Landelijk onderzoek naar de situatie op het fietspad

Vaak gaat het goed en delen we het fietspad zonder problemen. Soms gaat het mis en zijn er irritaties. Hoe komt dat? Is het drukker, zijn er meer verschillende soorten fietsers, is er minder begrip, ligt het aan de infrastructuur of is het een combinatie? Om deze ontwikkelingen beter te begrijpen en oplossingen te verkennen, testen en in praktijk te brengen, startte de Universiteit van Amsterdam het landelijk onderzoeksproject SamenOpHetFietspad. De NTFU heeft zich bij dit onderzoek aangesloten.

Vaak gaat het goed en delen we het fietspad zonder problemen. Soms gaat het mis en zijn er irritaties. Hoe komt dat? Is het drukker, zijn er meer verschillende soorten fietsers, is er minder begrip, ligt het aan de infrastructuur of is het een combinatie? Om deze ontwikkelingen beter te begrijpen en oplossingen te verkennen, testen en in praktijk te brengen, startte de Universiteit van Amsterdam het landelijk onderzoeksproject SamenOpHetFietspad. De NTFU heeft zich bij dit onderzoek aangesloten.

SamenOpHetFietspad wordt geleid door de Universiteit van Amsterdam en BAM Infra en werkt daarbij samen met overheidsinstanties en kennispartijen zoals de NTFU, ANWB en Fietsersbond.

Tijdens het onderzoek staan de volgende vragen centraal:

  • Wat is de huidige status op het fietspad?
  • Wat zijn (ontwikkelingen in) de verhoudingen tussen verschillende soorten racefietsers en fietsers op de Nederlandse openbare weg? En wat betekent dit voor de veiligheid?
  • Hoe worden deze verhoudingen besproken in de media, het publieke debat, beleid en binnen de wielersport?

Wat doet het onderzoek?

Het onderzoek wordt geleid door de Universiteit van Amsterdam (UvA). De onderzoekers brengen kennis en informatie vanuit verschillende hoeken samen. Dat doen ze door met overheden en kennispartners te werken aan pilots in verschillende gebieden van Nederland. Daarnaast verzamelen de onderzoekers informatie uit literatuuronderzoek, data vanuit de kennispartijen, reeds bestaande projecten en initiatieven en input vanuit fietspadgebruikers. De UvA gebruikt de onderzoeksresultaten om aanbevelingen te doen, bijvoorbeeld voor producten, diensten en maatregelen.

Wat is de rol van de NTFU bij dit onderzoek?

De NTFU is als kennispartij aangesloten bij het onderzoek en levert dus kennis en informatie aan over wielrenners. Denk hierbij aan feiten en cijfers, zoals het aantal wielrenners en verenigingen in Nederland.

Waarom doet de NTFU mee?

Veiligheid, goede fietsmogelijkheden en het imago van de wielersporter zijn voor ons belangrijke onderwerpen. We zetten in op goed gedrag van de wielersporter en meer onderling begrip tussen verschillende soorten fietspadgebruikers.

Daarin proberen we samen te werken met andere organisaties. Dat doen we bijvoorbeeld al met onze partners uit de Alliantie Samen Fietsen, zoals de ANWB, Fietsersbond en de KNWU. Ook zij hebben zich bij het onderzoek SamenOpHetFietspad aangesloten. 

De onderzoeksresultaten helpen om gerichter te werken aan oplossingen. Zo zal het onderzoek bijvoorbeeld inzicht geven in welke rollen nodig zijn voor gemeenten, provincies, fietsverenigingen en sportorganisaties. 

Ook meedoen?

Wil je ook een bijdrage leveren aan het onderzoek? Vul dan deze enquête in.

Als fietser kun je aangeven wat je ervaringen zijn met recreatief en sportief fietsen. Hoe kijk je naar het gedrag van anderen, in welke mate er sprake is van stigmatisering en hoe denk je over verschillende oplossingen en maatregelen.

Ook ANWB onderzoekt situatie op het fietspad

Ook de ANWB doet onderzoek naar de situatie van het fietspad. De ANWB kijkt echter naar andere zaken. De ANWB wil weten: wat vind jij van de fietsmogelijkheden in Nederland? Omdat de ANWB goed samenwerkt met de NTFU, vraagt de ANWB ons om hun enquête bij onze leden uit te zetten. Zo krijgen ze een goed en volledig beeld van de meningen van alle fietsers. NTFU-leden ontvangen via de Fietssport-nieuwsbrief een uitnodiging om mee te doen aan de enquête.

Misschien ook interessant...

Mountainbiken steeds populairder: voorkom blessures met training en kleurcodes

Het aantal sportblessures in Nederland is in 2024 met zo'n 300.000 gevallen gestegen. Dat meldt kenniscentrum VeiligheidNL. Naar schatting 4,6 miljoen mensen liepen gezamenlijk 5,6 miljoen blessures op.

Hoe je als vereniging om kunt gaan met stijgende prijzen en inflatie

De prijzen van consumentengoederen en -diensten stijgen. In juni 2022 waren goederen en diensten 8,6 procent duurder dan een jaar daarvoor, in juli ging het zelfs om 10,3 procent. Ook verenigingen kunnen te maken krijgen met stijgende kosten voor bijvoorbeeld accommodaties, inkoop voor toertochten of voor clubkleding en uitjes. Daarom geven we in het onderstaande artikel enkele tips hoe je hier als vereniging mee om kunt gaan. 

Kleurcode

Kleurcodes geven aan hoe makkelijk of moeilijk de mountainbikeroutes op de Utrechtse Heuvelrug zijn

Alle mountainbikeroutes op de Utrechtse Heuvelrug hebben sinds kort een kleurcode die aangeeft hoe makkelijk of moeilijk de route is. Te herkennen aan nieuwe borden die langs de hele route hangen. Mountainbikers kunnen zo beter inschatten of een route past bij hun technisch niveau.

Trailfund

Trailfund NTFU en Bosch eBike Systems trapt succesvol af

Nederland beschikt sinds een paar dagen over drie geheel vernieuwde en gerenoveerde MTB-routes: recent werden in Netersel (Brabant), Marum (Groningen) en Anloo (Drenthe) de herboren trails feestelijk geopend. De drie gerenoveerde routes zijn het resultaat van de eerste inzet van het Trailfund van Wielersportbond NTFU en Bosch eBike Systems, een nieuw fonds waaruit vrijwilligersorganisaties kunnen putten voor het aanleggen en onderhouden van Nederlandse MTB-routes. Van het toevoegen van rock gardens tot het wegwerken van gevaarlijke gaten, met behulp van het extra geld is alles vanaf mei in drie maanden gereed gemaakt en kunnen mountainbikers zich nu uitleven op deze trails.

Vergunningen

Land van Cuijk maakt tochten tot 1.500 deelnemers vergunningsvrij

Tochtorganisaties worstelen met steeds ingewikkeldere regels en procedures. Om te voorkomen dat ze afhaken, lobbyen KWbN en NTFU voor eenvoudigere regels. Dat dat mogelijk is, bewijst de gemeente Land van Cuijk. Daar zijn tochten met maximaal 1.500 deelnemers sinds 1 juli vergunnings- en meldingsvrij.

Verenigingen

Wielervereniging Noordoostpolder wint Clubshirt van het Jaar 2025

Het mooiste wielershirt van Nederland komt uit de Noordoostpolder. Dat maakte wielersportbond NTFU gisteravond bekend tijdens de theatershow De Laatste Etappe in Utrecht. Zowel het publiek als de vakjury koos voor het ontwerp van Wielervereniging Noordoostpolder: een ode aan wind, horizon en eindeloze dijken.

Hoe spreid je de drukte tijdens je toertocht?

Sinds 28 november gelden er weer strengere coronamaatregelen. Zo zijn de 1,5 meter afstand en het  mondmasker weer verplicht en is publiek niet toegestaan. Dat betekent dat je als organisator ook maatregelen moet nemen om bijvoorbeeld drukte te verminderen. Hoe doe je dit?

Verenigingen

Met de wind in de rug: zo ondersteunde de NTFU verenigingen in 2024

De wielervereniging is al jaar en dag een belangrijke pijler voor de fietssport. Daarom zetten we bij de NTFU in 2024 weer mooie stappen in de ontwikkeling van onze producten en diensten, speciaal voor clubs, trailcrews en bestuursleden. Met als doel: hun taak zo eenvoudig mogelijk te maken. Persoonlijk contact en een-op-een begeleiding van vrijwilligers vinden we daarbij belangrijk.
 

NTFU

Bioracer verlengt samenwerking met NTFU en Fietssport

Met gepaste trots kunnen we hier melden dat het fietskledingmerk Bioracer de samenwerking met NTFU en ons platform Fietssport verlengd heeft. Dat betekent dat we ons de komende jaren weer een gesoigneerde slag in de rondte kunnen trappen.

Trailfund

Vier nieuwe toekenningen NTFU Bosch eBike Systems Trailfund

Op zoek naar een nieuwe mountainbike-uitdaging? Je hoeft niet ver te kijken, want dankzij financiële steun uit het NTFU Bosch eBike Systems Trailfund krijgen vier mountainbikeroutes een upgrade. Het gaat om de routes Alphen, Zoetermeer, Zeewolde en Sibculo.