Zaterdag 1 en zondag 2 juli gaat de Afsluitdijk eenmalig open voor fietsers en wandelaars. Beide dagen kun je over het fonkelnieuwe fietspad langs de Waddenzee zoeven. Hét moment voor het roemruchte Rondje IJsselmeer, want daarna gaat 'ie weer dicht.
Omcirkel zaterdag 1 juli en zondag 2 juli met een dikke stift in je agenda: de Afsluitdijk opent zijn poorten voor fietsers. Het hele weekend kun je tussen 08.00 uur en 18.00 uur over de pas aangelegde asfaltstrook langs de Waddenkant fietsen. Hét moment dus om eindelijk een keer Rondje IJsselmeer (300 km) van je bucketlist te strepen óf een retourtje Afsluitdijk (64 km) te doen. Want, hoe meer fietsers, des te beter de NTFU en fietspartners het belang van de dijk voor fietsers en wandelaars kunnen onderstrepen bij Rijkswaterstaat.
Het is de eerste keer dat je voor een deel over het nieuwe fiets- en wandelpad langs de Waddenzeezijde kunt. Je kunt nu kilometers lang genieten van vergezichten en misschien spot je nog wel een paar zeehonden. Een deel van de route gaat over het bestaande fietspad langs de A7. Het fietspad is vanuit beide richtingen, Den Oever (Noord-Holland) en Zurich (Friesland), geopend.
Het onder wielrenners geliefde fietspad is al sinds 1 april 2019 gesloten vanwege de vernieuwing van de 32 kilometer lange Afsluitdijk. In eerste instantie voor drie jaar, maar al snel bleek dat de dijk minimaal tot 2025 afgesloten zou zijn. Het openstellen van het fietspad tijdens de werkzaamheden is een complexe operatie: ter hoogte van de spuicomplexen in Den Oever en Kornwerderzand wordt nog volop gewerkt. Daarom is er alleen busvervoer beschikbaar als alternatief.
Wielersportbond NTFU zet zich samen met Fietsersbond, Wandelnet en Fietsplatform ervoor in dat je nog vaker over de dijk kunt fietsen. Want, zoals het er nu naar uitziet, gaat het fietspad nà 1 en 2 juli helaas weer voor lange tijd dicht en moet je voorlopig weer de fietsbus pakken.
En jij kunt daarbij helpen, door op 1 of 2 juli over de Afsluitdijk te fietsen. Hoe meer fietsers die dag over de Afsluitdijk rijden, des te beter de NTFU en fietspartners het belang van de dijk voor fietsers en wandelaars kunnen onderstrepen bij Rijkswaterstaat.
Je vindt op ons platform Fietssport.nl twee routes:
Is +300 kilometer iets te veel van het goede? Rijd dan een enkeltje (32 kilometer) of retourtje Afsluitdijk (64 kilometer). Tijdens het openstellingsweekend blijven de fietsbussen rijden.
Kom je met de auto naar de Afsluitdijk? Je kunt parkeren op het terrein van bouwconsortium Levvel, Stontelaarweg 1 in Den Oever. Deze plek is handig als je aan de Noord-Hollandse kant van de Afsluitdijk je route wil beginnen. Wil je eerder aan de Friese kant starten, dan kun je parkeren bij Hotel Restaurant Afsluitdijk Zurich. Te bereiken vanaf de A7 (afslag 15 Zurich).
De opening van het fiets- en wandelpad tijdens de werkzaamheden is een ingewikkelde operatie. Een deel van de route loopt via bouwterrein, bijvoorbeeld bij de spuicomplexen in Den Oever. Houd het daarom veilig:
Wielersportbond NTFU zet zich in voor wat jij als wielrenner, mountainbiker of gravelbiker belangrijk vindt en laat jouw stem horen bij overheden, natuurbeheerders en andere organisaties. Dankzij de steun van meer dan 75.000 leden kan de NTFU dit werk blijven doen en uitbreiden. Zo kun jij blijven genieten van de fietssport: op de weg, op de trails en alles daar tussenin. Ben je nog geen lid? Sluit je dan aan, steun het goede werk en profiteer van veel voordeel.
De gemeente Nijmegen heeft een nieuwe bosbeheervisie voor de Vier Perken, Mariënbosch en Westermeerdijk. Daarin blijven de meeste routes en paden open voor de gravelbiker. Stichting Rijk van Nijmegen en de NTFU leverden als vertegenwoordiger van een van de belangrijkste gebruikersgroepen input aan voor de plannen van de gemeente.
De toekomst van grote toertochten in Zuid-Limburg leek op het spel te staan, maar het plan van de gemeente Vaals om grote tochten op hun grondgebied te verbieden, is afgeketst. De NTFU verzette zich tegen dit omstreden voorstel.
Ledenbinding is belangrijk binnen je vereniging. Wanneer je als bestuur veel aandacht aan ledenbinding besteed, blijven je leden langer lid. Maar hoe doe je dat in deze bijzondere tijd? Want hoewel je clubritten langzaam opstarten maar het clubweekend bijvoorbeeld niet door gaat, is het best lastig om binding met je leden te houden. Wij geven je 6 tips hoe je je leden bindt aan jouw vereniging.
Door een enorme berg zand dreigen de fietspaden in de Noord-Hollandse duinen te verdwijnen. Tussen Bergen en Schoorl en de strandopgang Kattendel bij Bloemendaal ploeg je al door het zand. Fietsersbond, NTFU, Fietsplatform en ANWB luiden de noodklok.
Wielersportbond NTFU en ZLM Verzekeringen gaan circa 50 toertochten voor wielrenners, mountainbikers en gravelbikers in Noord-Brabant extra ondersteunen. Ze krijgen aankleding voor de start- en finishlocatie, online promotie en een sponsorbudget. Zo kunnen vrijwilligers hun tocht nóg beter organiseren en doen meer mensen met plezier mee aan de tocht.
NTFU clubs organiseren jaarlijks ruim 1100 toertochten die samenkomen op de toertochtkalender in Fietssport Magazine en via Fietssport.nl. Organiseren jullie in 2025 (weer) een toertocht en wil je deze publiceren in de
De fietssport is er voor iedereen: fietsen is wat ons verbindt. Toch voelt niet elke wielersporters zich welkom in de sport. Zo worden fietsers met een maatje meer niet door iedereen serieus genomen. Net als mensen met een goedkope fiets en kleding.
Wielersportbond NTFU merkt dat mountainbikeroutes onder druk komen te staan. Tegenstanders van de routes voeren steeds vaker een juridische strijd. Daarmee willen ze voorkomen dat nieuwe mountainbikeroutes worden aangelegd of bestaande routes gesloten worden. In Twente luidt nu ook de politiek de noodklok: organisaties moeten met elkaar praten, geen strijd voeren, vindt de CDA-fractie. Dat vindt ook de NTFU, die zelf regelmatig met onderhoudsgroepen, terreineigenaren, natuurbeheerders en routebureaus aan tafel zit.
Veel wielerverenigingen fietsen in verschillende (snelheids)groepen, de planning van clubritten is vaak daarop afgestemd. De nieuwe functionaliteit 'subgroepen' in Cyql maakt het voor verenigingen nu nog eenvoudiger om ritten te plannen en op te splitsen op niveau of snelheid.
Om MTB-routes veiliger te maken, introduceert wielersportbond NTFU een kleurensysteem. Net als op de skipistes, geeft elke kleur de moeilijkheidsgraad van de route aan. De MTB-routes in Twente hebben de primeur: de eerste bordjes hangen bij Het Hulsbeek in Oldenzaal.