Zaterdag 1 en zondag 2 juli gaat de Afsluitdijk eenmalig open voor fietsers en wandelaars. Beide dagen kun je over het fonkelnieuwe fietspad langs de Waddenzee zoeven. Hét moment voor het roemruchte Rondje IJsselmeer, want daarna gaat 'ie weer dicht.
Omcirkel zaterdag 1 juli en zondag 2 juli met een dikke stift in je agenda: de Afsluitdijk opent zijn poorten voor fietsers. Het hele weekend kun je tussen 08.00 uur en 18.00 uur over de pas aangelegde asfaltstrook langs de Waddenkant fietsen. Hét moment dus om eindelijk een keer Rondje IJsselmeer (300 km) van je bucketlist te strepen óf een retourtje Afsluitdijk (64 km) te doen. Want, hoe meer fietsers, des te beter de NTFU en fietspartners het belang van de dijk voor fietsers en wandelaars kunnen onderstrepen bij Rijkswaterstaat.
Het is de eerste keer dat je voor een deel over het nieuwe fiets- en wandelpad langs de Waddenzeezijde kunt. Je kunt nu kilometers lang genieten van vergezichten en misschien spot je nog wel een paar zeehonden. Een deel van de route gaat over het bestaande fietspad langs de A7. Het fietspad is vanuit beide richtingen, Den Oever (Noord-Holland) en Zurich (Friesland), geopend.
Het onder wielrenners geliefde fietspad is al sinds 1 april 2019 gesloten vanwege de vernieuwing van de 32 kilometer lange Afsluitdijk. In eerste instantie voor drie jaar, maar al snel bleek dat de dijk minimaal tot 2025 afgesloten zou zijn. Het openstellen van het fietspad tijdens de werkzaamheden is een complexe operatie: ter hoogte van de spuicomplexen in Den Oever en Kornwerderzand wordt nog volop gewerkt. Daarom is er alleen busvervoer beschikbaar als alternatief.
Wielersportbond NTFU zet zich samen met Fietsersbond, Wandelnet en Fietsplatform ervoor in dat je nog vaker over de dijk kunt fietsen. Want, zoals het er nu naar uitziet, gaat het fietspad nà 1 en 2 juli helaas weer voor lange tijd dicht en moet je voorlopig weer de fietsbus pakken.
En jij kunt daarbij helpen, door op 1 of 2 juli over de Afsluitdijk te fietsen. Hoe meer fietsers die dag over de Afsluitdijk rijden, des te beter de NTFU en fietspartners het belang van de dijk voor fietsers en wandelaars kunnen onderstrepen bij Rijkswaterstaat.
Je vindt op ons platform Fietssport.nl twee routes:
Is +300 kilometer iets te veel van het goede? Rijd dan een enkeltje (32 kilometer) of retourtje Afsluitdijk (64 kilometer). Tijdens het openstellingsweekend blijven de fietsbussen rijden.
Kom je met de auto naar de Afsluitdijk? Je kunt parkeren op het terrein van bouwconsortium Levvel, Stontelaarweg 1 in Den Oever. Deze plek is handig als je aan de Noord-Hollandse kant van de Afsluitdijk je route wil beginnen. Wil je eerder aan de Friese kant starten, dan kun je parkeren bij Hotel Restaurant Afsluitdijk Zurich. Te bereiken vanaf de A7 (afslag 15 Zurich).

De opening van het fiets- en wandelpad tijdens de werkzaamheden is een ingewikkelde operatie. Een deel van de route loopt via bouwterrein, bijvoorbeeld bij de spuicomplexen in Den Oever. Houd het daarom veilig:
Wielersportbond NTFU zet zich in voor wat jij als wielrenner, mountainbiker of gravelbiker belangrijk vindt en laat jouw stem horen bij overheden, natuurbeheerders en andere organisaties. Dankzij de steun van meer dan 75.000 leden kan de NTFU dit werk blijven doen en uitbreiden. Zo kun jij blijven genieten van de fietssport: op de weg, op de trails en alles daar tussenin. Ben je nog geen lid? Sluit je dan aan, steun het goede werk en profiteer van veel voordeel.
In de afgelopen twee maanden heeft verkenner Emma Brandsen al gesprekken gevoerd met meer dan 20 organisaties. Om te horen welke (on)mogelijkheden organisaties en gebruikers van mountainbikeroutes en de natuur zien voor een landelijk mountainbikevignet.
Op zoek naar een nieuwe mountainbike-uitdaging? Je hoeft niet ver te kijken, want dankzij financiële steun uit het NTFU Bosch eBike Systems Trailfund krijgen vier mountainbikeroutes een upgrade. Het gaat om de routes Alphen, Zoetermeer, Zeewolde en Sibculo.
Het aantal wielersporters in Nederland is toegenomen tot meer dan 900.000. Steeds meer mensen wielrennen, mountainbiken of gravelbiken, blijkt uit onderzoek van wielersportbond NTFU in samenwerking met Ipsos. Wat opvalt is dat de helft van de vrouwen in de wielersport jonger dan 35 jaar is. Bij de mannen is dit 23 procent.
In 2021 kwam de Cyql app gratis beschikbaar voor NTFU-verenigingen. Met Cyql is samen fietsen makkelijker en veiliger te organiseren. Maar dat is niet het enige voordeel, we sommen 6x de voordelen van Cyql voor jouw club op.
NTFU clubs organiseren jaarlijks ruim 1100 toertochten die samenkomen op de toertochtkalender in Fietssport Magazine en via Fietssport.nl. Naast het enorme bereik van Fietssport magazine en Fietssport.nl, zorgen we door de kalender ook voor afstemming en coördinatie tussen de verschillende tochten. Organiseren jullie in 2024 (weer) een toertocht (of tochten) en wil je deze publiceren in de
Door een enorme berg zand dreigen de fietspaden in de Noord-Hollandse duinen te verdwijnen. Tussen Bergen en Schoorl en de strandopgang Kattendel bij Bloemendaal ploeg je al door het zand. Fietsersbond, NTFU, Fietsplatform en ANWB luiden de noodklok.
De NTFU start met VeiligheidNL een onderzoek naar hoe de wielersport veiliger kan. Wielersporters die de afgelopen drie jaar gevallen zijn, kunnen in een vragenlijst laten weten hoe, waar en wanneer ze gevallen zijn en welk letsel ze hebben opgelopen. De inzichten helpen om gerichter de sport veiliger te maken.
Het WK Gravel in Beek was een sportief hoogtepunt én krachtig statement voor verantwoord en respectvol gravelbiken. De organisatie, Limburg Cycling, Bram Tankink en de NTFU zetten met de Gravel Code een positief en sportief evenement neer – voor deelnemers én bewoners.
Op 15 maart zijn de verkiezingen voor de Provinciale Staten en voor de waterschappen. Met jouw stem heb je invloed op hoe jouw provincie omgaat met hete hangijzers als stikstof en wonen, maar ook op hoe de buitenruimte wordt ingericht voor fietsers.
Bij Goirle en Hilvarenbeek kun je kilometers lang fietsen langs heide, bossen en vennen. Dat wil Brabants Landschap graag zo houden, maar de natuur is kwetsbaar. Speciaal voor Brabantse fietsers, wielerclubs en natuurbeheerders lanceert de NTFU daarom een Brabantse versie van de Gravel Code.