Op 16 maart zijn de gemeenteraadsverkiezingen. De gemeente is cruciaal voor het sportbeleid. Van de ruim twee miljard euro die overheid jaarlijks uitgeeft aan sport, komt 1,5 miljard van de gemeenten. Als sport- en beweegsector gaan we voor een prominente plek op de politieke agenda. Elke geïnvesteerde euro in sport en bewegen levert namelijk minimaal 2,5 euro aan maatschappelijk rendement op. Investeren in sport en bewegen is dus investeren in een gezonde en energieke gemeente.
Op 16 maart zijn de gemeenteraadsverkiezingen. De gemeente is cruciaal voor het sportbeleid. Van de ruim twee miljard euro die overheid jaarlijks uitgeeft aan sport, komt 1,5 miljard van de gemeenten. Als sport- en beweegsector gaan we voor een prominente plek op de politieke agenda. Elke geïnvesteerde euro in sport en bewegen levert namelijk minimaal 2,5 euro aan maatschappelijk rendement op. Investeren in sport en bewegen is dus investeren in een gezonde en energieke gemeente.
Binnen de fietssport zijn er een aantal relevante thema’s te onderscheiden waar op lokaal niveau impact kan worden gemaakt. Wil jouw wielerclub fietsen op de lokale politieke agenda zetten? Dan geven we je enkele handvatten om op aan te haken en kan je gebruikmaken van de voorbeeldbrief richting lijsttrekkers binnen je gemeente.
Door de regeldruk voor organisatoren van sportactiviteiten en tochten in de openbare ruimte te verminderen, kunnen vrijwilligers zich veel meer richten op de kwaliteit van het aanbod en stimuleren van burgers om te sporten en bewegen. Dat biedt ruimte voor gemeenten om capaciteit elders in te zetten.
De NTFU, KWBN, KNHS en KNSB pleiten al langere tijd voor een verlaging van de regel- en lastendruk voor tochtorganisatoren. Als buitensportbonden vinden we dat gemeentelijke procedures eenvoudiger en korter kunnen, zodat het werk voor tochtorganisatoren in de fiets-, wandel-, ruiter- en schaatssport én gemeenten eenvoudiger wordt. Daarom verzocht de Staatssecretaris van sport al eerder om een vereenvoudiging van de vergunningsprocedure voor tochten.
Sporten en bewegen in de natuur is populair in Nederland. De buitensporter is gebaat bij een ruim openstellingbeleid. Dat wil zeggen, toegang tot en gedeeld gebruik van paden en wegen om eventuele recreatieve druk te spreiden. Als de gemeente mountainbikeroutes in – net als wandel-, fiets- en vaarroutes - in de planvorming meeneemt, kunnen verschillende recreantengroepen met respect voor elkaars natuurbeleving blijven sporten en bewegen.
Door de buitenruimte beweegvriendelijk in te richten kunnen bewoners werken aan een gezonde en actieve leefstijl. Dat wil zeggen, dat er voor fietsers kwalitatief goede en veilige routes en paden moeten zijn. Nu meer ruimte, betekent straks minder maatschappelijke kosten en gelukkiger, gezondere inwoners.
Om de bovenstaande onderwerpen op de politieke agenda te krijgen, is het waardevol de lokale politici aan te schrijven. Dat kan bijvoorbeeld naar de lijsttrekkers van de politieke partijen. Maar vergeet zeker de huidige wethouder en ambtenaar niet te informeren. Zij kennen veel mensen, kunnen deuren openen en de ambtenaar heb je wellicht nog nodig straks. Het bereiken van een lijstrekker (van een politieke partij), wethouder of ambtenaar is makkelijker dan je misschien denkt. Op de website van de lokale politieke partijen en de gemeenten zijn vaak contactgegevens te vinden. Om je op weg te helpen stelden we deze voorbeeldbrief voor je op. Uiteraard kun je hier zelf nog wijzigingen in aanbrengen als er passages in staan die voor jouw gemeente of club minder relevant zijn.
Zijn er binnen jouw gemeente meerdere fietsverenigingen actief? Dan kan het sterk zijn om hierin samen op te trekken. Ook wandel-, schaats/skeeler- en atletiekverenigingen zijn vaak actief in de openbare ruimte.
Veel wielerverenigingen fietsen in verschillende (snelheids)groepen, de planning van clubritten is vaak daarop afgestemd. De nieuwe functionaliteit 'subgroepen' in Cyql maakt het voor verenigingen nu nog eenvoudiger om ritten te plannen en op te splitsen op niveau of snelheid.
Tochtorganisaties werden begin 2025 geconfronteerd met een onverwachte kostenpost bij Brabants Landschap: 10 procent bijdrage per deelnemer. De NTFU vindt dat zo’n bijdrage in verhouding moet staan tot het gebruik. Ook wil de wielersportbond dat de regels duidelijker worden. Het liefst ziet de NTFU dat terreineigenaren samen afspraken maken over de deelnemersbijdrage.
Bij
Bij Goirle en Hilvarenbeek kun je kilometers lang fietsen langs heide, bossen en vennen. Dat wil Brabants Landschap graag zo houden, maar de natuur is kwetsbaar. Speciaal voor Brabantse fietsers, wielerclubs en natuurbeheerders lanceert de NTFU daarom een Brabantse versie van de Gravel Code.
De NTFU laat dit jaar voor het eerst een imago-onderzoek uitvoeren in samenwerking met onderzoeksbureau Motivaction. Duizend niet-mountainbikers geven hun mening over de mountainbikesport. NTFU maakt binnenkort de resultaten bekend.
NTFU en KWbN verwelkomen van harte Natasha Wijgerse in hun midden. Natasha gaat organisatoren van beide bonden helpen bij het aanvragen van vergunningen en het doorlopen van stikstofberekeningen.
De toekomst van grote toertochten in Zuid-Limburg leek op het spel te staan, maar het plan van de gemeente Vaals om grote tochten op hun grondgebied te verbieden, is afgeketst. De NTFU verzette zich tegen dit omstreden voorstel.
Jaarlijks genieten zo'n 300.000 fietsers, samen goed voor ruim 1,5 miljoen inschrijvingen, van al het moois dat toertochten te bieden hebben. NTFU clubs organiseren jaarlijks ruim 1100 toertochten die samenkomen in de toertochtkalender in Fietssport Magazine en via Fietssport.nl. Naast het enorme bereik van Fietssport magazine en Fietssport.nl, zorgen we door de kalender ook voor afstemming en coördinatie tussen de verschillende tochten. Organiseren jullie in 2023 (weer) een toertocht (of tochten) en wil je deze publiceren in de
Mountainbikers en wandelaars delen regelmatig dezelfde routes. Dat vraagt om wederzijds begrip en veilig gedrag. De NTFU heeft daarom een gedragsinterventie uitgevoerd om de interactie tussen beide groepen te verbeteren.
De resultaten uit het imago-onderzoek dat Motivaction in opdracht van de NTFU liet doen, laten een gemengd beeld zien. Mountainbikers zijn sportief en avontuurlijk, maar ze zijn ook gevaarlijk en zorgen voor overlast.