Vorig jaar startte de Vledderse race- en mountainbikeclub FietsZe met de aanleg van een 55 km lange mountainbikeroute rondom het Drentse dorp. Nu staat deze route onder druk. Gelukkig is voorzitter Pieter Bosma strijdbaar: “Wij geven niet op.”
Vorig jaar startte de Vledderse race- en mountainbikeclub FietsZe met de aanleg van een 55 km lange mountainbikeroute rondom het Drentse dorp. Nu staat deze route onder druk. Gelukkig is voorzitter Pieter Bosma strijdbaar: “Wij geven niet op.”
FietsZe werd in 2018 opgericht door een groep enthousiaste fietsers. Al snel merkte de club dat er behoefte was aan een plaatselijke mountainbikeroute. Dus pakte de club de handschoen op en maakte het een plan voor twee nieuwe routes. Dat plan werd enthousiast ontvangen door de gemeente Westerveld, de Provincie Drenthe en lokale terreinbeheerders.
“We hebben hier prachtige mogelijkheden om mountainbikers verantwoord te laten genieten van de natuur,” legt Pieter Bosma uit. “Met de aanleg van de routes scheiden we wandelaars, ruiters en fietsers zodat die minder last hebben van elkaar. Daarnaast hebben we oog voor de natuur. Samen met Staatsbosbeheer kijken we waar de route moet liggen. En als we de route moeten verleggen, dan doen we dat uiteraard. Ik ben zelf vrijwilliger in de natuur. Dan wil je toch niet dat diezelfde natuur kapot wordt gemaakt.”
Hoewel het plan voor de aanleg ondersteund wordt door overheden en terreinbeheerders, zijn er ook tegenstanders. Een aantal weken geleden werd de aanleg van de MTB-routes stilgelegd na bezwaren van Natuurbeschermingswacht Meppel en Stichting Natuuralert. Zij toonden bij de rechter aan dat er in de vergunningsprocedure fouten zijn gemaakt. “Voor ons is dat balen. We gingen ervan uit dat we samen met de gemeente en de Provincie het goed voor elkaar hadden. Dat bleek dus niet zo te zijn. We hebben ons werk aan de routes dan ook gestopt,” zegt Pieter Bosma.
Althans tijdelijk, want FietsZe blijft strijdbaar: “We hebben van de rechter opdracht gekregen om samen het bos in te gaan en te kijken of we de route op een paar plaatsen kunnen verleggen vanwege natuur. We hebben een voorstel gedaan, maar onze tegenstanders staan niet open voor een alternatief. Daarop hebben we ons voorstel naar de rechter gestuurd met de mededeling dat onze tegenstanders niets willen.”
Vorige week heeft de rechter bepaald dat de route over een afstand van 19 kilometer weer open mag. Wel moest er een omleiding worden gemaakt. “En dat is voor ons de eerste stap waar we ontzettend blij mee zijn. Deze overwinning hebben we maar binnen. We gaan nu vol voor de rest.” Het proces koste de club al duizenden euro’s aan juridische kosten. “Daar hebben we het geld niet voor.”
De club geeft echter niet op en startte een crowdfundingsactie. “Met de financiële steun van mountainbikers kunnen we een ervaren jurist in de hand nemen die ervaring heeft met dit soort zaken.”
De inzamelingsactie loopt via de website fietsze.kentaa.nl. Daar kan een bedrag op gedoneerd worden. “We houden strak in de gaten hoe het geld wordt ingezet. Daar zorgen we als bestuur voor”, zo zegt Pieter Bosma. De fietsclub hoopt op een bedrag van zo’n 65.000 euro. “Dat klinkt als veel, maar het voeren van procedures is niet goedkoop. Ons doel willen we bereiken. En daarbij houden we echt rekening met de natuur.”
De eerste donaties druppelen inmiddels binnen. De fietsclub voert samen met de leden campagne. Die duurt drie maanden. Wanneer de mountainbikeroute rondom Vledder klaar is? Pieter Bosma durft het niet te zeggen, “maar wij gaan er vol voor. We geven niet op.”
Wielersportbond NTFU merkt dat mountainbikeroutes onder druk komen te staan. Tegenstanders van de routes voeren steeds vaker een juridische strijd. Daarmee willen ze voorkomen dat nieuwe mountainbikeroutes worden aangelegd of bestaande routes gesloten worden. In Twente luidt nu ook de politiek de noodklok: organisaties moeten met elkaar praten, geen strijd voeren, vindt de CDA-fractie. Dat vindt ook de NTFU, die zelf regelmatig met onderhoudsgroepen, terreineigenaren, natuurbeheerders en routebureaus aan tafel zit.
Ondanks hoge inflatiecijfers gaan NTFU-leden in 2023 niet meer betalen voor hun fietsschadeverzekering, dat maakte verzekeringspartner Meijers bekend.
Fietsen is populair! De afgelopen jaren kwamen meer dan 200.000 nieuwe sportieve fietsers bij. Aansluiten bij een vereniging was echter niet vanzelfsprekend. Toch zien we dat veel fietsers wel de behoefte hebben om in een groep te fietsen, en mooie kans voor jouw club dus! Waar liggen de kansen voor jouw vereniging? We geven met een aantal feiten en cijfers enkele suggesties.
Bestuurders van wielerverenigingen die aan de slag willen met ledenwerving en -behoud kunnen vanaf nu gebruik maken van de online cursus ‘Een warm welkom op de club’. Na een succesvolle pilot in 2020 is de e-learning verder ontwikkeld en aangevuld!
De NTFU, Koninklijke Wandel Bond Nederland (KWBN) en NOC*NSF roepen gemeentebesturen op de loketten te openen, het gesprek met organisatoren aan te gaan en toertochten weer mogelijk te maken. Dat naar aanleiding van signalen dat het organisatoren niet altijd lukt toestemming van de gemeente te krijgen. Om zoveel als mogelijk gemeenten te bereiken, verspreidt Vereniging Sport en Gemeenten (VSG) de oproep onder alle gemeenten.
Op 14 juni vond de unieraadsvergadering van de NTFU plaats. Het
Op woensdag 13 september vindt de eerste Dag van de Fietsbel plaats. Het doel van deze dag is om het belang van de fietsbel onder de aandacht te brengen bij wielrenners, mountainbikers en gravelbikers om zo veiliger en vriendelijker te fietsen.
Is bij jullie het werven van vrijwilligers een ingewikkelde taak? Krijg je vaak weinig respons op oproepjes om te helpen bij een training of is het ingewikkeld om die openstaande bestuursfunctie te vullen? Volg dan de gratis online module Vrijwilligersmanagement.
Op 12 augustus start de Tour de France Femmes in Rotterdam. Eén dag ervoor – zondag 11 augustus – kun je meedoen met de toerversie. NTFU mag aan twee clubs 5 startbewijzen weggeven. Enige wat je moet doen is laten weten waarom je met jouw club mee wilt doen.
Wielersportbond NTFU en Bosch eBike Systems kennen de eerste ronde van het Trailfund toe aan drie mountainbikeroutes: Netersel (Noord-Brabant), Marum (Groningen) en Anloo (Drenthe). Het Trailfund wordt uitgereikt aan de vrijwilligers van ATB Marum, TWC Het Snelle Wiel uit Bladel en FTC ’t Kamrad uit Assen.