Minder overlast voor recreanten en natuur door mountainbikeroutes

Mountainbiken is populair: het aantal beoefenaars steeg de afgelopen jaren naar 480.000. Ook het aantal nieuwe MTB-routes nam in die periode toe. Dat is maar goed ook, want aantrekkelijke routes voorkomen overlast. 

 

Nederland telt meer dan 260 bewegwijzerde mountainbikeroutes. De afgelopen jaren zijn er tientallen nieuwe routes aangelegd en bestaande routes vernieuwd, bijvoorbeeld in het Rijk van Nijmegen. Daar ontstond ophef. Natuurorganisaties eisten de sluiting van mountainbikeroutes omdat deze schadelijk zouden zijn voor diersoorten in het gebied. 

Onderzoek naar sturend effect van routes

Wielersportbond NTFU vindt sluiting van routes een slecht idee, omdat ze juist een sturend effect hebben. “Als je routes verbiedt, dan zoeken mountainbikers hun eigen weg en fietsen ze in gebieden waar dat niet wenselijk is. Dat leidt tot meer overlast voor andere recreanten en is mogelijk schadelijk voor de natuur,” zegt Troy Corsen van de NTFU. 
Track Landscapes bracht in opdracht van de bond het effect van routes op fietsbewegingen in kaart. Daarvoor gebruikt het bureau data afkomstig uit de populaire fietsapp Strava.

Data uit populaire fietsapp

Een aanzienlijk deel van de Nederlandse sportieve fietsers – waaronder veel mountainbikers – gebruikt Strava om fietsritten vast te leggen. In Nederland registreerden 675.000 unieke personen afgelopen jaar een rit via de fietsapp. Track Landscapes bracht tussen 2018 en 2022 het aantal fietsbewegingen op en rondom aangelegde MTB-routes in kaart voor gebieden in Overijssel, Limburg en Gelderland. 

Onderzoek toont aan: mountainbikers blijven op route

Het dataonderzoek van Track Landscapes laat zien dat in bijna alle gebieden in Gelderland, Overijssel en Limburg waar MTB-routes zijn aangelegd of vernieuwd er sprake is van een afname van gebruik van andere bospaden; het aantal ritten concentreerde zich op de nieuwe route. In gebieden waar routes niet nieuw of vernieuwd zijn, is geen afname van ritten buiten de routes te zien.  

Met aantrekkelijke paden kun je mountainbikers dus verleiden de route te volgen. “Voorwaarde is dat paden voldoende uitdaging bieden en goed onderhouden zijn,” vertelt Corsen. “Fietsers zijn gek op slingerende singletracks, maar hebben over het algemeen een hekel aan modderige paden.”

Verleiden is beter dan verbieden

Het sluiten van MTB-routes of weren van mountainbikers uit de natuur is niet verstandig en ook niet nodig, concludeert de NTFU op basis van het Strava-onderzoek. Het verleiden van mountainbikers door het aanleggen van uitdagende en goed onderhouden routes is een betere manier om de balans tussen natuurbescherming en recreatie te bewaken. 

Kenniscentrum van de Nederlandse wielersport

Wat beweegt de wielrenner, mountainbiker en gravelbiker? Wielersportbond NTFU weet het. De NTFU laat regelmatig onderzoek naar de ontwikkelingen in de Nederlandse wielersport. Benieuwd naar de resultaten van het onderzoek naar het regulerend effect van mountainbikeroutes? Bekijk de samenvatting of neem contact op met Troy Corsen voor het volledige onderzoek: tcorsen@ntfu.nl of 06-82383087.

Misschien ook interessant...

Sociale Veiligheid

NTFU lanceert Meldpunt Veilige Sport

De NTFU zet zich in voor een sociaal veilige sportomgeving en kondigt daarom de lancering van het Meldpunt Veilige Sport aan. Dit meldpunt biedt een laagdrempelige manier voor leden, bestuursleden en andere betrokkenen om incidenten van grensoverschrijdend gedrag te melden en draagt bij aan een veilige en plezierige sportbeleving voor iedereen.

Landelijk onderzoek naar de situatie op het fietspad

Vaak gaat het goed en delen we het fietspad zonder problemen. Soms gaat het mis en zijn er irritaties. Hoe komt dat? Is het drukker, zijn er meer verschillende soorten fietsers, is er minder begrip, ligt het aan de infrastructuur of is het een combinatie? Om deze ontwikkelingen beter te begrijpen en oplossingen te verkennen, testen en in praktijk te brengen, startte de Universiteit van Amsterdam het landelijk onderzoeksproject SamenOpHetFietspad. De NTFU heeft zich bij dit onderzoek aangesloten.

Tour de Force roept kandidaat-raadsleden op: zet de fiets op 1

‘Zet de fiets op 1’ in de nieuwe coalitieakkoorden die na de gemeenteraadsverkiezingen opgesteld gaan worden. Die oproep doet een brede coalitie van maatschappelijke organisaties namens Tour de Force aan de kandidaten voor de gemeenteraadsverkiezingen van 16 maart. Ook de NTFU steunt deze oproep.

Steeds vaker juridische strijd over mountainbikeroutes

Wielersportbond NTFU merkt dat mountainbikeroutes onder druk komen te staan. Tegenstanders van de routes voeren steeds vaker een juridische strijd. Daarmee willen ze voorkomen dat nieuwe mountainbikeroutes worden aangelegd of bestaande routes gesloten worden. In Twente luidt nu ook de politiek de noodklok: organisaties moeten met elkaar praten, geen strijd voeren, vindt de CDA-fractie. Dat vindt ook de NTFU, die zelf regelmatig met onderhoudsgroepen, terreineigenaren, natuurbeheerders en routebureaus aan tafel zit.

Toertochten

Verzet tegen verbod op wielertochten in Vaals groot: NTFU stuurt brandbrief

De NTFU heeft in een brief de gemeente Vaals opgeroepen om maandag 19 februari niet in te stemmen met het voorstel om grote toertochten te verbieden. Toertochten zijn juist de oplossing om drukte tegen te gaan en niet het probleem, vindt de NTFU.

Opleidingen

Zeeuwse wielerclubs volgen samen cursus Wegkapitein

Om veiliger en beter georganiseerd als groep te fietsen, volg je de cursus Wegkapitein. Dat kan vanaf acht deelnemers. Niet elke vereniging heeft voldoende deelnemers. In Zeeland besluiten de clubs daarom samen de cursus te volgen. Extra voordeel: het ROVZ subsidieert de cursus.

Buitencode

Buitencode voor sporters in de natuur

Fietsend, wandelend, hardlopend, mountainbikend of te paard. Steeds meer mensen genieten, ieder op zijn/haar eigen manier, van de natuur. De ene beleving is niet beter of slechter dan de ander. Toch zijn er soms irritaties. Om te zorgen dat iedere sporter respectvol omgaat met elkaar én de natuur, is er de Buitencode.

Kleurcode

Flevoland kleurt alle mountainbikeroutes in één keer veilig

Alle mountainbikeroutes in Flevoland hebben een kleurcode die aangeeft hoe makkelijk of moeilijk de route is. Flevoland is daarmee de eerste provincie die dit voor alle routes in één keer laat doen. Mountainbikers kunnen zo beter inschatten of een route past bij hun niveau.

Belangenbehartiging

NTFU reageert op anti-mountainbike-artikel in Trouw

Dagblad Trouw publiceerde 2 augustus een ingezonden brief met als onderwerp 'De fietser hoort niet in de natuur'. Trouw-lezer André Doorlag beweert dat mountainbikers niet in de natuur thuis horen. Daar is de NTFU het niet mee eens en stuurde daarom een reactie naar de krant.

Toertochten

Veiligheidspunten opgeven bij organisatie toertocht

Toertochten zijn voor veel wielersporters een prachtige manier om van onze mooie sport te genieten. Om ook in de toekomst alles in goede banen te blijven leiden, vraagt dit extra aandacht op het gebied van veiligheid en aansprakelijkheid. Vanwege een wijziging in de aansprakelijkheidsverzekering via de NTFU is het voor toertochten die vanaf 1 februari 2023 plaatsvinden noodzakelijk om een aantal zaken te registreren.