Op 16 maart zijn de gemeenteraadsverkiezingen. De gemeente is cruciaal voor het sportbeleid. Van de ruim twee miljard euro die overheid jaarlijks uitgeeft aan sport, komt 1,5 miljard van de gemeenten. Als sport- en beweegsector gaan we voor een prominente plek op de politieke agenda. Elke geïnvesteerde euro in sport en bewegen levert namelijk minimaal 2,5 euro aan maatschappelijk rendement op. Investeren in sport en bewegen is dus investeren in een gezonde en energieke gemeente.
Op 16 maart zijn de gemeenteraadsverkiezingen. De gemeente is cruciaal voor het sportbeleid. Van de ruim twee miljard euro die overheid jaarlijks uitgeeft aan sport, komt 1,5 miljard van de gemeenten. Als sport- en beweegsector gaan we voor een prominente plek op de politieke agenda. Elke geïnvesteerde euro in sport en bewegen levert namelijk minimaal 2,5 euro aan maatschappelijk rendement op. Investeren in sport en bewegen is dus investeren in een gezonde en energieke gemeente.
Binnen de fietssport zijn er een aantal relevante thema’s te onderscheiden waar op lokaal niveau impact kan worden gemaakt. Wil jouw wielerclub fietsen op de lokale politieke agenda zetten? Dan geven we je enkele handvatten om op aan te haken en kan je gebruikmaken van de voorbeeldbrief richting lijsttrekkers binnen je gemeente.
Door de regeldruk voor organisatoren van sportactiviteiten en tochten in de openbare ruimte te verminderen, kunnen vrijwilligers zich veel meer richten op de kwaliteit van het aanbod en stimuleren van burgers om te sporten en bewegen. Dat biedt ruimte voor gemeenten om capaciteit elders in te zetten.
De NTFU, KWBN, KNHS en KNSB pleiten al langere tijd voor een verlaging van de regel- en lastendruk voor tochtorganisatoren. Als buitensportbonden vinden we dat gemeentelijke procedures eenvoudiger en korter kunnen, zodat het werk voor tochtorganisatoren in de fiets-, wandel-, ruiter- en schaatssport én gemeenten eenvoudiger wordt. Daarom verzocht de Staatssecretaris van sport al eerder om een vereenvoudiging van de vergunningsprocedure voor tochten.
Sporten en bewegen in de natuur is populair in Nederland. De buitensporter is gebaat bij een ruim openstellingbeleid. Dat wil zeggen, toegang tot en gedeeld gebruik van paden en wegen om eventuele recreatieve druk te spreiden. Als de gemeente mountainbikeroutes in – net als wandel-, fiets- en vaarroutes - in de planvorming meeneemt, kunnen verschillende recreantengroepen met respect voor elkaars natuurbeleving blijven sporten en bewegen.
Door de buitenruimte beweegvriendelijk in te richten kunnen bewoners werken aan een gezonde en actieve leefstijl. Dat wil zeggen, dat er voor fietsers kwalitatief goede en veilige routes en paden moeten zijn. Nu meer ruimte, betekent straks minder maatschappelijke kosten en gelukkiger, gezondere inwoners.
Om de bovenstaande onderwerpen op de politieke agenda te krijgen, is het waardevol de lokale politici aan te schrijven. Dat kan bijvoorbeeld naar de lijsttrekkers van de politieke partijen. Maar vergeet zeker de huidige wethouder en ambtenaar niet te informeren. Zij kennen veel mensen, kunnen deuren openen en de ambtenaar heb je wellicht nog nodig straks. Het bereiken van een lijstrekker (van een politieke partij), wethouder of ambtenaar is makkelijker dan je misschien denkt. Op de website van de lokale politieke partijen en de gemeenten zijn vaak contactgegevens te vinden. Om je op weg te helpen stelden we deze voorbeeldbrief voor je op. Uiteraard kun je hier zelf nog wijzigingen in aanbrengen als er passages in staan die voor jouw gemeente of club minder relevant zijn.
Zijn er binnen jouw gemeente meerdere fietsverenigingen actief? Dan kan het sterk zijn om hierin samen op te trekken. Ook wandel-, schaats/skeeler- en atletiekverenigingen zijn vaak actief in de openbare ruimte.
De Fietsersbond gaat actie voeren om onnodige paaltjes op het fietspad te laten verwijderen. Het zorgt nog te vaak voor valpartijen met ernstig letsel. De NTFU vindt dit een goed idee. Er belanden namelijk steeds meer fietsers op de Spoedeisende Hulp. Hoe zit dat met wielrenners? De NTFU dook in de cijfers van VeiligheidNL – dat het aantal verkeersslachtoffers op de Spoedeisende Hulp bijhoudt.
Nederland beschikt sinds een paar dagen over drie geheel vernieuwde en gerenoveerde MTB-routes: recent werden in Netersel (Brabant), Marum (Groningen) en Anloo (Drenthe) de herboren trails feestelijk geopend. De drie gerenoveerde routes zijn het resultaat van de eerste inzet van het
De resultaten uit het imago-onderzoek dat Motivaction in opdracht van de NTFU liet doen, laten een gemengd beeld zien. Mountainbikers zijn sportief en avontuurlijk, maar ze zijn ook gevaarlijk en zorgen voor overlast.
Fietsend, wandelend, hardlopend, mountainbikend of te paard. Steeds meer mensen genieten, ieder op zijn/haar eigen manier, van de natuur. De ene beleving is niet beter of slechter dan de ander. Toch zijn er soms irritaties. Om te zorgen dat iedere sporter respectvol omgaat met elkaar én de natuur, is er de Buitencode.
Zo’n 17.000 mensen tekenden al de petitie voor de Gelderse veerponten. De pontjes dreigen te verdwijnen, omdat er geen geld meer is om ze in de vaart te houden. De NTFU springt daarom met fiets- en wandelorganisaties op de bres voor de pontjes.
Tochtorganisaties worstelen met steeds ingewikkeldere regels en procedures. Om te voorkomen dat ze afhaken, lobbyen KWbN en NTFU voor eenvoudigere regels. Dat dat mogelijk is, bewijst de gemeente Land van Cuijk. Daar zijn tochten met maximaal 1.500 deelnemers sinds 1 juli vergunnings- en meldingsvrij.
Op 14 juni vond de unieraadsvergadering van de NTFU plaats. Het
De NTFU vindt het belangrijk dat alle fietsers vrij, plezierig en in een veilige omgeving kunnen sporten. Zonder grensoverschrijdend gedrag. Dat begint bij een goede basis. Daarom moedigen we verenigingen aan om aan de slag te gaan met de 4 v’s voor veiligheid. Deze 4 v’s bieden een stevig fundament voor sportclubs rondom sociale veiligheid. Als je hieraan voldoet, ben je als club goed op weg!
Wielrennen, mountainbiken of gravelbiken is gezond. Maar de ongevallencijfers laten ook een keerzijde zien. Als het misgaat, is het letsel vaak ernstig. De NTFU, KNWU en het kenniscentrum letselpreventie VeiligheidNL gaan daarom samenwerken om fietsongevallen te voorkomen.
De NTFU start met VeiligheidNL een onderzoek naar hoe de wielersport veiliger kan. Wielersporters die de afgelopen drie jaar gevallen zijn, kunnen in een vragenlijst laten weten hoe, waar en wanneer ze gevallen zijn en welk letsel ze hebben opgelopen. De inzichten helpen om gerichter de sport veiliger te maken.