Driekwart fietsers vindt het onveilig op dijkwegen

Driekwart van de fietsers vindt het onveilig op de dijk. Vooral door te hard rijden en te krap inhalend gemotoriseerd verkeer en als het druk is op mooie dagen. Dat komt naar voren uit onderzoek van ANWB, Fietsersbond, Fietsplatform, NTFU en VVN.

Meer dan 2.700 fietsers gaven hun mening over de veiligheid op dijkwegen. Daarvan was ruim 20 procent wielrenner. De uitkomsten van het onderzoek passen bij de signalen die de fiets- en veiligheidsorganisaties al langer ontvangen.

Fietsers mijden dijkwegen

Een derde van alle ondervraagde fietsers geeft aan dijkwegen te mijden vanwege de ervaren onveiligheid. Voor die onveiligheid noemen zij de volgende redenen het vaakst:
  • Te hard rijdend gemotoriseerd verkeer (69 procent)
  • Drukte op mooie dagen (62 procent)
  • Te krap inhalen door gemotoriseerd verkeer (57 procent)
Ook de ondervraagde wielrenners voelen zich onveilig op de dijkwegen, maar mijden de dijkwegen niet. Ze fietsen er juist vanwege het mooie uitzicht, omdat een deel van hun route over de dijk gaat en het unieke landschap. Ruim 60 procent fietst alleen over de dijk, vooral in Utrecht en Gelderland. 

Veel fietsers wijzen ook op het gedrag van alle weggebruikers. Wat betreft de infrastructuur noemen deelnemers aan het onderzoek te smalle wegen (63 procent) en de slechte aansluiting van de weg op de berm (36 procent) als grootste problemen.

Een respondent verwoordde zo'n ervaring als volgt: “Met grote snelheid kwam een auto tegemoet. Te weinig ruimte voor een auto en een fiets met bagagetassen. Van de dijk gedonderd, in de brandnetels, drie meter lager. De auto reed door”.

Taak voor overheden en wegbeheerders

De samenwerkende fiets- en verkeersorganisaties zien dat het anders moet en kan op de dijkwegen. Zij roepen overheden en wegbeheerders daarop op de Nederlandse dijken veiliger te maken voor fietsers.

Ze kunnen dit doen door:
  • te handhaven op snelheid;
  • bermaansluitingen en bijbehorend onderhoud snel op orde te brengen;
  • meer onderzoek te doen naar ervaringen én objectieve verkeersveiligheidsdata te verzamelen.
Wielrenners vinden daarnaast dat de veiligheid kan verbeteren door:
  • de snelheid voor gemotoriseerd verkeer te verlagen;
  • doorgaand gemotoriseerd verkeer beperken;
  • seizoens- en tijdsgebonden maatregelen, zoals een weekendafsluiting.

Volledig onderzoek

Het volledige onderzoek download je via deze link

Misschien ook interessant...

Kennis & onderzoek

Populariteit wielersport groeit, met name onder jonge vrouwen

Het aantal wielersporters in Nederland is toegenomen tot meer dan 900.000. Steeds meer mensen wielrennen, mountainbiken of gravelbiken, blijkt uit onderzoek van wielersportbond NTFU in samenwerking met Ipsos. Wat opvalt is dat de helft van de vrouwen in de wielersport jonger dan 35 jaar is. Bij de mannen is dit 23 procent.

Verenigingen

Boete illegaal gebruik foto's: wat moet je doen?

De NTFU krijgt steeds vaker berichten van wielerclubs die een boete krijgen voor illegaal gebruik van foto’s. De kosten lopen op van tot een paar honderd tot duizenden euro. Hoe los je dit op?

Trailcrews, Trailfund

Van kuilenpad naar flowtrail met het NTFU Bosch eBike Systems Trailfund

De vijfde ronde van het NTFU Bosch eBike Systems Trailfund gaat naar drie trailcrews die materiaal nodig hebben om de mountainbikeroutes te onderhouden. Het gaat om zand om kuilen te dichten en hout om wallrides en vlonders te vernieuwen.

Trailfund

NTFU Bosch eBike Systems Trailfund voor mountainbikeroutes in Assen en Almere

Voor de tweede keer dit jaar wordt het NTFU Bosch eBike Systems Trailfund uitgereikt. Dit keer ontvangen MTB Assen en MTB & More geld uit het fonds. De vrijwilligers gebruiken de financiering voor onderhoud en reparatie van de mountainbikeroutes bij Assen en Almere. De paden hebben flink wat te verduren gehad door intensief gebruik en het weer. Naar verwachting liggen de routes er eind februari 2023 er weer perfect bij. 

NTFU

Welkom op de vernieuwde website van de NTFU

Je ziet het goed. We hebben een nieuwe website. Compleet met een fris ontwerp en informatie voor verenigingen, tochtorganisatoren, trailcrews, routebureaus, overheden en organisaties uit de sport- en recreatiesector. Zo is NTFU.nl voor iedereen hét startpunt voor sportief fietsen.

Toertochten, Vergunningen

Minder mensen in beweging door toegenomen regeldruk

De NTFU en KWbN ondertekenen allebei een convenant waarin ze vastleggen samen tochtorganisaties te blijven ondersteunen en versterken. Dat is hard nodig, want door scherpere regels en extra kosten staan fiets- en wandeltochten onder druk.

Goed voorbeeld: Een compleet overzicht van alle clubritten in Cyql

Sinds de lancering in september maken steeds meer clubs gebruik van de app Cyql. De app maakt het makkelijk om gezamenlijke ritten te plannen en informatie daarover met elkaar te delen. Voor GRTC Excelsior kwam Cyql precies op het juiste moment.

Belangenbehartiging, Toegang tot de natuur

Sportief fietsen en natuurbehoud hebben elkaar nodig op de Veluwe

De natuur verdient beter. Dat is een taak van ons allemaal. Ook die van mountainbikers en gravelbikers. Dit werd duidelijk tijdens een werkbezoek van beleidsmakers van Veluwse gemeenten en natuurbeschermers. Daar lieten ze zich informeren over de positieve effecten van sportief fietsen op de natuur.

Benieuwd wat Start2Bike voor jouw vereniging kan betekenen?

Het Start2Bike-programma is een mooie manier om beginnende wielersporters uit de omgeving te leren kennen én ze bekend te maken met het aanbod van jouw vereniging. Is jouw vereniging nog niet zo bekend met de mogelijkheden van Start2Bike en wil je weten wat Start2Bike nog meer voor jouw vereniging kan betekenen? Kom dan naar de online informatiebijeenkomst op 19 januari

Sociale Veiligheid

NTFU lanceert Meldpunt Veilige Sport

De NTFU zet zich in voor een sociaal veilige sportomgeving en kondigt daarom de lancering van het Meldpunt Veilige Sport aan. Dit meldpunt biedt een laagdrempelige manier voor leden, bestuursleden en andere betrokkenen om incidenten van grensoverschrijdend gedrag te melden en draagt bij aan een veilige en plezierige sportbeleving voor iedereen.