Vaak gaat het goed en delen we het fietspad zonder problemen. Soms gaat het mis en zijn er irritaties. Hoe komt dat? Is het drukker, zijn er meer verschillende soorten fietsers, is er minder begrip, ligt het aan de infrastructuur of is het een combinatie? Om deze ontwikkelingen beter te begrijpen en oplossingen te verkennen, testen en in praktijk te brengen, startte de Universiteit van Amsterdam het landelijk onderzoeksproject SamenOpHetFietspad. De NTFU heeft zich bij dit onderzoek aangesloten.
Vaak gaat het goed en delen we het fietspad zonder problemen. Soms gaat het mis en zijn er irritaties. Hoe komt dat? Is het drukker, zijn er meer verschillende soorten fietsers, is er minder begrip, ligt het aan de infrastructuur of is het een combinatie? Om deze ontwikkelingen beter te begrijpen en oplossingen te verkennen, testen en in praktijk te brengen, startte de Universiteit van Amsterdam het landelijk onderzoeksproject SamenOpHetFietspad. De NTFU heeft zich bij dit onderzoek aangesloten.
SamenOpHetFietspad wordt geleid door de Universiteit van Amsterdam en BAM Infra en werkt daarbij samen met overheidsinstanties en kennispartijen zoals de NTFU, ANWB en Fietsersbond.
Tijdens het onderzoek staan de volgende vragen centraal:
Het onderzoek wordt geleid door de Universiteit van Amsterdam (UvA). De onderzoekers brengen kennis en informatie vanuit verschillende hoeken samen. Dat doen ze door met overheden en kennispartners te werken aan pilots in verschillende gebieden van Nederland. Daarnaast verzamelen de onderzoekers informatie uit literatuuronderzoek, data vanuit de kennispartijen, reeds bestaande projecten en initiatieven en input vanuit fietspadgebruikers. De UvA gebruikt de onderzoeksresultaten om aanbevelingen te doen, bijvoorbeeld voor producten, diensten en maatregelen.
De NTFU is als kennispartij aangesloten bij het onderzoek en levert dus kennis en informatie aan over wielrenners. Denk hierbij aan feiten en cijfers, zoals het aantal wielrenners en verenigingen in Nederland.
Veiligheid, goede fietsmogelijkheden en het imago van de wielersporter zijn voor ons belangrijke onderwerpen. We zetten in op goed gedrag van de wielersporter en meer onderling begrip tussen verschillende soorten fietspadgebruikers.
Daarin proberen we samen te werken met andere organisaties. Dat doen we bijvoorbeeld al met onze partners uit de Alliantie Samen Fietsen, zoals de ANWB, Fietsersbond en de KNWU. Ook zij hebben zich bij het onderzoek SamenOpHetFietspad aangesloten.
De onderzoeksresultaten helpen om gerichter te werken aan oplossingen. Zo zal het onderzoek bijvoorbeeld inzicht geven in welke rollen nodig zijn voor gemeenten, provincies, fietsverenigingen en sportorganisaties.
Wil je ook een bijdrage leveren aan het onderzoek? Vul dan deze enquête in.
Als fietser kun je aangeven wat je ervaringen zijn met recreatief en sportief fietsen. Hoe kijk je naar het gedrag van anderen, in welke mate er sprake is van stigmatisering en hoe denk je over verschillende oplossingen en maatregelen.
Ook de ANWB doet onderzoek naar de situatie van het fietspad. De ANWB kijkt echter naar andere zaken. De ANWB wil weten: wat vind jij van de fietsmogelijkheden in Nederland? Omdat de ANWB goed samenwerkt met de NTFU, vraagt de ANWB ons om hun enquête bij onze leden uit te zetten. Zo krijgen ze een goed en volledig beeld van de meningen van alle fietsers. NTFU-leden ontvangen via de Fietssport-nieuwsbrief een uitnodiging om mee te doen aan de enquête.
Zaterdag 1 en zondag 2 juli gaat de Afsluitdijk eenmalig open voor fietsers en wandelaars. Beide dagen kun je over het fonkelnieuwe fietspad langs de Waddenzee zoeven. Hét moment voor het roemruchte Rondje IJsselmeer, want daarna gaat 'ie weer dicht.
Dit weekend lijkt het mooi fietsweer te worden. Veel mensen pakken dan de fiets. Bij de Alliantie Samen Fietsen grijpen ze daarom de lente aan om fietsers en andere weggebruikers op te roepen rekening met elkaar te houden: “Fiets vriendelijk, dan gebruikt iedereen het fietspad veilig en met plezier.”
Hoe ziet de toekomst van mountainbiken en gravelbiken eruit? Daar maakt de NTFU zich al een tijd druk om, met routes die dicht moeten en rechtszaken die gevoerd worden. De bond komt daarom met een plan om te zorgen dat je ook in 2035 nog kunt mountainbiken en gravelbiken.
Deze zomer hebben we af en toe te maken met tropische temperaturen. Heerlijk toch? Voor een dagje strand wel. Als je wil fietsen in deze hitte, moet je je goed voorbereiden!
In sportkantines en op het buitenterras is een vaste zitplaats verplicht en horeca – ook van sportaccommodaties – moet om 20.00 uur sluiten. Daarnaast is het advies om voor en na het sporten 1,5 meter afstand te houden. Dat zijn de aanvullende maatregelen die sinds 13 november gelden. De maatregelen gelden tot in ieder geval 3 december.
Hangen er op jouw toertochten nog oude NTFU-vlaggen? Dan kun je nu gratis nieuwe vlaggen aanvragen.
Op zoek naar een nieuwe mountainbike-uitdaging? Je hoeft niet ver te kijken, want dankzij financiële steun uit het NTFU Bosch eBike Systems Trailfund krijgen vier mountainbikeroutes een upgrade. Het gaat om de routes Alphen, Zoetermeer, Zeewolde en Sibculo.
Het nieuwe fiets- en wandelpad over de Afsluitdijk en langs de Waddenzee is vanaf 26 juni voor een groot deel open. Tussen de sluizen van Den Oever en Kornwerderzand kun je over een lengte van 24 kilometer fietsen en wandelen.
De NTFU is tegen afsluiting van de onverharde paden voor fietsers nabij Arnhem. De bond vindt dat mountainbikers en gravelbikers hard worden geraakt door de sluiting. Dat laat de bond in een brief aan de gemeenteraad weten.
Op 16 maart zijn de gemeenteraadsverkiezingen. De gemeente is cruciaal voor het sportbeleid. Van de ruim twee miljard euro die overheid jaarlijks uitgeeft aan sport, komt 1,5 miljard van de gemeenten. Als sport- en beweegsector gaan we voor een prominente plek op de politieke agenda. Elke geïnvesteerde euro in sport en bewegen levert namelijk minimaal 2,5 euro aan maatschappelijk rendement op. Investeren in sport en bewegen is dus investeren in een gezonde en energieke gemeente.