Om MTB-routes veiliger te maken, introduceert wielersportbond NTFU een kleurensysteem. Net als op de skipistes, geeft elke kleur de moeilijkheidsgraad van de route aan. De MTB-routes in Twente hebben de primeur: de eerste bordjes hangen bij Het Hulsbeek in Oldenzaal.
Om MTB-routes veiliger te maken, introduceert wielersportbond NTFU een kleurensysteem. Net als op de skipistes, geeft elke kleur de moeilijkheidsgraad van de route aan. De MTB-routes in Twente hebben de primeur: de eerste bordjes hangen bij Het Hulsbeek in Oldenzaal.
Als je gaat mountainbiken, is het handig als je weet wat je te wachten staat. Krijg je veel obstakels zoals boomwortels en afdalingen, onder je wielen? Of rijd je over slingerende singletracks? Wielersportbond NTFU heeft de oplossing. Net als in skigebieden, geven de kleuren groen, blauw, rood en zwart de moeilijkheidsgraad van de routes aan. De NTFU rolt het kleurensysteem landelijk uit en hangt de eerste bordjes op bij Het Hulsbeek in Oldenzaal.
Met het kleurensysteem hoopt wielersportbond NTFU dat de nieuwe bebording leidt tot minder ongevallen. Eric Kuijt van wielersportbond NTFU: “Het systeem werkt zo. Op groene routes komen weinig singletracks voor. Deze zijn als je weinig ervaring hebt prima te doen. Blauw is de gemiddelde route waar iedereen met een beetje mountainbike-ervaring kan fietsen. De blauwe route heeft veel singletracks. Rode en zwarte routes komen niet veel voor, maar de ervaren mountainbiker die hier specifiek naar op zoek is, weet meteen waar hij/zij moet zijn. Zo is er voor elke type mountainbiker een geschikte route en draagt het kleurensysteem bij aan de veiligheid.”
Op de bestaande MTB-routes komt er op de bewegwijzeringspaaltjes een extra bord bij met de moeilijkheidsgraad. Kuijt: “De borden met het internationale MTB-teken – de driehoek en twee rondjes – zijn de bewegwijzering van de route. De kleurcodering hangt daaronder. Volg je de kleurcodering én de bewegwijzering, dan voorkom je dat je onverwacht op een technisch zware route komt.”
Voor Benno Brand, wethouder Dinkelland met portefeuille Recreatie en Toerisme en lid van het dagelijks bestuur Regio Twente, komt het kleurensysteem als geroepen. “Net als in andere regio’s is de drukte op het MTB-netwerk in Twente behoorlijk toegenomen. Een deel van de route op Het Hulsbeek in Oldenzaal hebben we moeten afsluiten vanwege meerdere ongelukken op moeilijke passages. Ondanks de extra waarschuwingsbordjes bij de hindernissen was het blijkbaar niet duidelijk genoeg voor mountainbikers wat ze betekenen. Met de classificatie op bewegwijzering, panelen en in de media gaan we de bewustwording sterk vergroten.”
Tochtorganisaties worstelen met steeds ingewikkeldere regels en procedures. Om te voorkomen dat ze afhaken, lobbyen KWbN en NTFU voor eenvoudigere regels. Dat dat mogelijk is, bewijst de gemeente Land van Cuijk. Daar zijn tochten met maximaal 1.500 deelnemers sinds 1 juli vergunnings- en meldingsvrij.
Voor de tweede keer dit jaar wordt het NTFU Bosch eBike Systems Trailfund uitgereikt. Dit keer ontvangen MTB Assen en MTB & More geld uit het fonds. De vrijwilligers gebruiken de financiering voor onderhoud en reparatie van de mountainbikeroutes bij Assen en Almere. De paden hebben flink wat te verduren gehad door intensief gebruik en het weer. Naar verwachting liggen de routes er eind februari 2023 er weer perfect bij.
De Spaanse regio Catalonië is een hotspot voor sportieve fietsers. Wielrenners, mountainbikers en (steeds meer) gravelbikers komen in deze zonovergoten regio volop aan hun trekken. Niet verwonderlijk dus dat het Catalaans Bureau voor Toerisme een samenwerking aangaat met Fietssport. Het doel: laten zien dat Catalonië behalve Barcelona, de Costa Brava, Girona, mooie stranden, tapas en sangria ook duizenden kilometers aan wielren-, mountainbike- en gravelroutes in huis heeft.
De NTFU zet zich in voor een sociaal veilige sportomgeving en kondigt daarom de lancering van het Meldpunt Veilige Sport aan. Dit meldpunt biedt een laagdrempelige manier voor leden, bestuursleden en andere betrokkenen om incidenten van grensoverschrijdend gedrag te melden en draagt bij aan een veilige en plezierige sportbeleving voor iedereen.
Deze zomer wordt er veel aan het spoor gewerkt. Dat betekent extra reistijd of vervangend vervoer. Fietsers die tegen problemen aanlopen, kunnen zich melden bij de NTFU, Fietsersbond, Fietsplatform en Rover.
De stemmen van de gemeenteraadsverkiezingen zijn geteld. De nieuwe raadsleden gaan 30 maart aan de slag. Ook het raadslid sport en recreatie. Een mooi moment om hem/haar een felicitatiemail te sturen met de nieuwe (of blijvende) functie plus een uitnodiging voor het werkbezoek aan jullie mountainbikeroute. Daarmee breng je meteen je route onder de aandacht bij het raadslid.
Na jaren wachten kon het 1 en 2 juli eindelijk weer: fietsen over de Afsluitdijk. Zo’n 13.000 fietsers gingen over de 32 kilometer lange dijk tussen Den Oever en Kornwerderzand. Wielrenners grepen hun kans en reden het populaire rondje IJsselmeer.
In
Vaak gaat het goed en delen we het fietspad zonder problemen. Soms gaat het mis en zijn er irritaties. Hoe komt dat? Is het drukker, zijn er meer verschillende soorten fietsers, is er minder begrip, ligt het aan de infrastructuur of is het een combinatie? Om deze ontwikkelingen beter te begrijpen en oplossingen te verkennen, testen en in praktijk te brengen, startte de Universiteit van Amsterdam het landelijk onderzoeksproject SamenOpHetFietspad. De NTFU heeft zich bij dit onderzoek aangesloten.