Vorig jaar startte de Vledderse race- en mountainbikeclub FietsZe met de aanleg van een 55 km lange mountainbikeroute rondom het Drentse dorp. Nu staat deze route onder druk. Gelukkig is voorzitter Pieter Bosma strijdbaar: “Wij geven niet op.”
Vorig jaar startte de Vledderse race- en mountainbikeclub FietsZe met de aanleg van een 55 km lange mountainbikeroute rondom het Drentse dorp. Nu staat deze route onder druk. Gelukkig is voorzitter Pieter Bosma strijdbaar: “Wij geven niet op.”
FietsZe werd in 2018 opgericht door een groep enthousiaste fietsers. Al snel merkte de club dat er behoefte was aan een plaatselijke mountainbikeroute. Dus pakte de club de handschoen op en maakte het een plan voor twee nieuwe routes. Dat plan werd enthousiast ontvangen door de gemeente Westerveld, de Provincie Drenthe en lokale terreinbeheerders.
“We hebben hier prachtige mogelijkheden om mountainbikers verantwoord te laten genieten van de natuur,” legt Pieter Bosma uit. “Met de aanleg van de routes scheiden we wandelaars, ruiters en fietsers zodat die minder last hebben van elkaar. Daarnaast hebben we oog voor de natuur. Samen met Staatsbosbeheer kijken we waar de route moet liggen. En als we de route moeten verleggen, dan doen we dat uiteraard. Ik ben zelf vrijwilliger in de natuur. Dan wil je toch niet dat diezelfde natuur kapot wordt gemaakt.”
Hoewel het plan voor de aanleg ondersteund wordt door overheden en terreinbeheerders, zijn er ook tegenstanders. Een aantal weken geleden werd de aanleg van de MTB-routes stilgelegd na bezwaren van Natuurbeschermingswacht Meppel en Stichting Natuuralert. Zij toonden bij de rechter aan dat er in de vergunningsprocedure fouten zijn gemaakt. “Voor ons is dat balen. We gingen ervan uit dat we samen met de gemeente en de Provincie het goed voor elkaar hadden. Dat bleek dus niet zo te zijn. We hebben ons werk aan de routes dan ook gestopt,” zegt Pieter Bosma.
Althans tijdelijk, want FietsZe blijft strijdbaar: “We hebben van de rechter opdracht gekregen om samen het bos in te gaan en te kijken of we de route op een paar plaatsen kunnen verleggen vanwege natuur. We hebben een voorstel gedaan, maar onze tegenstanders staan niet open voor een alternatief. Daarop hebben we ons voorstel naar de rechter gestuurd met de mededeling dat onze tegenstanders niets willen.”
Vorige week heeft de rechter bepaald dat de route over een afstand van 19 kilometer weer open mag. Wel moest er een omleiding worden gemaakt. “En dat is voor ons de eerste stap waar we ontzettend blij mee zijn. Deze overwinning hebben we maar binnen. We gaan nu vol voor de rest.” Het proces koste de club al duizenden euro’s aan juridische kosten. “Daar hebben we het geld niet voor.”
De club geeft echter niet op en startte een crowdfundingsactie. “Met de financiële steun van mountainbikers kunnen we een ervaren jurist in de hand nemen die ervaring heeft met dit soort zaken.”
De inzamelingsactie loopt via de website fietsze.kentaa.nl. Daar kan een bedrag op gedoneerd worden. “We houden strak in de gaten hoe het geld wordt ingezet. Daar zorgen we als bestuur voor”, zo zegt Pieter Bosma. De fietsclub hoopt op een bedrag van zo’n 65.000 euro. “Dat klinkt als veel, maar het voeren van procedures is niet goedkoop. Ons doel willen we bereiken. En daarbij houden we echt rekening met de natuur.”
De eerste donaties druppelen inmiddels binnen. De fietsclub voert samen met de leden campagne. Die duurt drie maanden. Wanneer de mountainbikeroute rondom Vledder klaar is? Pieter Bosma durft het niet te zeggen, “maar wij gaan er vol voor. We geven niet op.”
De stemmen van de gemeenteraadsverkiezingen zijn geteld. De nieuwe raadsleden gaan 30 maart aan de slag. Ook het raadslid sport en recreatie. Een mooi moment om hem/haar een felicitatiemail te sturen met de nieuwe (of blijvende) functie plus een uitnodiging voor het werkbezoek aan jullie mountainbikeroute. Daarmee breng je meteen je route onder de aandacht bij het raadslid.
De NTFU vroeg 700 gravelbikers het (houthakkers)hemd van het lijf. Lezers van Fietssport, Velozine en Fiets vertelden wat voor type gravelbiker ze zijn, wat zij zo leuk vinden aan gravelbiken en welke fietsen en merken ze rijden.
Beginnende wielrenners, mountainbikers of gravelaars kunnen binnenkort weer deelnemen aan Start2Bike. In 4 lessen leren zij hoe je beter fietst, verbeteren ze hun conditie en ontmoeten ze andere fietsers.
Het aantal wielersporters in Nederland is toegenomen tot meer dan 900.000. Steeds meer mensen wielrennen, mountainbiken of gravelbiken, blijkt uit onderzoek van wielersportbond NTFU in samenwerking met Ipsos. Wat opvalt is dat de helft van de vrouwen in de wielersport jonger dan 35 jaar is. Bij de mannen is dit 23 procent.
Op zoek naar een nieuwe mountainbike-uitdaging? Je hoeft niet ver te kijken, want dankzij financiële steun uit het NTFU Bosch eBike Systems Trailfund krijgen vier mountainbikeroutes een upgrade. Het gaat om de routes Alphen, Zoetermeer, Zeewolde en Sibculo.
Hoe ontwikkel je een beleidsplan dat de behoeften van leden weerspiegelt en verenigingsbreed gedragen wordt? TC de Pedaleurs Malden nam haar kernwaarden in overweging en stelde in overleg met haar leden een nieuwe toekomstvisie op.
Maakt je vereniging gebruik van de Cyql app om clubritten te plannen? Dan is het ook mogelijk om alle geplande ritten eenvoudig te publiceren op jouw eigen clubwebsite.
Organiseer je binnenkort een tocht? Via de stallingsverzekering zijn alle fietsen in jouw fietsenstalling verzekerd voor diefstal, een mooie service voor je deelnemers! Lees hier hoe je een fietsenstalling kunt faciliteren en aan welke voorwaarden deze moet voldoen.
Elke vereniging wil dat nieuwe leden zich direct thuis voelen op de club. Een club die hier in slaagt, zorgt voor een goede basis. Tevreden leden pakken bijvoorbeeld sneller vrijwilligerstaken op. Door nieuwe leden te verwelkomen, behoud je hen langer voor de club. Maar hoe kun je dit het beste doen? We geven 6 tips.
De Spaanse regio Catalonië is een hotspot voor sportieve fietsers. Wielrenners, mountainbikers en (steeds meer) gravelbikers komen in deze zonovergoten regio volop aan hun trekken. Niet verwonderlijk dus dat het Catalaans Bureau voor Toerisme een samenwerking aangaat met Fietssport. Het doel: laten zien dat Catalonië behalve Barcelona, de Costa Brava, Girona, mooie stranden, tapas en sangria ook duizenden kilometers aan wielren-, mountainbike- en gravelroutes in huis heeft.