NTFU laat het imago van mountainbiken onderzoeken

De NTFU laat dit jaar voor het eerst een imago-onderzoek uitvoeren in samenwerking met onderzoeksbureau Motivaction. Duizend niet-mountainbikers geven hun mening over de mountainbikesport. NTFU maakt binnenkort de resultaten bekend.

De aanleiding voor het imago-onderzoek is dat de NTFU zich zorgen maakt over de toekomst van het mountainbiken. Routes liggen onder vuur, mountainbikers staan negatief in de krant, voor organisaties wordt het moeilijker een tocht te organiseren en trailcrews zetten alle hens aan dek om hun routes te behouden. 

Een positief imago helpt dan om de toekomst van het mountainbiken zeker te stellen. De NTFU wil daarom graag weten hoe Nederland naar mountainbikers kijkt. Is het imago écht zo slecht als we allemaal denken of valt het wel mee? En hoe komt het dat mensen zo over mountainbikers denkt? Komt dat door de krant, door eigen ervaringen in het bos of is het alleen van horen zeggen?
 

Doel van het onderzoek

Het doel van dit onderzoek is het in beeld brengen van het imago en de reputatie van de mountainbikesport. Omdat dit het eerste imago-onderzoek is, is het ook een nulmeting. Oftewel: de meetlat waarlangs de NTFU de effecten van toekomstige verbeteringen met communicatie en sportaanbod kunnen meten. De NTFU gaat dus vaker zo’n imago-onderzoek laten uitvoeren.
 

Opzet onderzoek

In opdracht van de NTFU, heeft Motivaction 1.000 niet-mountainbikers (Nederlanders van 18 jaar en ouder die ofwel een andere sport doen of niet sporten) bevraagd via een online enquête. Deelnemers werd bijvoorbeeld gevraagd welke positieve en negatieve associaties ze hadden bij het woord mountainbiken, wat ze horen, lezen of zien over mountainbikers en of dat bijvoorbeeld via familie en vrienden of de (sociale) media is en of ze zelf vaak of juist nooit in een natuurgebied komen en wat ze eigenlijk weten over onze sport.
 

Wat gebeurt er met de resultaten

Door de resultaten, maar vooral de inzichten, weet de NTFU beter aan welke knoppen ze kunnen draaien om het mountainbiken een positief imago te geven. NTFU kan de inzichten bijvoorbeeld gebruiken in het contact met de pers en om voorlichting te geven over elkaars sport- en natuurbeleving, bijvoorbeeld bij wandelaars en ruiters. 

Mountainbikers, clubs, trailcrews en tochtorganisatoren worden op de hoogte gebracht van de resultaten van het onderzoek via nieuwsberichten en de nieuwsbrief en tijdens de Unieraad in juni 2025. 
 

Vragen

Heb je vragen over dit onderzoek of wil je graag op de hoogte gehouden worden over de resultaten? Laat je gegevens dan achter via onderstaand formulier.
 

Meer onderzoeken

De NTFU laat regelmatig onderzoek naar de ontwikkelingen in de Nederlandse wielersport. Zo weet de bond goed wat wielrenners, mountainbikers en gravelbikers beweegt. Bekijk de onderzoekspagina voor andere lopende en afgeronde onderzoeken naar de wielersport.
 

Over Motivaction

Motivaction voert het onderzoek uit en is een Nederlands onderzoeksbureau met veel expertise in kwalitatief en kwantitatief imago-onderzoek. Motivaction is ISO 27001- en 20252-gecertificeerd. Meer informatie via Motivaction.nl.

Interesse imago-onderzoek mountainbiken

*
*

Misschien ook interessant...

Tour de Force roept kandidaat-raadsleden op: zet de fiets op 1

‘Zet de fiets op 1’ in de nieuwe coalitieakkoorden die na de gemeenteraadsverkiezingen opgesteld gaan worden. Die oproep doet een brede coalitie van maatschappelijke organisaties namens Tour de Force aan de kandidaten voor de gemeenteraadsverkiezingen van 16 maart. Ook de NTFU steunt deze oproep.

Kleurcode

Kleurcodes geven aan hoe makkelijk of moeilijk de mountainbikeroutes op de Utrechtse Heuvelrug zijn

Alle mountainbikeroutes op de Utrechtse Heuvelrug hebben sinds kort een kleurcode die aangeeft hoe makkelijk of moeilijk de route is. Te herkennen aan nieuwe borden die langs de hele route hangen. Mountainbikers kunnen zo beter inschatten of een route past bij hun technisch niveau.

Meer ruimte voor de fiets

NTFU staat achter manifest NLBuitenkansen

NLBuitenkansen - 15 organisaties van de sport- en recreatiesector, terreinbeheerders en grondgebruikers - waaronder de NTFU - roepen het kabinet op om werk te maken van voldoende en aantrekkelijke recreatiemogelijkheden.

Werken aan ledenbehoud en -werving met OldStars

Oudere fietsers die starten met wielrennen of leden van je vereniging die een jaartje ouder worden hebben meer kans op blessures en vallen omdat er niet altijd passend aanbod is. Om deze personen beter te kunnen bedienen en binden als vereniging, heeft de NTFU een samenwerking gestart met het Ouderenfonds. In het programma ‘Oldstars’ ga je met je vereniging aan de slag met deze oudere doelgroep. 

Trailfund

NTFU en Bosch eBike Systems lanceren Trailfund voor mountainbikeroutes

Bosch eBike Systems treedt op als projectsponsor voor wielersportbond NTFU voor de ontwikkeling van MTB-routes in Nederland. Daar zetten zo’n 2.750 vrijwilligers zich in om MTB-routes aan te leggen. De financiering van de aanleg en het onderhoud van die routes moeten zij zelf regelen. Met het NTFU Bosch eBike Systems Trailfund geven beide organisaties deze vrijwilligers een financieel duwtje in de rug.

Nieuw: e-learning over ledenwerving- en behoud

Bestuurders van wielerverenigingen die aan de slag willen met ledenwerving en -behoud kunnen vanaf nu gebruik maken van de online cursus ‘Een warm welkom op de club’.  Na een succesvolle pilot in 2020 is de e-learning verder ontwikkeld en aangevuld!

Verenigingen

Tuchtrecht NTFU voor leden en vrijwilligers

Soms gebeuren er dingen op de sportvereniging die niet door de beugel kunnen. Wangedrag op de vereniging of bij een toertocht dient uiteraard aangepakt te worden. In de sportsector bestaat daarom het zogenaamde ‘Tuchtrecht’.

Doe mee met Welkom op de Club

Naar schatting zijn er 60.500 fietsers (bron: Wielersportmonitor 2019) die niet lid zijn van een vereniging, maar dat wél graag willen. Voor jouw vereniging de kans om nieuwe leden aan te trekken. Zeker nu fietsen steeds populairder wordt. Maar, hoe maak je hen enthousiast om lid te worden? De NTFU helpt je hierbij tijdens de actie ‘Welkom op de Club’. In juli kunnen potentiële leden kennismaken met het fietsen bij een club. Doet jouw vereniging ook mee?

Verenigingen

Goed voorbeeld: deze clubs maakten een mooie comeback

Wat doe je als je club in onrustig vaarwater terechtkomt? De Tweewielers en WV Holten herrezen als een fenix uit de as, met een beetje hulp van de NTFU. Dit is hun verhaal.

Verenigingen

Congres voor jeugdaanbod in de wielersport tijdens NK wielrennen

Op zaterdag 28 juni, tijdens het NK Wielrennen in Ede, organiseert de NTFU een inspirerend én praktisch congres voor wielerverenigingen die willen investeren in jeugd. Of je nu net begint met een jeugdafdeling of al jaren actief bent: dit congres biedt concrete handvatten, nieuwe inzichten en volop inspiratie.