Bij WTC Gerry van Gerwen worden twee keer in de week ‘Vitaalritten’ aangeboden. Een succesnummer dat ervoor zorgt dat leden tot op latere leeftijd doorfietsen bij de vereniging.
Bij WTC Gerry van Gerwen worden twee keer in de week ‘Vitaalritten’ aangeboden. Een succesnummer dat ervoor zorgt dat leden tot op latere leeftijd doorfietsen bij de vereniging.
Dat WTC Gerry van Gerwen een vereniging is met bijna 200 leden, zorgt ervoor dat zij te maken hebben met allerlei verschillende behoeftes. Toen tijdens de algemene ledenvergadering vanuit leden de vraag kwam om extra ritten doordeweeks, werd daar dan ook meteen werk van gemaakt. “Als het ons lukt om op verantwoorde wijze een extra clubactiviteit te organiseren, moeten we dat niet nalaten”, stelt Winfried van der Bom, secretaris bij WTC Gerry van Gerwen
Zo gezegd, zo gedaan. De ‘Vitaalritten’ werden in het leven geroepen. “Speciaal voor leden die – bijvoorbeeld omdat ze met pensioen zijn – overdag tijd over hebben en het plezierig vinden om nog wat extra te fietsen, organiseren we iedere dinsdag- en donderdagochtend een extra rit”, legt Winfried uit. “In de zomer zijn het twee ritten op de racefiets, in de winter wordt één daarvan vervangen door een mountainbikerit.”
Met een gemiddelde leeftijd tussen de 65 en 70 jaar zijn de ‘Vitaalritten’ een treffende benaming. “Ondanks de hogere gemiddelde leeftijd, is het niet zo dat er niet wordt doorgefietst hoor. We tikken gemiddeld nog steeds de 30 km per uur aan”, laat Winfried weten. Overigens is het niet zo dat de ‘Vitaalritten’ aan leeftijd gebonden zijn. “Het oudste lid dat momenteel meerijdt is 78 jaar, maar er is geen onder- of bovengrens wat leeftijd betreft. Iedereen die tijd heeft, mag aansluiten.”
Het motto bij WTC Gerry van Gerwen is altijd samen uit, samen thuis – en bij de Vitaalritten is dat dubbel zo belangrijk. “Als er mensen meefietsen die wat minder hard kunnen, wordt daar zeker rekening mee gehouden. Maar we blijven een toerclub, dus van doorrijden houdt iedereen wel.”
Om de leden nog eens extra te motiveren, wordt er jaarlijks een ‘Vitaalklassement’ bijgehouden waarin de aanwezigheid van leden wordt geturfd. “Aan het einde van het jaar krijgt degene die het vaakst aanwezig was een eervolle vermelding in het jaarverslag. Het is natuurlijk geen wedstrijd, maar stimuleert leden wel om aanwezig te zijn.”
Naast sportiviteit, ontbreekt het bij de ‘Vitaalritten’ ook niet aan gezelligheid. “In de zomer onderbreken we de rit met een koffiepauze en na afloop gaan we vaak ook nog even wat drinken. Het component gezelligheid is zeker van belang.”
De ‘Vitaalritten’ van WTC Gerry van Gerwen dragen volgens Winfried bij aan de binding met de vereniging. “Het is niet zo dat dit ons direct nieuwe leden heeft opgeleverd, maar het heeft er wel voor gezorgd dat leden langer lid blijven. De Vitaalritten zijn echt een succesnummer.”
Steeds meer verenigingen zien het belang en de mogelijkheden van goed opgeleide instructeurs in. De NTFU ziet dat aan het groeiend aantal aanmeldingen voor de opleiding basisinstructeur. Om te zorgen dat alle cursisten gecoacht worden door een praktijkbegeleider, gaat de NTFU nieuwe praktijkbegeleiders opleiden. Daarvoor ontwikkelden we een nieuwe cursus, die praktijkbegeleiders klaarstoomt om instructeurs in spé goed te coachen.
Op woensdag 13 september vindt de eerste Dag van de Fietsbel plaats. Het doel van deze dag is om het belang van de fietsbel onder de aandacht te brengen bij wielrenners, mountainbikers en gravelbikers om zo veiliger en vriendelijker te fietsen.
Wielersportbond NTFU en ZLM Verzekeringen gaan circa 50 toertochten voor wielrenners, mountainbikers en gravelbikers in Noord-Brabant extra ondersteunen. Ze krijgen aankleding voor de start- en finishlocatie, online promotie en een sponsorbudget. Zo kunnen vrijwilligers hun tocht nóg beter organiseren en doen meer mensen met plezier mee aan de tocht.
Het WK Gravel in Beek was een sportief hoogtepunt én krachtig statement voor verantwoord en respectvol gravelbiken. De organisatie, Limburg Cycling, Bram Tankink en de NTFU zetten met de Gravel Code een positief en sportief evenement neer – voor deelnemers én bewoners.
Als het aan de overheid ligt, zijn er in 2050 nul verkeersslachtoffers. Een onderzoek van kenniscentrum VeiligheidNL laat zien dat daarvoor eerst iets moet veranderen. Het aantal fietsers dat ernstig gewond raakte en op de Spoedeisende Hulp kwam, steeg in tien jaar met vijftien procent. Ook het aantal gewonde wielrenners steeg in die periode, met 44 procent. VeiligheidNL roept daarom op om samen in actie te komen. Wielersportbond NTFU sluit zich daarbij aan.
ZLM Verzekeringen en de NTFU zetten hun gezamenlijke steun voor Brabantse toertochten door in seizoen 2025 en 2026.
Als bestuur ben je verantwoordelijk voor een veilige sportvereniging. Dit is een vereniging waarin sportplezier centraal staat: er is geen ruimte voor agressie, intimidatie en seksueel grensoverschrijdend gedrag. De vraag is: hoe regel je dat als bestuur? Wij geven je een aantal tips:
De gemeente Nijmegen heeft een nieuwe bosbeheervisie voor de Vier Perken, Mariënbosch en Westermeerdijk. Daarin blijven de meeste routes en paden open voor de gravelbiker. Stichting Rijk van Nijmegen en de NTFU leverden als vertegenwoordiger van een van de belangrijkste gebruikersgroepen input aan voor de plannen van de gemeente.
Veel wielerverenigingen fietsen in verschillende (snelheids)groepen, de planning van clubritten is vaak daarop afgestemd. De nieuwe functionaliteit 'subgroepen' in Cyql maakt het voor verenigingen nu nog eenvoudiger om ritten te plannen en op te splitsen op niveau of snelheid.
Op 16 maart zijn de gemeenteraadsverkiezingen. De gemeente is cruciaal voor het sportbeleid. Van de ruim twee miljard euro die overheid jaarlijks uitgeeft aan sport, komt 1,5 miljard van de gemeenten. Als sport- en beweegsector gaan we voor een prominente plek op de politieke agenda. Elke geïnvesteerde euro in sport en bewegen levert namelijk minimaal 2,5 euro aan maatschappelijk rendement op. Investeren in sport en bewegen is dus investeren in een gezonde en energieke gemeente.