Sinds 28 november gelden er weer strengere coronamaatregelen. Zo zijn de 1,5 meter afstand en het mondmasker weer verplicht en is publiek niet toegestaan. Dat betekent dat je als organisator ook maatregelen moet nemen om bijvoorbeeld drukte te verminderen. Hoe doe je dit?
Het is weer mogelijk om toertochten te organiseren, maar tot en met in ieder geval 8 maart 2022 gelden er wel voorwaarden. Zo geldt de 1,5 meter afstand nog steeds, behalve tijdens het fietsen. Dat betekent dat je als organisator maatregelen moet nemen om bijvoorbeeld drukte op start-, pauze- en te verminderen. Hoe doe je dit?
Deelnemers laten starten op verschillende tijden, vermindert de drukte op delen van de route. Je geeft dit eenvoudig aan via Mijn tochten. Per route/afstand ken je een maximaal aantal deelnemers aan een starttijd toe.
Deelnemers starten sneller als je gebruikmaakt van Scan & Go. Daarmee voorkom je dat deelnemers in de rij moeten staan voor de inschrijftafel. Zorg dat vrijwilligers op gepaste afstand de Scan & Go-barcode scannen. Tegenwoordig hebben veel fietsers hun barcode op hun telefoon, bijvoorbeeld in de Fietssport-app of ze hebben de barcode per mail toegestuurd gekregen.
Gebruik je Scan & Go met voorinschrijving, dan bespaart dat nog meer tijd én drukte bij de start. Deelnemers hebben zich dan alvast ingeschreven én betaald en hoeven alleen hun Scan & Go-pas te laten scannen. Ander voordeel van voorinschrijving met Scan & Go: je deelnemers en vrijwilligers vermijden handcontact, omdat er niet meer met contact geld betaald moet worden bij de inschrijftafel. Dit helpt de verspreiding van het coronavirus te beperken.
Via de website van sportkoepel NOC*NSF download je een gratis toolkit. In de toolkit vind je naast adviezen en tips ook visuele hulpmiddelen zoals posters, afbeeldingen en stickers waarmee je deelnemers tijdens bij de start-, finish- en pauzeplaatsen en fietsenstalling informeert over onder andere looproutes en hygiëneregels. Ook vind je hier de regels over het coronatoegangsbewijs, voorlichtingsmateriaal over het toegangsbewijs en handige links naar de CoronaCheck Scanner.
Zorg dat voor het uitpijlen van de route niet te veel personen op pad gaan. GPX-routes hebben de voorkeur. Zo beperk je de inzet van vrijwilligers. Verstuur het GPX-bestand ook naar de deelnemers, zodat ze voorafgaand aan het evenement de rit als GPX-bestand kunnen opslaan in een navigatiesysteem.
NTFU vertaalde de landelijke maatregelen naar praktische richtlijnen voor toertochtorganisatoren. Lees de NTFU Richtlijnen voor toertochten goed door. Hierin vind je extra maatregelen die je neemt om het aantal mensen op een locatie te beperken en de 1,5 meter afstand te waarborgen. Raadpleeg ook het landelijk protocol Verantwoord Sporten van sportkoepel NOC*NSF, met algemene richtlijnen voor de sport.
Op NTFU.nl vind je tips over hoe je zorgt voor een zo veilig mogelijk evenement. We raden het je aan om ruim voor het evenement hier aandacht aan te besteden.
Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen? Neem dan contact op met Caroline Lit, via verenigingen@ntfu.nl.
Wielersportbond NTFU en Bosch eBike Systems kennen de eerste ronde van het Trailfund toe aan drie mountainbikeroutes: Netersel (Noord-Brabant), Marum (Groningen) en Anloo (Drenthe). Het Trailfund wordt uitgereikt aan de vrijwilligers van ATB Marum, TWC Het Snelle Wiel uit Bladel en FTC ’t Kamrad uit Assen.
Naast het ondersteunen van clubs, tochten en trailcrews en opleiden van wegkapiteins, behartigt de NTFU ook de belangen van wielrenners, mountainbikers en gravelbikers bij de politiek. In de aanloop naar de Tweede Kamer-verkiezingen van 22 november vraagt NTFU met hulp van NOC*NSF bij politieke partijen meer aandacht te hebben voor ruimte voor de fietser.
Wielrennen, mountainbiken en gravelbiken zijn ongekend populair en dat snappen wij maar al te goed. Steeds meer mensen starten of overwegen na langere tijd opnieuw te beginnen met fietsen. Om deze mensen kennis te laten maken met wielerverenigingen, organiseerden we deze zomer de actie Welkom op de club. Zo’n 100 clubs ontvingen door deze ledenwerfactie aanmeldingen van wielrenners en mountainbikers graag eens mee wilden fietsen met de club.
De vijfde ronde van het NTFU Bosch eBike Systems Trailfund gaat naar drie trailcrews die materiaal nodig hebben om de mountainbikeroutes te onderhouden. Het gaat om zand om kuilen te dichten en hout om wallrides en vlonders te vernieuwen.
Jaarlijks genieten zo'n 300.000 fietsers, samen goed voor ruim 1,5 miljoen inschrijvingen, van al het moois dat toertochten te bieden hebben. NTFU clubs organiseren jaarlijks ruim 1100 toertochten die samenkomen in de toertochtkalender in Fietssport Magazine en via Fietssport.nl. Naast het enorme bereik van Fietssport magazine en Fietssport.nl, zorgen we door de kalender ook voor afstemming en coördinatie tussen de verschillende tochten. Organiseren jullie in 2023 (weer) een toertocht (of tochten) en wil je deze publiceren in de
Veel clubs organiseren van oudsher een clubcompetitie of -klassement. Clubcompetities bestaan in veel verschillende varianten; aantal gereden kilometers, aantal deelgenomen clubritten of via een puntensysteem. Vanaf nu is het mogelijk om jouw clubcompetitie ook via Cyql te organiseren én vast te leggen.
NTFU en KWbN verwelkomen van harte Natasha Wijgerse in hun midden. Natasha gaat organisatoren van beide bonden helpen bij het aanvragen van vergunningen en het doorlopen van stikstofberekeningen.
Wil jij op een sportieve manier geld verdienen voor jouw vereniging? De organisatie van het fietsevenement Vebego Limburgs Mooiste is op zoek naar leden, die tegen een vergoeding voor hun club, mee wil werken tijdens een van de grootste fietsevenementen van Nederland.
Deze zomer wordt er veel aan het spoor gewerkt. Dat betekent extra reistijd of vervangend vervoer. Fietsers die tegen problemen aanlopen, kunnen zich melden bij de NTFU, Fietsersbond, Fietsplatform en Rover.
Fietsen over kilometers lange dijken is een feest voor iedereen die van oer-Hollandse landschappen houdt. Maar hoe veilig voelen fietsers zich eigenlijk, als ze zo'n dijkweg delen met andere fietsers, wandelaars, autorijders, motorrijders en landbouwverkeer.