Fiets meenemen in de trein kan beter

Er is grote behoefte aan meer fietsplaatsen en betere voorzieningen voor fietsen in de trein, komt naar voren uit de enquête van de Fietsersbond onder 3.073 respondenten. Sportieve fietsers willen vooral fietshaken zodat ze hun fiets veilig kunnen stallen.

Er is grote behoefte aan meer fietsplaatsen en betere voorzieningen voor fietsen in de trein, blijkt uit een enquête van de Fietsersbond onder 3.073 respondenten. Voor veel reizigers is de combinatie van fiets in de trein een flexibele en duurzame keuze. Zo reist 78% met de fiets in de trein voor fietstochten met een ander eindpunt, en geeft 73% de voorkeur aan het meenemen van de eigen fiets. Een tekort aan fietsplaatsen in de trein en ongemak op perrons houdt reizigers echter tegen. “Ik denk dat de NS geen idee heeft van de behoefte aan deze service,” aldus een respondent.
 

Fiets en trein: ideaal maar lastig

Hoewel de combinatie van fiets in de trein door veel reizigers wordt gezien als een ideale manier om flexibel en duurzaam te reizen, ervaren zij vaak belemmeringen. Naast het tekort aan fietsplaatsen wijzen respondenten op onduidelijke informatie en gedoe bij het meenemen van de fiets in de trein. “De fiets mee in de trein moet in deze tijd de standaard zijn. Maar door het tekort aan plekken en het gedoe weet je nooit zeker of je mee kunt,” zegt een reiziger.

Ook onder de mensen die niet kiezen voor de fiets-treincombinatie worden dezelfde problemen genoemd. Bijna 50% geeft aan dat het tekort aan fietsplaatsen hen tegenhoudt, terwijl anderen wijzen op ongemakken zoals slecht toegankelijke perrons of de kosten. Een respondent vat het samen: “Voor het milieu en mijn gezondheid zou ik graag mijn fiets meenemen, maar door de beperkingen en hoge kosten kies ik vaak voor een andere optie.”
 

Praktische oplossingen

De Fietsersbond doet tien concrete aanbevelingen om de fiets-treincombinatie aantrekkelijker en toegankelijker te maken. Enkele adviezen: 
  • Denk aan creatieve oplossingen: fietshaken en speciale wagons 
Respondenten stuurden tal van foto's uit het buitenland met voorbeelden van fietswagons en fietshaken. Breid het aantal plekken in nieuw en bestaand treinmaterieel uit en overweeg speciale fietswagons, zoals in Duitsland. Voor sportieve fietsers zijn fietshaken een praktische en efficiënte oplossing. 

"Racefietsen, gravelbikes en mountainbikes zijn vaak lichter en kwetsbaarder dan andere fietsen. Door ze op te hangen, wordt niet alleen het risico op beschadigingen of krassen verminderd, maar wordt ook de beschikbare ruimte in de trein optimaal benut, zonder dat de fietsen omvallen of gaan schuiven tijdens de reis", legt Marina van Dijk namens de NTFU uit aan de NS.
 
  • Verbeter informatie over fietsplaatsen
Respondenten geven aan vaak niet te weten waar fietsplaatsen zich bevinden, waardoor ze het hele perron over moeten rennen met hun fiets. Zorg voor markeringen en informatie op perrons en in treinen, zodat fietsers weten waar ze moeten instappen. Duidelijke informatie kan ook zorgen voor meer begrip bij medereizigers.
 
  • Zorg voor fietsvriendelijke stations
Herstel defecte liften sneller en plaats standaard fietsgoten op de trappen naar de perrons. Alleen een lift is niet genoeg.
 
  • Fietsen mee bij vervangend busvervoer
Maak afspraken met busmaatschappijen om fietsen mee te nemen bij treinuitval. De fietsaanhanger die in de zomer in Leeuwarden werd ingezet, is een goed voorbeeld.
 
  • Flexibiliteit in spitstijden voor fietsers
De Fietsersbond vraagt de definitie van spitstijden voor de fiets te heroverwegen. Laat het moment van inchecken gelden en niet de gehele tijdsduur van de reis.
 
  • Verhoog de prijs van Fietskaart dal niet
Sommige respondenten geven aan de prijs van het fietskaartje te hoog te vinden en de voorkeur te hebben voor een prijs afhankelijk van de afstand. De Fietsersbond waardeert de eenvoud van het uniforme tarief, maar raadt aan om de komende jaren geen verdere verhoging van de prijs door te voeren.
 

Sessie met Locov in 2025

Om de resultaten van het onderzoek en de voorgestelde verbeteringen te bespreken met NS, Prorail en andere consumentenorganisaties, organiseert het Landelijk Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer (Locov) begin 2025 een themasessie. "Met de voorgestelde aanpassingen kan de NS fietsers beter faciliteren en hen stimuleren om vaker voor deze duurzame reisoptie te kiezen,” aldus Wim Bot, beleidsadviseur van de Fietsersbond. 
 

Eerder onderzoek 

In 2023 publiceerde de Fietsersbond een rapport met suggesties om de capaciteit voor fietsen in treinen uit te breiden. Toen al werden fietshaken en het verwijderen van klapstoeltjes als oplossingen genoemd, maar NS wilde deze optie helaas niet verder onderzoeken. De enquête benadrukt opnieuw dat er een dringende vraag is naar oplossingen.

Lees het nieuwe rapport via Fietsersbond.nl/fietsentrein. De enquête is gedeeld en ondersteund door Rover, Fietsplatform en wielersportbond NTFU.

Misschien ook interessant...

Jouw club in de schijnwerpers op Fietssport

Fietssport is sinds 2016 het platform van de NTFU voor wielrenners, mountainbikers en gravelbikers. Via Fietssport Magazine, Fietssport.nl en de Fietssport app vinden fietsers aanbod van verenigingen zoals toertochten, routes en clubritten. Daarnaast vinden leden tal van voordelen via Fietssport. We leggen uit hoe jouw club en jullie leden het beste uit Fietssport halen.

Versoepelingen coronamaatregelen van 25 september voor de wielersport

Per 25 september 2021 gaan er een aantal versoepelingen rondom de coronamaatregelen van kracht. Zo vervalt bijvoorbeeld de 1,5 meter maatregel en zijn grootschalige evenementen weer mogelijk. De versoepelingen hebben enkele gevolgen voor de fietssport en het verenigingsleven, we sommen ze voor je op in het onderstaande stukverenigingen@ntfu.nl

Gelderse veerponten

Petitie voor Gelderse veerponten al 17000x getekend

Zo’n 17.000 mensen tekenden al de petitie voor de Gelderse veerponten. De pontjes dreigen te verdwijnen, omdat er geen geld meer is om ze in de vaart te houden. De NTFU springt daarom met fiets- en wandelorganisaties op de bres voor de pontjes.

Kennis & onderzoek

Populariteit wielersport groeit, met name onder jonge vrouwen

Het aantal wielersporters in Nederland is toegenomen tot meer dan 900.000. Steeds meer mensen wielrennen, mountainbiken of gravelbiken, blijkt uit onderzoek van wielersportbond NTFU in samenwerking met Ipsos. Wat opvalt is dat de helft van de vrouwen in de wielersport jonger dan 35 jaar is. Bij de mannen is dit 23 procent.

Toertochten

Nieuw kwaliteitssysteem voor NTFU-toertochten: beleving centraal

Op onze kalender vind je zo’n 2.000 toertochten die onder de vlag van wielersportbond NTFU worden georganiseerd. De NTFU helpt organisatoren en bewaakt de kwaliteit van deze tochten. In het nieuwe kwaliteitssysteem staat de beleving van deelnemers centraal.

Toertochten, Verenigingen

Maak kans op kaarten voor de Tour de France Femmes toerversie voor jouw club

Op 12 augustus start de Tour de France Femmes in Rotterdam. Eén dag ervoor – zondag 11 augustus – kun je meedoen met de toerversie. NTFU mag aan twee clubs 5 startbewijzen weggeven. Enige wat je moet doen is laten weten waarom je met jouw club mee wilt doen.

Belangenbehartiging

NTFU reageert op anti-mountainbike-artikel in Trouw

Dagblad Trouw publiceerde 2 augustus een ingezonden brief met als onderwerp 'De fietser hoort niet in de natuur'. Trouw-lezer André Doorlag beweert dat mountainbikers niet in de natuur thuis horen. Daar is de NTFU het niet mee eens en stuurde daarom een reactie naar de krant.

NTFU zet wielerclubs in de schijnwerpers

Wielrennen, mountainbiken en gravelbiken zijn ongekend populair en dat snappen wij maar al te goed. Steeds meer mensen starten of overwegen na langere tijd opnieuw te beginnen met fietsen. Om deze mensen kennis te laten maken met wielerverenigingen, organiseerden we deze zomer de actie Welkom op de club. Zo’n 100 clubs ontvingen door deze ledenwerfactie aanmeldingen van wielrenners en mountainbikers graag eens mee wilden fietsen met de club.

Verenigingen

Tuchtrecht NTFU voor leden en vrijwilligers

Soms gebeuren er dingen op de sportvereniging die niet door de beugel kunnen. Wangedrag op de vereniging of bij een toertocht dient uiteraard aangepakt te worden. In de sportsector bestaat daarom het zogenaamde ‘Tuchtrecht’.

Hoe spreid je de drukte tijdens je toertocht?

Sinds 28 november gelden er weer strengere coronamaatregelen. Zo zijn de 1,5 meter afstand en het  mondmasker weer verplicht en is publiek niet toegestaan. Dat betekent dat je als organisator ook maatregelen moet nemen om bijvoorbeeld drukte te verminderen. Hoe doe je dit?