Vorig jaar startte de Vledderse race- en mountainbikeclub FietsZe met de aanleg van een 55 km lange mountainbikeroute rondom het Drentse dorp. Nu staat deze route onder druk. Gelukkig is voorzitter Pieter Bosma strijdbaar: “Wij geven niet op.”
Vorig jaar startte de Vledderse race- en mountainbikeclub FietsZe met de aanleg van een 55 km lange mountainbikeroute rondom het Drentse dorp. Nu staat deze route onder druk. Gelukkig is voorzitter Pieter Bosma strijdbaar: “Wij geven niet op.”
FietsZe werd in 2018 opgericht door een groep enthousiaste fietsers. Al snel merkte de club dat er behoefte was aan een plaatselijke mountainbikeroute. Dus pakte de club de handschoen op en maakte het een plan voor twee nieuwe routes. Dat plan werd enthousiast ontvangen door de gemeente Westerveld, de Provincie Drenthe en lokale terreinbeheerders.
“We hebben hier prachtige mogelijkheden om mountainbikers verantwoord te laten genieten van de natuur,” legt Pieter Bosma uit. “Met de aanleg van de routes scheiden we wandelaars, ruiters en fietsers zodat die minder last hebben van elkaar. Daarnaast hebben we oog voor de natuur. Samen met Staatsbosbeheer kijken we waar de route moet liggen. En als we de route moeten verleggen, dan doen we dat uiteraard. Ik ben zelf vrijwilliger in de natuur. Dan wil je toch niet dat diezelfde natuur kapot wordt gemaakt.”
Hoewel het plan voor de aanleg ondersteund wordt door overheden en terreinbeheerders, zijn er ook tegenstanders. Een aantal weken geleden werd de aanleg van de MTB-routes stilgelegd na bezwaren van Natuurbeschermingswacht Meppel en Stichting Natuuralert. Zij toonden bij de rechter aan dat er in de vergunningsprocedure fouten zijn gemaakt. “Voor ons is dat balen. We gingen ervan uit dat we samen met de gemeente en de Provincie het goed voor elkaar hadden. Dat bleek dus niet zo te zijn. We hebben ons werk aan de routes dan ook gestopt,” zegt Pieter Bosma.
Althans tijdelijk, want FietsZe blijft strijdbaar: “We hebben van de rechter opdracht gekregen om samen het bos in te gaan en te kijken of we de route op een paar plaatsen kunnen verleggen vanwege natuur. We hebben een voorstel gedaan, maar onze tegenstanders staan niet open voor een alternatief. Daarop hebben we ons voorstel naar de rechter gestuurd met de mededeling dat onze tegenstanders niets willen.”
Vorige week heeft de rechter bepaald dat de route over een afstand van 19 kilometer weer open mag. Wel moest er een omleiding worden gemaakt. “En dat is voor ons de eerste stap waar we ontzettend blij mee zijn. Deze overwinning hebben we maar binnen. We gaan nu vol voor de rest.” Het proces koste de club al duizenden euro’s aan juridische kosten. “Daar hebben we het geld niet voor.”
De club geeft echter niet op en startte een crowdfundingsactie. “Met de financiële steun van mountainbikers kunnen we een ervaren jurist in de hand nemen die ervaring heeft met dit soort zaken.”
De inzamelingsactie loopt via de website fietsze.kentaa.nl. Daar kan een bedrag op gedoneerd worden. “We houden strak in de gaten hoe het geld wordt ingezet. Daar zorgen we als bestuur voor”, zo zegt Pieter Bosma. De fietsclub hoopt op een bedrag van zo’n 65.000 euro. “Dat klinkt als veel, maar het voeren van procedures is niet goedkoop. Ons doel willen we bereiken. En daarbij houden we echt rekening met de natuur.”
De eerste donaties druppelen inmiddels binnen. De fietsclub voert samen met de leden campagne. Die duurt drie maanden. Wanneer de mountainbikeroute rondom Vledder klaar is? Pieter Bosma durft het niet te zeggen, “maar wij gaan er vol voor. We geven niet op.”
Hoe mooi is het als je makkelijker naar mooie plekjes bij jou in de buurt kunt fietsen? Zoals het bos, een natuurgebied of ander groen landschap. Fietsplatform, ANWB, Fietsersbond en wielersportbond NTFU pleiten er daarom bij Provincies voor dat zij deze recreatieve bestemmingen beter bereikbaar gaan maken.
Hoe ontwikkel je een beleidsplan dat de behoeften van leden weerspiegelt en verenigingsbreed gedragen wordt? TC de Pedaleurs Malden nam haar kernwaarden in overweging en stelde in overleg met haar leden een nieuwe toekomstvisie op.
Voor miljoenen Nederlanders is het vanwege de lockdown niet mogelijk om te sporten op hun vaste locatie of trainingstijdstip. Gelukkig zijn er mogelijkheden om toch in beweging te blijven. In dit artikel geven we informatie hoe je op een verantwoorde manier kan blijven bewegen en zo de kans op blessures verkleint als de sport weer helemaal open gaat. Door op een verantwoorde manier te blijven sporten en of bewegen blijf je fit en vitaal. Iets wat juist in deze tijd zo belangrijk is.
De NTFU wil dat mountainbikers over mooie en veilige routes rijden. De bond helpt daarom trailcrews die de tracks aanleggen. Ruim 20 van die crews kwamen naar de jaarlijkse Traildag in Mook. Doel: ervaringen uitwisselen, plannen bevragen, kennis delen en ambities bij elkaar stimuleren.
Zo’n 17.000 mensen tekenden al de petitie voor de Gelderse veerponten. De pontjes dreigen te verdwijnen, omdat er geen geld meer is om ze in de vaart te houden. De NTFU springt daarom met fiets- en wandelorganisaties op de bres voor de pontjes.
Hoe ziet de toekomst van mountainbiken en gravelbiken eruit? Daar maakt de NTFU zich al een tijd druk om, met routes die dicht moeten en rechtszaken die gevoerd worden. De bond komt daarom met een plan om te zorgen dat je ook in 2035 nog kunt mountainbiken en gravelbiken.
Met gepaste trots kunnen we hier melden dat het fietskledingmerk
Goed nieuws voor iedereen die wel eens met de fiets op de trein stapt, bijvoorbeeld tijdens een bikepacking trip of naar de start van een toertocht of mountainbikeroute. Er komt dit jaar geen vervolg op de pilot voor het verplicht reserveren van de fiets in de trein.
Per 25 september 2021 gaan er een aantal versoepelingen rondom de coronamaatregelen van kracht. Zo vervalt bijvoorbeeld de 1,5 meter maatregel en zijn grootschalige evenementen weer mogelijk. De versoepelingen hebben enkele gevolgen voor de fietssport en het verenigingsleven, we sommen ze voor je op in het onderstaande stuk
Bij Goirle en Hilvarenbeek kun je kilometers lang fietsen langs heide, bossen en vennen. Dat wil Brabants Landschap graag zo houden, maar de natuur is kwetsbaar. Speciaal voor Brabantse fietsers, wielerclubs en natuurbeheerders lanceert de NTFU daarom een Brabantse versie van de Gravel Code.