Driekwart fietsers vindt het onveilig op dijkwegen

Driekwart van de fietsers vindt het onveilig op de dijk. Vooral door te hard rijden en te krap inhalend gemotoriseerd verkeer en als het druk is op mooie dagen. Dat komt naar voren uit onderzoek van ANWB, Fietsersbond, Fietsplatform, NTFU en VVN.

Meer dan 2.700 fietsers gaven hun mening over de veiligheid op dijkwegen. Daarvan was ruim 20 procent wielrenner. De uitkomsten van het onderzoek passen bij de signalen die de fiets- en veiligheidsorganisaties al langer ontvangen.

Fietsers mijden dijkwegen

Een derde van alle ondervraagde fietsers geeft aan dijkwegen te mijden vanwege de ervaren onveiligheid. Voor die onveiligheid noemen zij de volgende redenen het vaakst:
  • Te hard rijdend gemotoriseerd verkeer (69 procent)
  • Drukte op mooie dagen (62 procent)
  • Te krap inhalen door gemotoriseerd verkeer (57 procent)
Ook de ondervraagde wielrenners voelen zich onveilig op de dijkwegen, maar mijden de dijkwegen niet. Ze fietsen er juist vanwege het mooie uitzicht, omdat een deel van hun route over de dijk gaat en het unieke landschap. Ruim 60 procent fietst alleen over de dijk, vooral in Utrecht en Gelderland. 

Veel fietsers wijzen ook op het gedrag van alle weggebruikers. Wat betreft de infrastructuur noemen deelnemers aan het onderzoek te smalle wegen (63 procent) en de slechte aansluiting van de weg op de berm (36 procent) als grootste problemen.

Een respondent verwoordde zo'n ervaring als volgt: “Met grote snelheid kwam een auto tegemoet. Te weinig ruimte voor een auto en een fiets met bagagetassen. Van de dijk gedonderd, in de brandnetels, drie meter lager. De auto reed door”.

Taak voor overheden en wegbeheerders

De samenwerkende fiets- en verkeersorganisaties zien dat het anders moet en kan op de dijkwegen. Zij roepen overheden en wegbeheerders daarop op de Nederlandse dijken veiliger te maken voor fietsers.

Ze kunnen dit doen door:
  • te handhaven op snelheid;
  • bermaansluitingen en bijbehorend onderhoud snel op orde te brengen;
  • meer onderzoek te doen naar ervaringen én objectieve verkeersveiligheidsdata te verzamelen.
Wielrenners vinden daarnaast dat de veiligheid kan verbeteren door:
  • de snelheid voor gemotoriseerd verkeer te verlagen;
  • doorgaand gemotoriseerd verkeer beperken;
  • seizoens- en tijdsgebonden maatregelen, zoals een weekendafsluiting.

Volledig onderzoek

Het volledige onderzoek download je via deze link

Misschien ook interessant...

NTFU

Bioracer verlengt samenwerking met NTFU en Fietssport

Met gepaste trots kunnen we hier melden dat het fietskledingmerk Bioracer de samenwerking met NTFU en ons platform Fietssport verlengd heeft. Dat betekent dat we ons de komende jaren weer een gesoigneerde slag in de rondte kunnen trappen.

NTFU

Woorden raken. Ook die van jou.

De fietssport is er voor iedereen: fietsen is wat ons verbindt. Toch voelt niet elke wielersporters zich welkom in de sport. Zo worden fietsers met een maatje meer niet door iedereen serieus genomen. Net als mensen met een goedkope fiets en kleding.

6x praktische tips voor het organiseren van een digitale ALV

In dit artikel schreven we eerder al over de mogelijkheden die verenigingen hebben als het gaat om het organiseren van de Algemene Ledenvergadering in tijden van corona. Door de corona spoedwet is het mogelijk om de ledenvergadering digitaal plaats te laten vinden, ook als dit nog niet is opgenomen in de statuten. Maar hoe organiseer je zo’n vergadering nu op een praktische manier? We geven een aantal tips.

6x tips voor ledenbinding

Ledenbinding is belangrijk binnen je vereniging. Wanneer je als bestuur veel aandacht aan ledenbinding besteed, blijven je leden langer lid. Maar hoe doe je dat in deze bijzondere tijd? Want hoewel je clubritten langzaam opstarten maar het clubweekend bijvoorbeeld niet door gaat, is het best lastig om binding met je leden te houden. Wij geven je 6 tips hoe je je leden bindt aan jouw vereniging. 

NTFU

Welkom op de vernieuwde website van de NTFU

Je ziet het goed. We hebben een nieuwe website. Compleet met een fris ontwerp en informatie voor verenigingen, tochtorganisatoren, trailcrews, routebureaus, overheden en organisaties uit de sport- en recreatiesector. Zo is NTFU.nl voor iedereen hét startpunt voor sportief fietsen.

Benieuwd wat Start2Bike voor jouw vereniging kan betekenen?

Het Start2Bike-programma is een mooie manier om beginnende wielersporters uit de omgeving te leren kennen én ze bekend te maken met het aanbod van jouw vereniging. Is jouw vereniging nog niet zo bekend met de mogelijkheden van Start2Bike en wil je weten wat Start2Bike nog meer voor jouw vereniging kan betekenen? Kom dan naar de online informatiebijeenkomst op 19 januari

NTFU

Kosten voor de fietsverzekering stijgen niet in 2023

Ondanks hoge inflatiecijfers gaan NTFU-leden in 2023 niet meer betalen voor hun fietsschadeverzekering, dat maakte verzekeringspartner Meijers bekend. 

Vrijwilligers werven lastig? Volg deze online cursus en krijg tips!

Is bij jullie het werven van vrijwilligers een ingewikkelde taak? Krijg je vaak weinig respons op oproepjes om te helpen bij een training of is het ingewikkeld om die openstaande bestuursfunctie te vullen? Volg dan de gratis online module Vrijwilligersmanagement.

Start2Bike

12 en 13 oktober MTB-techniekdagen voor vrouwen

Speciaal voor vrouwen die hun mountainbikeskills verder willen uitbouwen, organiseert de NTFU 12 en 13 oktober in Spaarnwoude een techniektraining. De inschrijving is geopend.

Opleidingen

NTFU gaat extra praktijkbegeleiders opleiden

Steeds meer verenigingen zien het belang en de mogelijkheden van goed opgeleide instructeurs in. De NTFU ziet dat aan het groeiend aantal aanmeldingen voor de opleiding basisinstructeur. Om te zorgen dat alle cursisten gecoacht worden door een praktijkbegeleider, gaat de NTFU nieuwe praktijkbegeleiders opleiden. Daarvoor ontwikkelden we een nieuwe cursus, die praktijkbegeleiders klaarstoomt om instructeurs in spé goed te coachen.