Om MTB-routes veiliger te maken, introduceert wielersportbond NTFU een kleurensysteem. Net als op de skipistes, geeft elke kleur de moeilijkheidsgraad van de route aan. De MTB-routes in Twente hebben de primeur: de eerste bordjes hangen bij Het Hulsbeek in Oldenzaal.
Om MTB-routes veiliger te maken, introduceert wielersportbond NTFU een kleurensysteem. Net als op de skipistes, geeft elke kleur de moeilijkheidsgraad van de route aan. De MTB-routes in Twente hebben de primeur: de eerste bordjes hangen bij Het Hulsbeek in Oldenzaal.
Als je gaat mountainbiken, is het handig als je weet wat je te wachten staat. Krijg je veel obstakels zoals boomwortels en afdalingen, onder je wielen? Of rijd je over slingerende singletracks? Wielersportbond NTFU heeft de oplossing. Net als in skigebieden, geven de kleuren groen, blauw, rood en zwart de moeilijkheidsgraad van de routes aan. De NTFU rolt het kleurensysteem landelijk uit en hangt de eerste bordjes op bij Het Hulsbeek in Oldenzaal.
Met het kleurensysteem hoopt wielersportbond NTFU dat de nieuwe bebording leidt tot minder ongevallen. Eric Kuijt van wielersportbond NTFU: “Het systeem werkt zo. Op groene routes komen weinig singletracks voor. Deze zijn als je weinig ervaring hebt prima te doen. Blauw is de gemiddelde route waar iedereen met een beetje mountainbike-ervaring kan fietsen. De blauwe route heeft veel singletracks. Rode en zwarte routes komen niet veel voor, maar de ervaren mountainbiker die hier specifiek naar op zoek is, weet meteen waar hij/zij moet zijn. Zo is er voor elke type mountainbiker een geschikte route en draagt het kleurensysteem bij aan de veiligheid.”

Op de bestaande MTB-routes komt er op de bewegwijzeringspaaltjes een extra bord bij met de moeilijkheidsgraad. Kuijt: “De borden met het internationale MTB-teken – de driehoek en twee rondjes – zijn de bewegwijzering van de route. De kleurcodering hangt daaronder. Volg je de kleurcodering én de bewegwijzering, dan voorkom je dat je onverwacht op een technisch zware route komt.”
Voor Benno Brand, wethouder Dinkelland met portefeuille Recreatie en Toerisme en lid van het dagelijks bestuur Regio Twente, komt het kleurensysteem als geroepen. “Net als in andere regio’s is de drukte op het MTB-netwerk in Twente behoorlijk toegenomen. Een deel van de route op Het Hulsbeek in Oldenzaal hebben we moeten afsluiten vanwege meerdere ongelukken op moeilijke passages. Ondanks de extra waarschuwingsbordjes bij de hindernissen was het blijkbaar niet duidelijk genoeg voor mountainbikers wat ze betekenen. Met de classificatie op bewegwijzering, panelen en in de media gaan we de bewustwording sterk vergroten.”
Staatssecretaris van Sport – Paul Blokhuis – heeft Vereniging Sport en Gemeenten (VSG) gevraagd met gemeenten te kijken hoe de vergunningsprocedure voor sportevenementen eenvoudiger kan. Deze boodschap van de staatssecretaris is een mooi resultaat van onze lobby voor vereenvoudiging voor tochtorganisatoren en vermindering van de administratieve lasten.
Het nieuwe fiets- en wandelpad over de Afsluitdijk en langs de Waddenzee is vanaf 26 juni voor een groot deel open. Tussen de sluizen van Den Oever en Kornwerderzand kun je over een lengte van 24 kilometer fietsen en wandelen.
De NTFU krijgt steeds vaker berichten van wielerclubs die een boete krijgen voor illegaal gebruik van foto’s. De kosten lopen op van tot een paar honderd tot duizenden euro. Hoe los je dit op?
De eerste Brabantse Strade Bianche werd al georganiseerd toen de meeste fietsers bij gravel nog aan tennis dachten. “In 2015 zette Wielerclub Mill een tocht uit voor racefietsers die grotendeels over kiezelstroken, zandpaden en oude binnenwegen liep. Hiermee is onze Strade waarschijnlijk de oudste graveltocht van Nederland. Door het overweldigende succes van de laatste editie is het einde nog lang niet in zicht.”
Tijdens de persconferentie van vrijdag 26 november werden nieuwe maatregelen aangekondigd. Ook voor de wielersport heeft dit gevolgen. Zo moeten sportlocaties binnen en buiten om 17.00 uur dicht. De 1,5-meter-maatregel gold al sinds 24 november, maar wordt uitgebreid naar plekken waar je ook een coronatoegangsbewijs nodig hebt. De maatregelen gelden tot in ieder geval 19 december.
Rijkswaterstaat moet meer doen om fietsen en wandelen mogelijk te maken op de Afsluitdijk. De 32 kilometer lange dijk blijft tot 2025 gesloten voor fietsers en wandelaars omdat de dijk versterkt en vernieuwd wordt. Fietsplatform, Wandelnet, de NTFU en Fietsersbond zijn teleurgesteld en sturen daarom een brief aan de Tweede Kamer. Daarin vragen ze opnieuw aandacht voor de adviezen die ze begin 2020 al gaven aan Rijkswaterstaat.
Het coronatoegangsbewijs is niet verplicht voor sport in de buitenlucht. Het kabinet wilde per 6 november de QR-code invoeren voor sporters en publiek, zowel binnen én buiten. Na protest van de Nederlandse sportwereld en druk uit de Tweede Kamer ziet het af van de verplichting voor buitensporten. Voor de binnensport blijft de maatregel wel gelden. Voor toegang tot kleedkamer, toilet of de kantine moeten sporters en publiek hun toegangsbewijs laten scannen.
De NTFU vroeg 700 gravelbikers het (houthakkers)hemd van het lijf. Lezers van Fietssport, Velozine en Fiets vertelden wat voor type gravelbiker ze zijn, wat zij zo leuk vinden aan gravelbiken en welke fietsen en merken ze rijden.
Op 16 maart zijn de gemeenteraadsverkiezingen. De gemeente is cruciaal voor het sportbeleid. Van de ruim twee miljard euro die overheid jaarlijks uitgeeft aan sport, komt 1,5 miljard van de gemeenten. Als sport- en beweegsector gaan we voor een prominente plek op de politieke agenda. Elke geïnvesteerde euro in sport en bewegen levert namelijk minimaal 2,5 euro aan maatschappelijk rendement op. Investeren in sport en bewegen is dus investeren in een gezonde en energieke gemeente.
Nederland beschikt sinds een paar dagen over drie geheel vernieuwde en gerenoveerde MTB-routes: recent werden in Netersel (Brabant), Marum (Groningen) en Anloo (Drenthe) de herboren trails feestelijk geopend. De drie gerenoveerde routes zijn het resultaat van de eerste inzet van het