Kleurcodes geven aan hoe makkelijk of moeilijk de mountainbikeroutes op de Utrechtse Heuvelrug zijn

Alle mountainbikeroutes op de Utrechtse Heuvelrug hebben sinds kort een kleurcode die aangeeft hoe makkelijk of moeilijk de route is. Te herkennen aan nieuwe borden die langs de hele route hangen. Mountainbikers kunnen zo beter inschatten of een route past bij hun technisch niveau.

Net als in skigebieden geven op de Utrechtse mountainbikeroutes de kleuren groen, blauw, rood en zwart aan hoe makkelijk of moeilijk een mountainbikeroutes aan. Groen is makkelijk, blauw gemiddeld, rood is moeilijk en zwart zeer moeilijk.
 

Voor beginners tot gevorderden

Op de Utrechtse Heuvelrug liggen tien mountainbikeroutes. Te samen goed voor zo’n 135 kilometer en elke route heeft een eigen karakter. Zo is er een kinderroute bij Austerlitz, bij Lage en Hooge Vuursche liggen smalle en slingerende paden en rondom Amerongen krijgen mountainbikers veel technische klimmetjes en afdalingen voor hun wielen.

Voor elke mountainbiker wat wils dus. Reden voor de eigenaren van de mountainbikeroutes op de Utrechtse Heuvelrug om alle mountainbikeroutes door wielersportbond NTFU (Nederlandse Toer Fiets Unie) een kleurcode te laten geven. Nieuwe bordjes langs de routes geven de moeilijkheidsgraad aan.

“Je weet als mountainbiker nu beter wat je te wachten staat”, zegt Marten Hoffmann van onderhoudsgroep Stichting MTB Heuvelrug. “Net als dat je gaat skiën een piste kiest die past bij je technisch niveau. Zo is groen geschikt als je net begint, is blauw perfect om aan je techniek te werken en ben je ervaren en zoek je meer uitdaging, ga je voor rood."
 

396 bordjes

Vrijwilligers hebben in totaal 396 gekleurde bordjes opgehangen: om de 500 meter één. Bij de start van elke route staat ook nog een groot informatiebord met uitleg over de kleurcodes. Via wielersportbond NTFU liet MTB Utrechtse Heuvelrug bepalen hoe makkelijk of moeilijk hun routes zijn. Hoe meer technische onderdelen in de route, zoals een steile afdaling, lastige bochten, boomwortels, springbulten en rockgardens je onderweg tegenkomt, hoe moeilijker het is.

“Oftewel: hoe moeilijker de route, des te meer ervaring je met mountainbiken moet hebben om zo’n route goed te kunnen fietsen”, legt Troy Corsen van de NTFU uit. “Neemt niet weg dat een blauwe route nog steeds zwaar kan zijn door bijvoorbeeld mul zand en het hoogteverschil. Dat kun je ook tegenkomen op een rode route, maar op rood kom je wel veel meer technische obstakels tegen dan op blauw. Rood is dus niet voor de beginner.”
 

Laatste bordjes zijn voor Soest

De route Soest is de nieuwste route op de Utrechtse Heuvelrug. Op dit moment beoordeelt een inspecteur van de NTFU de moeilijkheidsgraad van de 23 kilometer lange route. Daarmee is de Utrechtse Heuvelrug zo goed als voorzien van de juiste kleurcodebordjes.

Wielersportbond NTFU gebruikt een aantal standaardcriteria om de routes te beoordelen. Op die manier worden door heel Nederland mountainbikeroutes op dezelfde manier bekeken. Meer dan 100 mountainbikeroutes hebben inmiddels zo’n kleurcode.

 

Misschien ook interessant...

Benieuwd wat Start2Bike voor jouw vereniging kan betekenen?

Het Start2Bike-programma is een mooie manier om beginnende wielersporters uit de omgeving te leren kennen én ze bekend te maken met het aanbod van jouw vereniging. Is jouw vereniging nog niet zo bekend met de mogelijkheden van Start2Bike en wil je weten wat Start2Bike nog meer voor jouw vereniging kan betekenen? Kom dan naar de online informatiebijeenkomst op 19 januari

Cyql app vanaf nu beschikbaar voor verenigingen

Samen fietsen is leuker: de app Cyql maakt het makkelijker om een gezamenlijke rit te plannen. Met de app, ontwikkeld door Freed Mobile+Interactive, kun je eenvoudig (club)ritten aanmaken en iets afspreken met clubgenoten. Via Cyql vind je praktische informatie over een rit op een centrale en overzichtelijke plek. Wielersportbond NTFU werkt samen met Cyql waardoor NTFU verenigingen gratis gebruik maken van de app. De app is vanaf nu beschikbaar.

ATV Ruiten Drie profiteert van het succes van Start2Bike

Elk seizoen melden zich enthousiaste beginnende fietsers bij ATV Ruiten Drie. Zowel in het voor- als najaar kan de vereniging rekenen op twee volle groepen Start2Bike-deelnemers, wat op haar beurt weer zorgt voor een continue aanwas van nieuwe leden.

Opleidingen

NTFU gaat extra praktijkbegeleiders opleiden

Steeds meer verenigingen zien het belang en de mogelijkheden van goed opgeleide instructeurs in. De NTFU ziet dat aan het groeiend aantal aanmeldingen voor de opleiding basisinstructeur. Om te zorgen dat alle cursisten gecoacht worden door een praktijkbegeleider, gaat de NTFU nieuwe praktijkbegeleiders opleiden. Daarvoor ontwikkelden we een nieuwe cursus, die praktijkbegeleiders klaarstoomt om instructeurs in spé goed te coachen.

Dijkwegen, Veiligheid

Driekwart fietsers vindt het onveilig op dijkwegen

Driekwart van de fietsers vindt het onveilig op de dijk. Vooral door te hard rijden en te krap inhalend gemotoriseerd verkeer en als het druk is op mooie dagen. Dat komt naar voren uit onderzoek van ANWB, Fietsersbond, Fietsplatform, NTFU en VVN.

Werken aan ledenbehoud en -werving met OldStars

Oudere fietsers die starten met wielrennen of leden van je vereniging die een jaartje ouder worden hebben meer kans op blessures en vallen omdat er niet altijd passend aanbod is. Om deze personen beter te kunnen bedienen en binden als vereniging, heeft de NTFU een samenwerking gestart met het Ouderenfonds. In het programma ‘Oldstars’ ga je met je vereniging aan de slag met deze oudere doelgroep. 

Goed voorbeeld: Instructeurs opleiden met financiële ondersteuning vanuit het Sportakkoord

Wil je als vereniging instructeurs opleiden, maar heb je daar niet de financiële middelen voor? Vanuit het Sportakkoord kun je aanspraak maken op een vergoeding. Dat bood Mountainbikevereniging Havelte en FietsZe Vledder de mogelijkheid begeleiders op te leiden tot basisinstructeur MTB

Betere fietspaden kunnen het aantal ongelukken verkleinen

Als het aan de overheid ligt, zijn er in 2050 nul verkeersslachtoffers. Een onderzoek van kenniscentrum VeiligheidNL laat zien dat daarvoor eerst iets moet veranderen. Het aantal fietsers dat ernstig gewond raakte en op de Spoedeisende Hulp kwam, steeg in tien jaar met vijftien procent. Ook het aantal gewonde wielrenners steeg in die periode, met 44 procent. VeiligheidNL roept daarom op om samen in actie te komen. Wielersportbond NTFU sluit zich daarbij aan.

Toertochten

Goed voorbeeld: oudste graveltocht

De eerste Brabantse Strade Bianche werd al georganiseerd toen de meeste fietsers bij gravel nog aan tennis dachten. “In 2015 zette Wielerclub Mill een tocht uit voor racefietsers die grotendeels over kiezelstroken, zandpaden en oude binnenwegen liep. Hiermee is onze Strade waarschijnlijk de oudste graveltocht van Nederland. Door het overweldigende succes van de laatste editie is het einde nog lang niet in zicht.”

Afsluitdijk

Fietsorganisaties teleurgesteld over mogelijkheden voor fietsen en wandelen op de Afsluitdijk

Rijkswaterstaat moet meer doen om fietsen en wandelen mogelijk te maken op de Afsluitdijk. De 32 kilometer lange dijk blijft tot 2025 gesloten voor fietsers en wandelaars omdat de dijk versterkt en vernieuwd wordt. Fietsplatform, Wandelnet, de NTFU en Fietsersbond zijn teleurgesteld en sturen daarom een brief aan de Tweede Kamer. Daarin vragen ze opnieuw aandacht voor de adviezen die ze begin 2020 al gaven aan Rijkswaterstaat.