We fietsen niet alleen méér, we doen dat ook op steeds meer verschillende soorten fietsen. Denk aan elektrische fietsen, hybride fietsen, speed pedelecs, racefietsen en gravelbikes. Dat is positief, maar het zorgt ook voor overlast en onveilige situaties. Veel fietspaden zijn niet berekend op de toenemende drukte en snelheidsverschillen. De overheid kan daar wat aan doen. Om ze daar op te wijzen, heeft Koepelorganisatie Fietsplatform met de NTFU, ANWB en Fietsersbond tien verbeterpunten naar alle Provincies gestuurd.
In de brief vragen de landelijke fietsorganisaties aan de Provincie om de tien aanbevelingen op te nemen in het verkiezingsprogramma voor de Provinciale Staten-verkiezingen in 2023 en daarna in het collegeakkoord.
De organisaties komen samen op voor de belangen van recreatieve fietser. Ze willen dat je als fietser meer ruimte krijgt. Denk aan bredere wegen, minder paaltjes, behoud van veerpontjes en goede routes voor wielrenners, mountainbikers en gravelbikers.
Boven aan de tien verbeterpunten staat dat Provincies ervoor moeten zorgen dat het aanbod van fietspaden en wegen beter wordt. “Fietspaden, daar zijn er veel van in ons fietsland, variërend van vrijliggende paden door de natuur tot paden naast drukke N-wegen. Belangrijk is dat die fietspaden goed uitgevoerd zijn en aansluitend op het gebruik. Waar nodig moeten paden verbreed worden of een betere verharding krijgen. Dat is altijd maatwerk; brede lappen asfalt of beton zijn niet altijd de oplossing”, aldus Eric Nijland, directeur bij Fietsplatform.
Ook is er werk aan de winkel om het fietsen leuk en veilig te houden. Dat kan als Provincies fietsers beter over het fietspad verdelen. Volgens Arjan de Vries, directeur bij de NTFU, kunnen de Provincies helpen door andere mogelijkheden op drukke plekken en momenten aan te bieden. Op fietskaarten en routeplanners kunnen ze aangeven welke routes bij je passen, afhankelijk van je soort fiets en snelheid bijvoorbeeld. Als de Provincie met verschillende groepen fietsers gaat praten, kunnen de fietsers helpen met de routesuggesties.
In de tien aanbevelingen worden de Provincies ook gevraagd goed te kijken hoe ze natuurgebieden en landelijk gebied beter bereikbaar voor fietsers kunnen maken. Op veel plekken kunnen extra schakels gemaakt worden, vooral langs het water. Niet alleen omdat je zo meer van de natuur kunt genieten, maar zo wordt het ook minder druk op populaire paden.
Behalve óp de weg, willen de landelijke organisaties ook dat het lángs het fietspad beter wordt. Denk aan waterpunten, bankjes, openbare toiletten en oplaadpunten. En niet alleen dat je dit soort handige punten regelmatig langs je route vindt, maar ook dat ze goed onderhouden worden en dat je ze makkelijk kunt vinden.
Door samen te werken, willen de landelijke fietsorganisaties ervoor zorgen dat je nu én later veilig en met plezier kunt blijven fietsen. De volledige top-10 met verbeterpunten voor recreatief fietsen op weg naar de Provinciale Statenverkiezingen kun je hier downloaden of kijk op www.fietsplatform.nl.
Het aantal sportblessures in Nederland is in 2024 met zo'n 300.000 gevallen gestegen. Dat meldt kenniscentrum VeiligheidNL. Naar schatting 4,6 miljoen mensen liepen gezamenlijk 5,6 miljoen blessures op.
In september 2021 lanceerde de NTFU de Cycl app. Met de Cyql app kunnen clubs eenvoudig gezamenlijke ritten plannen en met elkaar delen. Via Cyql vind je praktische informatie over een rit op een centrale en overzichtelijke plek. Naast de vele positieve geluiden vanuit de verenigingen, is er ook goed geluisterd naar de feedback van de clubs. In de afgelopen maanden is er dan ook hard gewerkt aan een aantal updates die de app nog completer moeten maken.
Wil jij op een sportieve manier geld verdienen voor jouw vereniging? De organisatie van het fietsevenement Vebego Limburgs Mooiste is op zoek naar leden, die tegen een vergoeding voor hun club, mee wil werken tijdens een van de grootste fietsevenementen van Nederland.
Van Texel tot Winterswijk en van Drenthe tot Zuid-Holland: de nieuwe ronde van het NTFU Bosch eBike Systems Trailfund ondersteunt vijf initiatieven voor het ontwikkelen en verbeteren van mountainbikeroutes in Nederland.
‘Zet de fiets op 1’ in de nieuwe coalitieakkoorden die na de gemeenteraadsverkiezingen opgesteld gaan worden. Die oproep doet een brede coalitie van maatschappelijke organisaties namens Tour de Force aan de kandidaten voor de gemeenteraadsverkiezingen van 16 maart. Ook de NTFU steunt deze oproep.
NTFU clubs organiseren jaarlijks ruim 1100 toertochten die samenkomen op de toertochtkalender in Fietssport Magazine en via Fietssport.nl. Naast het enorme bereik van Fietssport magazine en Fietssport.nl, zorgen we door de kalender ook voor afstemming en coördinatie tussen de verschillende tochten. Organiseren jullie in 2024 (weer) een toertocht (of tochten) en wil je deze publiceren in de
Het NTFU Bosch eBike Systems Trailfund investeert in de toekomst van mountainbiken. Het fonds helpt verenigingen en stichtingen om routes veiliger, duurzamer en uitdagender te maken. Inmiddels hebben meer dan 25 trailcrews een financiële bijdrage ontvangen. Deze maand komen daar drie nieuwe projecten bij.
Alle mountainbikeroutes in Flevoland hebben een kleurcode die aangeeft hoe makkelijk of moeilijk de route is. Flevoland is daarmee de eerste provincie die dit voor alle routes in één keer laat doen. Mountainbikers kunnen zo beter inschatten of een route past bij hun niveau.
Wielersportbond NTFU en Ekoï gaan tot minstens 2025 samenwerken. Het Franse merk is sinds 2001 actief op de internationale markt voor fiets gerelateerde producten en heeft zich opgewerkt tot een toonaangevende speler. Via de samenwerking met de NTFU geeft Ekoï extra aandacht voor de Nederlandse fietsers.
Is bij jullie het werven van vrijwilligers een ingewikkelde taak? Krijg je vaak weinig respons op oproepjes om te helpen bij een training of is het ingewikkeld om die openstaande bestuursfunctie te vullen? Volg dan de gratis online module Vrijwilligersmanagement.