Als het aan de overheid ligt, zijn er in 2050 nul verkeersslachtoffers. Een onderzoek van kenniscentrum VeiligheidNL laat zien dat daarvoor eerst iets moet veranderen. Het aantal fietsers dat ernstig gewond raakte en op de Spoedeisende Hulp kwam, steeg in tien jaar met vijftien procent. Ook het aantal gewonde wielrenners steeg in die periode, met 44 procent. VeiligheidNL roept daarom op om samen in actie te komen. Wielersportbond NTFU sluit zich daarbij aan.
Als het aan de overheid ligt, zijn er in 2050 nul verkeersslachtoffers. Een onderzoek van kenniscentrum VeiligheidNL laat zien dat daarvoor eerst iets moet veranderen. Het aantal fietsers dat ernstig gewond raakte en op de Spoedeisende Hulp kwam, steeg in tien jaar met vijftien procent. Ook het aantal gewonde wielrenners steeg in die periode, met 44 procent. VeiligheidNL roept daarom op om samen in actie te komen. Wielersportbond NTFU sluit zich daarbij aan.
Naar schatting kwamen in 2020 5.300 wielrenners op de Spoedeisende Hulp terecht. Het grootste deel van de gewonde wielrenners was gevallen zonder een botsing. Belangrijke oorzaak was de conditie van de weg. Denk aan losliggend grind, gat in het wegdek, een stoeprand, paaltje op de weg of een te smal fietspad. Ook gebeurden er ongelukken op wegen zonder aparte fietsstrook.
“Goede wegen en veilige fietspaden zijn belangrijk. Dat is een taak van wegbeheerders en Provincies. De NTFU roept hen daarom op dit aan te pakken. Denk bijvoorbeeld aan minder paaltjes, een beter wegdek en veilige wielrenroutes”, zegt Myron ter Haar, belangenbehartiger bij de NTFU.

Ruim veertig procent van de wielrenners viel zonder botsing. Dat gebeurde meestal buiten de bebouwde kom. Op de Spoedeisende Hulp gaven de slachtoffers aan dat dat meestal kwam door hun eigen gedrag, bijvoorbeeld omdat ze niet goed opletten. Ze vielen omdat ze uitgleden, hun evenwicht verloren of moesten uitwijken. Fietspaden verbeteren kan een deel van die ongelukken voorkomen.
Voor mensen die beginnen met wielrennen of de sport weer oppakken, adviseert de NTFU een aantal lessen te volgen. “Bijvoorbeeld bij Start2Bike. Daar leer je hoe je schakelt, remt, bochten neemt en fietst in een groep. Dat is toch echt anders dan op een gewone fiets. Na vier lessen ga je als wielrenner met meer plezier en veiliger op pad”, licht Myron toe.
Veertig procent van de wielrenners raakte gewond omdat ze botsten met een andere verkeersdeelnemer zoals een automobilist, fietser of andere wielrenner. De ander lette niet goed op of stak onverwacht over. Deze wielerongevallen gebeurden vooral binnen de bebouwde kom.
De meeste wielrenners die op de Spoedeisende Hulp kwamen, fietsten alleen. Slechts een kwart van de slachtoffers reed in een groep van drie of meer personen.
Ook droegen ze vrijwel allemaal een fietshelm: 86 procent. Zij hadden hun helm ook goed vast, met het riempje dicht. Als belangrijkste reden (89 procent) om een helm te dragen, gaven ze aan dat fietsen zonder helm gevaarlijk is en dat het een gewoonte is.
“Iedereen die graag wielrent, moet dat veilig en met plezier kunnen doen. De NTFU zet daarom in op Start2Bike-lessen, meer wegkapiteins op de weg, voorlichting over veilig en verantwoord gedrag op de fiets, veilige wielrenroutes en betere fietspaden. De NTFU steunt de oproep van VeiligheidNL om samen in actie te komen. Betere wegen en fietspaden maken het veiliger voor elke fietser, daar moeten we dus met alle partijen voor zorgen”, besluit Myron.
Op 17 juni 2023 was de jaarlijkse Unieraadsvergadering op Papendal. De Unieraad bestaat uit 25 vrijwillige afgevaardigden namens de verenigingen en 4 afgevaardigden namens de individuele leden. Zij geven tijdens de vergadering goedkeuring aan het beleid van het hoofdbestuur en uniebureau van de NTFU.
Het innen van contributies is een essentieel onderdeel van het verenigingsleven. Het zorgt ervoor dat de vereniging kan blijven draaien en activiteiten kan organiseren. Naast de bestaande facturatiemodule, biedt de NTFU vanaf nu ook een nieuwe functionaliteit: automatische incasso. Veel verenigingen gebruiken een automatische incasso, de NTFU ondersteunt dit nu ook door het genereren van automatische incassobestanden.
Het WK Gravel in Beek was een sportief hoogtepunt én krachtig statement voor verantwoord en respectvol gravelbiken. De organisatie, Limburg Cycling, Bram Tankink en de NTFU zetten met de Gravel Code een positief en sportief evenement neer – voor deelnemers én bewoners.
De 1,5 meter afstand en gelimiteerde groepsgrootte maakt het organiseren van clubactiviteiten in coronatijd niet eenvoudig. Eerder schreven we al over de
De wielervereniging is al jaar en dag een belangrijke pijler voor de fietssport. Daarom zetten we bij de NTFU in 2024 weer mooie stappen in de ontwikkeling van onze producten en diensten, speciaal voor clubs, trailcrews en bestuursleden. Met als doel: hun taak zo eenvoudig mogelijk te maken. Persoonlijk contact en een-op-een begeleiding van vrijwilligers vinden we daarbij belangrijk.
Op zaterdag 28 juni, tijdens het NK Wielrennen in Ede, organiseert de NTFU een inspirerend én praktisch congres voor wielerverenigingen die willen investeren in jeugd. Of je nu net begint met een jeugdafdeling of al jaren actief bent: dit congres biedt concrete handvatten, nieuwe inzichten en volop inspiratie.
Om inschrijvingen bij populaire toertochten soepeler te laten verlopen, hebben we het inschrijfformulier op Fietssport.nl verbeterd. Daarom werken we vanaf nu met een reserveringsprincipe bij toertochten met een maximum aantal deelnemers.
Dinsdag 6 februari werd tijdens een Kenniscafé van Tour de Force het rapport ‘Onderzoek impact verdwijnen veerponten’ gepresenteerd. De Veerpontencoalitie is blij dat nu ook landelijk het functioneren van de veerponten in kaart is gebracht en doet nogmaals een oproep aan de overheden: pak jullie verantwoordelijkheid!
Per 19 mei krijgen sporters meer ruimte: sporten in groepjes is weer mogelijk. Sinds 5 juni hoef je tijdens het sporten onderling geen afstand meer te bewaren. De vraag van veel tochtorganisatoren blijft echter onbeantwoord: wanneer kan onze toertocht weer plaatsvinden? Goed nieuws: de gemeente kan het verlossende antwoord geven.