Steeds vaker juridische strijd over mountainbikeroutes

Wielersportbond NTFU merkt dat mountainbikeroutes onder druk komen te staan. Tegenstanders van de routes voeren steeds vaker een juridische strijd. Daarmee willen ze voorkomen dat nieuwe mountainbikeroutes worden aangelegd of bestaande routes gesloten worden. In Twente luidt nu ook de politiek de noodklok: organisaties moeten met elkaar praten, geen strijd voeren, vindt de CDA-fractie. Dat vindt ook de NTFU, die zelf regelmatig met onderhoudsgroepen, terreineigenaren, natuurbeheerders en routebureaus aan tafel zit.

Wielersportbond NTFU merkt dat mountainbikeroutes onder druk komen te staan. Tegenstanders van de routes voeren steeds vaker een juridische strijd. Daarmee willen ze voorkomen dat nieuwe mountainbikeroutes worden aangelegd of bestaande routes gesloten worden. Organisaties moeten met elkaar praten, geen strijd voeren, vindt de NTFU, die zelf regelmatig met onderhoudsgroepen, terreineigenaren, natuurbeheerders en routebureaus aan tafel zit.

De routes in onder andere Noord-Holland, het Rijk van Nijmegen, Vledder en op de Sallandse Heuvelrug hebben er helaas mee te maken: juridische procedures. Mensen die tegen de mountainbikeroute zijn, laten bij de gemeente of Provincie weten dat zij het niet eens zijn met de route. Ze maken bezwaar tegen vergunningen, vragen om handhaving of dwingen maatregelen af via de rechtbank.

Politiek luidt noodklok

In Twente luidt nu ook de politiek de noodklok over de doorgeslagen juridische aanpak van de mountainbikeroute op de Sallandse Heuvelrug. Het CDA Hellendoorn en CDA Rijssen-Holten schrijven op hun website: “De overheid raakt verstrikt in wetgeving in plaats van te zoeken naar harmonie en een juiste balans tussen de belangen. Het wetboek regeert. Dit is een ongewenste juridische cultuur waarbij direct rechtszaken worden aangespannen."

De Twentse CDA-fractie is ook bang dat als eenmaal de rechter een streep zet door de mountainbikeroute, straks de hele Heuvelrug afgesloten wordt, dus ook voor wandelaars, fietsers en ruiters. De CDA-fractie vraagt alle partijen daarom ook nu met elkaar te overleggen: “In het Nationaal Park werken veel organisaties en vrijwilligers al jaren goed samen. In deze omgeving regelen we het met elkaar.”

Ook de Hellendoornse raad maakt gezamenlijk een vuist tegen afsluiting van de mountainbikeroute. De mountainbikeroutes op de Sallandse Heuvelrug moeten openblijven, vinden zij. Zij roepen in hun motie het college op om samen met buurgemeente Rijssen-Holten, provincie Overijssel, wielerclubs, natuurorganisaties en de Stichting NatuurAlert Nederland te zoeken naar mogelijkheden om uit de huidige patstelling te komen.

Lees ook: FietsZe in actie voor behoud MTB-route Vledder

NTFU zit regelmatig aan tafel

De NTFU sluit zich bij die oproep aan. De wielersportbond is de belangenbehartiger voor mountainbikers, gravelbikers en wielrenners en zit zelf ook regelmatig aan tafel. Zij zien dat mountainbikeroutes juist in goede afstemming met gemeenten, natuurorganisaties, terreinbeheerders, routebureaus, omwonenden en met hulp van vele vrijwilligers wordt aangelegd. Tegenstanders van de routes horen ook bij die gesprekken, zodat je alle belangen kunt meenemen. 

De NTFU praat al regelmatig met bijvoorbeeld Staatsbosbeheer en Natuurmonumenten, deelt kennis met routebureaus en ondersteunt de vrijwilligers die continue aan de mountainbikeroutes werken, in goede én in slechte tijden. Behalve kennis en advies over routes, helpt de bond ook als dat nodig is met de lokale belangenbehartiging. Een externe MTB-expertgroep, die bestaat uit routebouwers, ervaren mountainbikers, doorgewinterde vrijwilligers en trainers en instructeurs, zorgt voor al die kennis over en ervaring met de sport.

Lees ook: Nieuwe recreatiezonering Veluwe: wat zijn de gevolgen voor fietsers?

Ondersteuning voor onderhoudsgroepen

Kampt je onderhoudsgroep met onrust op de route? Zijn er gebieden in jouw regio waar ook projecten zijn (of opgestart worden) die betrekking hebben op het beperken van de toegang voor recreatie (dus ook mountainbiken)? Neem contact op met Troy Corsen, zodat we ook in die gebieden de belangen voor het mountainbiken kunnen behartigen: belangenbehartiging@ntfu.nl.

Lees ook: Zo organiseer je een werkbezoek voor raadsleden
 

Misschien ook interessant...

Afsluitdijk

Duizenden fietsers op de Afsluitdijk

Na jaren wachten kon het 1 en 2 juli eindelijk weer: fietsen over de Afsluitdijk. Zo’n 13.000 fietsers gingen over de 32 kilometer lange dijk tussen Den Oever en Kornwerderzand. Wielrenners grepen hun kans en reden het populaire rondje IJsselmeer.

Lessen uit de IMBA Europe Summit: leave a positive track

In juni kwam mountainbikend Europa bij elkaar in Italië. Tijdens de IMBA Europe Summit wisselden routebouwers, vrijwilligers en mountainbikers drie dagen lang ideeën uit hoe we onze mountainbikesport toekomstbestendig kunnen maken. Ook de NTFU was aanwezig. Troy Corsen vertelt wat hij uit Val di Sole meenam voor het mountainbiken in Nederland.

Toertochten, Vergunningen

NTFU wil redelijke vergoeding voor natuurgebruik bij toertochten

Steeds meer terreineigenaren vragen aan tochtorganisaties die inschrijfgeld berekenen een bijdrage per deelnemer. Het wordt daardoor lastiger een tocht door de natuur te organiseren. De nieuwe regels treffen vooral organisaties van mountainbike- en graveltochten.

Toertochten

Toertochten in Zuid-Limburg veilig: verbod in Vaals komt er niet

De toekomst van grote toertochten in Zuid-Limburg leek op het spel te staan, maar het plan van de gemeente Vaals om grote tochten op hun grondgebied te verbieden, is afgeketst. De NTFU verzette zich tegen dit omstreden voorstel.

NTFU

NTFU en Ekoï bundelen krachten

Wielersportbond NTFU en Ekoï gaan tot minstens 2025 samenwerken. Het Franse merk is sinds 2001 actief op de internationale markt voor fiets gerelateerde producten en heeft zich opgewerkt tot een toonaangevende speler. Via de samenwerking met de NTFU geeft Ekoï extra aandacht voor de Nederlandse fietsers.

Top 10 Recreatief fietsen

Tien aanbevelingen voor Provincies om de fietser meer ruimte te geven

We fietsen niet alleen méér, we doen dat ook op steeds meer verschillende soorten fietsen. Denk aan elektrische fietsen, hybride fietsen, speed pedelecs, racefietsen en gravelbikes. Dat is positief, maar het zorgt ook voor overlast en onveilige situaties. Veel fietspaden zijn niet berekend op de toenemende drukte en snelheidsverschillen. De overheid kan daar wat aan doen. Om ze daar op te wijzen, heeft Koepelorganisatie Fietsplatform met de NTFU, ANWB en Fietsersbond tien verbeterpunten naar alle Provincies gestuurd.

Verenigingen

Incasseren van contributie: Efficiënt en gemakkelijk met de NTFU

Het innen van contributies is een essentieel onderdeel van het verenigingsleven. Het zorgt ervoor dat de vereniging kan blijven draaien en activiteiten kan organiseren. Naast de bestaande facturatiemodule, biedt de NTFU vanaf nu ook een nieuwe functionaliteit: automatische incasso. Veel verenigingen gebruiken een automatische incasso, de NTFU ondersteunt dit nu ook door het genereren van automatische incassobestanden.

Geen coronatoegangsbewijs nodig voor sport buiten, binnen wel

Het coronatoegangsbewijs is niet verplicht voor sport in de buitenlucht. Het kabinet wilde per 6 november de QR-code invoeren voor sporters en publiek, zowel binnen én buiten. Na protest van de Nederlandse sportwereld en druk uit de Tweede Kamer ziet het af van de verplichting voor buitensporten. Voor de binnensport blijft de maatregel wel gelden. Voor toegang tot kleedkamer, toilet of de kantine moeten sporters en publiek hun toegangsbewijs laten scannen.

Wijziging uploaden van routes clubpagina

Fietssport.nl is hét platform voor fietsers. Dit initiatief van de NTFU is ook voor fietsclubs een mooi kanaal om hun club onder de aandacht te brengen bij potentiële leden. Zo kun je laten zien dat jouw club veel routekennis in huis heeft, door een aantal routes op het Fietssport-routeplatform te plaatsen. Het proces rondom het uploaden is onlangs gewijzigd, we leggen in dit artikel uit wat er anders is.

Kleurcode

NTFU legt met video nieuwe kleurcodes voor MTB-routes uit

Om mountainbikeroutes veiliger te maken, rolt wielersportbond NTFU een kleurensysteem uit. Net als op de skipistes, geeft elke kleur de moeilijkheidsgraad van de route aan. Groen is makkelijk, blauw gemiddeld, rood moeilijk en zwart zeer moeilijk. De kleurcode herken je aan een nieuw bordje dat onder de routepijl hangt. Om te laten zien wat er technisch van je gevraagd wordt bij elk niveau en hoe het kleurensysteem precies werkt, heeft de NTFU een video gemaakt.