Kleurcodes geven aan hoe makkelijk of moeilijk de mountainbikeroutes op de Utrechtse Heuvelrug zijn

Alle mountainbikeroutes op de Utrechtse Heuvelrug hebben sinds kort een kleurcode die aangeeft hoe makkelijk of moeilijk de route is. Te herkennen aan nieuwe borden die langs de hele route hangen. Mountainbikers kunnen zo beter inschatten of een route past bij hun technisch niveau.

Net als in skigebieden geven op de Utrechtse mountainbikeroutes de kleuren groen, blauw, rood en zwart aan hoe makkelijk of moeilijk een mountainbikeroutes aan. Groen is makkelijk, blauw gemiddeld, rood is moeilijk en zwart zeer moeilijk.
 

Voor beginners tot gevorderden

Op de Utrechtse Heuvelrug liggen tien mountainbikeroutes. Te samen goed voor zo’n 135 kilometer en elke route heeft een eigen karakter. Zo is er een kinderroute bij Austerlitz, bij Lage en Hooge Vuursche liggen smalle en slingerende paden en rondom Amerongen krijgen mountainbikers veel technische klimmetjes en afdalingen voor hun wielen.

Voor elke mountainbiker wat wils dus. Reden voor de eigenaren van de mountainbikeroutes op de Utrechtse Heuvelrug om alle mountainbikeroutes door wielersportbond NTFU (Nederlandse Toer Fiets Unie) een kleurcode te laten geven. Nieuwe bordjes langs de routes geven de moeilijkheidsgraad aan.

“Je weet als mountainbiker nu beter wat je te wachten staat”, zegt Marten Hoffmann van onderhoudsgroep Stichting MTB Heuvelrug. “Net als dat je gaat skiën een piste kiest die past bij je technisch niveau. Zo is groen geschikt als je net begint, is blauw perfect om aan je techniek te werken en ben je ervaren en zoek je meer uitdaging, ga je voor rood."
 

396 bordjes

Vrijwilligers hebben in totaal 396 gekleurde bordjes opgehangen: om de 500 meter één. Bij de start van elke route staat ook nog een groot informatiebord met uitleg over de kleurcodes. Via wielersportbond NTFU liet MTB Utrechtse Heuvelrug bepalen hoe makkelijk of moeilijk hun routes zijn. Hoe meer technische onderdelen in de route, zoals een steile afdaling, lastige bochten, boomwortels, springbulten en rockgardens je onderweg tegenkomt, hoe moeilijker het is.

“Oftewel: hoe moeilijker de route, des te meer ervaring je met mountainbiken moet hebben om zo’n route goed te kunnen fietsen”, legt Troy Corsen van de NTFU uit. “Neemt niet weg dat een blauwe route nog steeds zwaar kan zijn door bijvoorbeeld mul zand en het hoogteverschil. Dat kun je ook tegenkomen op een rode route, maar op rood kom je wel veel meer technische obstakels tegen dan op blauw. Rood is dus niet voor de beginner.”
 

Laatste bordjes zijn voor Soest

De route Soest is de nieuwste route op de Utrechtse Heuvelrug. Op dit moment beoordeelt een inspecteur van de NTFU de moeilijkheidsgraad van de 23 kilometer lange route. Daarmee is de Utrechtse Heuvelrug zo goed als voorzien van de juiste kleurcodebordjes.

Wielersportbond NTFU gebruikt een aantal standaardcriteria om de routes te beoordelen. Op die manier worden door heel Nederland mountainbikeroutes op dezelfde manier bekeken. Meer dan 100 mountainbikeroutes hebben inmiddels zo’n kleurcode.

 

Misschien ook interessant...

Fiets in de trein

Problemen op het spoor: fietsorganisaties vragen fietsers hun ervaringen te delen

Deze zomer wordt er veel aan het spoor gewerkt. Dat betekent extra reistijd of vervangend vervoer. Fietsers die tegen problemen aanlopen, kunnen zich melden bij de NTFU, Fietsersbond, Fietsplatform en Rover.

Toertochten

50 Brabantse toertochten verzekerd van support van ZLM Verzekeringen

Wielersportbond NTFU en ZLM Verzekeringen gaan circa 50 toertochten voor wielrenners, mountainbikers en gravelbikers in Noord-Brabant extra ondersteunen. Ze krijgen aankleding voor de start- en finishlocatie, online promotie en een sponsorbudget. Zo kunnen vrijwilligers hun tocht nóg beter organiseren en doen meer mensen met plezier mee aan de tocht.

De Nederlandse Loterij steunt de fietssport

De Nederlandse Loterij draagt elk jaar ongeveer een kwart van de opbrengsten af aan het NOC*NSF en 77 sportbonden, waaronder de NTFU. Daarmee is het naast contributies, subsidies en sponsoring een belangrijke financiële duw in de rug.

NTFU

NTFU en Ekoï bundelen krachten

Wielersportbond NTFU en Ekoï gaan tot minstens 2025 samenwerken. Het Franse merk is sinds 2001 actief op de internationale markt voor fiets gerelateerde producten en heeft zich opgewerkt tot een toonaangevende speler. Via de samenwerking met de NTFU geeft Ekoï extra aandacht voor de Nederlandse fietsers.

Goed voorbeeld: clubactiviteiten in coronatijd

De 1,5 meter afstand en gelimiteerde groepsgrootte maakt het organiseren van clubactiviteiten in coronatijd niet eenvoudig. Eerder schreven we al over de puzzelcompetitie, challenges en de fietsbingo om actief te blijven als vereniging. Ditmaal drie nieuwe voorbeelden van clubactiviteiten in coronatijd. 

Verenigingen

Goed voorbeeld: deze clubs maakten een mooie comeback

Wat doe je als je club in onrustig vaarwater terechtkomt? De Tweewielers en WV Holten herrezen als een fenix uit de as, met een beetje hulp van de NTFU. Dit is hun verhaal.

Dijkwegen

Hoe veilig vinden fietsers het op dijkwegen

Fietsen over kilometers lange dijken is een feest voor iedereen die van oer-Hollandse landschappen houdt. Maar hoe veilig voelen fietsers zich eigenlijk, als ze zo'n dijkweg delen met andere fietsers, wandelaars, autorijders, motorrijders en landbouwverkeer. 

Vrijwilligers werven lastig? Volg deze online cursus en krijg tips!

Is bij jullie het werven van vrijwilligers een ingewikkelde taak? Krijg je vaak weinig respons op oproepjes om te helpen bij een training of is het ingewikkeld om die openstaande bestuursfunctie te vullen? Volg dan de gratis online module Vrijwilligersmanagement.

Staatssecretaris vraagt VSG vereenvoudiging vergunningsprocedure te onderzoeken

Staatssecretaris van Sport – Paul Blokhuis – heeft Vereniging Sport en Gemeenten (VSG) gevraagd met gemeenten te kijken hoe de vergunningsprocedure voor sportevenementen eenvoudiger kan. Deze boodschap van de staatssecretaris is een mooi resultaat van onze lobby voor vereenvoudiging voor tochtorganisatoren en vermindering van de administratieve lasten.

Steeds vaker juridische strijd over mountainbikeroutes

Wielersportbond NTFU merkt dat mountainbikeroutes onder druk komen te staan. Tegenstanders van de routes voeren steeds vaker een juridische strijd. Daarmee willen ze voorkomen dat nieuwe mountainbikeroutes worden aangelegd of bestaande routes gesloten worden. In Twente luidt nu ook de politiek de noodklok: organisaties moeten met elkaar praten, geen strijd voeren, vindt de CDA-fractie. Dat vindt ook de NTFU, die zelf regelmatig met onderhoudsgroepen, terreineigenaren, natuurbeheerders en routebureaus aan tafel zit.