Binnen de meeste verenigingen gelden duidelijke afspraken. Bijvoorbeeld over het gewenste gedrag tijdens het fietsen, snelheid binnen de groep en wat er van leden wordt verwacht als het aankomt op de coronamaatregelen. Houdt iedereen zich aan de afspraken? Of vinden leden het onduidelijk en gaat het wel eens mis? Met deze 6 tips spreek je leden gericht aan en stuur je aan op een positief effect.
Binnen de meeste verenigingen gelden duidelijke afspraken. Bijvoorbeeld over het gewenste gedrag tijdens het fietsen, snelheid binnen de groep en wat er van leden wordt verwacht als het aankomt op de coronamaatregelen. Houdt iedereen zich aan de afspraken? Of vinden leden het onduidelijk en gaat het wel eens mis? Met deze 6 tips spreek je leden gericht aan en stuur je aan op een positief effect.
Zonder feedback is het enorm moeilijk om je aan te passen. Als jij iemand op een goede manier kan aanspreken, help je dus de ander zich te verbeteren. Daarmee vergroot je bovendien binnen je vereniging de veiligheid en het bevordert de gezelligheid. Dat klinkt logisch, maar het aanspreken zelf kan heel lastig zijn om te doen. Zo is bijvoorbeeld de timing niet altijd geschikt en is het verstandig goed te bedenken of je iemand persoonlijk of in de groep aanspreekt.
Wees je bewust van het feit dat de waarnemingen die mensen doen afhankelijk zijn van de bril die zij ophebben. Het kan zo zijn dat je verenigingsgenoot een situatie totaal anders beleefd dan dat jij dat doet. Wil je iemand aanspreken? Houd er dan rekening mee dat de snelheid waarmee mensen waarnemen én interpreteren enorm hoog is en de interpretatie dus per persoon kan verschillen.
Bedenk vooraf wat je wilt overbrengen en wat het gewenste resultaat is. Houd daar bij in gedachten dat je gesprekspartner de situatie anders kan hebben ervaren (zie tip 2).
Iedereen heeft een andere voorkeur hoe hij/zij graag aangesproken zou willen worden. Verplaats je dus in een ander als je iemand gaat aanspreken. Benader je iemand vanuit de afspraken die zijn gemaakt? Spreek je iemand persoonlijk aan en geef je aan wat het met jouw gevoel doet? Of baseer je het gesprek vooral op de feiten?
Ieder heeft zijn eigen voorkeuren als het op gedrag en communicatie aankomt. Door middel van het DISC-model kunnen we deze voorkeuren onderbrengen binnen vier persoonlijkheidsstijlen. DISC staat voor Dominant, Invloed, Stabiel en Consciëntieus en geeft meer inzicht in voorkeuren en irritaties van verschillende persoonlijkheden. Weet je onder welke persoonlijkheidsstijl jij valt? Je kan hier een gratis DISC-test doen.
Enkele praktische tools die je tijdens je gesprek kunt inzetten:
Tijdens de online training ‘Aanspreken op gedrag’ leer je hoe je leden kunt aanspreken op hun gedrag. Onder leiding van een professional gaat een trainersacteur aan de slag met probleemsituaties die jij zelf inbrengt en kun je – als je dat wilt – live oefenen. We organiseren deze training samen met trainingsbureau DBTA van Jeroen de Blij. Interesse in deze workshop? Meld je alvast aan via verenigingen@ntfu.nl. Je ontvangt een bericht zodra er een nieuwe datum voor de training bekend is.
Op 1 juli 2021 ging de Wet Bestuur en Toezicht Rechtspersonen (WBTR) van kracht. De afgelopen maanden bereidden we de NTFU-verenigingen al voor op deze nieuwe wet met
Deze zomer hebben we af en toe te maken met tropische temperaturen. Heerlijk toch? Voor een dagje strand wel. Als je wil fietsen in deze hitte, moet je je goed voorbereiden!
Sinds de lancering in september maken steeds meer clubs gebruik van
Hoe ontwikkel je een beleidsplan dat de behoeften van leden weerspiegelt en verenigingsbreed gedragen wordt? TC de Pedaleurs Malden nam haar kernwaarden in overweging en stelde in overleg met haar leden een nieuwe toekomstvisie op.