Vaak gaat het goed en delen we het fietspad zonder problemen. Soms gaat het mis en zijn er irritaties. Hoe komt dat? Is het drukker, zijn er meer verschillende soorten fietsers, is er minder begrip, ligt het aan de infrastructuur of is het een combinatie? Om deze ontwikkelingen beter te begrijpen en oplossingen te verkennen, testen en in praktijk te brengen, startte de Universiteit van Amsterdam het landelijk onderzoeksproject SamenOpHetFietspad. De NTFU heeft zich bij dit onderzoek aangesloten.
Vaak gaat het goed en delen we het fietspad zonder problemen. Soms gaat het mis en zijn er irritaties. Hoe komt dat? Is het drukker, zijn er meer verschillende soorten fietsers, is er minder begrip, ligt het aan de infrastructuur of is het een combinatie? Om deze ontwikkelingen beter te begrijpen en oplossingen te verkennen, testen en in praktijk te brengen, startte de Universiteit van Amsterdam het landelijk onderzoeksproject SamenOpHetFietspad. De NTFU heeft zich bij dit onderzoek aangesloten.

SamenOpHetFietspad wordt geleid door de Universiteit van Amsterdam en BAM Infra en werkt daarbij samen met overheidsinstanties en kennispartijen zoals de NTFU, ANWB en Fietsersbond.
Tijdens het onderzoek staan de volgende vragen centraal:
Het onderzoek wordt geleid door de Universiteit van Amsterdam (UvA). De onderzoekers brengen kennis en informatie vanuit verschillende hoeken samen. Dat doen ze door met overheden en kennispartners te werken aan pilots in verschillende gebieden van Nederland. Daarnaast verzamelen de onderzoekers informatie uit literatuuronderzoek, data vanuit de kennispartijen, reeds bestaande projecten en initiatieven en input vanuit fietspadgebruikers. De UvA gebruikt de onderzoeksresultaten om aanbevelingen te doen, bijvoorbeeld voor producten, diensten en maatregelen.
De NTFU is als kennispartij aangesloten bij het onderzoek en levert dus kennis en informatie aan over wielrenners. Denk hierbij aan feiten en cijfers, zoals het aantal wielrenners en verenigingen in Nederland.
Veiligheid, goede fietsmogelijkheden en het imago van de wielersporter zijn voor ons belangrijke onderwerpen. We zetten in op goed gedrag van de wielersporter en meer onderling begrip tussen verschillende soorten fietspadgebruikers.
Daarin proberen we samen te werken met andere organisaties. Dat doen we bijvoorbeeld al met onze partners uit de Alliantie Samen Fietsen, zoals de ANWB, Fietsersbond en de KNWU. Ook zij hebben zich bij het onderzoek SamenOpHetFietspad aangesloten.
De onderzoeksresultaten helpen om gerichter te werken aan oplossingen. Zo zal het onderzoek bijvoorbeeld inzicht geven in welke rollen nodig zijn voor gemeenten, provincies, fietsverenigingen en sportorganisaties.
Wil je ook een bijdrage leveren aan het onderzoek? Vul dan deze enquête in.
Als fietser kun je aangeven wat je ervaringen zijn met recreatief en sportief fietsen. Hoe kijk je naar het gedrag van anderen, in welke mate er sprake is van stigmatisering en hoe denk je over verschillende oplossingen en maatregelen.
Ook de ANWB doet onderzoek naar de situatie van het fietspad. De ANWB kijkt echter naar andere zaken. De ANWB wil weten: wat vind jij van de fietsmogelijkheden in Nederland? Omdat de ANWB goed samenwerkt met de NTFU, vraagt de ANWB ons om hun enquête bij onze leden uit te zetten. Zo krijgen ze een goed en volledig beeld van de meningen van alle fietsers. NTFU-leden ontvangen via de Fietssport-nieuwsbrief een uitnodiging om mee te doen aan de enquête.
Bestuurders van wielerverenigingen die aan de slag willen met ledenwerving en -behoud kunnen vanaf nu gebruik maken van de online cursus ‘Een warm welkom op de club’. Na een succesvolle pilot in 2020 is de e-learning verder ontwikkeld en aangevuld!
Op dinsdag 15 februari maakte het kabinet de volgende versoepelingen in de coronamaatregelen bekend. Ondanks dat veel regels al vervallen waren, bieden de nieuwe versoepelingen nog meer perspectief voor bijvoorbeeld de organisatie van toertochten. We zetten de versoepelingen, die in twee stappen plaatsvinden, en de consequenties voor de wielersport op een rij.
In het voorjaar laait de discussie over de drukte op het fietspad weer op. Daar wil de Alliantie Samen Fietsen iets aan doen, want vaak is die onnodig en onterecht. De organisaties geven daarom een fietsfeestje op 13 april én roepen fietsers op met complimenten te strooien.
Er waait een nieuwe wind door RTC Rally en dat merken wielrenners uit Sneek en omgeving. Maar liefst 44 mensen sloten zich het afgelopen jaar bij de Friese club aan, waarvan een derde vrouw.
Hoe ziet de toekomst van mountainbiken en gravelbiken eruit? Daar maakt de NTFU zich al een tijd druk om, met routes die dicht moeten en rechtszaken die gevoerd worden. De bond komt daarom met een plan om te zorgen dat je ook in 2035 nog kunt mountainbiken en gravelbiken.
De Spaanse regio Catalonië is een hotspot voor sportieve fietsers. Wielrenners, mountainbikers en (steeds meer) gravelbikers komen in deze zonovergoten regio volop aan hun trekken. Niet verwonderlijk dus dat het Catalaans Bureau voor Toerisme een samenwerking aangaat met Fietssport. Het doel: laten zien dat Catalonië behalve Barcelona, de Costa Brava, Girona, mooie stranden, tapas en sangria ook duizenden kilometers aan wielren-, mountainbike- en gravelroutes in huis heeft.
Fietsen over kilometers lange dijken is een feest voor iedereen die van oer-Hollandse landschappen houdt. Maar hoe veilig voelen fietsers zich eigenlijk, als ze zo'n dijkweg delen met andere fietsers, wandelaars, autorijders, motorrijders en landbouwverkeer.
De NTFU en KWbN ondertekenen allebei een convenant waarin ze vastleggen samen tochtorganisaties te blijven ondersteunen en versterken. Dat is hard nodig, want door scherpere regels en extra kosten staan fiets- en wandeltochten onder druk.
NTFU clubs organiseren jaarlijks ruim 1100 toertochten die samenkomen op de toertochtkalender in Fietssport Magazine en via Fietssport.nl. Organiseren jullie in 2025 (weer) een toertocht en wil je deze publiceren in de
Zo’n 17.000 mensen tekenden al de petitie voor de Gelderse veerponten. De pontjes dreigen te verdwijnen, omdat er geen geld meer is om ze in de vaart te houden. De NTFU springt daarom met fiets- en wandelorganisaties op de bres voor de pontjes.