Vorig jaar startte de Vledderse race- en mountainbikeclub FietsZe met de aanleg van een 55 km lange mountainbikeroute rondom het Drentse dorp. Nu staat deze route onder druk. Gelukkig is voorzitter Pieter Bosma strijdbaar: “Wij geven niet op.”
Vorig jaar startte de Vledderse race- en mountainbikeclub FietsZe met de aanleg van een 55 km lange mountainbikeroute rondom het Drentse dorp. Nu staat deze route onder druk. Gelukkig is voorzitter Pieter Bosma strijdbaar: “Wij geven niet op.”
FietsZe werd in 2018 opgericht door een groep enthousiaste fietsers. Al snel merkte de club dat er behoefte was aan een plaatselijke mountainbikeroute. Dus pakte de club de handschoen op en maakte het een plan voor twee nieuwe routes. Dat plan werd enthousiast ontvangen door de gemeente Westerveld, de Provincie Drenthe en lokale terreinbeheerders.
“We hebben hier prachtige mogelijkheden om mountainbikers verantwoord te laten genieten van de natuur,” legt Pieter Bosma uit. “Met de aanleg van de routes scheiden we wandelaars, ruiters en fietsers zodat die minder last hebben van elkaar. Daarnaast hebben we oog voor de natuur. Samen met Staatsbosbeheer kijken we waar de route moet liggen. En als we de route moeten verleggen, dan doen we dat uiteraard. Ik ben zelf vrijwilliger in de natuur. Dan wil je toch niet dat diezelfde natuur kapot wordt gemaakt.”
Hoewel het plan voor de aanleg ondersteund wordt door overheden en terreinbeheerders, zijn er ook tegenstanders. Een aantal weken geleden werd de aanleg van de MTB-routes stilgelegd na bezwaren van Natuurbeschermingswacht Meppel en Stichting Natuuralert. Zij toonden bij de rechter aan dat er in de vergunningsprocedure fouten zijn gemaakt. “Voor ons is dat balen. We gingen ervan uit dat we samen met de gemeente en de Provincie het goed voor elkaar hadden. Dat bleek dus niet zo te zijn. We hebben ons werk aan de routes dan ook gestopt,” zegt Pieter Bosma.
Althans tijdelijk, want FietsZe blijft strijdbaar: “We hebben van de rechter opdracht gekregen om samen het bos in te gaan en te kijken of we de route op een paar plaatsen kunnen verleggen vanwege natuur. We hebben een voorstel gedaan, maar onze tegenstanders staan niet open voor een alternatief. Daarop hebben we ons voorstel naar de rechter gestuurd met de mededeling dat onze tegenstanders niets willen.”
Vorige week heeft de rechter bepaald dat de route over een afstand van 19 kilometer weer open mag. Wel moest er een omleiding worden gemaakt. “En dat is voor ons de eerste stap waar we ontzettend blij mee zijn. Deze overwinning hebben we maar binnen. We gaan nu vol voor de rest.” Het proces koste de club al duizenden euro’s aan juridische kosten. “Daar hebben we het geld niet voor.”
De club geeft echter niet op en startte een crowdfundingsactie. “Met de financiële steun van mountainbikers kunnen we een ervaren jurist in de hand nemen die ervaring heeft met dit soort zaken.”
De inzamelingsactie loopt via de website fietsze.kentaa.nl. Daar kan een bedrag op gedoneerd worden. “We houden strak in de gaten hoe het geld wordt ingezet. Daar zorgen we als bestuur voor”, zo zegt Pieter Bosma. De fietsclub hoopt op een bedrag van zo’n 65.000 euro. “Dat klinkt als veel, maar het voeren van procedures is niet goedkoop. Ons doel willen we bereiken. En daarbij houden we echt rekening met de natuur.”
De eerste donaties druppelen inmiddels binnen. De fietsclub voert samen met de leden campagne. Die duurt drie maanden. Wanneer de mountainbikeroute rondom Vledder klaar is? Pieter Bosma durft het niet te zeggen, “maar wij gaan er vol voor. We geven niet op.”
Rust in de natuur en minder wrijving tussen fietsers en wandelaars, dat is het doel van een landelijk onderzoek dat wielersportbond NTFU, Koninklijke Wandelbond Nederland (KWbN) en komoot starten. De organisaties laten in kaart brengen waar fietsen in de natuur wel en niet is toegestaan. De resultaten worden gebruikt om de gegevens in OpenStreetMap te verbeteren.
Wil je als vereniging instructeurs opleiden, maar heb je daar niet de financiële middelen voor? Vanuit het
ZLM Verzekeringen en de NTFU zetten hun gezamenlijke steun voor Brabantse toertochten door in seizoen 2025 en 2026.
Wielersportbond NTFU merkt dat mountainbikeroutes onder druk komen te staan. Tegenstanders van de routes voeren steeds vaker een juridische strijd. Daarmee willen ze voorkomen dat nieuwe mountainbikeroutes worden aangelegd of bestaande routes gesloten worden. In Twente luidt nu ook de politiek de noodklok: organisaties moeten met elkaar praten, geen strijd voeren, vindt de CDA-fractie. Dat vindt ook de NTFU, die zelf regelmatig met onderhoudsgroepen, terreineigenaren, natuurbeheerders en routebureaus aan tafel zit.
De wielervereniging is al jaar en dag een belangrijke pijler voor de fietssport. Daarom zetten we bij de NTFU in 2024 weer mooie stappen in de ontwikkeling van onze producten en diensten, speciaal voor clubs, trailcrews en bestuursleden. Met als doel: hun taak zo eenvoudig mogelijk te maken. Persoonlijk contact en een-op-een begeleiding van vrijwilligers vinden we daarbij belangrijk.
De toekomst van grote toertochten in Zuid-Limburg leek op het spel te staan, maar het plan van de gemeente Vaals om grote tochten op hun grondgebied te verbieden, is afgeketst. De NTFU verzette zich tegen dit omstreden voorstel.
Een vereniging draait op vrijwilligers. Het bestuur, verschillende commissies, de uitpijlers van een tocht, de eventuele bardiensten: elke club is afhankelijk van een enthousiaste groep vrijwilligers. Toch blijft dit vaak een probleem. Wij geven je 6 tips hoe je de juiste vrijwilligers vindt voor jouw vereniging.
Het WK Gravel in Beek was een sportief hoogtepunt én krachtig statement voor verantwoord en respectvol gravelbiken. De organisatie, Limburg Cycling, Bram Tankink en de NTFU zetten met de Gravel Code een positief en sportief evenement neer – voor deelnemers én bewoners.
Deze Cyql app, die voor NTFU verenigingen gratis te gebruiken is, maakt het plannen van clubritten een stuk eenvoudiger. Wat je allemaal kunt met Cyql, lees je op