Staatssecretaris van Sport – Paul Blokhuis – heeft Vereniging Sport en Gemeenten (VSG) gevraagd met gemeenten te kijken hoe de vergunningsprocedure voor sportevenementen eenvoudiger kan. Deze boodschap van de staatssecretaris is een mooi resultaat van onze lobby voor vereenvoudiging voor tochtorganisatoren en vermindering van de administratieve lasten.
Staatssecretaris van Sport – Paul Blokhuis – heeft Vereniging Sport en Gemeenten (VSG) gevraagd met gemeenten te kijken hoe de vergunningsprocedure voor sportevenementen eenvoudiger kan. Deze boodschap van de staatssecretaris is een mooi resultaat van onze lobby voor vereenvoudiging voor tochtorganisatoren en vermindering van de administratieve lasten.
De NTFU, KWBN, KNHS en KNSB pleiten al langere tijd voor een verlaging van de regel- en lastendruk voor tochtorganisatoren. Als buitensportbonden vinden we dat gemeentelijke procedures eenvoudiger en korter kunnen, zodat het werk voor tochtorganisatoren in de fiets-, wandel-, ruiter- en schaatssport én gemeenten eenvoudiger wordt.
Sportkoepel NOC*NSF is de gesprekspartner voor de sport richting de overheid. De ruim 70 aangesloten sportbonden, brengen wensen en belangen van ‘hun’ sport in bij de sportkoepel. Een vaste commissie van NOC*NSF maakt een prioritering en zet deze onderwerpen op de politieke agenda.
Om de buitensport goed op de kaart te zetten, hebben NTFU, KWBN, KNHS en KNSB de krachten gebundeld. Onze gemene deler: we sporten allemaal in de openbare buitenruimte en activiteiten zoals wandel- en fietstochten hebben veel gelijkenissen.
Onze lobby voor de vereenvoudiging van vergunningsprocedures heeft met hulp van NOC*NSF de Tweede Kamer dus bereikt. Eind november sprak de vaste commissie voor sport met Paul Blokhuis, de staatssecretaris van Sport. In de kamerbrief ter voorbereiding van dit debat vraagt de staatssecretaris de Vereniging Sport en Gemeenten (VSG) met oplossingen te komen:
“Wel kwam een helder signaal naar voren vanuit de sporten die hun evenementen organiseren in de openbare ruimte, zoals bijvoorbeeld de wandel-, fiets-, schaats- en ruitersport. Evenementen van deze sporten, al dan niet met een wedstrijdelement, spelen zich vaak af in meerdere gemeenten. Dit resulteert meestal in het moeten aanvragen van meerdere evenementvergunningen, waarbij vaak per gemeente andere eisen aan een evenement worden gesteld en verschillende procedures worden gehanteerd. Er is een grote behoefte aan uniformiteit op dit gebied, liefst met de mogelijkheid om per evenement te volstaan met één vergunning voor meerdere gemeenten.
Omdat gemeenten verantwoordelijk zijn voor het verlenen van vergunningen en het bepalen van de procedures en afwegingen, moet uniformering van deze regels ook op dat niveau plaatsvinden. Ik geef dit signaal daarom door aan de Vereniging Sport en Gemeenten (VSG), zodat gemeenten samen kunnen kijken of praktische oplossingen mogelijk zijn.”
Daarmee vraagt de staatssecretaris dus aan VSG om met gemeenten naar oplossingen te kijken. Of er daadwerkelijk ook één vergunning voor alle gemeenten komt, is daar nog niet mee gezegd. Uiteraard zetten we de gezamenlijke lobby met de buitensportbonden door en zullen we VSG waar nodig ondersteunen.
Behalve onze inbreng in Den Haag, kun je natuurlijk ook rekenen op ons EVA-systeem (Eenvoudig Vergunningen Aanvragen). EVA geeft contactgegevens van alle terreineigenaren in één handig overzicht. Via het bijbehorende formulier maak je aansluitend een eerste melding bij gemeenten.
Lees hier hoe EVA werkt.
In het voorjaar laait de discussie over de drukte op het fietspad weer op. Daar wil de Alliantie Samen Fietsen iets aan doen, want vaak is die onnodig en onterecht. De organisaties geven daarom een fietsfeestje op 13 april én roepen fietsers op met complimenten te strooien.
Op 17 juni 2023 was de jaarlijkse Unieraadsvergadering op Papendal. De Unieraad bestaat uit 25 vrijwillige afgevaardigden namens de verenigingen en 4 afgevaardigden namens de individuele leden. Zij geven tijdens de vergadering goedkeuring aan het beleid van het hoofdbestuur en uniebureau van de NTFU.
Bij Goirle en Hilvarenbeek kun je kilometers lang fietsen langs heide, bossen en vennen. Dat wil Brabants Landschap graag zo houden, maar de natuur is kwetsbaar. Speciaal voor Brabantse fietsers, wielerclubs en natuurbeheerders lanceert de NTFU daarom een Brabantse versie van de Gravel Code.
Op 14 juni vond de unieraadsvergadering van de NTFU plaats. Het
Hoe borgen we voldoende en kwalitatief goede sportruimte? In het kader van het sportakkoord is onderzoek gedaan naar maatregelen en oplossingen. NOC*NSF heeft mede namens de NTFU - de opgaven en kansen in kaart gebracht.
Wil je als vereniging instructeurs opleiden, maar heb je daar niet de financiële middelen voor? Vanuit het
Alle mountainbikeroutes op de Utrechtse Heuvelrug hebben sinds kort een kleurcode die aangeeft hoe makkelijk of moeilijk de route is. Te herkennen aan nieuwe borden die langs de hele route hangen. Mountainbikers kunnen zo beter inschatten of een route past bij hun technisch niveau.
In NTFU-regio 20: Oss-Uden en omgeving hebben tien NTFU-clubs zich verenigd in het Maashorst Veldtoertochten Overleg (MVTO). Dit overleg is vijf jaar geleden in het leven geroepen om zaken onderling beter met elkaar af te stemmen en om een centraal aanspreekpunt te vormen voor gemeenten, natuurbeheerders en andere sportverenigingen.
Op 16 maart zijn de gemeenteraadsverkiezingen. De gemeente is cruciaal voor het sportbeleid. Van de ruim twee miljard euro die overheid jaarlijks uitgeeft aan sport, komt 1,5 miljard van de gemeenten. Als sport- en beweegsector gaan we voor een prominente plek op de politieke agenda. Elke geïnvesteerde euro in sport en bewegen levert namelijk minimaal 2,5 euro aan maatschappelijk rendement op. Investeren in sport en bewegen is dus investeren in een gezonde en energieke gemeente.
Naast het ondersteunen van clubs, tochten en trailcrews en opleiden van wegkapiteins, behartigt de NTFU ook de belangen van wielrenners, mountainbikers en gravelbikers bij de politiek. In de aanloop naar de Tweede Kamer-verkiezingen van 22 november vraagt NTFU met hulp van NOC*NSF bij politieke partijen meer aandacht te hebben voor ruimte voor de fietser.