Dit weekend lijkt het mooi fietsweer te worden. Veel mensen pakken dan de fiets. Bij de Alliantie Samen Fietsen grijpen ze daarom de lente aan om fietsers en andere weggebruikers op te roepen rekening met elkaar te houden: “Fiets vriendelijk, dan gebruikt iedereen het fietspad veilig en met plezier.”
De NTFU werkt samen met de ANWB, Fietsersbond, Fietsplatform, KNWU, VeiligheidNL en Veilig Verkeer Nederland in de Alliantie Samen Fietsen aan meer begrip en samenwerking op het fietspad. Er zijn ergernissen op het fietspad, zeker zodra we allemaal tegelijk erop uit trekken, maar wijzen naar de ander is niet de oplossing, vinden alle organisaties uit de Alliantie Samen Fietsen.
Hoe moet het dan wel? De Fietsersbond, Fietsplatform en wielersportbond NTFU vroegen aan hun achterban: welke tip heb jij voor je medefietser nu het drukker wordt? Wees vooral vriendelijk voor elkaar, laten zowel wielrenners, e-bikers, toerfietsers als stadsfietsers weten. Oftewel: geef elkaar de tijd en ruimte om te passeren of in te halen. En groet of geef een bedankje als je er langs mag. Uit de reacties blijkt dat communicatie sowieso belangrijk is. Gebruik een fietsbel, geef richting aan, maak oogcontact en pas ook je snelheid aan worden vaak genoemd.
Opvallend is dat wielrenners ándere wielrenners erop wijzen hun snelheid te minderen. Wees geduldig als je anderen wilt inhalen, is hun advies. De NTFU geeft via de gedragscode van De Echte Wielrenner voorbeelden aan wielrenners hoe ze veilig en vriendelijk wandelaars, fietsers en automobilisten kunnen passeren. Zeker in een groep is het belangrijk dat wielrenners goed opletten. Veel groepen rijden daarom met een wegkapitein. Dat is iemand die erop toeziet dat iedereen zich aan de verkeers- en gedragsregels houdt.
Aan alle e-bikers, toerfietsers, gewone fietsers, wielrenners en andere gebruikers van het fietspad, vraagt de Alliantie Samen Fietsen dus: houd rekening met elkaar. Niet alleen dit Paasweekend, maar ook op andere dagen. Veel fietspaden en wegen zijn niet meer berekend op steeds meer en verschillende soorten fietsers en gebruikers. Zeker als het druk is, is het belangrijk om elkaar dan de ruimte te geven en te gunnen, vindt de Alliantie. Zo kan iedereen genieten van een rondje fietsen.
De Alliantie Samen Fietsen is een initiatief van ANWB, Fietsersbond, Fietsplatform, KNWU, NTFU, VeiligheidNL en Veilig Verkeer Nederland. De organisaties werken allemaal vanuit hun eigen doelstellingen aan veilig, snel en plezierig fietsen. De Alliantie Samen Fietsen geeft het goede voorbeeld op het fietspad; de vertegenwoordigers van verschillende gebruikersgroepen van het fietspad werken samen om drukte en gevaarlijke situaties zoveel mogelijk te voorkomen. Met elkaar organiseren ze evenementen, lichten ze fietsers voor en zorgen ze voor meer begrip en samenwerking op het fietspad.
We fietsen niet alleen méér, we doen dat ook op steeds meer verschillende soorten fietsen. Denk aan elektrische fietsen, hybride fietsen, speed pedelecs, racefietsen en gravelbikes. Dat is positief, maar het zorgt ook voor overlast en onveilige situaties. Veel fietspaden zijn niet berekend op de toenemende drukte en snelheidsverschillen. De overheid kan daar wat aan doen. Om ze daar op te wijzen, heeft Koepelorganisatie Fietsplatform met de NTFU, ANWB en Fietsersbond tien verbeterpunten naar alle Provincies gestuurd.
Bij Goirle en Hilvarenbeek kun je kilometers lang fietsen langs heide, bossen en vennen. Dat wil Brabants Landschap graag zo houden, maar de natuur is kwetsbaar. Speciaal voor Brabantse fietsers, wielerclubs en natuurbeheerders lanceert de NTFU daarom een Brabantse versie van de Gravel Code.
De NTFU gaat de online tool Eenvoudig Vergunningen Aanvragen verbeteren. Het uiteindelijke doel is dat organisatoren de aanvraag direct naar de juiste instanties sturen. Tot nu toe konden ze alleen een overzicht opvragen.
In NTFU-regio 20: Oss-Uden en omgeving hebben tien NTFU-clubs zich verenigd in het Maashorst Veldtoertochten Overleg (MVTO). Dit overleg is vijf jaar geleden in het leven geroepen om zaken onderling beter met elkaar af te stemmen en om een centraal aanspreekpunt te vormen voor gemeenten, natuurbeheerders en andere sportverenigingen.
Oudere fietsers die starten met wielrennen of leden van je vereniging die een jaartje ouder worden hebben meer kans op blessures en vallen omdat er niet altijd passend aanbod is. Om deze personen beter te kunnen bedienen en binden als vereniging, heeft de NTFU een samenwerking gestart met het Ouderenfonds. In het programma ‘Oldstars’ ga je met je vereniging aan de slag met deze oudere doelgroep.
De fietssport is er voor iedereen: fietsen is wat ons verbindt. Toch voelt niet elke wielersporters zich welkom in de sport. Zo worden fietsers met een maatje meer niet door iedereen serieus genomen. Net als mensen met een goedkope fiets en kleding.
De NTFU start met VeiligheidNL een onderzoek naar hoe de wielersport veiliger kan. Wielersporters die de afgelopen drie jaar gevallen zijn, kunnen in een vragenlijst laten weten hoe, waar en wanneer ze gevallen zijn en welk letsel ze hebben opgelopen. De inzichten helpen om gerichter de sport veiliger te maken.
NLBuitenkansen - 15 organisaties van de sport- en recreatiesector, terreinbeheerders en grondgebruikers - waaronder de NTFU - roepen het kabinet op om werk te maken van voldoende en aantrekkelijke recreatiemogelijkheden.
Het aantal wielersporters in Nederland is toegenomen tot meer dan 900.000. Steeds meer mensen wielrennen, mountainbiken of gravelbiken, blijkt uit onderzoek van wielersportbond NTFU in samenwerking met Ipsos. Wat opvalt is dat de helft van de vrouwen in de wielersport jonger dan 35 jaar is. Bij de mannen is dit 23 procent.
In