Om MTB-routes veiliger te maken, introduceert wielersportbond NTFU een kleurensysteem. Net als op de skipistes, geeft elke kleur de moeilijkheidsgraad van de route aan. De MTB-routes in Twente hebben de primeur: de eerste bordjes hangen bij Het Hulsbeek in Oldenzaal.
Om MTB-routes veiliger te maken, introduceert wielersportbond NTFU een kleurensysteem. Net als op de skipistes, geeft elke kleur de moeilijkheidsgraad van de route aan. De MTB-routes in Twente hebben de primeur: de eerste bordjes hangen bij Het Hulsbeek in Oldenzaal.
Als je gaat mountainbiken, is het handig als je weet wat je te wachten staat. Krijg je veel obstakels zoals boomwortels en afdalingen, onder je wielen? Of rijd je over slingerende singletracks? Wielersportbond NTFU heeft de oplossing. Net als in skigebieden, geven de kleuren groen, blauw, rood en zwart de moeilijkheidsgraad van de routes aan. De NTFU rolt het kleurensysteem landelijk uit en hangt de eerste bordjes op bij Het Hulsbeek in Oldenzaal.
Met het kleurensysteem hoopt wielersportbond NTFU dat de nieuwe bebording leidt tot minder ongevallen. Eric Kuijt van wielersportbond NTFU: “Het systeem werkt zo. Op groene routes komen weinig singletracks voor. Deze zijn als je weinig ervaring hebt prima te doen. Blauw is de gemiddelde route waar iedereen met een beetje mountainbike-ervaring kan fietsen. De blauwe route heeft veel singletracks. Rode en zwarte routes komen niet veel voor, maar de ervaren mountainbiker die hier specifiek naar op zoek is, weet meteen waar hij/zij moet zijn. Zo is er voor elke type mountainbiker een geschikte route en draagt het kleurensysteem bij aan de veiligheid.”

Op de bestaande MTB-routes komt er op de bewegwijzeringspaaltjes een extra bord bij met de moeilijkheidsgraad. Kuijt: “De borden met het internationale MTB-teken – de driehoek en twee rondjes – zijn de bewegwijzering van de route. De kleurcodering hangt daaronder. Volg je de kleurcodering én de bewegwijzering, dan voorkom je dat je onverwacht op een technisch zware route komt.”
Voor Benno Brand, wethouder Dinkelland met portefeuille Recreatie en Toerisme en lid van het dagelijks bestuur Regio Twente, komt het kleurensysteem als geroepen. “Net als in andere regio’s is de drukte op het MTB-netwerk in Twente behoorlijk toegenomen. Een deel van de route op Het Hulsbeek in Oldenzaal hebben we moeten afsluiten vanwege meerdere ongelukken op moeilijke passages. Ondanks de extra waarschuwingsbordjes bij de hindernissen was het blijkbaar niet duidelijk genoeg voor mountainbikers wat ze betekenen. Met de classificatie op bewegwijzering, panelen en in de media gaan we de bewustwording sterk vergroten.”
Dinsdag 6 februari werd tijdens een Kenniscafé van Tour de Force het rapport ‘Onderzoek impact verdwijnen veerponten’ gepresenteerd. De Veerpontencoalitie is blij dat nu ook landelijk het functioneren van de veerponten in kaart is gebracht en doet nogmaals een oproep aan de overheden: pak jullie verantwoordelijkheid!
Als het aan de overheid ligt, zijn er in 2050 nul verkeersslachtoffers. Een onderzoek van kenniscentrum VeiligheidNL laat zien dat daarvoor eerst iets moet veranderen. Het aantal fietsers dat ernstig gewond raakte en op de Spoedeisende Hulp kwam, steeg in tien jaar met vijftien procent. Ook het aantal gewonde wielrenners steeg in die periode, met 44 procent. VeiligheidNL roept daarom op om samen in actie te komen. Wielersportbond NTFU sluit zich daarbij aan.
Tochtorganisaties worstelen met steeds ingewikkeldere regels en procedures. Om te voorkomen dat ze afhaken, lobbyen KWbN en NTFU voor eenvoudigere regels. Dat dat mogelijk is, bewijst de gemeente Land van Cuijk. Daar zijn tochten met maximaal 1.500 deelnemers sinds 1 juli vergunnings- en meldingsvrij.
Steeds meer verenigingen zien het belang en de mogelijkheden van goed opgeleide instructeurs in. De NTFU ziet dat aan het groeiend aantal aanmeldingen voor de opleiding basisinstructeur. Om te zorgen dat alle cursisten gecoacht worden door een praktijkbegeleider, gaat de NTFU nieuwe praktijkbegeleiders opleiden. Daarvoor ontwikkelden we een nieuwe cursus, die praktijkbegeleiders klaarstoomt om instructeurs in spé goed te coachen.
Op 1 juli 2021 ging de Wet Bestuur en Toezicht Rechtspersonen (WBTR) van kracht. De afgelopen maanden bereidden we de NTFU-verenigingen al voor op deze nieuwe wet met
De NTFU laat dit jaar voor het eerst een imago-onderzoek uitvoeren in samenwerking met onderzoeksbureau Motivaction. Duizend niet-mountainbikers geven hun mening over de mountainbikesport. NTFU maakt binnenkort de resultaten bekend.
Rijkswaterstaat moet meer doen om fietsen en wandelen mogelijk te maken op de Afsluitdijk. De 32 kilometer lange dijk blijft tot 2025 gesloten voor fietsers en wandelaars omdat de dijk versterkt en vernieuwd wordt. Fietsplatform, Wandelnet, de NTFU en Fietsersbond zijn teleurgesteld en sturen daarom een brief aan de Tweede Kamer. Daarin vragen ze opnieuw aandacht voor de adviezen die ze begin 2020 al gaven aan Rijkswaterstaat.
NTFU en KWbN verwelkomen van harte Natasha Wijgerse in hun midden. Natasha gaat organisatoren van beide bonden helpen bij het aanvragen van vergunningen en het doorlopen van stikstofberekeningen.
Nederland is een profkoers rijker: Tour of Holland (14-19 oktober). Voorafgaand aan dit wielerspektakel kun jij ook je lol op Hoe? Door mee te doen aan één of meerdere van de zes toffe tochten die je het mooiste van ons landje laten zien.
Ondanks hoge inflatiecijfers gaan NTFU-leden in 2023 niet meer betalen voor hun fietsschadeverzekering, dat maakte verzekeringspartner Meijers bekend.