NTFU en VeiligheidNL starten onderzoek hoe de wielersport veiliger kan

De NTFU start met VeiligheidNL een onderzoek naar hoe de wielersport veiliger kan. Wielersporters die de afgelopen drie jaar gevallen zijn, kunnen in een vragenlijst laten weten hoe, waar en wanneer ze gevallen zijn en welk letsel ze hebben opgelopen. De inzichten helpen om gerichter de sport veiliger te maken.

Wielrennen, mountainbiken en gravelbiken: sportief fietsen is de allerleukste sport. Toch is het net een tikkeltje anders dan gewoon fietsen. De kans dat je over gladde boomwortels of in een bocht met grind uitglijdt, is groter dan tijdens je fietsritje naar de supermarkt.

Maar hoe klein of groot die kans is, daarover is weinig bekend. De NTFU vindt elke gewonde wielersporter er één te veel. Daarom wil de bond weten hoe vaak , waar en hoe fietsers vallen. Zo krijgt de NTFU inzicht hoe onze sport veiliger kan. Ligt het aan slecht wegdek, onveilige verkeerssituaties of weinig ruimte op de weg? Daarop gaat de NTFU actie ondernemen zodat het voor wielersporters veiliger wordt om te wielrennen, mountainbiken of gravelbiken.
 

Ben je in de afgelopen 3 jaar gevallen?

Bijvoorbeeld tijdens een clubrit of een individuele rit? Dan nodigen we je uit mee te doen aan het onderzoek. Je antwoorden helpen de NTFU om de wielersport voor jou veiliger te maken. Het invullen van de vragenlijst duurt ongeveer 10 minuten.   

Start de vragenlijst

Heb je meerdere valpartijen meegemaakt? Dan kun je per val een nieuwe vragenlijst invullen. Zo krijgen we een zo compleet mogelijk beeld.
 

Deel de vragenlijst

Deel de vragenlijst ook zeker binnen je club of vriendengroep. Of als je iemand kent die gevallen is met de fiets.
 

Door wie wordt het onderzoek uitgevoerd?

De bond werkt samen met VeiligheidNL, het kenniscentrum voor letselpreventie. Zij helpen met data verzamelen en analyseren van ongevallen bij toertochten, gewone ritten en wedstrijden. Om een zo volledig mogelijk beeld te krijgen, werkt de NTFU ook samen met de KNWU. 
 

Over het onderzoek

Wat we tot nu toe weten is het aantal wielersporters dat op de eerste hulp terechtkomt en welk letsel ze hebben. Dat zijn dus alleen ongevallen met ernstig letsel. In dit onderzoek willen we ook de valpartijen weten die niet op de eerste hulp komen.

NTFU, VeiligheidNL en KNWU willen zo inzicht krijgen in wat er gebeurt voorafgaand en tijdens een fietsongeval. Maar ook: hoe wielersporters herstellen en welke nazorg ze krijgen. Dat doen ze door data te verzamelen bij wedstrijden, toertochten en clubritten, en ook van het gewone zondagse ritje. 
 

 

Heb je vragen of opmerkingen over het onderzoek?

Mocht je vragen of opmerkingen hebben over het onderzoek, stuur dan een berichtje naar info@ntfu.nl.

Misschien ook interessant...

Toertochten

50 Brabantse toertochten verzekerd van support van ZLM Verzekeringen

Wielersportbond NTFU en ZLM Verzekeringen gaan circa 50 toertochten voor wielrenners, mountainbikers en gravelbikers in Noord-Brabant extra ondersteunen. Ze krijgen aankleding voor de start- en finishlocatie, online promotie en een sponsorbudget. Zo kunnen vrijwilligers hun tocht nóg beter organiseren en doen meer mensen met plezier mee aan de tocht.

Trailfund

NTFU Bosch eBike Systems Trailfund voor mountainbikeroutes in Assen en Almere

Voor de tweede keer dit jaar wordt het NTFU Bosch eBike Systems Trailfund uitgereikt. Dit keer ontvangen MTB Assen en MTB & More geld uit het fonds. De vrijwilligers gebruiken de financiering voor onderhoud en reparatie van de mountainbikeroutes bij Assen en Almere. De paden hebben flink wat te verduren gehad door intensief gebruik en het weer. Naar verwachting liggen de routes er eind februari 2023 er weer perfect bij. 

Toertochten

Meld je toertocht aan voor de kalender van 2026

NTFU clubs organiseren jaarlijks ruim 1.100 toertochten die samenkomen op de toertochtkalender in Fietssport Magazine en via Fietssport.nl. Organiseren jullie in 2026 (weer) een toertocht en wil je deze publiceren in de Fietssport kalender? Doorloop dan vóór 1 december 2025 de stappen uit het onderstaande stappenplan.

Fiets in de trein

Fiets meenemen in de trein kan beter

Er is grote behoefte aan meer fietsplaatsen en betere voorzieningen voor fietsen in de trein, komt naar voren uit de enquête van de Fietsersbond onder 3.073 respondenten. Sportieve fietsers willen vooral fietshaken zodat ze hun fiets veilig kunnen stallen.

6x tips om je vrijwilligers te bedanken

Als club is het belangrijk om jouw vrijwilligers te bedanken. Hierdoor uit je je waardering voor hun harde werk! Wij geven 6 tips.

NTFU

Een sterkere verzekering voor leden van je vereniging

Vanaf 2026 profiteren alle leden van je club van een hogere dekking én een nieuwe ongevallenverzekering. Lees wat er verandert en hoe jij dit eenvoudig communiceert aan je leden.

Trailcrews

Nog beter routes aanleggen en onderhouden centraal thema tijdens eerste landelijke Traildag

De NTFU wil dat mountainbikers over mooie en veilige routes rijden. De bond helpt daarom trailcrews die de tracks aanleggen. Ruim 30 van die crews kwamen naar de landelijke Traildag. Doel: leren van elkaar hoe je routes nóg beter aanlegt en onderhoudt.

Verenigingen

Boete illegaal gebruik foto's: wat moet je doen?

De NTFU krijgt steeds vaker berichten van wielerclubs die een boete krijgen voor illegaal gebruik van foto’s. De kosten lopen op van tot een paar honderd tot duizenden euro. Hoe los je dit op?

Gelderse veerponten

NTFU op de bres voor veerponten in Gelderland

Schipper, kan ik straks nog overvaren? Dat is de vraag in Gelderland. Het geld voor de veerponten is op. Tientallen ponten verdwijnen, waardoor je straks kilometers om moet fietsen. Samen met fiets- en wandelorganisaties, start de NTFU een petitie.

Cyql

Nieuw: subgroepen in Cyql maken plannen nog eenvoudiger

Veel wielerverenigingen fietsen in verschillende (snelheids)groepen, de planning van clubritten is vaak daarop afgestemd. De nieuwe functionaliteit 'subgroepen' in Cyql maakt het voor verenigingen nu nog eenvoudiger om ritten te plannen en op te splitsen op niveau of snelheid.