NTFU laat het imago van mountainbiken onderzoeken

De NTFU laat dit jaar voor het eerst een imago-onderzoek uitvoeren in samenwerking met onderzoeksbureau Motivaction. Duizend niet-mountainbikers geven hun mening over de mountainbikesport. NTFU maakt binnenkort de resultaten bekend.

De aanleiding voor het imago-onderzoek is dat de NTFU zich zorgen maakt over de toekomst van het mountainbiken. Routes liggen onder vuur, mountainbikers staan negatief in de krant, voor organisaties wordt het moeilijker een tocht te organiseren en trailcrews zetten alle hens aan dek om hun routes te behouden. 

Een positief imago helpt dan om de toekomst van het mountainbiken zeker te stellen. De NTFU wil daarom graag weten hoe Nederland naar mountainbikers kijkt. Is het imago écht zo slecht als we allemaal denken of valt het wel mee? En hoe komt het dat mensen zo over mountainbikers denkt? Komt dat door de krant, door eigen ervaringen in het bos of is het alleen van horen zeggen?
 

Doel van het onderzoek

Het doel van dit onderzoek is het in beeld brengen van het imago en de reputatie van de mountainbikesport. Omdat dit het eerste imago-onderzoek is, is het ook een nulmeting. Oftewel: de meetlat waarlangs de NTFU de effecten van toekomstige verbeteringen met communicatie en sportaanbod kunnen meten. De NTFU gaat dus vaker zo’n imago-onderzoek laten uitvoeren.
 

Opzet onderzoek

In opdracht van de NTFU, heeft Motivaction 1.000 niet-mountainbikers (Nederlanders van 18 jaar en ouder die ofwel een andere sport doen of niet sporten) bevraagd via een online enquête. Deelnemers werd bijvoorbeeld gevraagd welke positieve en negatieve associaties ze hadden bij het woord mountainbiken, wat ze horen, lezen of zien over mountainbikers en of dat bijvoorbeeld via familie en vrienden of de (sociale) media is en of ze zelf vaak of juist nooit in een natuurgebied komen en wat ze eigenlijk weten over onze sport.
 

Wat gebeurt er met de resultaten

Door de resultaten, maar vooral de inzichten, weet de NTFU beter aan welke knoppen ze kunnen draaien om het mountainbiken een positief imago te geven. NTFU kan de inzichten bijvoorbeeld gebruiken in het contact met de pers en om voorlichting te geven over elkaars sport- en natuurbeleving, bijvoorbeeld bij wandelaars en ruiters. 

Mountainbikers, clubs, trailcrews en tochtorganisatoren worden op de hoogte gebracht van de resultaten van het onderzoek via nieuwsberichten en de nieuwsbrief en tijdens de Unieraad in juni 2025. 
 

Vragen

Heb je vragen over dit onderzoek of wil je graag op de hoogte gehouden worden over de resultaten? Laat je gegevens dan achter via onderstaand formulier.
 

Meer onderzoeken

De NTFU laat regelmatig onderzoek naar de ontwikkelingen in de Nederlandse wielersport. Zo weet de bond goed wat wielrenners, mountainbikers en gravelbikers beweegt. Bekijk de onderzoekspagina voor andere lopende en afgeronde onderzoeken naar de wielersport.
 

Over Motivaction

Motivaction voert het onderzoek uit en is een Nederlands onderzoeksbureau met veel expertise in kwalitatief en kwantitatief imago-onderzoek. Motivaction is ISO 27001- en 20252-gecertificeerd. Meer informatie via Motivaction.nl.

Interesse imago-onderzoek mountainbiken

*
*

Misschien ook interessant...

Opleidingen, Veiligheid

Techniektrainingen helpen fietssportblessures voorkomen

Steeds meer mensen stoppen met sporten, omdat ze geblesseerd raken. Bijvoorbeeld na een valpartij. Dat komt naar voren uit sportblessurecijfers van VeiligheidNL. Zonde, want vaak is zo'n blessure te voorkomen. Hoe? Door techniektrainingen te volgen.

Kleurcode

NTFU kleurt MTB-routes veilig

Om MTB-routes veiliger te maken, introduceert wielersportbond NTFU een kleurensysteem. Net als op de skipistes, geeft elke kleur de moeilijkheidsgraad van de route aan. De MTB-routes in Twente hebben de primeur: de eerste bordjes hangen bij Het Hulsbeek in Oldenzaal.

Cyql, Verenigingen

Jouw clubritten uit Cyql publiceren op je clubwebsite

Maakt je vereniging gebruik van de Cyql app om clubritten te plannen? Dan is het ook mogelijk om alle geplande ritten eenvoudig te publiceren op jouw eigen clubwebsite.

Kleurcode

NTFU legt met video nieuwe kleurcodes voor MTB-routes uit

Om mountainbikeroutes veiliger te maken, rolt wielersportbond NTFU een kleurensysteem uit. Net als op de skipistes, geeft elke kleur de moeilijkheidsgraad van de route aan. Groen is makkelijk, blauw gemiddeld, rood moeilijk en zwart zeer moeilijk. De kleurcode herken je aan een nieuw bordje dat onder de routepijl hangt. Om te laten zien wat er technisch van je gevraagd wordt bij elk niveau en hoe het kleurensysteem precies werkt, heeft de NTFU een video gemaakt.

Goed voorbeeld: Instructeurs opleiden met financiële ondersteuning vanuit het Sportakkoord

Wil je als vereniging instructeurs opleiden, maar heb je daar niet de financiële middelen voor? Vanuit het Sportakkoord kun je aanspraak maken op een vergoeding. Dat bood Mountainbikevereniging Havelte en FietsZe Vledder de mogelijkheid begeleiders op te leiden tot basisinstructeur MTB

Hoe spreid je de drukte tijdens je toertocht?

Sinds 28 november gelden er weer strengere coronamaatregelen. Zo zijn de 1,5 meter afstand en het  mondmasker weer verplicht en is publiek niet toegestaan. Dat betekent dat je als organisator ook maatregelen moet nemen om bijvoorbeeld drukte te verminderen. Hoe doe je dit?

Alliantie Samen Fietsen

Alliantie Samen Fietsen opent het fietsseizoen positief met complimenten

In het voorjaar laait de discussie over de drukte op het fietspad weer op. Daar wil de Alliantie Samen Fietsen iets aan doen, want vaak is die onnodig en onterecht. De organisaties geven daarom een fietsfeestje op 13 april én roepen fietsers op met complimenten te strooien.

6x tips voor het aanspreken op gedrag

Binnen de meeste verenigingen gelden duidelijke afspraken. Bijvoorbeeld over het gewenste gedrag tijdens het fietsen, snelheid binnen de groep en wat er van leden wordt verwacht als het aankomt op de coronamaatregelen. Houdt iedereen zich aan de afspraken? Of vinden leden het onduidelijk en gaat het wel eens mis? Met deze 6 tips spreek je leden gericht aan en stuur je aan op een positief effect.

Gedrag, Kennis & onderzoek, NTFU

Hoe kijkt Nederland naar mountainbiken: de resultaten van het imago-onderzoek

De resultaten uit het imago-onderzoek dat Motivaction in opdracht van de NTFU liet doen, laten een gemengd beeld zien. Mountainbikers zijn sportief en avontuurlijk, maar ze zijn ook gevaarlijk en zorgen voor overlast.

Toertochten

Deze nieuwe functionaliteiten maken het organiseren van je toertocht makkelijker

Het organiseren van een toertocht kan veel tijd in beslag nemen. De NTFU probeert organisatoren daarom te helpen met het vereenvoudigen van sommige taken. Zo kun je vanaf nu bijvoorbeeld gebruikmaken van een handige digitale communicatiehulp die jouw promotionele of social media teksten schrijft. Daarnaast zorgen we dat je minder vrijwilligers nodig hebt bij de inschrijftafel door de nieuwe functionaliteit rondom het digitaal dag-inschrijven.