Sinds 28 november gelden er weer strengere coronamaatregelen. Zo zijn de 1,5 meter afstand en het mondmasker weer verplicht en is publiek niet toegestaan. Dat betekent dat je als organisator ook maatregelen moet nemen om bijvoorbeeld drukte te verminderen. Hoe doe je dit?
Het is weer mogelijk om toertochten te organiseren, maar tot en met in ieder geval 8 maart 2022 gelden er wel voorwaarden. Zo geldt de 1,5 meter afstand nog steeds, behalve tijdens het fietsen. Dat betekent dat je als organisator maatregelen moet nemen om bijvoorbeeld drukte op start-, pauze- en te verminderen. Hoe doe je dit?
Deelnemers laten starten op verschillende tijden, vermindert de drukte op delen van de route. Je geeft dit eenvoudig aan via Mijn tochten. Per route/afstand ken je een maximaal aantal deelnemers aan een starttijd toe.
Deelnemers starten sneller als je gebruikmaakt van Scan & Go. Daarmee voorkom je dat deelnemers in de rij moeten staan voor de inschrijftafel. Zorg dat vrijwilligers op gepaste afstand de Scan & Go-barcode scannen. Tegenwoordig hebben veel fietsers hun barcode op hun telefoon, bijvoorbeeld in de Fietssport-app of ze hebben de barcode per mail toegestuurd gekregen.
Gebruik je Scan & Go met voorinschrijving, dan bespaart dat nog meer tijd én drukte bij de start. Deelnemers hebben zich dan alvast ingeschreven én betaald en hoeven alleen hun Scan & Go-pas te laten scannen. Ander voordeel van voorinschrijving met Scan & Go: je deelnemers en vrijwilligers vermijden handcontact, omdat er niet meer met contact geld betaald moet worden bij de inschrijftafel. Dit helpt de verspreiding van het coronavirus te beperken.
Via de website van sportkoepel NOC*NSF download je een gratis toolkit. In de toolkit vind je naast adviezen en tips ook visuele hulpmiddelen zoals posters, afbeeldingen en stickers waarmee je deelnemers tijdens bij de start-, finish- en pauzeplaatsen en fietsenstalling informeert over onder andere looproutes en hygiëneregels. Ook vind je hier de regels over het coronatoegangsbewijs, voorlichtingsmateriaal over het toegangsbewijs en handige links naar de CoronaCheck Scanner.
Zorg dat voor het uitpijlen van de route niet te veel personen op pad gaan. GPX-routes hebben de voorkeur. Zo beperk je de inzet van vrijwilligers. Verstuur het GPX-bestand ook naar de deelnemers, zodat ze voorafgaand aan het evenement de rit als GPX-bestand kunnen opslaan in een navigatiesysteem.
NTFU vertaalde de landelijke maatregelen naar praktische richtlijnen voor toertochtorganisatoren. Lees de NTFU Richtlijnen voor toertochten goed door. Hierin vind je extra maatregelen die je neemt om het aantal mensen op een locatie te beperken en de 1,5 meter afstand te waarborgen. Raadpleeg ook het landelijk protocol Verantwoord Sporten van sportkoepel NOC*NSF, met algemene richtlijnen voor de sport.
Op NTFU.nl vind je tips over hoe je zorgt voor een zo veilig mogelijk evenement. We raden het je aan om ruim voor het evenement hier aandacht aan te besteden.
Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen? Neem dan contact op met Caroline Lit, via verenigingen@ntfu.nl.
Fietssport.nl is hét platform voor fietsers. Dit initiatief van de NTFU is ook voor fietsclubs een mooi kanaal om hun club onder de aandacht te brengen bij potentiële leden. Zo kun je laten zien dat jouw club veel routekennis in huis heeft, door een aantal routes op het Fietssport-routeplatform te plaatsen. Het proces rondom het uploaden is onlangs gewijzigd, we leggen in dit artikel uit wat er anders is.
De eerste Brabantse Strade Bianche werd al georganiseerd toen de meeste fietsers bij gravel nog aan tennis dachten. “In 2015 zette Wielerclub Mill een tocht uit voor racefietsers die grotendeels over kiezelstroken, zandpaden en oude binnenwegen liep. Hiermee is onze Strade waarschijnlijk de oudste graveltocht van Nederland. Door het overweldigende succes van de laatste editie is het einde nog lang niet in zicht.”
Binnen de meeste verenigingen gelden duidelijke afspraken. Bijvoorbeeld over het gewenste gedrag tijdens het fietsen, snelheid binnen de groep en wat er van leden wordt verwacht als het aankomt op de coronamaatregelen. Houdt iedereen zich aan de afspraken? Of vinden leden het onduidelijk en gaat het wel eens mis? Met deze 6 tips spreek je leden gericht aan en stuur je aan op een positief effect.
De Spaanse regio Catalonië is een hotspot voor sportieve fietsers. Wielrenners, mountainbikers en (steeds meer) gravelbikers komen in deze zonovergoten regio volop aan hun trekken. Niet verwonderlijk dus dat het Catalaans Bureau voor Toerisme een samenwerking aangaat met Fietssport. Het doel: laten zien dat Catalonië behalve Barcelona, de Costa Brava, Girona, mooie stranden, tapas en sangria ook duizenden kilometers aan wielren-, mountainbike- en gravelroutes in huis heeft.
De NTFU krijgt steeds vaker berichten van wielerclubs die een boete krijgen voor illegaal gebruik van foto’s. De kosten lopen op van tot een paar honderd tot duizenden euro. Hoe los je dit op?
We fietsen niet alleen méér, we doen dat ook op steeds meer verschillende soorten fietsen. Denk aan elektrische fietsen, hybride fietsen, speed pedelecs, racefietsen en gravelbikes. Dat is positief, maar het zorgt ook voor overlast en onveilige situaties. Veel fietspaden zijn niet berekend op de toenemende drukte en snelheidsverschillen. De overheid kan daar wat aan doen. Om ze daar op te wijzen, heeft Koepelorganisatie Fietsplatform met de NTFU, ANWB en Fietsersbond tien verbeterpunten naar alle Provincies gestuurd.
Met gepaste trots kunnen we hier melden dat het fietskledingmerk
Wielersportbond NTFU merkt dat mountainbikeroutes onder druk komen te staan. Tegenstanders van de routes voeren steeds vaker een juridische strijd. Daarmee willen ze voorkomen dat nieuwe mountainbikeroutes worden aangelegd of bestaande routes gesloten worden. In Twente luidt nu ook de politiek de noodklok: organisaties moeten met elkaar praten, geen strijd voeren, vindt de CDA-fractie. Dat vindt ook de NTFU, die zelf regelmatig met onderhoudsgroepen, terreineigenaren, natuurbeheerders en routebureaus aan tafel zit.
Op woensdag 13 september vindt de eerste Dag van de Fietsbel plaats. Het doel van deze dag is om het belang van de fietsbel onder de aandacht te brengen bij wielrenners, mountainbikers en gravelbikers om zo veiliger en vriendelijker te fietsen.
Na een succesvolle eerste editie in het voorjaar, biedt de NTFU eind september opnieuw de Week van de Wielervereniging aan. In deze week staat het versterken van verenigingen centraal. Bestuursleden van wielerverenigingen kunnen zes interessante workshops volgen.