Zaterdag 1 en zondag 2 juli gaat de Afsluitdijk eenmalig open voor fietsers en wandelaars. Beide dagen kun je over het fonkelnieuwe fietspad langs de Waddenzee zoeven. Hét moment voor het roemruchte Rondje IJsselmeer, want daarna gaat 'ie weer dicht.
Omcirkel zaterdag 1 juli en zondag 2 juli met een dikke stift in je agenda: de Afsluitdijk opent zijn poorten voor fietsers. Het hele weekend kun je tussen 08.00 uur en 18.00 uur over de pas aangelegde asfaltstrook langs de Waddenkant fietsen. Hét moment dus om eindelijk een keer Rondje IJsselmeer (300 km) van je bucketlist te strepen óf een retourtje Afsluitdijk (64 km) te doen. Want, hoe meer fietsers, des te beter de NTFU en fietspartners het belang van de dijk voor fietsers en wandelaars kunnen onderstrepen bij Rijkswaterstaat.
Het is de eerste keer dat je voor een deel over het nieuwe fiets- en wandelpad langs de Waddenzeezijde kunt. Je kunt nu kilometers lang genieten van vergezichten en misschien spot je nog wel een paar zeehonden. Een deel van de route gaat over het bestaande fietspad langs de A7. Het fietspad is vanuit beide richtingen, Den Oever (Noord-Holland) en Zurich (Friesland), geopend.
Het onder wielrenners geliefde fietspad is al sinds 1 april 2019 gesloten vanwege de vernieuwing van de 32 kilometer lange Afsluitdijk. In eerste instantie voor drie jaar, maar al snel bleek dat de dijk minimaal tot 2025 afgesloten zou zijn. Het openstellen van het fietspad tijdens de werkzaamheden is een complexe operatie: ter hoogte van de spuicomplexen in Den Oever en Kornwerderzand wordt nog volop gewerkt. Daarom is er alleen busvervoer beschikbaar als alternatief.
Wielersportbond NTFU zet zich samen met Fietsersbond, Wandelnet en Fietsplatform ervoor in dat je nog vaker over de dijk kunt fietsen. Want, zoals het er nu naar uitziet, gaat het fietspad nà 1 en 2 juli helaas weer voor lange tijd dicht en moet je voorlopig weer de fietsbus pakken.
En jij kunt daarbij helpen, door op 1 of 2 juli over de Afsluitdijk te fietsen. Hoe meer fietsers die dag over de Afsluitdijk rijden, des te beter de NTFU en fietspartners het belang van de dijk voor fietsers en wandelaars kunnen onderstrepen bij Rijkswaterstaat.
Je vindt op ons platform Fietssport.nl twee routes:
Is +300 kilometer iets te veel van het goede? Rijd dan een enkeltje (32 kilometer) of retourtje Afsluitdijk (64 kilometer). Tijdens het openstellingsweekend blijven de fietsbussen rijden.
Kom je met de auto naar de Afsluitdijk? Je kunt parkeren op het terrein van bouwconsortium Levvel, Stontelaarweg 1 in Den Oever. Deze plek is handig als je aan de Noord-Hollandse kant van de Afsluitdijk je route wil beginnen. Wil je eerder aan de Friese kant starten, dan kun je parkeren bij Hotel Restaurant Afsluitdijk Zurich. Te bereiken vanaf de A7 (afslag 15 Zurich).
De opening van het fiets- en wandelpad tijdens de werkzaamheden is een ingewikkelde operatie. Een deel van de route loopt via bouwterrein, bijvoorbeeld bij de spuicomplexen in Den Oever. Houd het daarom veilig:
Wielersportbond NTFU zet zich in voor wat jij als wielrenner, mountainbiker of gravelbiker belangrijk vindt en laat jouw stem horen bij overheden, natuurbeheerders en andere organisaties. Dankzij de steun van meer dan 75.000 leden kan de NTFU dit werk blijven doen en uitbreiden. Zo kun jij blijven genieten van de fietssport: op de weg, op de trails en alles daar tussenin. Ben je nog geen lid? Sluit je dan aan, steun het goede werk en profiteer van veel voordeel.
We fietsen niet alleen méér, we doen dat ook op steeds meer verschillende soorten fietsen. Denk aan elektrische fietsen, hybride fietsen, speed pedelecs, racefietsen en gravelbikes. Dat is positief, maar het zorgt ook voor overlast en onveilige situaties. Veel fietspaden zijn niet berekend op de toenemende drukte en snelheidsverschillen. De overheid kan daar wat aan doen. Om ze daar op te wijzen, heeft Koepelorganisatie Fietsplatform met de NTFU, ANWB en Fietsersbond tien verbeterpunten naar alle Provincies gestuurd.
Voor de tweede keer dit jaar wordt het NTFU Bosch eBike Systems Trailfund uitgereikt. Dit keer ontvangen MTB Assen en MTB & More geld uit het fonds. De vrijwilligers gebruiken de financiering voor onderhoud en reparatie van de mountainbikeroutes bij Assen en Almere. De paden hebben flink wat te verduren gehad door intensief gebruik en het weer. Naar verwachting liggen de routes er eind februari 2023 er weer perfect bij.
Fietsend, wandelend, hardlopend, mountainbikend of te paard. Steeds meer mensen genieten, ieder op zijn/haar eigen manier, van de natuur. De ene beleving is niet beter of slechter dan de ander. Toch zijn er soms irritaties. Om te zorgen dat iedere sporter respectvol omgaat met elkaar én de natuur, is er de Buitencode.
Wielersportbond NTFU merkt dat mountainbikeroutes onder druk komen te staan. Tegenstanders van de routes voeren steeds vaker een juridische strijd. Daarmee willen ze voorkomen dat nieuwe mountainbikeroutes worden aangelegd of bestaande routes gesloten worden. In Twente luidt nu ook de politiek de noodklok: organisaties moeten met elkaar praten, geen strijd voeren, vindt de CDA-fractie. Dat vindt ook de NTFU, die zelf regelmatig met onderhoudsgroepen, terreineigenaren, natuurbeheerders en routebureaus aan tafel zit.
Na een succesvolle eerste editie in het voorjaar, biedt de NTFU eind september opnieuw de Week van de Wielervereniging aan. In deze week staat het versterken van verenigingen centraal. Bestuursleden van wielerverenigingen kunnen zes interessante workshops volgen.
Ondanks hoge inflatiecijfers gaan NTFU-leden in 2023 niet meer betalen voor hun fietsschadeverzekering, dat maakte verzekeringspartner Meijers bekend.
Een vereniging draait op vrijwilligers. Het bestuur, verschillende commissies, de uitpijlers van een tocht, de eventuele bardiensten: elke club is afhankelijk van een enthousiaste groep vrijwilligers. Toch blijft dit vaak een probleem. Wij geven je 6 tips hoe je de juiste vrijwilligers vindt voor jouw vereniging.
Rust in de natuur en minder wrijving tussen fietsers en wandelaars, dat is het doel van een landelijk onderzoek dat wielersportbond NTFU, Koninklijke Wandelbond Nederland (KWbN) en komoot starten. De organisaties laten in kaart brengen waar fietsen in de natuur wel en niet is toegestaan. De resultaten worden gebruikt om de gegevens in OpenStreetMap te verbeteren.
Binnen de meeste verenigingen gelden duidelijke afspraken. Bijvoorbeeld over het gewenste gedrag tijdens het fietsen, snelheid binnen de groep en wat er van leden wordt verwacht als het aankomt op de coronamaatregelen. Houdt iedereen zich aan de afspraken? Of vinden leden het onduidelijk en gaat het wel eens mis? Met deze 6 tips spreek je leden gericht aan en stuur je aan op een positief effect.