Om veiliger en beter georganiseerd als groep te fietsen, volg je de cursus Wegkapitein. Dat kan vanaf acht deelnemers. Niet elke vereniging heeft voldoende deelnemers. In Zeeland besluiten de clubs daarom samen de cursus te volgen. Extra voordeel: het ROVZ subsidieert de cursus.
Om veiliger en beter georganiseerd als groep te fietsen, volg je de cursus Wegkapitein. Dat kan vanaf acht deelnemers. Niet elke vereniging heeft voldoende deelnemers. In Zeeland besluiten de clubs daarom samen de cursus te volgen. Extra voordeel: het ROVZ subsidieert de cursus.
Foto: ROVZ
De leden van FTC Terneuzen, TC Walcheren, TC Theo Middelkamp en TC Middelburg volgden samen de cursus tot wegkapitein. “Kleinere verenigingen met bijvoorbeeld 25 tot 75 leden hebben soms niet voldoende deelnemers voor de cursus. Maar ze willen wel graag met een wegkapitein op pad”, legt Ellen Dobbelaar, contactpersoon binnen de NTFU voor de Zeeuwse clubs. “Vandaar dat in Zeeland een aantal clubs elkaar heeft opgezocht. De ene vereniging had één à twee leden, de ander had er vier: samen genoeg om een cursus Wegkapitein te volgen.”
Bijkomend voordeel: de kosten kun je delen. “De cursus kost 250 euro exclusief reiskosten en btw”, laat Ellen weten. Ongeacht hoeveel verenigingen er meedoen”. “Die kun je dus verdelen onder het aantal verenigingen.”
In Zeeland hoefden de verenigingen zich geen zorgen te maken om de kosten. Het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Zeeland (ROVZ) nam deze voor haar rekening. “Verkeers- en gedragsregels zijn belangrijk voor veilige deelname aan het verkeer. Hier bewust mee omgaan en rekening houden met elkaar zorgt naast veiligheid ook voor een goede verstandhouding met medeweggebruikers. Daarom ondersteunen wij deze actie graag”, aldus Harry van der Maas, gedeputeerde Verkeersveiligheid en voorzitter van het ROVZ.
Vooralsnog is Zeeland de enige provincie waar het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid de cursus Wegkapitein vergoedt. “Andere mogelijkheid is het Sportakkoord. De verenigingsondersteuners bij de NTFU kunnen je helpen bij de aanvraag”, aldus Ellen.
Eerder volgden ook TC Breskens en Freewheel ’79 uit Schoondijke samen de cursus. “In Zeeuws-Vlaanderen komen de clubs elkaar regelmatig onderweg tegen. Handig dus dat we van elkaar weten hoe we in een groep rijden. Maar ook dat we als Zeeuwse wielerverenigingen gezamenlijk laten zien dat wielrenners veilig en verantwoord rijden”, laat Jens Gruson, voorzitter bij TC Breskens weten.
Dat besef is er veel meer dankzij de cursus wegkapitein. “Vooral de bewustwording van je eigen gedrag. Hoe komt het over bij een ander. Je denkt dat je verkeersveilig bezig bent maar dat kan achteraf wel eens meevallen in de ogen van een ander.”
Als het aan de overheid ligt, zijn er in 2050 nul verkeersslachtoffers. Een onderzoek van kenniscentrum VeiligheidNL laat zien dat daarvoor eerst iets moet veranderen. Het aantal fietsers dat ernstig gewond raakte en op de Spoedeisende Hulp kwam, steeg in tien jaar met vijftien procent. Ook het aantal gewonde wielrenners steeg in die periode, met 44 procent. VeiligheidNL roept daarom op om samen in actie te komen. Wielersportbond NTFU sluit zich daarbij aan.
Vorig jaar startte de Vledderse race- en mountainbikeclub FietsZe met de aanleg van een 55 km lange mountainbikeroute rondom het Drentse dorp. Nu staat deze route onder druk. Gelukkig is voorzitter Pieter Bosma strijdbaar: “Wij geven niet op.”
Elk seizoen melden zich enthousiaste beginnende fietsers bij ATV Ruiten Drie. Zowel in het voor- als najaar kan de vereniging rekenen op twee volle groepen Start2Bike-deelnemers, wat op haar beurt weer zorgt voor een continue aanwas van nieuwe leden.
De ideale wielrenroute is verkeersluw en gaat over goede wegen en paden. Met nadruk op ideaal, want recreatieve fietsers ergeren zich flink aan de vele hobbels, gaten en paaltjes, vooral in het buitengebied. Fietsplatform, NTFU, ANWB en Fietsersbond vinden het de taak van Provincies om die problemen aan te pakken. Daarom sturen ze verbeterpunten naar Provincies, waar zij snel winst voor de fiets mee kunnen behalen.
Toertochten zijn voor veel wielersporters een prachtige manier om van onze mooie sport te genieten. Om ook in de toekomst alles in goede banen te blijven leiden, vraagt dit extra aandacht op het gebied van veiligheid en aansprakelijkheid. Vanwege een wijziging in de aansprakelijkheidsverzekering via de NTFU is het voor toertochten die vanaf 1 februari 2023 plaatsvinden noodzakelijk om een aantal zaken te registreren.
Het nieuwe fiets- en wandelpad over de Afsluitdijk en langs de Waddenzee is vanaf 26 juni voor een groot deel open. Tussen de sluizen van Den Oever en Kornwerderzand kun je over een lengte van 24 kilometer fietsen en wandelen.
De 1,5 meter afstand en gelimiteerde groepsgrootte maakt het organiseren van clubactiviteiten in coronatijd niet eenvoudig. Eerder schreven we al over de
Veel clubs organiseren van oudsher een clubcompetitie of -klassement. Clubcompetities bestaan in veel verschillende varianten; aantal gereden kilometers, aantal deelgenomen clubritten of via een puntensysteem. Vanaf nu is het mogelijk om jouw clubcompetitie ook via Cyql te organiseren én vast te leggen.
Deze zomer wordt er veel aan het spoor gewerkt. Dat betekent extra reistijd of vervangend vervoer. Fietsers die tegen problemen aanlopen, kunnen zich melden bij de NTFU, Fietsersbond, Fietsplatform en Rover.