Zaterdag 1 en zondag 2 juli gaat de Afsluitdijk eenmalig open voor fietsers en wandelaars. Beide dagen kun je over het fonkelnieuwe fietspad langs de Waddenzee zoeven. Hét moment voor het roemruchte Rondje IJsselmeer, want daarna gaat 'ie weer dicht.
Omcirkel zaterdag 1 juli en zondag 2 juli met een dikke stift in je agenda: de Afsluitdijk opent zijn poorten voor fietsers. Het hele weekend kun je tussen 08.00 uur en 18.00 uur over de pas aangelegde asfaltstrook langs de Waddenkant fietsen. Hét moment dus om eindelijk een keer Rondje IJsselmeer (300 km) van je bucketlist te strepen óf een retourtje Afsluitdijk (64 km) te doen. Want, hoe meer fietsers, des te beter de NTFU en fietspartners het belang van de dijk voor fietsers en wandelaars kunnen onderstrepen bij Rijkswaterstaat.
Het is de eerste keer dat je voor een deel over het nieuwe fiets- en wandelpad langs de Waddenzeezijde kunt. Je kunt nu kilometers lang genieten van vergezichten en misschien spot je nog wel een paar zeehonden. Een deel van de route gaat over het bestaande fietspad langs de A7. Het fietspad is vanuit beide richtingen, Den Oever (Noord-Holland) en Zurich (Friesland), geopend.
Het onder wielrenners geliefde fietspad is al sinds 1 april 2019 gesloten vanwege de vernieuwing van de 32 kilometer lange Afsluitdijk. In eerste instantie voor drie jaar, maar al snel bleek dat de dijk minimaal tot 2025 afgesloten zou zijn. Het openstellen van het fietspad tijdens de werkzaamheden is een complexe operatie: ter hoogte van de spuicomplexen in Den Oever en Kornwerderzand wordt nog volop gewerkt. Daarom is er alleen busvervoer beschikbaar als alternatief.
Wielersportbond NTFU zet zich samen met Fietsersbond, Wandelnet en Fietsplatform ervoor in dat je nog vaker over de dijk kunt fietsen. Want, zoals het er nu naar uitziet, gaat het fietspad nà 1 en 2 juli helaas weer voor lange tijd dicht en moet je voorlopig weer de fietsbus pakken.
En jij kunt daarbij helpen, door op 1 of 2 juli over de Afsluitdijk te fietsen. Hoe meer fietsers die dag over de Afsluitdijk rijden, des te beter de NTFU en fietspartners het belang van de dijk voor fietsers en wandelaars kunnen onderstrepen bij Rijkswaterstaat.
Je vindt op ons platform Fietssport.nl twee routes:
Is +300 kilometer iets te veel van het goede? Rijd dan een enkeltje (32 kilometer) of retourtje Afsluitdijk (64 kilometer). Tijdens het openstellingsweekend blijven de fietsbussen rijden.
Kom je met de auto naar de Afsluitdijk? Je kunt parkeren op het terrein van bouwconsortium Levvel, Stontelaarweg 1 in Den Oever. Deze plek is handig als je aan de Noord-Hollandse kant van de Afsluitdijk je route wil beginnen. Wil je eerder aan de Friese kant starten, dan kun je parkeren bij Hotel Restaurant Afsluitdijk Zurich. Te bereiken vanaf de A7 (afslag 15 Zurich).

De opening van het fiets- en wandelpad tijdens de werkzaamheden is een ingewikkelde operatie. Een deel van de route loopt via bouwterrein, bijvoorbeeld bij de spuicomplexen in Den Oever. Houd het daarom veilig:
Wielersportbond NTFU zet zich in voor wat jij als wielrenner, mountainbiker of gravelbiker belangrijk vindt en laat jouw stem horen bij overheden, natuurbeheerders en andere organisaties. Dankzij de steun van meer dan 75.000 leden kan de NTFU dit werk blijven doen en uitbreiden. Zo kun jij blijven genieten van de fietssport: op de weg, op de trails en alles daar tussenin. Ben je nog geen lid? Sluit je dan aan, steun het goede werk en profiteer van veel voordeel.
Zo’n 17.000 mensen tekenden al de petitie voor de Gelderse veerponten. De pontjes dreigen te verdwijnen, omdat er geen geld meer is om ze in de vaart te houden. De NTFU springt daarom met fiets- en wandelorganisaties op de bres voor de pontjes.
Wielersportbond NTFU en Ekoï gaan tot minstens 2025 samenwerken. Het Franse merk is sinds 2001 actief op de internationale markt voor fiets gerelateerde producten en heeft zich opgewerkt tot een toonaangevende speler. Via de samenwerking met de NTFU geeft Ekoï extra aandacht voor de Nederlandse fietsers.
De Spaanse regio Catalonië is een hotspot voor sportieve fietsers. Wielrenners, mountainbikers en (steeds meer) gravelbikers komen in deze zonovergoten regio volop aan hun trekken. Niet verwonderlijk dus dat het Catalaans Bureau voor Toerisme een samenwerking aangaat met Fietssport. Het doel: laten zien dat Catalonië behalve Barcelona, de Costa Brava, Girona, mooie stranden, tapas en sangria ook duizenden kilometers aan wielren-, mountainbike- en gravelroutes in huis heeft.
Wielersportbond NTFU en Ekoï gaan tot minstens 2025 samenwerken. De samenwerking tussen de twee partners uit zich als eerst via de cursus Wegkapitein. Deze cursus voor fietsverenigingen en -groepen zorgt dat zij veiliger op pad gaan. Sinds 2015 leidden we al meer dan 3.000 wegkapiteins en MTB-begeleiders op. Ekoï ondersteunt de cursus met materialen en budget.
Vorig jaar startte de Vledderse race- en mountainbikeclub FietsZe met de aanleg van een 55 km lange mountainbikeroute rondom het Drentse dorp. Nu staat deze route onder druk. Gelukkig is voorzitter Pieter Bosma strijdbaar: “Wij geven niet op.”
Fietsend, wandelend, hardlopend, mountainbikend of te paard. Steeds meer mensen genieten, ieder op zijn/haar eigen manier, van de natuur. De ene beleving is niet beter of slechter dan de ander. Toch zijn er soms irritaties. Om te zorgen dat iedere sporter respectvol omgaat met elkaar én de natuur, is er de Buitencode.
De huidige coronamaatregelen worden verlengd tot in ieder geval 14 januari 2022. Dat maakte demissionair premier Mark Rutte dinsdagavond 14 december bekend op de persconferentie.
NTFU clubs organiseren jaarlijks ruim 1100 toertochten die samenkomen op de toertochtkalender in Fietssport Magazine en via Fietssport.nl. Organiseren jullie in 2025 (weer) een toertocht en wil je deze publiceren in de
In 2016 lanceerde de NTFU het platform
Wielersportbond NTFU en ZLM Verzekeringen gaan circa 50 toertochten voor wielrenners, mountainbikers en gravelbikers in Noord-Brabant extra ondersteunen. Ze krijgen aankleding voor de start- en finishlocatie, online promotie en een sponsorbudget. Zo kunnen vrijwilligers hun tocht nóg beter organiseren en doen meer mensen met plezier mee aan de tocht.