6x praktische tips voor het organiseren van een digitale ALV

In dit artikel schreven we eerder al over de mogelijkheden die verenigingen hebben als het gaat om het organiseren van de Algemene Ledenvergadering in tijden van corona. Door de corona spoedwet is het mogelijk om de ledenvergadering digitaal plaats te laten vinden, ook als dit nog niet is opgenomen in de statuten. Maar hoe organiseer je zo’n vergadering nu op een praktische manier? We geven een aantal tips.

In dit artikel schreven we eerder al over de mogelijkheden die verenigingen hebben als het gaat om het organiseren van de Algemene Ledenvergadering in tijden van corona. Door de corona spoedwet is het mogelijk om de ledenvergadering digitaal plaats te laten vinden, ook als dit nog niet is opgenomen in de statuten. Maar hoe organiseer je zo’n vergadering nu op een praktische manier? We geven een aantal tips.

1.    Vergadertool kiezen

Bedenk vooraf welke techniek je wilt gebruiken om online te vergaderen. Het is zeker aan te raden binnen de vereniging rond te vragen welke leden ervaring hebben met online vergaderen. Deze leden kunnen je helpen met het organiseren van de digitale ALV én hebben wellicht al toegang tot één van de vergadertools. Heb je nog helemaal geen idee? We geven een aantal opties:

  1. Microsoft Teams is een gebruiksvriendelijke tool die door veel bedrijven wordt gebruikt. Met een gratis account kun je een vergadering van maximaal 60 minuten plannen. Als een van je leden toegang heeft tot een betaald account, dan is Teams een prima optie voor de ALV.  
  2. Ook Zoom is een veelgebruikte en gebruiksvriendelijke tool voor online vergaderingen. De maximum vergaderduur bij gratis accounts bij Zoom is slechts 40 minuten. Ook voor Zoom geldt dus; bekijk of een van je leden een betaald account heeft dat kan worden ingezet. 
  3. Met Google Hangouts/Meet kun je tot en met 28 juni 2021 gratis vergaderingen van onbeperkte duur plannen. Er kunnen 100 mensen deelnemen. Verwacht je meer mensen? Dan is het mogelijk dit voor ongeveer 8 euro per maand op te waarderen naar 150 deelnemers. 

2.    Uitnodigen

Net zoals bij een fysieke ALV verstuur je een uitnodiging naar de leden. Hierin vermeld je wanneer en op welke elektronische wijze jullie vergaderen. Geef daarbij ook aan waarom de vergadering op elektronische wijze wordt georganiseerd. Het is verstandig om de leden de mogelijkheid te geven om bezwaar te maken: 'Indien u tegen deze wijze van vergaderen bezwaar heeft vernemen wij dat graag, onder vermelding van de redenen, van u.' Indien er bezwaren komen, ga dan na of het gaat om veel personen en/of aan de bezwaren tegemoet kan worden gekomen, bijvoorbeeld het machtigen van een ander lid (als de statuten dit toelaat).

Houd voor het verzenden van de agenda en vergaderstukken de termijnen aan zoals zijn opgenomen in statuten en/of huishoudelijk reglement. Vermeld duidelijk over welke onderwerpen er gestemd dient te worden. Geef tevens aan dat leden tot uiterlijk 72 uur voor de vergadering vragen kunnen indienen over de stukken. 

3.    Aanmelden en vragen stellen 

Vraag leden zich vooraf aan te melden voor de ledenvergadering. Dit kan door een simpele aanmelding via de e-mail. Een online formulier kan ook een uitkomst zijn, zo heb je direct alle aanmeldingen in een mooi overzicht. De website van je vereniging biedt wellicht de mogelijkheid voor een online formulier, anders is bijvoorbeeld Google Forms een prima oplossing. Vraag in het formulier naar bijvoorbeeld geboortedatum en/of lidnummer om de identiteit van het lid bevestigen. De vergaderlink verzend je een aantal dagen voor de ledenvergadering naar alle aangemelde leden. 

Zoals de spoedwet aangeeft, hebben leden tot 72 uur voor de vergadering de mogelijkheid om vragen in te dienen. Je kan er voor kiezen om in het aanmeldformulier ruimte te laten om vragen in te dienen. Op deze manier heb je ook alle vragen in een handig overzicht en kan je als bestuur alvast (concept)antwoorden formuleren. Alle ingediende vragen dienen voorafgaand of tijdens de ALV gecommuniceerd te worden met de leden.

 4.    Stemmen

Stemmen vooraf ophalen
Om te voorkomen dat er tijdens de vergadering zelf stemmen moeten worden geteld, is het mogelijk om vooraf stemmen op te halen. Dit kan pas nadat de leden vragen hebben ingediend en het bestuur deze vragen heeft beantwoord. Vooraf stemmen ophalen is extra handig als er verschil zit in de waarde van stemmen (bijvoorbeeld door machtigingen en/of beperkte stemgerechtigdheid van minderjarige leden). Een online formulier is ook op dit moment een handige oplossing, zorg dan wederom dat je de identiteit van een lid kunt bevestigen. 

Stemmen tijdens de vergadering
Het blijft ook mogelijk om tijdens de vergadering te stemmen. We adviseren om hiervoor de chatfunctie van de gekozen tool te gebruiken. Deelnemers kunnen per stemming aangeven of zij voor of tegen zijn of hun stem onthouden (afhankelijk van de statuten/huishoudelijk). De chatfunctie geeft vaak de mogelijkheid om dit nog terug te lezen, dat maakt het wel zo makkelijk als er veel geteld moet worden. 

Complexe besluitstukken
Staan er complexe besluitstukken op de agenda waar bijvoorbeeld anonieme stemming voor gewenst is? Denk dan goed na of het handig is om dit in de digitale ALV te behandelen, of dat deze stemming wellicht doorgeschoven kan worden naar de eerstvolgende ALV. Let op: er moet op z’n minst gestemd worden voor het decharge van het bestuur en de jaarrekening. 
Moet er toch anoniem gestemd worden? De chatfunctie van Zoom heeft de mogelijkheid om berichten te sturen naar één ontvanger. Zo kan, bijvoorbeeld de secretaris, de stemming bijhouden. Bekijk voor meer informatie over de anonieme stemming ook eens ‘stap 4’ uit dit artikel

5.    Testen

Zorg dat je vooraf de digitale omgeving test met een klein gezelschap. Kent iedereen zijn rol? En weet iedereen hoe de tool werkt? Kom je nog onduidelijkheden tegen tijdens de test, dan is er nog tijd om hierop te anticiperen.

6.    Voorzitten van de vergadering

Het is handig om iemand, die geen bestuursfunctie heeft, de digitale kant van de vergadering te laten leiden. Deze ‘moderator’ is iemand die microfoons van mensen aan en uit kan zetten om hen het woord te geven, vragen in de chat in de gaten houdt en na elk vergaderpunt vragen voorlegt aan het bestuur. Het bestuur kan zich dan richten op de taak die zij normaal ook heeft tijdens de ALV. De voorzitter doet zijn zegje, de secretaris notuleert, et cetera. 

Informeer de aanwezige leden bij aanvang van de vergadering over de ‘spelregels’: afspraken waardoor de vergadering digitaal vlot verloopt. Denk dan bijvoorbeeld aan:

  • Deelnemers hebben hun camera aan
  • Microfoon dempen als je niet aan het woord bent
  • Digitale hand opsteken om aan te geven dat je iets wilt zeggen
  • Overige vragen of opmerkingen in de chat 

Alle bekende vergadertools bieden de optie om een scherm te delen. Op deze manier kun je een presentatie tonen op het scherm van alle deelnemers. 

De meeste vergadertools bieden de mogelijkheid om de vergadering op te nemen. Het is altijd handig om nog de mogelijkheid te hebben om iets terug te kijken! Geef vooraf óf bij aanvang van de vergadering aan of je de vergadering opneemt en met welk doel je dit doet. 

Overige vragen?

Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen? Raadpleeg dan dit stappenplan van NOC*NSF. Voor overige vragen staan wij uiteraard voor je klaar! Team verenigingsondersteuning is te bereiken via verenigingen@ntfu.nl of 0318 – 581300.

Misschien ook interessant...

Gedrag, Gravel Code

Blef op ut pejke: Brabants Landschap en wielerclubs gaan fietsen in de natuur in goede banen leiden

Bij Goirle en Hilvarenbeek kun je kilometers lang fietsen langs heide, bossen en vennen. Dat wil Brabants Landschap graag zo houden, maar de natuur is kwetsbaar. Speciaal voor Brabantse fietsers, wielerclubs en natuurbeheerders lanceert de NTFU daarom een Brabantse versie van de Gravel Code.

Afsluitdijk

Op 1 en 2 juli gaat de Afsluitdijk eenmalig open voor fietsers

Zaterdag 1 en zondag 2 juli gaat de Afsluitdijk eenmalig open voor fietsers en wandelaars. Beide dagen kun je over het fonkelnieuwe fietspad langs de Waddenzee zoeven. Hét moment voor het roemruchte Rondje IJsselmeer, want daarna gaat 'ie weer dicht.

Veiligheid

Woensdag 13 september: Dag van de Fietsbel

Op woensdag 13 september vindt de eerste Dag van de Fietsbel plaats. Het doel van deze dag is om het belang van de fietsbel onder de aandacht te brengen bij wielrenners, mountainbikers en gravelbikers om zo veiliger en vriendelijker te fietsen.

Fietspad moet veiliger worden voor wielrenners

De Fietsersbond gaat actie voeren om onnodige paaltjes op het fietspad te laten verwijderen. Het zorgt nog te vaak voor valpartijen met ernstig letsel. De NTFU vindt dit een goed idee. Er belanden namelijk steeds meer fietsers op de Spoedeisende Hulp. Hoe zit dat met wielrenners? De NTFU dook in de cijfers van VeiligheidNL – dat het aantal verkeersslachtoffers op de Spoedeisende Hulp bijhoudt.

Trailfund

Vierde ronde NTFU Bosch eBike Systems Trailfund helpt mountainbikeroutes door heel Nederland

Van Texel tot Winterswijk en van Drenthe tot Zuid-Holland: de nieuwe ronde van het NTFU Bosch eBike Systems Trailfund ondersteunt vijf initiatieven voor het ontwikkelen en verbeteren van mountainbikeroutes in Nederland.

Gelderse veerponten

Veerpontencoalitie: overheden pak jullie verantwoordelijkheid bij instandhouding veerponten

Dinsdag 6 februari werd tijdens een Kenniscafé van Tour de Force het rapport ‘Onderzoek impact verdwijnen veerponten’ gepresenteerd. De Veerpontencoalitie is blij dat nu ook landelijk het functioneren van de veerponten in kaart is gebracht en doet nogmaals een oproep aan de overheden: pak jullie verantwoordelijkheid!

Doe mee met Welkom op de Club

Naar schatting zijn er 60.500 fietsers (bron: Wielersportmonitor 2019) die niet lid zijn van een vereniging, maar dat wél graag willen. Voor jouw vereniging de kans om nieuwe leden aan te trekken. Zeker nu fietsen steeds populairder wordt. Maar, hoe maak je hen enthousiast om lid te worden? De NTFU helpt je hierbij tijdens de actie ‘Welkom op de Club’. In juli kunnen potentiële leden kennismaken met het fietsen bij een club. Doet jouw vereniging ook mee?

Landelijk onderzoek naar de situatie op het fietspad

Vaak gaat het goed en delen we het fietspad zonder problemen. Soms gaat het mis en zijn er irritaties. Hoe komt dat? Is het drukker, zijn er meer verschillende soorten fietsers, is er minder begrip, ligt het aan de infrastructuur of is het een combinatie? Om deze ontwikkelingen beter te begrijpen en oplossingen te verkennen, testen en in praktijk te brengen, startte de Universiteit van Amsterdam het landelijk onderzoeksproject SamenOpHetFietspad. De NTFU heeft zich bij dit onderzoek aangesloten.

4 tips voor een goede fietsenstalling

Organiseer je binnenkort een tocht? Sinds dit jaar zijn alle fietsen in jouw fietsenstalling verzekerd voor diefstal, een mooie service voor je deelnemers! Lees hier hoe je een fietsenstalling kunt faciliteren en aan welke voorwaarden deze moet voldoen.

Terugblik Unieraad 2022

Op 11 juni was de jaarlijkse Unieraadsvergadering op Papendal. De Unieraad bestaat uit 25 vrijwillige afgevaardigden namens de verenigingen en 4 afgevaardigden namens de individuele leden. Zij geven tijdens de vergadering goedkeuring aan het beleid van het hoofdbestuur en uniebureau van de NTFU.

Trailcrews

Nog beter routes aanleggen en onderhouden centraal thema tijdens eerste landelijke Traildag

De NTFU wil dat mountainbikers over mooie en veilige routes rijden. De bond helpt daarom trailcrews die de tracks aanleggen. Ruim 30 van die crews kwamen naar de landelijke Traildag. Doel: leren van elkaar hoe je routes nóg beter aanlegt en onderhoudt.

Zet fietsen op de politieke agenda in aanloop naar de Gemeenteraadsverkiezingen

Op 16 maart zijn de gemeenteraadsverkiezingen. De gemeente is cruciaal voor het sportbeleid. Van de ruim twee miljard euro die overheid jaarlijks uitgeeft aan sport, komt 1,5 miljard van de gemeenten. Als sport- en beweegsector gaan we voor een prominente plek op de politieke agenda. Elke geïnvesteerde euro in sport en bewegen levert namelijk minimaal 2,5 euro aan maatschappelijk rendement op. Investeren in sport en bewegen is dus investeren in een gezonde en energieke gemeente.