Wielersportbond NTFU merkt dat mountainbikeroutes onder druk komen te staan. Tegenstanders van de routes voeren steeds vaker een juridische strijd. Daarmee willen ze voorkomen dat nieuwe mountainbikeroutes worden aangelegd of bestaande routes gesloten worden. In Twente luidt nu ook de politiek de noodklok: organisaties moeten met elkaar praten, geen strijd voeren, vindt de CDA-fractie. Dat vindt ook de NTFU, die zelf regelmatig met onderhoudsgroepen, terreineigenaren, natuurbeheerders en routebureaus aan tafel zit.
Wielersportbond NTFU merkt dat mountainbikeroutes onder druk komen te staan. Tegenstanders van de routes voeren steeds vaker een juridische strijd. Daarmee willen ze voorkomen dat nieuwe mountainbikeroutes worden aangelegd of bestaande routes gesloten worden. Organisaties moeten met elkaar praten, geen strijd voeren, vindt de NTFU, die zelf regelmatig met onderhoudsgroepen, terreineigenaren, natuurbeheerders en routebureaus aan tafel zit.

De routes in onder andere Noord-Holland, het Rijk van Nijmegen, Vledder en op de Sallandse Heuvelrug hebben er helaas mee te maken: juridische procedures. Mensen die tegen de mountainbikeroute zijn, laten bij de gemeente of Provincie weten dat zij het niet eens zijn met de route. Ze maken bezwaar tegen vergunningen, vragen om handhaving of dwingen maatregelen af via de rechtbank.
In Twente luidt nu ook de politiek de noodklok over de doorgeslagen juridische aanpak van de mountainbikeroute op de Sallandse Heuvelrug. Het CDA Hellendoorn en CDA Rijssen-Holten schrijven op hun website: “De overheid raakt verstrikt in wetgeving in plaats van te zoeken naar harmonie en een juiste balans tussen de belangen. Het wetboek regeert. Dit is een ongewenste juridische cultuur waarbij direct rechtszaken worden aangespannen."
De Twentse CDA-fractie is ook bang dat als eenmaal de rechter een streep zet door de mountainbikeroute, straks de hele Heuvelrug afgesloten wordt, dus ook voor wandelaars, fietsers en ruiters. De CDA-fractie vraagt alle partijen daarom ook nu met elkaar te overleggen: “In het Nationaal Park werken veel organisaties en vrijwilligers al jaren goed samen. In deze omgeving regelen we het met elkaar.”
Ook de Hellendoornse raad maakt gezamenlijk een vuist tegen afsluiting van de mountainbikeroute. De mountainbikeroutes op de Sallandse Heuvelrug moeten openblijven, vinden zij. Zij roepen in hun motie het college op om samen met buurgemeente Rijssen-Holten, provincie Overijssel, wielerclubs, natuurorganisaties en de Stichting NatuurAlert Nederland te zoeken naar mogelijkheden om uit de huidige patstelling te komen.
Lees ook: FietsZe in actie voor behoud MTB-route Vledder
De NTFU sluit zich bij die oproep aan. De wielersportbond is de belangenbehartiger voor mountainbikers, gravelbikers en wielrenners en zit zelf ook regelmatig aan tafel. Zij zien dat mountainbikeroutes juist in goede afstemming met gemeenten, natuurorganisaties, terreinbeheerders, routebureaus, omwonenden en met hulp van vele vrijwilligers wordt aangelegd. Tegenstanders van de routes horen ook bij die gesprekken, zodat je alle belangen kunt meenemen.
De NTFU praat al regelmatig met bijvoorbeeld Staatsbosbeheer en Natuurmonumenten, deelt kennis met routebureaus en ondersteunt de vrijwilligers die continue aan de mountainbikeroutes werken, in goede én in slechte tijden. Behalve kennis en advies over routes, helpt de bond ook als dat nodig is met de lokale belangenbehartiging. Een externe MTB-expertgroep, die bestaat uit routebouwers, ervaren mountainbikers, doorgewinterde vrijwilligers en trainers en instructeurs, zorgt voor al die kennis over en ervaring met de sport.
Lees ook: Nieuwe recreatiezonering Veluwe: wat zijn de gevolgen voor fietsers?
Kampt je onderhoudsgroep met onrust op de route? Zijn er gebieden in jouw regio waar ook projecten zijn (of opgestart worden) die betrekking hebben op het beperken van de toegang voor recreatie (dus ook mountainbiken)? Neem contact op met Troy Corsen, zodat we ook in die gebieden de belangen voor het mountainbiken kunnen behartigen: belangenbehartiging@ntfu.nl.
Het aantal sportblessures in Nederland is in 2024 met zo'n 300.000 gevallen gestegen. Dat meldt kenniscentrum VeiligheidNL. Naar schatting 4,6 miljoen mensen liepen gezamenlijk 5,6 miljoen blessures op.
Als bestuur ben je verantwoordelijk voor een veilige sportvereniging. Dit is een vereniging waarin sportplezier centraal staat: er is geen ruimte voor agressie, intimidatie en seksueel grensoverschrijdend gedrag. De vraag is: hoe regel je dat als bestuur? Wij geven je een aantal tips:
De NTFU sluit zich aan bij het statement van de KNWU over de online benadering van rensters na het WK Gravel in Zuid-Limburg. Online haat hoort absoluut niet thuis in onze sport, noch in onze samenleving.
Veel clubs organiseren van oudsher een clubcompetitie of -klassement. Clubcompetities bestaan in veel verschillende varianten; aantal gereden kilometers, aantal deelgenomen clubritten of via een puntensysteem. Vanaf nu is het mogelijk om jouw clubcompetitie ook via Cyql te organiseren én vast te leggen.
Het NTFU Bosch eBike Systems Trailfund investeert in de toekomst van mountainbiken. Het fonds helpt verenigingen en stichtingen om routes veiliger, duurzamer en uitdagender te maken. Inmiddels hebben meer dan 25 trailcrews een financiële bijdrage ontvangen. Deze maand komen daar drie nieuwe projecten bij.
Sinds de lancering in september maken steeds meer clubs gebruik van
Steeds meer terreineigenaren vragen aan tochtorganisaties die inschrijfgeld berekenen een bijdrage per deelnemer. Het wordt daardoor lastiger een tocht door de natuur te organiseren. De nieuwe regels treffen vooral organisaties van mountainbike- en graveltochten.
De Fietsersbond gaat actie voeren om onnodige paaltjes op het fietspad te laten verwijderen. Het zorgt nog te vaak voor valpartijen met ernstig letsel. De NTFU vindt dit een goed idee. Er belanden namelijk steeds meer fietsers op de Spoedeisende Hulp. Hoe zit dat met wielrenners? De NTFU dook in de cijfers van VeiligheidNL – dat het aantal verkeersslachtoffers op de Spoedeisende Hulp bijhoudt.
Rijkswaterstaat moet meer doen om fietsen en wandelen mogelijk te maken op de Afsluitdijk. De 32 kilometer lange dijk blijft tot 2025 gesloten voor fietsers en wandelaars omdat de dijk versterkt en vernieuwd wordt. Fietsplatform, Wandelnet, de NTFU en Fietsersbond zijn teleurgesteld en sturen daarom een brief aan de Tweede Kamer. Daarin vragen ze opnieuw aandacht voor de adviezen die ze begin 2020 al gaven aan Rijkswaterstaat.