Zaterdag 1 en zondag 2 juli gaat de Afsluitdijk eenmalig open voor fietsers en wandelaars. Beide dagen kun je over het fonkelnieuwe fietspad langs de Waddenzee zoeven. Hét moment voor het roemruchte Rondje IJsselmeer, want daarna gaat 'ie weer dicht.
Omcirkel zaterdag 1 juli en zondag 2 juli met een dikke stift in je agenda: de Afsluitdijk opent zijn poorten voor fietsers. Het hele weekend kun je tussen 08.00 uur en 18.00 uur over de pas aangelegde asfaltstrook langs de Waddenkant fietsen. Hét moment dus om eindelijk een keer Rondje IJsselmeer (300 km) van je bucketlist te strepen óf een retourtje Afsluitdijk (64 km) te doen. Want, hoe meer fietsers, des te beter de NTFU en fietspartners het belang van de dijk voor fietsers en wandelaars kunnen onderstrepen bij Rijkswaterstaat.
Het is de eerste keer dat je voor een deel over het nieuwe fiets- en wandelpad langs de Waddenzeezijde kunt. Je kunt nu kilometers lang genieten van vergezichten en misschien spot je nog wel een paar zeehonden. Een deel van de route gaat over het bestaande fietspad langs de A7. Het fietspad is vanuit beide richtingen, Den Oever (Noord-Holland) en Zurich (Friesland), geopend.
Het onder wielrenners geliefde fietspad is al sinds 1 april 2019 gesloten vanwege de vernieuwing van de 32 kilometer lange Afsluitdijk. In eerste instantie voor drie jaar, maar al snel bleek dat de dijk minimaal tot 2025 afgesloten zou zijn. Het openstellen van het fietspad tijdens de werkzaamheden is een complexe operatie: ter hoogte van de spuicomplexen in Den Oever en Kornwerderzand wordt nog volop gewerkt. Daarom is er alleen busvervoer beschikbaar als alternatief.
Wielersportbond NTFU zet zich samen met Fietsersbond, Wandelnet en Fietsplatform ervoor in dat je nog vaker over de dijk kunt fietsen. Want, zoals het er nu naar uitziet, gaat het fietspad nà 1 en 2 juli helaas weer voor lange tijd dicht en moet je voorlopig weer de fietsbus pakken.
En jij kunt daarbij helpen, door op 1 of 2 juli over de Afsluitdijk te fietsen. Hoe meer fietsers die dag over de Afsluitdijk rijden, des te beter de NTFU en fietspartners het belang van de dijk voor fietsers en wandelaars kunnen onderstrepen bij Rijkswaterstaat.
Je vindt op ons platform Fietssport.nl twee routes:
Is +300 kilometer iets te veel van het goede? Rijd dan een enkeltje (32 kilometer) of retourtje Afsluitdijk (64 kilometer). Tijdens het openstellingsweekend blijven de fietsbussen rijden.
Kom je met de auto naar de Afsluitdijk? Je kunt parkeren op het terrein van bouwconsortium Levvel, Stontelaarweg 1 in Den Oever. Deze plek is handig als je aan de Noord-Hollandse kant van de Afsluitdijk je route wil beginnen. Wil je eerder aan de Friese kant starten, dan kun je parkeren bij Hotel Restaurant Afsluitdijk Zurich. Te bereiken vanaf de A7 (afslag 15 Zurich).

De opening van het fiets- en wandelpad tijdens de werkzaamheden is een ingewikkelde operatie. Een deel van de route loopt via bouwterrein, bijvoorbeeld bij de spuicomplexen in Den Oever. Houd het daarom veilig:
Wielersportbond NTFU zet zich in voor wat jij als wielrenner, mountainbiker of gravelbiker belangrijk vindt en laat jouw stem horen bij overheden, natuurbeheerders en andere organisaties. Dankzij de steun van meer dan 75.000 leden kan de NTFU dit werk blijven doen en uitbreiden. Zo kun jij blijven genieten van de fietssport: op de weg, op de trails en alles daar tussenin. Ben je nog geen lid? Sluit je dan aan, steun het goede werk en profiteer van veel voordeel.
Na een succesvolle samenwerking, hebben de NTFU en Cyql de overeenkomst met nog eens drie jaar verlengd. Verenigingen die bij de NTFU zijn aangesloten maken daarom ook de komende drie jaar kosteloos gebruik van de Cyql-app.
Wielersportbond NTFU merkt dat mountainbikeroutes onder druk komen te staan. Tegenstanders van de routes voeren steeds vaker een juridische strijd. Daarmee willen ze voorkomen dat nieuwe mountainbikeroutes worden aangelegd of bestaande routes gesloten worden. In Twente luidt nu ook de politiek de noodklok: organisaties moeten met elkaar praten, geen strijd voeren, vindt de CDA-fractie. Dat vindt ook de NTFU, die zelf regelmatig met onderhoudsgroepen, terreineigenaren, natuurbeheerders en routebureaus aan tafel zit.
In aanloop naar het WK Gravel komt oud-prof Bram Tankink met een video waarin hij gravelbikers oproept tot respect voor bewoners en de natuur. Een positieve ervaring rondom een WK is essentieel voor de toekomst van wielerevenementen, waaronder toertochten.
Als het aan de overheid ligt, zijn er in 2050 nul verkeersslachtoffers. Een onderzoek van kenniscentrum VeiligheidNL laat zien dat daarvoor eerst iets moet veranderen. Het aantal fietsers dat ernstig gewond raakte en op de Spoedeisende Hulp kwam, steeg in tien jaar met vijftien procent. Ook het aantal gewonde wielrenners steeg in die periode, met 44 procent. VeiligheidNL roept daarom op om samen in actie te komen. Wielersportbond NTFU sluit zich daarbij aan.
Een paar maanden geleden vroegen we welke MTB-route het NTFU Bosch eBike Systems Trailfund kan gebruiken. Meer dan tachtig reacties kreeg de wielersportbond. Vooral routes waar je tot aan je assen in de blubber staat of door mul zand moet ploeteren, kwamen terug.
In 2016 lanceerde de NTFU het platform
Arnhemse wielerverenigingen praten tóch mee over de bospaden bij Arnhem. Ze protesteerden met de NTFU tegen sluiting voor fietsers. De clubs maken nu een voorstel waarbij fietsers wél welkom zijn. Of de gemeente écht akkoord gaat met het plan, moet nog blijken.
Bij Goirle en Hilvarenbeek kun je kilometers lang fietsen langs heide, bossen en vennen. Dat wil Brabants Landschap graag zo houden, maar de natuur is kwetsbaar. Speciaal voor Brabantse fietsers, wielerclubs en natuurbeheerders lanceert de NTFU daarom een Brabantse versie van de Gravel Code.
Staatssecretaris van Sport – Paul Blokhuis – heeft Vereniging Sport en Gemeenten (VSG) gevraagd met gemeenten te kijken hoe de vergunningsprocedure voor sportevenementen eenvoudiger kan. Deze boodschap van de staatssecretaris is een mooi resultaat van onze lobby voor vereenvoudiging voor tochtorganisatoren en vermindering van de administratieve lasten.
De fietssport is er voor iedereen: fietsen is wat ons verbindt. Toch voelt niet elke wielersporters zich welkom in de sport. Zo worden fietsers met een maatje meer niet door iedereen serieus genomen. Net als mensen met een goedkope fiets en kleding.