijn gemaakt voor meerdere jaren, ook pas iets veranderen als die afspraken veranderen. Zij willen verhogingen pas doorberekenen als die ook daadwerkelijk nodig zijn. Veel verstandiger is het eigenlijk om je leden nu alvast mee te nemen in de verwachtingen, die je voor de komende jaren hebt. Dan komen discussies over verhogingen ook niet zo uit de lucht vallen.”
Ga je als vereniging aan de slag met de begroting van het komende boekjaar? Kijk dan goed naar de kosten die je als club maakt. Gebruik je laatste boekjaar als basis en maak een inschatting of de kosten voor komend jaar oplopen of gelijk blijven. Vergeet daarbij niet rekening te houden met de (extra) plannen die jullie hebben als vereniging. Op basis van de begrote kosten kun je vervolgens inschatten of de verwachte inkomsten voldoende gaan zijn om de begroting in balans te krijgen. Is dat niet het geval? Kijk dan welke maatregelen je eventueel kunt nemen:
Het is helemaal niet ongebruikelijk om de contributie van je club of het inschrijfgeld van je toertocht soms te verhogen. Zeker in tijden van stijgende kosten valt dit goed uit te leggen richting de leden en deelnemers. Veel clubs hebben in de tijd van de coronacrisis ervoor gekozen om de contributies niet te verhogen. Jarenlang geen contributieverhoging doorvoeren kan echter op lange termijn ook problemen veroorzaken, ook als de vereniging er nu financieel goed voor staat. Dat komt omdat de prijzen over het algemeen jaarlijks oplopen. Wat in 2017 nog 100,- euro kostte, kost in 2021 al ruim 110 euro, dat betekent een stijging van ruim 10% over 5 jaar. De verwachting is dat de kosten de komende jaren alleen nog maar harder zullen stijgen.
Overweeg je een contributieverhoging? Dan kun je deze bijvoorbeeld baseren op het prijsindexcijfer van het laatste jaar. Op deze website zijn de jaarlijkse en maandelijkse prijsindexcijfers te vinden.
Volgens Schoemaker is het goed als een vereniging een bepaalde reserve heeft. Om die te kunnen hebben, zul je als vereniging dus af en toe ook de inflatiecorrectie op de contributie moeten toepassen. “Het is niet nodig om als club geld op te potten, maar onvoorziene dingen kunnen altijd gebeuren. Daarnaast kun je, als je een beetje vet op de botten hebt, soms ook onvoorziene uitgaven een beetje ‘dempen’. Stel, je krijgt nu de begroting voor volgend jaar niet rond. Dan is het toch fijn als je aan je leden de boodschap kunt geven: om de begroting rond te krijgen zouden we eigenlijk de contributie met 10 euro moeten verhogen. Maar doordat we nog een potje reserve hadden, kunnen we dat verlagen tot 7 euro.”
Volgens Schoemaker is het doorvoeren van een contributieverhoging vooral een kwestie van communiceren: je wilt immers uitleggen waarom je denkt dat dat dat nodig is. “En dat doe je dus niet pas tijdens een algemene ledenvergadering, waar het dan ineens op de agenda wordt gezet. Contributie is iets waar ieder lid iets van vindt, en dat kan ook gepaard gaan met emoties. Daarom is het belangrijk dat je deze discussie ook echt samen met je leden voert. Gebruik de energie van de communicatie met je leden om veranderingen door te voeren.”
Tot slot geeft Schoemaker nog een belangrijke tip mee bij het afwegen van dergelijke beslissingen: “Vergeet niet dat jouw leden lid zijn van de club, omdat ze het zo leuk vinden, wat ze bij jou kunnen doen. Zorg er dus vooral voor dat ze dat zo leuk blijven vinden, dan is het geld daaraan altijd ondergeschikt! Het prijsargument is voor mensen nooit de belangrijkste reden om wel of niet lid van een club te zijn, het is altijd op de eerste plaats dat wat ze ervoor geboden krijgen!”
Na twee jaar zonder contributieverhoging ging de NTFU Unieraad van 2022 akkoord met een inflatiecorrectie van 2,7 procent op de NTFU contributie. De contributiebedragen voor 2023 vind je hier. Houd in je begroting voor 2023 dus ook rekening met deze gewijzigde tarieven.
Heb je vragen over dit onderwerp of wil je meer informatie? Team Verenigingsondersteuning staat voor je klaar. Neem contact op met Caroline Lit of Luuk Berends via verenigingen@ntfu.nl of telefonisch via 0318 - 58 13 00.
Wil je als vereniging instructeurs opleiden, maar heb je daar niet de financiële middelen voor? Vanuit het
Het NTFU Bosch eBike Systems Trailfund investeert in de toekomst van mountainbiken. Het fonds helpt verenigingen en stichtingen om routes veiliger, duurzamer en uitdagender te maken. Inmiddels hebben meer dan 25 trailcrews een financiële bijdrage ontvangen. Deze maand komen daar drie nieuwe projecten bij.
Zo’n 17.000 mensen tekenden al de petitie voor de Gelderse veerponten. De pontjes dreigen te verdwijnen, omdat er geen geld meer is om ze in de vaart te houden. De NTFU springt daarom met fiets- en wandelorganisaties op de bres voor de pontjes.
Met gepaste trots kunnen we hier melden dat het fietskledingmerk
Er kan en mag géén streep gezet worden door toertochten als Limburgs Mooiste, Mergelheuvelland 2-Daagse en de vele kleinschalige toertochten die door én voor fietsliefhebbers georganiseerd worden. De NTFU wil daarom een vuist maken.
Vanaf 2026 profiteren alle leden van je club van een hogere dekking én een nieuwe ongevallenverzekering. Lees wat er verandert en hoe jij dit eenvoudig communiceert aan je leden.
Er waait een nieuwe wind door RTC Rally en dat merken wielrenners uit Sneek en omgeving. Maar liefst 44 mensen sloten zich het afgelopen jaar bij de Friese club aan, waarvan een derde vrouw.
De NTFU wil dat mountainbikers over mooie en veilige routes rijden. De bond helpt daarom trailcrews die de tracks aanleggen. Ruim 30 van die crews kwamen naar de landelijke Traildag. Doel: leren van elkaar hoe je routes nóg beter aanlegt en onderhoudt.
Wielersportbond NTFU en Ekoï gaan tot minstens 2025 samenwerken. Het Franse merk is sinds 2001 actief op de internationale markt voor fiets gerelateerde producten en heeft zich opgewerkt tot een toonaangevende speler. Via de samenwerking met de NTFU geeft Ekoï extra aandacht voor de Nederlandse fietsers.
Elke vereniging wil dat nieuwe leden zich direct thuis voelen op de club. Een club die hier in slaagt, zorgt voor een goede basis. Tevreden leden pakken bijvoorbeeld sneller vrijwilligerstaken op. Door nieuwe leden te verwelkomen, behoud je hen langer voor de club. Maar hoe kun je dit het beste doen? We geven 6 tips.