Dit weekend lijkt het mooi fietsweer te worden. Veel mensen pakken dan de fiets. Bij de Alliantie Samen Fietsen grijpen ze daarom de lente aan om fietsers en andere weggebruikers op te roepen rekening met elkaar te houden: “Fiets vriendelijk, dan gebruikt iedereen het fietspad veilig en met plezier.”
De NTFU werkt samen met de ANWB, Fietsersbond, Fietsplatform, KNWU, VeiligheidNL en Veilig Verkeer Nederland in de Alliantie Samen Fietsen aan meer begrip en samenwerking op het fietspad. Er zijn ergernissen op het fietspad, zeker zodra we allemaal tegelijk erop uit trekken, maar wijzen naar de ander is niet de oplossing, vinden alle organisaties uit de Alliantie Samen Fietsen.
Hoe moet het dan wel? De Fietsersbond, Fietsplatform en wielersportbond NTFU vroegen aan hun achterban: welke tip heb jij voor je medefietser nu het drukker wordt? Wees vooral vriendelijk voor elkaar, laten zowel wielrenners, e-bikers, toerfietsers als stadsfietsers weten. Oftewel: geef elkaar de tijd en ruimte om te passeren of in te halen. En groet of geef een bedankje als je er langs mag. Uit de reacties blijkt dat communicatie sowieso belangrijk is. Gebruik een fietsbel, geef richting aan, maak oogcontact en pas ook je snelheid aan worden vaak genoemd.
Opvallend is dat wielrenners ándere wielrenners erop wijzen hun snelheid te minderen. Wees geduldig als je anderen wilt inhalen, is hun advies. De NTFU geeft via de gedragscode van De Echte Wielrenner voorbeelden aan wielrenners hoe ze veilig en vriendelijk wandelaars, fietsers en automobilisten kunnen passeren. Zeker in een groep is het belangrijk dat wielrenners goed opletten. Veel groepen rijden daarom met een wegkapitein. Dat is iemand die erop toeziet dat iedereen zich aan de verkeers- en gedragsregels houdt.
Aan alle e-bikers, toerfietsers, gewone fietsers, wielrenners en andere gebruikers van het fietspad, vraagt de Alliantie Samen Fietsen dus: houd rekening met elkaar. Niet alleen dit Paasweekend, maar ook op andere dagen. Veel fietspaden en wegen zijn niet meer berekend op steeds meer en verschillende soorten fietsers en gebruikers. Zeker als het druk is, is het belangrijk om elkaar dan de ruimte te geven en te gunnen, vindt de Alliantie. Zo kan iedereen genieten van een rondje fietsen.
De Alliantie Samen Fietsen is een initiatief van ANWB, Fietsersbond, Fietsplatform, KNWU, NTFU, VeiligheidNL en Veilig Verkeer Nederland. De organisaties werken allemaal vanuit hun eigen doelstellingen aan veilig, snel en plezierig fietsen. De Alliantie Samen Fietsen geeft het goede voorbeeld op het fietspad; de vertegenwoordigers van verschillende gebruikersgroepen van het fietspad werken samen om drukte en gevaarlijke situaties zoveel mogelijk te voorkomen. Met elkaar organiseren ze evenementen, lichten ze fietsers voor en zorgen ze voor meer begrip en samenwerking op het fietspad.
Hoe ontwikkel je een beleidsplan dat de behoeften van leden weerspiegelt en verenigingsbreed gedragen wordt? TC de Pedaleurs Malden nam haar kernwaarden in overweging en stelde in overleg met haar leden een nieuwe toekomstvisie op.
Steeds meer verenigingen zien het belang en de mogelijkheden van goed opgeleide instructeurs in. De NTFU ziet dat aan het groeiend aantal aanmeldingen voor de opleiding basisinstructeur. Om te zorgen dat alle cursisten gecoacht worden door een praktijkbegeleider, gaat de NTFU nieuwe praktijkbegeleiders opleiden. Daarvoor ontwikkelden we een nieuwe cursus, die praktijkbegeleiders klaarstoomt om instructeurs in spé goed te coachen.
Er kan en mag géén streep gezet worden door toertochten als Limburgs Mooiste, Mergelheuvelland 2-Daagse en de vele kleinschalige toertochten die door én voor fietsliefhebbers georganiseerd worden. De NTFU wil daarom een vuist maken.
Sinds de lancering in september maken steeds meer clubs gebruik van
Deze zomer wordt er veel aan het spoor gewerkt. Dat betekent extra reistijd of vervangend vervoer. Fietsers die tegen problemen aanlopen, kunnen zich melden bij de NTFU, Fietsersbond, Fietsplatform en Rover.
Op dinsdag 15 februari maakte het kabinet de volgende versoepelingen in de coronamaatregelen bekend. Ondanks dat veel regels al vervallen waren, bieden de nieuwe versoepelingen nog meer perspectief voor bijvoorbeeld de organisatie van toertochten. We zetten de versoepelingen, die in twee stappen plaatsvinden, en de consequenties voor de wielersport op een rij.
Steeds meer terreineigenaren vragen aan tochtorganisaties die inschrijfgeld berekenen een bijdrage per deelnemer. Het wordt daardoor lastiger een tocht door de natuur te organiseren. De nieuwe regels treffen vooral organisaties van mountainbike- en graveltochten.
Het aantal wielersporters in Nederland is toegenomen tot meer dan 900.000. Steeds meer mensen wielrennen, mountainbiken of gravelbiken, blijkt uit onderzoek van wielersportbond NTFU in samenwerking met Ipsos. Wat opvalt is dat de helft van de vrouwen in de wielersport jonger dan 35 jaar is. Bij de mannen is dit 23 procent.
EVA (Eenvoudig Vergunningen Aanvragen) is het systeem dat het voor organisatoren makkelijker maakt vergunningen aan te vragen. Elke gemeente, provincie of landeigenaar werkt met eigen protocollen en formulieren voor vergunningen. Aangezien een tocht door meerdere gemeenten gaat, moet je bij bijna elke gemeente een melding maken of vergunning aanvragen. Een ingewikkeld en tijdrovend proces. EVA geeft organisatoren de contactgegevens van alle terreineigenaren in één handig overzicht. Via het bijbehorende formulier maak je aansluitend een eerste melding bij gemeenten. Er wordt gewerkt aan een verbeterde EVA-versie, maar vanwege technische uitdagingen laat deze vernieuwing nog even op zich wachten. Omdat organisatoren weer druk zijn met de voorbereidingen voor hun toertochten, is de basisversie van EVA alsnog beschikbaar.
Wielrennen of mountainbiken is niet moeilijk. Toch? Niets is minder waar en zeker voor degenen die net begonnen zijn met wielrennen of mountainbiken. Remmen, schakelen, in- en uitklikken op de pedalen en fietsen in een groep is toch echt anders dan op een gewone fiets. Met Start2Bike verbeter je je fietstechnieken in vier trainingen.