Het aantal wielersporters in Nederland is toegenomen tot meer dan 900.000. Steeds meer mensen wielrennen, mountainbiken of gravelbiken, blijkt uit onderzoek van wielersportbond NTFU in samenwerking met Ipsos. Wat opvalt is dat de helft van de vrouwen in de wielersport jonger dan 35 jaar is. Bij de mannen is dit 23 procent.
Het gaat om 113.000 vrouwen jonger dan 35 jaar die wielrennen, mountainbiken of gravelbiken. Steeds meer vrouwen vinden hun weg naar de sportieve fiets. Was in 2014 de verhouding nog 80 procent mannen tegenover 20 procent vrouwen, is dat inmiddels 70/30. “Het profiel van de wielersporter is normaal gezien een man tussen de 45 en 55 jaar”, zegt Jos van Schijndel van wielersportbond NTFU. “Nu zien we dat de sterkste stijging elders zit: bij vrouwen tussen 25 en de 35 jaar.”
Corona heeft ervoor gezorgd dat zo’n 87.000 mensen startten met wielrennen, mountainbiken of gravelbiken. “Fietsen was een van de weinige sporten je die tijdens de lockdowns kon beoefenen”, aldus Jos. De meeste mensen wilden fietsen om gezonder en fitter worden. Daarbij werden veel starters door vrienden en bekenden die al fietsen gemotiveerd om te gaan fietsen.
Wielersporters kregen ook vragen over gravelbiken: een tak van de wielersport die steeds meer fietsers beoefenen. Om precies te zijn 13 procent, waarvan het merendeel het afgelopen jaar ermee begonnen is. De meeste wielersporters wielrennen of mountainbiken al en wisselen dat dus sinds kort af met gravelbiken, waarbij je met een sportieve fiets zowel over verharde als onverharde paden rijdt.
Zo’n 350.000 wielersporters deden mee aan een toertocht. Dat zijn er 50.000 meer ten opzichte van 2019, dankzij de groei van het aantal wielersporters. Toch verschijnen fietsers minder vaak aan de start. Het gemiddeld aantal tochten dat een wielersporter per jaar rijdt, daalt van 5 naar 4. Daarmee daalt ook het aantal starts van 1,5 miljoen naar 1,4 miljoen.
Toch ziet wielersportbond NTFU dat toertochten nog steeds populair zijn. 73.000 wielersporters zijn van plan om binnen nu en één jaar een toertocht te rijden. Vooral de kleinschalige tochten die door wielerclubs georganiseerd worden, zijn in trek. Doorslaggevende factor is de route, waarbij je nieuwe wegen en paden ontdekt. Zo mogen deelnemers van de Rudi Kemna Classic Veldtoertocht van OWC Oldenzaal bij uitzondering over de oude vliegbasis Twente fietsen.
Als initiatiefnemer van de Wielersportmonitor bracht de NTFU in 2014, 2016, 2017 en 2019 de markt voor sportieve fietsers in kaart. In 2022 deed onderzoeksbureau Ipsos, in opdracht van de NTFU, grootschalig onderzoek naar de ontwikkelingen in de omvang van de wielersport en de motivatie van wielersporters. Meer cijfers over de wielersport vind je via ntfu.nl/onderzoek.
Fietsen is populair! De afgelopen jaren kwamen meer dan 200.000 nieuwe sportieve fietsers bij. Aansluiten bij een vereniging was echter niet vanzelfsprekend. Toch zien we dat veel fietsers wel de behoefte hebben om in een groep te fietsen, en mooie kans voor jouw club dus! Waar liggen de kansen voor jouw vereniging? We geven met een aantal feiten en cijfers enkele suggesties.
Wielersportbond NTFU start een juridisch fonds: een financieel vangnet voor vrijwilligers die moeten knokken voor de fietssport en daarvoor juridische kosten moeten maken.
Bosch eBike Systems treedt op als projectsponsor voor wielersportbond NTFU voor de ontwikkeling van MTB-routes in Nederland. Daar zetten zo’n 2.750 vrijwilligers zich in om MTB-routes aan te leggen. De financiering van de aanleg en het onderhoud van die routes moeten zij zelf regelen. Met het NTFU Bosch eBike Systems Trailfund geven beide organisaties deze vrijwilligers een financieel duwtje in de rug.
Steeds meer terreineigenaren vragen aan tochtorganisaties die inschrijfgeld berekenen een bijdrage per deelnemer. Het wordt daardoor lastiger een tocht door de natuur te organiseren. De nieuwe regels treffen vooral organisaties van mountainbike- en graveltochten.
Fietsen over kilometers lange dijken is een feest voor iedereen die van oer-Hollandse landschappen houdt. Maar hoe veilig voelen fietsers zich eigenlijk, als ze zo'n dijkweg delen met andere fietsers, wandelaars, autorijders, motorrijders en landbouwverkeer.
Op 11 juni was de jaarlijkse Unieraadsvergadering op Papendal. De Unieraad bestaat uit 25 vrijwillige afgevaardigden namens de verenigingen en 4 afgevaardigden namens de individuele leden. Zij geven tijdens de vergadering goedkeuring aan het beleid van het hoofdbestuur en uniebureau van de NTFU.
Tochtorganisaties werden begin 2025 geconfronteerd met een onverwachte kostenpost bij Brabants Landschap: 10 procent bijdrage per deelnemer. De NTFU vindt dat zo’n bijdrage in verhouding moet staan tot het gebruik. Ook wil de wielersportbond dat de regels duidelijker worden. Het liefst ziet de NTFU dat terreineigenaren samen afspraken maken over de deelnemersbijdrage.
Elk seizoen melden zich enthousiaste beginnende fietsers bij ATV Ruiten Drie. Zowel in het voor- als najaar kan de vereniging rekenen op twee volle groepen Start2Bike-deelnemers, wat op haar beurt weer zorgt voor een continue aanwas van nieuwe leden.
Schipper, kan ik straks nog overvaren? Dat is de vraag in Gelderland. Het geld voor de veerponten is op. Tientallen ponten verdwijnen, waardoor je straks kilometers om moet fietsen. Samen met fiets- en wandelorganisaties, start de NTFU een petitie.
De eerste Brabantse Strade Bianche werd al georganiseerd toen de meeste fietsers bij gravel nog aan tennis dachten. “In 2015 zette Wielerclub Mill een tocht uit voor racefietsers die grotendeels over kiezelstroken, zandpaden en oude binnenwegen liep. Hiermee is onze Strade waarschijnlijk de oudste graveltocht van Nederland. Door het overweldigende succes van de laatste editie is het einde nog lang niet in zicht.”