Bij Goirle en Hilvarenbeek kun je kilometers lang fietsen langs heide, bossen en vennen. Dat wil Brabants Landschap graag zo houden, maar de natuur is kwetsbaar. Speciaal voor Brabantse fietsers, wielerclubs en natuurbeheerders lanceert de NTFU daarom een Brabantse versie van de Gravel Code.
Brabants Landschap beheert ten zuiden van Goirle onder andere de gebieden Regte Heide, Riels Laag en Ooijevaarsnest. Vlakbij Hilvarenbeek ligt de Rovertsche Heide. De terreinen zijn toegankelijk voor wandelaars én fietsers. “Om dat zo te kunnen houden, is het belangrijk dat de verschillende recreanten rekening houden met elkaar”, zegt Wim de Jong, beheerder bij Brabants Landschap. “Soms worden paden afgesloten. Dat doen we om de natuur te beschermen of vanwege werkzaamheden. Het is altijd belangrijk om de situatie in het veld te respecteren en borden te volgen, ook al beweert je GPS-toestel het tegendeel.”
1. Tis hier verrèkes skôôn, houw da zo
Het is hier zó mooi, houd dat zo. Neem afval mee terug naar huis en maak geen lawaai. Laat dieren en andere natuurliefhebbers genieten van de rust.3. Zej guuiendag als ge volk tegekumt
Zeg gedag als je iemand tegenkomt. Minder vaart en groet elke ruiter, wandelaar en fietser vriendelijk. Een bedankje kost weinig moeite en levert veel goodwill op.3. Blef op ut pejke
Blijf op het pad en maak geen nieuwe paden. Het kan zijn dat de route in het veld (tijdelijk) afwijkt van de route die je volgt via je GPS-toestel. De borden in het veld zijn leidend. Zo blijft de natuuMer beschermd.

De manier waarop je leden zich gedragen binnen de vereniging, ligt vaak in de lijn van de cultuur van de club. De regels zijn vaak ongeschreven. Toch kan het heel nuttig zijn om deze gedragsregels op papier te zetten en er met je leden over te praten.
Samen met nog 12 andere sportbonden, NOC*NSF, Sport Pride Foundation en de Nederlandse Loterij voer de NTFU met de sportboot mee tijdens de Canal Parade in Amsterdam. Daarmee gaf de Nederlandse sport uiting aan onze gezamenlijke opvatting dat iedereen moet kunnen sporten op basis van gelijkwaardigheid.
Op 12 augustus start de Tour de France Femmes in Rotterdam. Eén dag ervoor – zondag 11 augustus – kun je meedoen met de toerversie. NTFU mag aan twee clubs 5 startbewijzen weggeven. Enige wat je moet doen is laten weten waarom je met jouw club mee wilt doen.
Schipper, kan ik straks nog overvaren? Dat is de vraag in Gelderland. Het geld voor de veerponten is op. Tientallen ponten verdwijnen, waardoor je straks kilometers om moet fietsen. Samen met fiets- en wandelorganisaties, start de NTFU een petitie.
In de afgelopen twee maanden heeft verkenner Emma Brandsen al gesprekken gevoerd met meer dan 20 organisaties. Om te horen welke (on)mogelijkheden organisaties en gebruikers van mountainbikeroutes en de natuur zien voor een landelijk mountainbikevignet.
Mountainbiken is populair: het aantal beoefenaars steeg de afgelopen jaren naar 480.000. Ook het aantal nieuwe MTB-routes nam in die periode toe. Dat is maar goed ook, want aantrekkelijke routes voorkomen overlast.
De NTFU vindt het belangrijk dat alle fietsers vrij, plezierig en in een veilige omgeving kunnen sporten. Zonder grensoverschrijdend gedrag. Dat begint bij een goede basis. Daarom moedigen we verenigingen aan om aan de slag te gaan met de 4 v’s voor veiligheid. Deze 4 v’s bieden een stevig fundament voor sportclubs rondom sociale veiligheid. Als je hieraan voldoet, ben je als club goed op weg!
De organisaties binnen het Sportcluster Veenendaal – waaronder de NTFU, NOB, NRZ en NBF – hebben besloten hun succesvolle samenwerking met nog eens tien jaar te verlengen. Daarmee bouwen ze voort op een partnerschap dat al vijftien jaar lang bijdraagt aan de ontwikkeling van sport in Nederland.
De NTFU is tegen afsluiting van de onverharde paden voor fietsers nabij Arnhem. De bond vindt dat mountainbikers en gravelbikers hard worden geraakt door de sluiting. Dat laat de bond in een brief aan de gemeenteraad weten.
Alle mountainbikeroutes op de Utrechtse Heuvelrug hebben sinds kort een kleurcode die aangeeft hoe makkelijk of moeilijk de route is. Te herkennen aan nieuwe borden die langs de hele route hangen. Mountainbikers kunnen zo beter inschatten of een route past bij hun technisch niveau.