Naast het ondersteunen van clubs, tochten en trailcrews en opleiden van wegkapiteins, behartigt de NTFU ook de belangen van wielrenners, mountainbikers en gravelbikers bij de politiek. In de aanloop naar de Tweede Kamer-verkiezingen van 22 november vraagt NTFU met hulp van NOC*NSF bij politieke partijen meer aandacht te hebben voor ruimte voor de fietser.
Sport is óók politiek. Daarom doet NOC*NSF met wielersportbond NTFU en tientallen andere sportbonden namens tien miljoen sporters, een dringende oproep op de politici in Den Haag: kom in beweging! En zet de kracht van sport in voor een sterk en vitaal Nederland. In het onderwijs, in de gezondheidszorg, bij het inrichten van de publieke ruimte en in het natuurbeleid. Investeer in het komende regeerakkoord in sport, zodat we samen het positieve effect van sport en bewegen op onze samenleving kunnen behouden en versterken. Dat betaalt zichzelf dubbel en dwars uit.
Waarom? Sport maakt ons fysiek en mentaal gezond en laat zorgkosten dalen. Belangrijker dan ooit in een samenleving waar niet iedereen gelijke kansen heeft en verschillen steeds groter worden. En waar onze leefomgeving en gezondheid steeds meer onder druk staan.
Er is in Nederland een unieke sportinfrastructuur waar andere landen jaloers op zijn. De sport kan ook veel zelf. Maar er komt ook steeds meer op de sport af. Zo staan wielerclubs en tochtorganisatoren staan onder druk. De maatschappelijke uitdagingen waar ook verenigingen mee te maken krijgen nemen toe. De regelgeving wordt complexer. En vrijwilligers mobiliseren wordt steeds lastiger.
Onze fietsrit begint bij de voordeur. Toch staat sporten in de openbare ruimte, zoals in de stad maar ook in het buitengebied, onder druk. Het gaat erom dat je op een veilige manier vanaf je huis naar het buitengebied kunt fietsen. Er moeten dus goede routes zijn én komen en die moeten ook onderhouden worden. Dat is een taak van de overheid.
Een knelpunt voor onze fietssport is de vergunningverlening van (buiten)sportevenementen zoals toertochten. De vergunningverlening voor kleine tot grote sportevenementen wordt steeds complexer. Dit zorgt voor een grotere belasting van de vrijwilligers die deze evenementen organiseren. Vereenvoudiging van de regelgeving en ontzorging van organisatoren van met name kleine sportevenementen zijn van belang om deze in stand te houden. Daarom stellen we voor een ‘ontzorgingsloket’ in te richten.
Rijkswaterstaat moet meer doen om fietsen en wandelen mogelijk te maken op de Afsluitdijk. De 32 kilometer lange dijk blijft tot 2025 gesloten voor fietsers en wandelaars omdat de dijk versterkt en vernieuwd wordt. Fietsplatform, Wandelnet, de NTFU en Fietsersbond zijn teleurgesteld en sturen daarom een brief aan de Tweede Kamer. Daarin vragen ze opnieuw aandacht voor de adviezen die ze begin 2020 al gaven aan Rijkswaterstaat.
De NTFU is tegen afsluiting van de onverharde paden voor fietsers nabij Arnhem. De bond vindt dat mountainbikers en gravelbikers hard worden geraakt door de sluiting. Dat laat de bond in een brief aan de gemeenteraad weten.
Met gepaste trots kunnen we hier melden dat het fietskledingmerk
Ondanks hoge inflatiecijfers gaan NTFU-leden in 2023 niet meer betalen voor hun fietsschadeverzekering, dat maakte verzekeringspartner Meijers bekend.
Het
De natuur verdient beter. Dat is een taak van ons allemaal. Ook die van mountainbikers en gravelbikers. Dit werd duidelijk tijdens een werkbezoek van beleidsmakers van Veluwse gemeenten en natuurbeschermers. Daar lieten ze zich informeren over de positieve effecten van sportief fietsen op de natuur.
Wielrennen, mountainbiken en gravelbiken zijn ongekend populair en dat snappen wij maar al te goed. Steeds meer mensen starten of overwegen na langere tijd opnieuw te beginnen met fietsen. Om deze mensen kennis te laten maken met wielerverenigingen, organiseerden we deze zomer de actie Welkom op de club. Zo’n 100 clubs ontvingen door deze ledenwerfactie aanmeldingen van wielrenners en mountainbikers graag eens mee wilden fietsen met de club.
Om mountainbikeroutes veiliger te maken, rolt wielersportbond NTFU een kleurensysteem uit. Net als op de skipistes, geeft elke kleur de moeilijkheidsgraad van de route aan. Groen is makkelijk, blauw gemiddeld, rood moeilijk en zwart zeer moeilijk. De kleurcode herken je aan een nieuw bordje dat onder de routepijl hangt. Om te laten zien wat er technisch van je gevraagd wordt bij elk niveau en hoe het kleurensysteem precies werkt, heeft de NTFU een video gemaakt.
Toertochten zijn voor veel wielersporters een prachtige manier om van onze mooie sport te genieten. Om ook in de toekomst alles in goede banen te blijven leiden, vraagt dit extra aandacht op het gebied van veiligheid en aansprakelijkheid. Vanwege een wijziging in de aansprakelijkheidsverzekering via de NTFU is het voor toertochten die vanaf 1 februari 2023 plaatsvinden noodzakelijk om een aantal zaken te registreren.
De NTFU vindt het belangrijk dat alle fietsers vrij, plezierig en in een veilige omgeving kunnen sporten. Zonder grensoverschrijdend gedrag. Dat begint bij een goede basis. Daarom moedigen we verenigingen aan om aan de slag te gaan met de 4 v’s voor veiligheid. Deze 4 v’s bieden een stevig fundament voor sportclubs rondom sociale veiligheid. Als je hieraan voldoet, ben je als club goed op weg!