Op 16 maart zijn de gemeenteraadsverkiezingen. De gemeente is cruciaal voor het sportbeleid. Van de ruim twee miljard euro die overheid jaarlijks uitgeeft aan sport, komt 1,5 miljard van de gemeenten. Als sport- en beweegsector gaan we voor een prominente plek op de politieke agenda. Elke geïnvesteerde euro in sport en bewegen levert namelijk minimaal 2,5 euro aan maatschappelijk rendement op. Investeren in sport en bewegen is dus investeren in een gezonde en energieke gemeente.
Op 16 maart zijn de gemeenteraadsverkiezingen. De gemeente is cruciaal voor het sportbeleid. Van de ruim twee miljard euro die overheid jaarlijks uitgeeft aan sport, komt 1,5 miljard van de gemeenten. Als sport- en beweegsector gaan we voor een prominente plek op de politieke agenda. Elke geïnvesteerde euro in sport en bewegen levert namelijk minimaal 2,5 euro aan maatschappelijk rendement op. Investeren in sport en bewegen is dus investeren in een gezonde en energieke gemeente.
Binnen de fietssport zijn er een aantal relevante thema’s te onderscheiden waar op lokaal niveau impact kan worden gemaakt. Wil jouw wielerclub fietsen op de lokale politieke agenda zetten? Dan geven we je enkele handvatten om op aan te haken en kan je gebruikmaken van de voorbeeldbrief richting lijsttrekkers binnen je gemeente.
Door de regeldruk voor organisatoren van sportactiviteiten en tochten in de openbare ruimte te verminderen, kunnen vrijwilligers zich veel meer richten op de kwaliteit van het aanbod en stimuleren van burgers om te sporten en bewegen. Dat biedt ruimte voor gemeenten om capaciteit elders in te zetten.
De NTFU, KWBN, KNHS en KNSB pleiten al langere tijd voor een verlaging van de regel- en lastendruk voor tochtorganisatoren. Als buitensportbonden vinden we dat gemeentelijke procedures eenvoudiger en korter kunnen, zodat het werk voor tochtorganisatoren in de fiets-, wandel-, ruiter- en schaatssport én gemeenten eenvoudiger wordt. Daarom verzocht de Staatssecretaris van sport al eerder om een vereenvoudiging van de vergunningsprocedure voor tochten.
Sporten en bewegen in de natuur is populair in Nederland. De buitensporter is gebaat bij een ruim openstellingbeleid. Dat wil zeggen, toegang tot en gedeeld gebruik van paden en wegen om eventuele recreatieve druk te spreiden. Als de gemeente mountainbikeroutes in – net als wandel-, fiets- en vaarroutes - in de planvorming meeneemt, kunnen verschillende recreantengroepen met respect voor elkaars natuurbeleving blijven sporten en bewegen.
Door de buitenruimte beweegvriendelijk in te richten kunnen bewoners werken aan een gezonde en actieve leefstijl. Dat wil zeggen, dat er voor fietsers kwalitatief goede en veilige routes en paden moeten zijn. Nu meer ruimte, betekent straks minder maatschappelijke kosten en gelukkiger, gezondere inwoners.
Om de bovenstaande onderwerpen op de politieke agenda te krijgen, is het waardevol de lokale politici aan te schrijven. Dat kan bijvoorbeeld naar de lijsttrekkers van de politieke partijen. Maar vergeet zeker de huidige wethouder en ambtenaar niet te informeren. Zij kennen veel mensen, kunnen deuren openen en de ambtenaar heb je wellicht nog nodig straks. Het bereiken van een lijstrekker (van een politieke partij), wethouder of ambtenaar is makkelijker dan je misschien denkt. Op de website van de lokale politieke partijen en de gemeenten zijn vaak contactgegevens te vinden. Om je op weg te helpen stelden we deze voorbeeldbrief voor je op. Uiteraard kun je hier zelf nog wijzigingen in aanbrengen als er passages in staan die voor jouw gemeente of club minder relevant zijn.
Zijn er binnen jouw gemeente meerdere fietsverenigingen actief? Dan kan het sterk zijn om hierin samen op te trekken. Ook wandel-, schaats/skeeler- en atletiekverenigingen zijn vaak actief in de openbare ruimte.
Deze zomer hebben we af en toe te maken met tropische temperaturen. Heerlijk toch? Voor een dagje strand wel. Als je wil fietsen in deze hitte, moet je je goed voorbereiden!
Zo’n 17.000 mensen tekenden al de petitie voor de Gelderse veerponten. De pontjes dreigen te verdwijnen, omdat er geen geld meer is om ze in de vaart te houden. De NTFU springt daarom met fiets- en wandelorganisaties op de bres voor de pontjes.
De toekomst van grote toertochten in Zuid-Limburg leek op het spel te staan, maar het plan van de gemeente Vaals om grote tochten op hun grondgebied te verbieden, is afgeketst. De NTFU verzette zich tegen dit omstreden voorstel.
Fietsen over kilometers lange dijken is een feest voor iedereen die van oer-Hollandse landschappen houdt. Maar hoe veilig voelen fietsers zich eigenlijk, als ze zo'n dijkweg delen met andere fietsers, wandelaars, autorijders, motorrijders en landbouwverkeer.
In september 2021 lanceerde de NTFU de Cycl app. Met de Cyql app kunnen clubs eenvoudig gezamenlijke ritten plannen en met elkaar delen. Via Cyql vind je praktische informatie over een rit op een centrale en overzichtelijke plek. Naast de vele positieve geluiden vanuit de verenigingen, is er ook goed geluisterd naar de feedback van de clubs. In de afgelopen maanden is er dan ook hard gewerkt aan een aantal updates die de app nog completer moeten maken.
Na een succesvolle samenwerking, hebben de NTFU en Cyql de overeenkomst met nog eens drie jaar verlengd. Verenigingen die bij de NTFU zijn aangesloten maken daarom ook de komende drie jaar kosteloos gebruik van de Cyql-app.
Alle mountainbikeroutes op de Utrechtse Heuvelrug hebben sinds kort een kleurcode die aangeeft hoe makkelijk of moeilijk de route is. Te herkennen aan nieuwe borden die langs de hele route hangen. Mountainbikers kunnen zo beter inschatten of een route past bij hun technisch niveau.
De eerste Brabantse Strade Bianche werd al georganiseerd toen de meeste fietsers bij gravel nog aan tennis dachten. “In 2015 zette Wielerclub Mill een tocht uit voor racefietsers die grotendeels over kiezelstroken, zandpaden en oude binnenwegen liep. Hiermee is onze Strade waarschijnlijk de oudste graveltocht van Nederland. Door het overweldigende succes van de laatste editie is het einde nog lang niet in zicht.”
De NTFU wil dat mountainbikers over mooie en veilige routes rijden. De bond helpt daarom trailcrews die de tracks aanleggen. Ruim 30 van die crews kwamen naar de landelijke Traildag. Doel: leren van elkaar hoe je routes nóg beter aanlegt en onderhoudt.
De 1,5 meter afstand en gelimiteerde groepsgrootte maakt het organiseren van clubactiviteiten in coronatijd niet eenvoudig. Eerder schreven we al over de