Fiets meenemen in de trein kan beter

Er is grote behoefte aan meer fietsplaatsen en betere voorzieningen voor fietsen in de trein, komt naar voren uit de enquête van de Fietsersbond onder 3.073 respondenten. Sportieve fietsers willen vooral fietshaken zodat ze hun fiets veilig kunnen stallen.

Er is grote behoefte aan meer fietsplaatsen en betere voorzieningen voor fietsen in de trein, blijkt uit een enquête van de Fietsersbond onder 3.073 respondenten. Voor veel reizigers is de combinatie van fiets in de trein een flexibele en duurzame keuze. Zo reist 78% met de fiets in de trein voor fietstochten met een ander eindpunt, en geeft 73% de voorkeur aan het meenemen van de eigen fiets. Een tekort aan fietsplaatsen in de trein en ongemak op perrons houdt reizigers echter tegen. “Ik denk dat de NS geen idee heeft van de behoefte aan deze service,” aldus een respondent.
 

Fiets en trein: ideaal maar lastig

Hoewel de combinatie van fiets in de trein door veel reizigers wordt gezien als een ideale manier om flexibel en duurzaam te reizen, ervaren zij vaak belemmeringen. Naast het tekort aan fietsplaatsen wijzen respondenten op onduidelijke informatie en gedoe bij het meenemen van de fiets in de trein. “De fiets mee in de trein moet in deze tijd de standaard zijn. Maar door het tekort aan plekken en het gedoe weet je nooit zeker of je mee kunt,” zegt een reiziger.

Ook onder de mensen die niet kiezen voor de fiets-treincombinatie worden dezelfde problemen genoemd. Bijna 50% geeft aan dat het tekort aan fietsplaatsen hen tegenhoudt, terwijl anderen wijzen op ongemakken zoals slecht toegankelijke perrons of de kosten. Een respondent vat het samen: “Voor het milieu en mijn gezondheid zou ik graag mijn fiets meenemen, maar door de beperkingen en hoge kosten kies ik vaak voor een andere optie.”
 

Praktische oplossingen

De Fietsersbond doet tien concrete aanbevelingen om de fiets-treincombinatie aantrekkelijker en toegankelijker te maken. Enkele adviezen: 
  • Denk aan creatieve oplossingen: fietshaken en speciale wagons 
Respondenten stuurden tal van foto's uit het buitenland met voorbeelden van fietswagons en fietshaken. Breid het aantal plekken in nieuw en bestaand treinmaterieel uit en overweeg speciale fietswagons, zoals in Duitsland. Voor sportieve fietsers zijn fietshaken een praktische en efficiënte oplossing. 

"Racefietsen, gravelbikes en mountainbikes zijn vaak lichter en kwetsbaarder dan andere fietsen. Door ze op te hangen, wordt niet alleen het risico op beschadigingen of krassen verminderd, maar wordt ook de beschikbare ruimte in de trein optimaal benut, zonder dat de fietsen omvallen of gaan schuiven tijdens de reis", legt Marina van Dijk namens de NTFU uit aan de NS.
 
  • Verbeter informatie over fietsplaatsen
Respondenten geven aan vaak niet te weten waar fietsplaatsen zich bevinden, waardoor ze het hele perron over moeten rennen met hun fiets. Zorg voor markeringen en informatie op perrons en in treinen, zodat fietsers weten waar ze moeten instappen. Duidelijke informatie kan ook zorgen voor meer begrip bij medereizigers.
 
  • Zorg voor fietsvriendelijke stations
Herstel defecte liften sneller en plaats standaard fietsgoten op de trappen naar de perrons. Alleen een lift is niet genoeg.
 
  • Fietsen mee bij vervangend busvervoer
Maak afspraken met busmaatschappijen om fietsen mee te nemen bij treinuitval. De fietsaanhanger die in de zomer in Leeuwarden werd ingezet, is een goed voorbeeld.
 
  • Flexibiliteit in spitstijden voor fietsers
De Fietsersbond vraagt de definitie van spitstijden voor de fiets te heroverwegen. Laat het moment van inchecken gelden en niet de gehele tijdsduur van de reis.
 
  • Verhoog de prijs van Fietskaart dal niet
Sommige respondenten geven aan de prijs van het fietskaartje te hoog te vinden en de voorkeur te hebben voor een prijs afhankelijk van de afstand. De Fietsersbond waardeert de eenvoud van het uniforme tarief, maar raadt aan om de komende jaren geen verdere verhoging van de prijs door te voeren.
 

Sessie met Locov in 2025

Om de resultaten van het onderzoek en de voorgestelde verbeteringen te bespreken met NS, Prorail en andere consumentenorganisaties, organiseert het Landelijk Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer (Locov) begin 2025 een themasessie. "Met de voorgestelde aanpassingen kan de NS fietsers beter faciliteren en hen stimuleren om vaker voor deze duurzame reisoptie te kiezen,” aldus Wim Bot, beleidsadviseur van de Fietsersbond. 
 

Eerder onderzoek 

In 2023 publiceerde de Fietsersbond een rapport met suggesties om de capaciteit voor fietsen in treinen uit te breiden. Toen al werden fietshaken en het verwijderen van klapstoeltjes als oplossingen genoemd, maar NS wilde deze optie helaas niet verder onderzoeken. De enquête benadrukt opnieuw dat er een dringende vraag is naar oplossingen.

Lees het nieuwe rapport via Fietsersbond.nl/fietsentrein. De enquête is gedeeld en ondersteund door Rover, Fietsplatform en wielersportbond NTFU.

Misschien ook interessant...

Dijkwegen

Hoe veilig vinden fietsers het op dijkwegen

Fietsen over kilometers lange dijken is een feest voor iedereen die van oer-Hollandse landschappen houdt. Maar hoe veilig voelen fietsers zich eigenlijk, als ze zo'n dijkweg delen met andere fietsers, wandelaars, autorijders, motorrijders en landbouwverkeer. 

Vergunningen

Land van Cuijk maakt tochten tot 1.500 deelnemers vergunningsvrij

Tochtorganisaties worstelen met steeds ingewikkeldere regels en procedures. Om te voorkomen dat ze afhaken, lobbyen KWbN en NTFU voor eenvoudigere regels. Dat dat mogelijk is, bewijst de gemeente Land van Cuijk. Daar zijn tochten met maximaal 1.500 deelnemers sinds 1 juli vergunnings- en meldingsvrij.

Sportlocaties dicht om 17 uur, afstand houden en mondmasker dragen op meer plekken

Tijdens de persconferentie van vrijdag 26 november werden nieuwe maatregelen aangekondigd. Ook voor de wielersport heeft dit gevolgen. Zo moeten sportlocaties binnen en buiten om 17.00 uur dicht. De 1,5-meter-maatregel gold al sinds 24 november, maar wordt uitgebreid naar plekken waar je ook een coronatoegangsbewijs nodig hebt. De maatregelen gelden tot in ieder geval 19 december.

Tropische temperaturen: Bereid je goed voor!

Deze zomer hebben we af en toe te maken met tropische temperaturen. Heerlijk toch? Voor een dagje strand wel. Als je wil fietsen in deze hitte, moet je je goed voorbereiden! 

NTFU

Woorden raken. Ook die van jou.

De fietssport is er voor iedereen: fietsen is wat ons verbindt. Toch voelt niet elke wielersporters zich welkom in de sport. Zo worden fietsers met een maatje meer niet door iedereen serieus genomen. Net als mensen met een goedkope fiets en kleding.

NTFU

NTFU en Ekoï bundelen krachten

Wielersportbond NTFU en Ekoï gaan tot minstens 2025 samenwerken. Het Franse merk is sinds 2001 actief op de internationale markt voor fiets gerelateerde producten en heeft zich opgewerkt tot een toonaangevende speler. Via de samenwerking met de NTFU geeft Ekoï extra aandacht voor de Nederlandse fietsers.

Veiligheid

Aan de slag met de vier V's van veiligheid

De NTFU vindt het belangrijk dat alle fietsers vrij, plezierig en in een veilige omgeving kunnen sporten. Zonder grensoverschrijdend gedrag. Dat begint bij een goede basis. Daarom moedigen we verenigingen aan om aan de slag te gaan met de 4 v’s voor veiligheid. Deze 4 v’s bieden een stevig fundament voor sportclubs rondom sociale veiligheid. Als je hieraan voldoet, ben je als club goed op weg!
 

Toertochten

Nieuw kwaliteitssysteem voor NTFU-toertochten: beleving centraal

Op onze kalender vind je zo’n 2.000 toertochten die onder de vlag van wielersportbond NTFU worden georganiseerd. De NTFU helpt organisatoren en bewaakt de kwaliteit van deze tochten. In het nieuwe kwaliteitssysteem staat de beleving van deelnemers centraal.

Meer ruimte voor de fiets

Steeds minder groen en natuur om te sporten en ontspannen

De ruimte om te sporten, bewegen en ontspannen staat in heel Nederland onder druk. Uit onderzoek dat de ANWB liet uitvoeren wordt duidelijk dat we steeds minder groen om ons heen hebben. En dit wordt alleen maar minder door de groeiende bevolking en toename van het toerisme.

Steeds vaker juridische strijd over mountainbikeroutes

Wielersportbond NTFU merkt dat mountainbikeroutes onder druk komen te staan. Tegenstanders van de routes voeren steeds vaker een juridische strijd. Daarmee willen ze voorkomen dat nieuwe mountainbikeroutes worden aangelegd of bestaande routes gesloten worden. In Twente luidt nu ook de politiek de noodklok: organisaties moeten met elkaar praten, geen strijd voeren, vindt de CDA-fractie. Dat vindt ook de NTFU, die zelf regelmatig met onderhoudsgroepen, terreineigenaren, natuurbeheerders en routebureaus aan tafel zit.