Het aantal wielersporters in Nederland is toegenomen tot meer dan 900.000. Steeds meer mensen wielrennen, mountainbiken of gravelbiken, blijkt uit onderzoek van wielersportbond NTFU in samenwerking met Ipsos. Wat opvalt is dat de helft van de vrouwen in de wielersport jonger dan 35 jaar is. Bij de mannen is dit 23 procent.
Het gaat om 113.000 vrouwen jonger dan 35 jaar die wielrennen, mountainbiken of gravelbiken. Steeds meer vrouwen vinden hun weg naar de sportieve fiets. Was in 2014 de verhouding nog 80 procent mannen tegenover 20 procent vrouwen, is dat inmiddels 70/30. “Het profiel van de wielersporter is normaal gezien een man tussen de 45 en 55 jaar”, zegt Jos van Schijndel van wielersportbond NTFU. “Nu zien we dat de sterkste stijging elders zit: bij vrouwen tussen 25 en de 35 jaar.”
Corona heeft ervoor gezorgd dat zo’n 87.000 mensen startten met wielrennen, mountainbiken of gravelbiken. “Fietsen was een van de weinige sporten je die tijdens de lockdowns kon beoefenen”, aldus Jos. De meeste mensen wilden fietsen om gezonder en fitter worden. Daarbij werden veel starters door vrienden en bekenden die al fietsen gemotiveerd om te gaan fietsen.
Wielersporters kregen ook vragen over gravelbiken: een tak van de wielersport die steeds meer fietsers beoefenen. Om precies te zijn 13 procent, waarvan het merendeel het afgelopen jaar ermee begonnen is. De meeste wielersporters wielrennen of mountainbiken al en wisselen dat dus sinds kort af met gravelbiken, waarbij je met een sportieve fiets zowel over verharde als onverharde paden rijdt.
Zo’n 350.000 wielersporters deden mee aan een toertocht. Dat zijn er 50.000 meer ten opzichte van 2019, dankzij de groei van het aantal wielersporters. Toch verschijnen fietsers minder vaak aan de start. Het gemiddeld aantal tochten dat een wielersporter per jaar rijdt, daalt van 5 naar 4. Daarmee daalt ook het aantal starts van 1,5 miljoen naar 1,4 miljoen.
Toch ziet wielersportbond NTFU dat toertochten nog steeds populair zijn. 73.000 wielersporters zijn van plan om binnen nu en één jaar een toertocht te rijden. Vooral de kleinschalige tochten die door wielerclubs georganiseerd worden, zijn in trek. Doorslaggevende factor is de route, waarbij je nieuwe wegen en paden ontdekt. Zo mogen deelnemers van de Rudi Kemna Classic Veldtoertocht van OWC Oldenzaal bij uitzondering over de oude vliegbasis Twente fietsen.
Als initiatiefnemer van de Wielersportmonitor bracht de NTFU in 2014, 2016, 2017 en 2019 de markt voor sportieve fietsers in kaart. In 2022 deed onderzoeksbureau Ipsos, in opdracht van de NTFU, grootschalig onderzoek naar de ontwikkelingen in de omvang van de wielersport en de motivatie van wielersporters. Meer cijfers over de wielersport vind je via ntfu.nl/onderzoek.
Het aantal sportblessures in Nederland is in 2024 met zo'n 300.000 gevallen gestegen. Dat meldt kenniscentrum VeiligheidNL. Naar schatting 4,6 miljoen mensen liepen gezamenlijk 5,6 miljoen blessures op.
Wielersportbond NTFU en Ekoï gaan tot minstens 2025 samenwerken. De samenwerking tussen de twee partners uit zich als eerst via de cursus Wegkapitein. Deze cursus voor fietsverenigingen en -groepen zorgt dat zij veiliger op pad gaan. Sinds 2015 leidden we al meer dan 3.000 wegkapiteins en MTB-begeleiders op. Ekoï ondersteunt de cursus met materialen en budget.
Het NTFU Bosch eBike Systems Trailfund investeert in de toekomst van mountainbiken. Het fonds helpt verenigingen en stichtingen om routes veiliger, duurzamer en uitdagender te maken. Inmiddels hebben meer dan 25 trailcrews een financiële bijdrage ontvangen. Deze maand komen daar drie nieuwe projecten bij.
Op zoek naar een nieuwe mountainbike-uitdaging? Je hoeft niet ver te kijken, want dankzij financiële steun uit het NTFU Bosch eBike Systems Trailfund krijgen vier mountainbikeroutes een upgrade. Het gaat om de routes Alphen, Zoetermeer, Zeewolde en Sibculo.
Fietssport.nl is hét platform voor fietsers. Dit initiatief van de NTFU is ook voor fietsclubs een mooi kanaal om hun club onder de aandacht te brengen bij potentiële leden. Zo kun je laten zien dat jouw club veel routekennis in huis heeft, door een aantal routes op het Fietssport-routeplatform te plaatsen. Het proces rondom het uploaden is onlangs gewijzigd, we leggen in dit artikel uit wat er anders is.
Wil je als vereniging instructeurs opleiden, maar heb je daar niet de financiële middelen voor? Vanuit het
Bij
Op 1 oktober is Emma Brandsen gestart als onafhankelijk verkenner voor het landelijk mountainbikevignet. In deze rol brengt zij de visie van terreineigenaren, routebureaus en mountainbikers samen en onderzoekt zij of een toekomstbestendig vignet voor MTB-routes in Nederland haalbaar is.
ZLM Verzekeringen en de NTFU zetten hun gezamenlijke steun voor Brabantse toertochten door in seizoen 2025 en 2026.
We fietsen niet alleen méér, we doen dat ook op steeds meer verschillende soorten fietsen. Denk aan elektrische fietsen, hybride fietsen, speed pedelecs, racefietsen en gravelbikes. Dat is positief, maar het zorgt ook voor overlast en onveilige situaties. Veel fietspaden zijn niet berekend op de toenemende drukte en snelheidsverschillen. De overheid kan daar wat aan doen. Om ze daar op te wijzen, heeft Koepelorganisatie Fietsplatform met de NTFU, ANWB en Fietsersbond tien verbeterpunten naar alle Provincies gestuurd.