Op 16 maart zijn de gemeenteraadsverkiezingen. De gemeente is cruciaal voor het sportbeleid. Van de ruim twee miljard euro die overheid jaarlijks uitgeeft aan sport, komt 1,5 miljard van de gemeenten. Als sport- en beweegsector gaan we voor een prominente plek op de politieke agenda. Elke geïnvesteerde euro in sport en bewegen levert namelijk minimaal 2,5 euro aan maatschappelijk rendement op. Investeren in sport en bewegen is dus investeren in een gezonde en energieke gemeente.
Op 16 maart zijn de gemeenteraadsverkiezingen. De gemeente is cruciaal voor het sportbeleid. Van de ruim twee miljard euro die overheid jaarlijks uitgeeft aan sport, komt 1,5 miljard van de gemeenten. Als sport- en beweegsector gaan we voor een prominente plek op de politieke agenda. Elke geïnvesteerde euro in sport en bewegen levert namelijk minimaal 2,5 euro aan maatschappelijk rendement op. Investeren in sport en bewegen is dus investeren in een gezonde en energieke gemeente.
Binnen de fietssport zijn er een aantal relevante thema’s te onderscheiden waar op lokaal niveau impact kan worden gemaakt. Wil jouw wielerclub fietsen op de lokale politieke agenda zetten? Dan geven we je enkele handvatten om op aan te haken en kan je gebruikmaken van de voorbeeldbrief richting lijsttrekkers binnen je gemeente.
Door de regeldruk voor organisatoren van sportactiviteiten en tochten in de openbare ruimte te verminderen, kunnen vrijwilligers zich veel meer richten op de kwaliteit van het aanbod en stimuleren van burgers om te sporten en bewegen. Dat biedt ruimte voor gemeenten om capaciteit elders in te zetten.
De NTFU, KWBN, KNHS en KNSB pleiten al langere tijd voor een verlaging van de regel- en lastendruk voor tochtorganisatoren. Als buitensportbonden vinden we dat gemeentelijke procedures eenvoudiger en korter kunnen, zodat het werk voor tochtorganisatoren in de fiets-, wandel-, ruiter- en schaatssport én gemeenten eenvoudiger wordt. Daarom verzocht de Staatssecretaris van sport al eerder om een vereenvoudiging van de vergunningsprocedure voor tochten.
Sporten en bewegen in de natuur is populair in Nederland. De buitensporter is gebaat bij een ruim openstellingbeleid. Dat wil zeggen, toegang tot en gedeeld gebruik van paden en wegen om eventuele recreatieve druk te spreiden. Als de gemeente mountainbikeroutes in – net als wandel-, fiets- en vaarroutes - in de planvorming meeneemt, kunnen verschillende recreantengroepen met respect voor elkaars natuurbeleving blijven sporten en bewegen.
Door de buitenruimte beweegvriendelijk in te richten kunnen bewoners werken aan een gezonde en actieve leefstijl. Dat wil zeggen, dat er voor fietsers kwalitatief goede en veilige routes en paden moeten zijn. Nu meer ruimte, betekent straks minder maatschappelijke kosten en gelukkiger, gezondere inwoners.
Om de bovenstaande onderwerpen op de politieke agenda te krijgen, is het waardevol de lokale politici aan te schrijven. Dat kan bijvoorbeeld naar de lijsttrekkers van de politieke partijen. Maar vergeet zeker de huidige wethouder en ambtenaar niet te informeren. Zij kennen veel mensen, kunnen deuren openen en de ambtenaar heb je wellicht nog nodig straks. Het bereiken van een lijstrekker (van een politieke partij), wethouder of ambtenaar is makkelijker dan je misschien denkt. Op de website van de lokale politieke partijen en de gemeenten zijn vaak contactgegevens te vinden. Om je op weg te helpen stelden we deze voorbeeldbrief voor je op. Uiteraard kun je hier zelf nog wijzigingen in aanbrengen als er passages in staan die voor jouw gemeente of club minder relevant zijn.
Zijn er binnen jouw gemeente meerdere fietsverenigingen actief? Dan kan het sterk zijn om hierin samen op te trekken. Ook wandel-, schaats/skeeler- en atletiekverenigingen zijn vaak actief in de openbare ruimte.
Deze Cyql app, die voor NTFU verenigingen gratis te gebruiken is, maakt het plannen van clubritten een stuk eenvoudiger. Wat je allemaal kunt met Cyql, lees je op
NTFU clubs organiseren jaarlijks ruim 1.100 toertochten die samenkomen op de toertochtkalender in Fietssport Magazine en via Fietssport.nl. Organiseren jullie in 2026 (weer) een toertocht en wil je deze publiceren in de
Op woensdag 13 september vindt de eerste Dag van de Fietsbel plaats. Het doel van deze dag is om het belang van de fietsbel onder de aandacht te brengen bij wielrenners, mountainbikers en gravelbikers om zo veiliger en vriendelijker te fietsen.
Sinds 28 november gelden er weer strengere coronamaatregelen. Zo zijn de 1,5 meter afstand en het mondmasker weer verplicht en is publiek niet toegestaan. Dat betekent dat je als organisator ook maatregelen moet nemen om bijvoorbeeld drukte te verminderen. Hoe doe je dit?
In 2021 kwam de Cyql app gratis beschikbaar voor NTFU-verenigingen. Met Cyql is samen fietsen makkelijker en veiliger te organiseren. Maar dat is niet het enige voordeel, we sommen 6x de voordelen van Cyql voor jouw club op.
Dit weekend lijkt het mooi fietsweer te worden. Veel mensen pakken dan de fiets. Bij de Alliantie Samen Fietsen grijpen ze daarom de lente aan om fietsers en andere weggebruikers op te roepen rekening met elkaar te houden: “Fiets vriendelijk, dan gebruikt iedereen het fietspad veilig en met plezier.”
Na jaren wachten kon het 1 en 2 juli eindelijk weer: fietsen over de Afsluitdijk. Zo’n 13.000 fietsers gingen over de 32 kilometer lange dijk tussen Den Oever en Kornwerderzand. Wielrenners grepen hun kans en reden het populaire rondje IJsselmeer.
Naar schatting zijn er 60.500 fietsers (bron: Wielersportmonitor 2019) die niet lid zijn van een vereniging, maar dat wél graag willen. Voor jouw vereniging de kans om nieuwe leden aan te trekken. Zeker nu fietsen steeds populairder wordt. Maar, hoe maak je hen enthousiast om lid te worden? De NTFU helpt je hierbij tijdens de actie ‘Welkom op de Club’. In juli kunnen potentiële leden kennismaken met het fietsen bij een club. Doet jouw vereniging ook mee?
Op 1 oktober is Emma Brandsen gestart als onafhankelijk verkenner voor het landelijk mountainbikevignet. In deze rol brengt zij de visie van terreineigenaren, routebureaus en mountainbikers samen en onderzoekt zij of een toekomstbestendig vignet voor MTB-routes in Nederland haalbaar is.