Landelijk onderzoek naar de situatie op het fietspad

Vaak gaat het goed en delen we het fietspad zonder problemen. Soms gaat het mis en zijn er irritaties. Hoe komt dat? Is het drukker, zijn er meer verschillende soorten fietsers, is er minder begrip, ligt het aan de infrastructuur of is het een combinatie? Om deze ontwikkelingen beter te begrijpen en oplossingen te verkennen, testen en in praktijk te brengen, startte de Universiteit van Amsterdam het landelijk onderzoeksproject SamenOpHetFietspad. De NTFU heeft zich bij dit onderzoek aangesloten.

Vaak gaat het goed en delen we het fietspad zonder problemen. Soms gaat het mis en zijn er irritaties. Hoe komt dat? Is het drukker, zijn er meer verschillende soorten fietsers, is er minder begrip, ligt het aan de infrastructuur of is het een combinatie? Om deze ontwikkelingen beter te begrijpen en oplossingen te verkennen, testen en in praktijk te brengen, startte de Universiteit van Amsterdam het landelijk onderzoeksproject SamenOpHetFietspad. De NTFU heeft zich bij dit onderzoek aangesloten.

SamenOpHetFietspad wordt geleid door de Universiteit van Amsterdam en BAM Infra en werkt daarbij samen met overheidsinstanties en kennispartijen zoals de NTFU, ANWB en Fietsersbond.

Tijdens het onderzoek staan de volgende vragen centraal:

  • Wat is de huidige status op het fietspad?
  • Wat zijn (ontwikkelingen in) de verhoudingen tussen verschillende soorten racefietsers en fietsers op de Nederlandse openbare weg? En wat betekent dit voor de veiligheid?
  • Hoe worden deze verhoudingen besproken in de media, het publieke debat, beleid en binnen de wielersport?

Wat doet het onderzoek?

Het onderzoek wordt geleid door de Universiteit van Amsterdam (UvA). De onderzoekers brengen kennis en informatie vanuit verschillende hoeken samen. Dat doen ze door met overheden en kennispartners te werken aan pilots in verschillende gebieden van Nederland. Daarnaast verzamelen de onderzoekers informatie uit literatuuronderzoek, data vanuit de kennispartijen, reeds bestaande projecten en initiatieven en input vanuit fietspadgebruikers. De UvA gebruikt de onderzoeksresultaten om aanbevelingen te doen, bijvoorbeeld voor producten, diensten en maatregelen.

Wat is de rol van de NTFU bij dit onderzoek?

De NTFU is als kennispartij aangesloten bij het onderzoek en levert dus kennis en informatie aan over wielrenners. Denk hierbij aan feiten en cijfers, zoals het aantal wielrenners en verenigingen in Nederland.

Waarom doet de NTFU mee?

Veiligheid, goede fietsmogelijkheden en het imago van de wielersporter zijn voor ons belangrijke onderwerpen. We zetten in op goed gedrag van de wielersporter en meer onderling begrip tussen verschillende soorten fietspadgebruikers.

Daarin proberen we samen te werken met andere organisaties. Dat doen we bijvoorbeeld al met onze partners uit de Alliantie Samen Fietsen, zoals de ANWB, Fietsersbond en de KNWU. Ook zij hebben zich bij het onderzoek SamenOpHetFietspad aangesloten. 

De onderzoeksresultaten helpen om gerichter te werken aan oplossingen. Zo zal het onderzoek bijvoorbeeld inzicht geven in welke rollen nodig zijn voor gemeenten, provincies, fietsverenigingen en sportorganisaties. 

Ook meedoen?

Wil je ook een bijdrage leveren aan het onderzoek? Vul dan deze enquête in.

Als fietser kun je aangeven wat je ervaringen zijn met recreatief en sportief fietsen. Hoe kijk je naar het gedrag van anderen, in welke mate er sprake is van stigmatisering en hoe denk je over verschillende oplossingen en maatregelen.

Ook ANWB onderzoekt situatie op het fietspad

Ook de ANWB doet onderzoek naar de situatie van het fietspad. De ANWB kijkt echter naar andere zaken. De ANWB wil weten: wat vind jij van de fietsmogelijkheden in Nederland? Omdat de ANWB goed samenwerkt met de NTFU, vraagt de ANWB ons om hun enquête bij onze leden uit te zetten. Zo krijgen ze een goed en volledig beeld van de meningen van alle fietsers. NTFU-leden ontvangen via de Fietssport-nieuwsbrief een uitnodiging om mee te doen aan de enquête.

Misschien ook interessant...

Afsluitdijk

Fiets 1 of 2 juli mee over de nieuwe Afsluitdijk!

Net als 4 jaar geleden gaat op 1 en 2 juli de Afsluitdijk eenmalig open voor fietsers en wandelaars. Na de openstelling is het iconische fiets- en wandelpad weer voor lange tijd gesloten. Dit willen de NTFU, Fietsplatform, Wandelnet ANWB en de Fietsersbond voorkomen.

Benieuwd wat Start2Bike voor jouw vereniging kan betekenen?

Het Start2Bike-programma is een mooie manier om beginnende wielersporters uit de omgeving te leren kennen én ze bekend te maken met het aanbod van jouw vereniging. Is jouw vereniging nog niet zo bekend met de mogelijkheden van Start2Bike en wil je weten wat Start2Bike nog meer voor jouw vereniging kan betekenen? Kom dan naar de online informatiebijeenkomst op 19 januari

Geen coronatoegangsbewijs nodig voor sport buiten, binnen wel

Het coronatoegangsbewijs is niet verplicht voor sport in de buitenlucht. Het kabinet wilde per 6 november de QR-code invoeren voor sporters en publiek, zowel binnen én buiten. Na protest van de Nederlandse sportwereld en druk uit de Tweede Kamer ziet het af van de verplichting voor buitensporten. Voor de binnensport blijft de maatregel wel gelden. Voor toegang tot kleedkamer, toilet of de kantine moeten sporters en publiek hun toegangsbewijs laten scannen.

Blijf (verantwoord) bewegen!

Voor miljoenen Nederlanders is het vanwege de lockdown niet mogelijk om te sporten op hun vaste locatie of trainingstijdstip. Gelukkig zijn er mogelijkheden om toch in beweging te blijven. In dit artikel geven we informatie hoe je op een verantwoorde manier kan blijven bewegen en zo de kans op blessures verkleint als de sport weer helemaal open gaat. Door op een verantwoorde manier te blijven sporten en of bewegen blijf je fit en vitaal. Iets wat juist in deze tijd zo belangrijk is.

Hoe spreid je de drukte tijdens je toertocht?

Sinds 28 november gelden er weer strengere coronamaatregelen. Zo zijn de 1,5 meter afstand en het  mondmasker weer verplicht en is publiek niet toegestaan. Dat betekent dat je als organisator ook maatregelen moet nemen om bijvoorbeeld drukte te verminderen. Hoe doe je dit?

Kennis & onderzoek

Minder overlast voor recreanten en natuur door mountainbikeroutes

Mountainbiken is populair: het aantal beoefenaars steeg de afgelopen jaren naar 480.000. Ook het aantal nieuwe MTB-routes nam in die periode toe. Dat is maar goed ook, want aantrekkelijke routes voorkomen overlast. 

 

6x tips voor ledenbinding

Ledenbinding is belangrijk binnen je vereniging. Wanneer je als bestuur veel aandacht aan ledenbinding besteed, blijven je leden langer lid. Maar hoe doe je dat in deze bijzondere tijd? Want hoewel je clubritten langzaam opstarten maar het clubweekend bijvoorbeeld niet door gaat, is het best lastig om binding met je leden te houden. Wij geven je 6 tips hoe je je leden bindt aan jouw vereniging. 

Dijkwegen, Veiligheid

Driekwart fietsers vindt het onveilig op dijkwegen

Driekwart van de fietsers vindt het onveilig op de dijk. Vooral door te hard rijden en te krap inhalend gemotoriseerd verkeer en als het druk is op mooie dagen. Dat komt naar voren uit onderzoek van ANWB, Fietsersbond, Fietsplatform, NTFU en VVN.

Kennis & onderzoek, Veiligheid

NTFU, KNWU en VeiligheidNL bundelen krachten om fietsongevallen te voorkomen

Wielrennen, mountainbiken of gravelbiken is gezond. Maar de ongevallencijfers laten ook een keerzijde zien. Als het misgaat, is het letsel vaak ernstig. De NTFU, KNWU en het kenniscentrum letselpreventie VeiligheidNL gaan daarom samenwerken om fietsongevallen te voorkomen.

Verenigingen

Vebego Limburgs Mooiste zoekt vrijwilligers

Wil jij op een sportieve manier geld verdienen voor jouw vereniging? De organisatie van het fietsevenement Vebego Limburgs Mooiste is op zoek naar leden, die tegen een vergoeding voor hun club, mee wil werken tijdens een van de grootste fietsevenementen van Nederland.