NTFU staat achter manifest NLBuitenkansen

NLBuitenkansen - 15 organisaties van de sport- en recreatiesector, terreinbeheerders en grondgebruikers - waaronder de NTFU - roepen het kabinet op om werk te maken van voldoende en aantrekkelijke recreatiemogelijkheden.

NLBuitenkansen is een coalitie van 15 organisaties van terreinbeheerders, grondgebruikers en de recreatie- en sportsector die elkaar hebben gevonden in de missie om het tekort aan recreatieruimte op te lossen, het landelijk gebied te ontsluiten en de drukte in natuurgebieden te verminderen, in de wetenschap dat landschap en recreatie elkaar kunnen versterken.

De coalitie roept het kabinet op hier werk van te maken.
 

Investeer in meer ruimte voor recreatie

Dit kan door te werken aan een aantrekkelijk, gezond en beleefbaar landschap met groenblauwe dooradering en recreatieve routes. Stimuleer de ontsluiting van het landelijk gebied met een vergoeding voor particuliere grondeigenaren. Werk aan groen en toegankelijk water bij woningbouwplannen en route-infrastructuur in partnerships met particuliere grondeigenaren. Realiseer het Nederlands Natuur Netwerk. Elke investering in groene en blauwe beleefbare ruimte levert het 8 tot 32-voudige op aan maatschappelijke baten.
 

Mensinclusiviteit moet de basis zijn in alle ruimtelijke (plan)ontwikkelingen

Neem recreatieve basisvoorwaarden mee in de optimale mix van alle functies in de ruimte, dus in alle plannen rondom natuur, woningbouw, landbouw, waterbeheer en de verbindingen stad-platteland.
 

Recreatie opnemen in (groen)normering

 
Geef binnen bestaande groennormeringen invulling aan recreatie en ontwikkel aanvullend nieuwe, specifieke recreatieve normeringen. Denk aan een beweegnorm, een zwemwaternorm en routenormen (standaardontsluiting bij een woning). Maar ook financiële normen, dus de kosten voor aanleg en onderhoud en beheer per hectare.
 

Een structureel recreatiebudget

 
Zorg voor een structureel budget dat gebruikt wordt om de huidige recreatieve voorzieningen te behouden en beheren, maar ook om ruimte voor recreatie naar de toekomst te maken. Om dit structurele budget te realiseren, is op alle lagen van de overheid budget nodig en kunnen ook EU-gelden en subsidies beter benut en toegankelijk worden gemaakt.
 

Nationaal vrijetijdsbeleid

Er is behoefte aan een nationale vrijetijdsvisie, met uitwerkingen in beleidsplannen en financiering ten behoeve van een mensinclusieve, duurzaam beleefbare, groenblauwe buitenruimte. Het gaat hier vooral om gemeente- en provincie overstijgende onderwerpen, zoals (structurele) financiering van de route-infrastructuur. Er is ook behoefte aan een nationaal bestuurlijk aanspreekpunt (bewindspersoon) en bijbehorend recreatieloket dat fungeert als kenniscentrum en een beleidsafdeling die regie voert op de uitvoering.
 

Borging wettelijke taken

Het scheppen van voorwaarden voor een optimale vrijetijdsbesteding is een grondwettelijke taak (art. 22). Zorg voor de juridische borging van dit
grondrecht door routenetwerken op te nemen in nationale wetgeving (Omgevingswet) en provinciale uitwerkingen (omgevingsverordeningen).
 

Misschien ook interessant...

NTFU

Kosten voor de fietsverzekering stijgen niet in 2023

Ondanks hoge inflatiecijfers gaan NTFU-leden in 2023 niet meer betalen voor hun fietsschadeverzekering, dat maakte verzekeringspartner Meijers bekend. 

Goed voorbeeld: Het beleidsplan van TC de Pedaleurs Malden: voor leden, door leden

Hoe ontwikkel je een beleidsplan dat de behoeften van leden weerspiegelt en verenigingsbreed gedragen wordt? TC de Pedaleurs Malden nam haar kernwaarden in overweging en stelde in overleg met haar leden een nieuwe toekomstvisie op.

Fiets in de trein

Problemen op het spoor: fietsorganisaties vragen fietsers hun ervaringen te delen

Deze zomer wordt er veel aan het spoor gewerkt. Dat betekent extra reistijd of vervangend vervoer. Fietsers die tegen problemen aanlopen, kunnen zich melden bij de NTFU, Fietsersbond, Fietsplatform en Rover.

Toertochten, Vergunningen

Minder mensen in beweging door toegenomen regeldruk

De NTFU en KWbN ondertekenen allebei een convenant waarin ze vastleggen samen tochtorganisaties te blijven ondersteunen en versterken. Dat is hard nodig, want door scherpere regels en extra kosten staan fiets- en wandeltochten onder druk.

Cyql, Verenigingen

Nieuw: Clubklassement in Cyql

Veel clubs organiseren van oudsher een clubcompetitie of -klassement. Clubcompetities bestaan in veel verschillende varianten; aantal gereden kilometers, aantal deelgenomen clubritten of via een puntensysteem. Vanaf nu is het mogelijk om jouw clubcompetitie ook via Cyql te organiseren én vast te leggen.

Cyql, Verenigingen

Goed voorbeeld: Cyql geeft MTB Club Epe inzicht in de aanwezigen bij een clubrit

Sinds de lancering in september maken steeds meer clubs gebruik van Cyql. De app maakt het makkelijk om gezamenlijke ritten te plannen en informatie daarover met elkaar te delen. MTB Club Epe is enthousiast over het gemak dat Cyql brengt.

Verenigingen

Goed voorbeeld: frisse wind en nieuwe leden voor RTC Rally

Er waait een nieuwe wind door RTC Rally en dat merken wielrenners uit Sneek en omgeving. Maar liefst 44 mensen sloten zich het afgelopen jaar bij de Friese club aan, waarvan een derde vrouw.

Jouw Bioracer clubtenue onderdeel van onze promovideo?

De samenwerking tussen de NTFU en kledingmerk Bioracer is verlengd! Hierdoor maken clubs ook de komende jaren gebruik van korting op de aanschaf van clubkleding. Om de samenwerking te vieren maken we een mooie video met Bioracer clubtenues. Krijgt jouw clubtenue ook een mooi plekje in de video? Lees dan hieronder wat je moet doen. 

Fiets in de trein

Fiets meenemen in de trein kan beter

Er is grote behoefte aan meer fietsplaatsen en betere voorzieningen voor fietsen in de trein, komt naar voren uit de enquête van de Fietsersbond onder 3.073 respondenten. Sportieve fietsers willen vooral fietshaken zodat ze hun fiets veilig kunnen stallen.

Dijkwegen, Veiligheid

Driekwart fietsers vindt het onveilig op dijkwegen

Driekwart van de fietsers vindt het onveilig op de dijk. Vooral door te hard rijden en te krap inhalend gemotoriseerd verkeer en als het druk is op mooie dagen. Dat komt naar voren uit onderzoek van ANWB, Fietsersbond, Fietsplatform, NTFU en VVN.