NTFU kleurt MTB-routes veilig

Om MTB-routes veiliger te maken, introduceert wielersportbond NTFU een kleurensysteem. Net als op de skipistes, geeft elke kleur de moeilijkheidsgraad van de route aan. De MTB-routes in Twente hebben de primeur: de eerste bordjes hangen bij Het Hulsbeek in Oldenzaal.

Om MTB-routes veiliger te maken, introduceert wielersportbond NTFU een kleurensysteem. Net als op de skipistes, geeft elke kleur de moeilijkheidsgraad van de route aan. De MTB-routes in Twente hebben de primeur: de eerste bordjes hangen bij Het Hulsbeek in Oldenzaal.

Als je gaat mountainbiken, is het handig als je weet wat je te wachten staat. Krijg je veel obstakels zoals boomwortels en afdalingen, onder je wielen? Of rijd je over slingerende singletracks? Wielersportbond NTFU heeft de oplossing. Net als in skigebieden, geven de kleuren groen, blauw, rood en zwart de moeilijkheidsgraad van de routes aan. De NTFU rolt het kleurensysteem landelijk uit en hangt de eerste bordjes op bij Het Hulsbeek in Oldenzaal.

Van makkelijk tot moeilijk

Met het kleurensysteem hoopt wielersportbond NTFU dat de nieuwe bebording leidt tot minder ongevallen. Eric Kuijt van wielersportbond NTFU: “Het systeem werkt zo. Op groene routes komen weinig singletracks voor. Deze zijn als je weinig ervaring hebt prima te doen. Blauw is de gemiddelde route waar iedereen met een beetje mountainbike-ervaring kan fietsen. De blauwe route heeft veel singletracks. Rode en zwarte routes komen niet veel voor, maar de ervaren mountainbiker die hier specifiek naar op zoek is, weet meteen waar hij/zij moet zijn. Zo is er voor elke type mountainbiker een geschikte route en draagt het kleurensysteem bij aan de veiligheid.”

Het juiste pad

Op de bestaande MTB-routes komt er op de bewegwijzeringspaaltjes een extra bord bij met de moeilijkheidsgraad. Kuijt: “De borden met het internationale MTB-teken – de driehoek en twee rondjes – zijn de bewegwijzering van de route. De kleurcodering hangt daaronder. Volg je de kleurcodering én de bewegwijzering, dan voorkom je dat je onverwacht op een technisch zware route komt.”

Geen verrassingen

Voor Benno Brand, wethouder Dinkelland met portefeuille Recreatie en Toerisme en lid van het dagelijks bestuur Regio Twente, komt het kleurensysteem als geroepen. “Net als in andere regio’s is de drukte op het MTB-netwerk in Twente behoorlijk toegenomen. Een deel van de route op Het Hulsbeek in Oldenzaal hebben we moeten afsluiten vanwege meerdere ongelukken op moeilijke passages. Ondanks de extra waarschuwingsbordjes bij de hindernissen was het blijkbaar niet duidelijk genoeg voor mountainbikers wat ze betekenen. Met de classificatie op bewegwijzering, panelen en in de media gaan we de bewustwording sterk vergroten.”

Misschien ook interessant...

Trailfund

NTFU en Bosch eBike Systems lanceren Trailfund voor mountainbikeroutes

Bosch eBike Systems treedt op als projectsponsor voor wielersportbond NTFU voor de ontwikkeling van MTB-routes in Nederland. Daar zetten zo’n 2.750 vrijwilligers zich in om MTB-routes aan te leggen. De financiering van de aanleg en het onderhoud van die routes moeten zij zelf regelen. Met het NTFU Bosch eBike Systems Trailfund geven beide organisaties deze vrijwilligers een financieel duwtje in de rug.

De Nederlandse Loterij steunt de fietssport

De Nederlandse Loterij draagt elk jaar ongeveer een kwart van de opbrengsten af aan het NOC*NSF en 77 sportbonden, waaronder de NTFU. Daarmee is het naast contributies, subsidies en sponsoring een belangrijke financiële duw in de rug.

Kennis & onderzoek

Het eerste gravelbike-onderzoek: de resultaten

De NTFU vroeg 700 gravelbikers het (houthakkers)hemd van het lijf. Lezers van Fietssport, Velozine en Fiets vertelden wat voor type gravelbiker ze zijn, wat zij zo leuk vinden aan gravelbiken en welke fietsen en merken ze rijden.

Verenigingen

Goed voorbeeld: frisse wind en nieuwe leden voor RTC Rally

Er waait een nieuwe wind door RTC Rally en dat merken wielrenners uit Sneek en omgeving. Maar liefst 44 mensen sloten zich het afgelopen jaar bij de Friese club aan, waarvan een derde vrouw.

Gedrag, Imago, Kennis & onderzoek

NTFU laat het imago van mountainbiken onderzoeken

De NTFU laat dit jaar voor het eerst een imago-onderzoek uitvoeren in samenwerking met onderzoeksbureau Motivaction. Duizend niet-mountainbikers geven hun mening over de mountainbikesport. NTFU maakt binnenkort de resultaten bekend.

Goed voorbeeld: Het beleidsplan van TC de Pedaleurs Malden: voor leden, door leden

Hoe ontwikkel je een beleidsplan dat de behoeften van leden weerspiegelt en verenigingsbreed gedragen wordt? TC de Pedaleurs Malden nam haar kernwaarden in overweging en stelde in overleg met haar leden een nieuwe toekomstvisie op.

Blijf (verantwoord) bewegen!

Voor miljoenen Nederlanders is het vanwege de lockdown niet mogelijk om te sporten op hun vaste locatie of trainingstijdstip. Gelukkig zijn er mogelijkheden om toch in beweging te blijven. In dit artikel geven we informatie hoe je op een verantwoorde manier kan blijven bewegen en zo de kans op blessures verkleint als de sport weer helemaal open gaat. Door op een verantwoorde manier te blijven sporten en of bewegen blijf je fit en vitaal. Iets wat juist in deze tijd zo belangrijk is.

Fiets in de trein

Problemen op het spoor: fietsorganisaties vragen fietsers hun ervaringen te delen

Deze zomer wordt er veel aan het spoor gewerkt. Dat betekent extra reistijd of vervangend vervoer. Fietsers die tegen problemen aanlopen, kunnen zich melden bij de NTFU, Fietsersbond, Fietsplatform en Rover.

Fietspad moet veiliger worden voor wielrenners

De Fietsersbond gaat actie voeren om onnodige paaltjes op het fietspad te laten verwijderen. Het zorgt nog te vaak voor valpartijen met ernstig letsel. De NTFU vindt dit een goed idee. Er belanden namelijk steeds meer fietsers op de Spoedeisende Hulp. Hoe zit dat met wielrenners? De NTFU dook in de cijfers van VeiligheidNL – dat het aantal verkeersslachtoffers op de Spoedeisende Hulp bijhoudt.

Kennis & onderzoek

Minder overlast voor recreanten en natuur door mountainbikeroutes

Mountainbiken is populair: het aantal beoefenaars steeg de afgelopen jaren naar 480.000. Ook het aantal nieuwe MTB-routes nam in die periode toe. Dat is maar goed ook, want aantrekkelijke routes voorkomen overlast.