Door een enorme berg zand dreigen de fietspaden in de Noord-Hollandse duinen te verdwijnen. Tussen Bergen en Schoorl en de strandopgang Kattendel bij Bloemendaal ploeg je al door het zand. Fietsersbond, NTFU, Fietsplatform en ANWB luiden de noodklok.
In een brief wijzen de fietsorganisaties de Provincie Noord-Holland erop dat ze met een oplossing voor fietsers moeten komen. Liefst één waarbij je door de stuifduinen kunt blijven fietsen.
Op twee plekken is het fietspad al grotendeels verdwenen door het zand: de Blijdensteinsweg tussen Bergen en Schoorl en de strandopgang Kattendel bij Bloemendaal. En meer fietspaden dreigen te verzanden zoals bij de Dr. Van Steijnweg, Verspyckweg en de Woudweg.
De stuifduinen ontstaan, omdat Moeder Natuur een handje geholpen wordt. Natuurbeheerders wekken de zandverstuivingen op door bomen te kapen, helmgras weg te halen en kerven te graven. Zo krijgt de wind vrij spel en ontstaan er stuifduinen. Ook op andere plekken in de duinen zijn plannen voor verstuiving.
Zo verdwijnt uiteindelijk de helft van de fietspaden. “Met minder routes en meer fietsers dreigt het filefietsen te worden, met gevolgen voor de veiligheid, natuur, klimaat, gezondheid én lokale economie”, aldus Ross Goorden van de Fietsersbond.
Ook de NTFU maakt zich zorgen. Niet alleen wordt het fietsgebied voor wielerclubs, toertochten en fietsers een stuk kleiner, “drukte maakt het er zeker niet veiliger op”, zegt Myron ter Haar van de NTFU. “Nog een reden dus voor de Provincie om een goed alternatief te creëren in plaats van het fietsnetwerk te halveren.”
De NTFU vindt het belangrijk dat je kunt blijven fietsen door de Noord-Hollandse duinen. Dat geldt voor wielrenners, strandrijders en mountainbikers uit Noord-Holland, maar net zo goed voor alle fietsers. Veel fietsers buiten Noord-Holland en zelfs buiten Nederland komen speciaal voor de duinen.
Het fietspad tussen Bergen en Schoorl hoort namelijk bij de Langeafstand Fietsroute (LF) Kustroute, het Nederlandse deel van de EuroVelo 12 North Sea Cycle Route en het regionale fietsknooppuntennetwerk.
Hoe dan wel? De fietsorganisaties vinden dat de Provincie genoeg kansen heeft voor een toekomstbestendig duin waar je fietsend van kunt genieten. “Het stuifduif wil je ervaren, maak er een unieke fietsbeleving van”, zegt Marina van Dijk van het Fietsplatform. “In Belgisch Limburg zijn mooie voorbeelden te vinden. Je fietst daar tussen de boomtoppen en dwars door een vijver. Zo bescherm je de fietspaden en het is aantrekkelijker om door dit bijzondere gebied te fietsen. Je wordt als het ware één met het stuifduin.”
Bovendien krijgt een mooie fietsroute meer mensen op de fiets. Goed voor het klimaat, de natuur en stikstofvermindering. Plus, fietsen door de natuur is ook nog eens goed voor je fysieke en mentale gezondheid.
Het lijkt er nu op dat de Provincie twee plannen heeft die met elkaar botsen. Eén voor meer stuifduinen en één voor meer fietstoerisme. Maar in dat natuurplan zegt de Provincie niks over fietsen en wandelen.
De fietsorganisaties vinden daarom dat een onafhankelijk bureau het natuurplan van Noord-Holland moet bekijken. En als de Provincie nieuwe plannen en maatregelen maakt, moet de Provincie beter kijken naar de fiets- en wandelpaden. Ze moeten ook beter uitleggen wat ze wél gaan doen voor fietsers en wandelaars.
Verder willen de organisaties dat de Provincie alleen geld voor natuurplannen geeft, als er geen fiets- en wandelpaden verdwijnen. Zo kunnen er dus alleen zandverstuivingen gemaakt worden, als de Provincie een goed alternatief voor fiets- en wandelpaden heeft.
Wielersportbond NTFU en ZLM Verzekeringen gaan circa 50 toertochten voor wielrenners, mountainbikers en gravelbikers in Noord-Brabant extra ondersteunen. Ze krijgen aankleding voor de start- en finishlocatie, online promotie en een sponsorbudget. Zo kunnen vrijwilligers hun tocht nóg beter organiseren en doen meer mensen met plezier mee aan de tocht.
De wielervereniging is al jaar en dag een belangrijke pijler voor de NTFU. De vereniging voorziet wekelijks duizenden fietsers van mooie clubritten en toertochten. De NTFU zet zich daarom in op het versterken van alle aangesloten wielerverenigingen.
Zaterdag 1 en zondag 2 juli gaat de Afsluitdijk eenmalig open voor fietsers en wandelaars. Beide dagen kun je over het fonkelnieuwe fietspad langs de Waddenzee zoeven. Hét moment voor het roemruchte Rondje IJsselmeer, want daarna gaat 'ie weer dicht.
De samenwerking tussen de NTFU en kledingmerk Bioracer is verlengd! Hierdoor maken clubs ook de komende jaren gebruik van
In sportkantines en op het buitenterras is een vaste zitplaats verplicht en horeca – ook van sportaccommodaties – moet om 20.00 uur sluiten. Daarnaast is het advies om voor en na het sporten 1,5 meter afstand te houden. Dat zijn de aanvullende maatregelen die sinds 13 november gelden. De maatregelen gelden tot in ieder geval 3 december.
Steeds meer verenigingen zien het belang en de mogelijkheden van goed opgeleide instructeurs in. De NTFU ziet dat aan het groeiend aantal aanmeldingen voor de opleiding basisinstructeur. Om te zorgen dat alle cursisten gecoacht worden door een praktijkbegeleider, gaat de NTFU nieuwe praktijkbegeleiders opleiden. Daarvoor ontwikkelden we een nieuwe cursus, die praktijkbegeleiders klaarstoomt om instructeurs in spé goed te coachen.
De manier waarop je leden zich gedragen binnen de vereniging, ligt vaak in de lijn van de cultuur van de club. De regels zijn vaak ongeschreven. Toch kan het heel nuttig zijn om deze gedragsregels op papier te zetten en er met je leden over te praten.
Na een succesvolle samenwerking, hebben de NTFU en Cyql de overeenkomst met nog eens drie jaar verlengd. Verenigingen die bij de NTFU zijn aangesloten maken daarom ook de komende drie jaar kosteloos gebruik van de Cyql-app.
De NTFU is tegen afsluiting van de onverharde paden voor fietsers nabij Arnhem. De bond vindt dat mountainbikers en gravelbikers hard worden geraakt door de sluiting. Dat laat de bond in een brief aan de gemeenteraad weten.
Driekwart van de fietsers vindt het onveilig op de dijk. Vooral door te hard rijden en te krap inhalend gemotoriseerd verkeer en als het druk is op mooie dagen. Dat komt naar voren uit onderzoek van ANWB, Fietsersbond, Fietsplatform, NTFU en VVN.