FietsZe in actie voor behoud MTB-route Vledder

Vorig jaar startte de Vledderse race- en mountainbikeclub FietsZe met de aanleg van een 55 km lange mountainbikeroute rondom het Drentse dorp. Nu staat deze route onder druk. Gelukkig is voorzitter Pieter Bosma strijdbaar: “Wij geven niet op.”

Vorig jaar startte de Vledderse race- en mountainbikeclub FietsZe met de aanleg van een 55 km lange mountainbikeroute rondom het Drentse dorp. Nu staat deze route onder druk. Gelukkig is voorzitter Pieter Bosma strijdbaar: “Wij geven niet op.”

FietsZe werd in 2018 opgericht door een groep enthousiaste fietsers. Al snel merkte de club dat er behoefte was aan een plaatselijke mountainbikeroute. Dus pakte de club de handschoen op en maakte het een plan voor twee nieuwe routes. Dat plan werd enthousiast ontvangen door de gemeente Westerveld, de Provincie Drenthe en lokale terreinbeheerders. 

“We hebben hier prachtige mogelijkheden om mountainbikers verantwoord te laten genieten van de natuur,” legt Pieter Bosma uit. “Met de aanleg van de routes scheiden we wandelaars, ruiters en fietsers zodat die minder last hebben van elkaar. Daarnaast hebben we oog voor de natuur. Samen met Staatsbosbeheer kijken we waar de route moet liggen. En als we de route moeten verleggen, dan doen we dat uiteraard. Ik ben zelf vrijwilliger in de natuur. Dan wil je toch niet dat diezelfde natuur kapot wordt gemaakt.” 

Tegenstanders

Hoewel het plan voor de aanleg ondersteund wordt door overheden en terreinbeheerders, zijn er ook tegenstanders. Een aantal weken geleden werd de aanleg van de MTB-routes stilgelegd na bezwaren van Natuurbeschermingswacht Meppel en Stichting Natuuralert. Zij toonden bij de rechter aan dat er in de vergunningsprocedure fouten zijn gemaakt. “Voor ons is dat balen. We gingen ervan uit dat we samen met de gemeente en de Provincie het goed voor elkaar hadden. Dat bleek dus niet zo te zijn. We hebben ons werk aan de routes dan ook gestopt,” zegt Pieter Bosma. 

Althans tijdelijk, want FietsZe blijft strijdbaar: “We hebben van de rechter opdracht gekregen om samen het bos in te gaan en te kijken of we de route op een paar plaatsen kunnen verleggen vanwege natuur. We hebben een voorstel gedaan, maar onze tegenstanders staan niet open voor een alternatief. Daarop hebben we ons voorstel naar de rechter gestuurd met de mededeling dat onze tegenstanders niets willen.”

Vorige week heeft de rechter bepaald dat de route over een afstand van 19 kilometer weer open mag. Wel moest er een omleiding worden gemaakt. “En dat is voor ons de eerste stap waar we ontzettend blij mee zijn. Deze overwinning hebben we maar binnen. We gaan nu vol voor de rest.” Het proces koste de club al duizenden euro’s aan juridische kosten. “Daar hebben we het geld niet voor.”

Campagne 

De club geeft echter niet op en startte een crowdfundingsactie. “Met de financiële steun van mountainbikers kunnen we een ervaren jurist in de hand nemen die ervaring heeft met dit soort zaken.”

De inzamelingsactie loopt via de website fietsze.kentaa.nl. Daar kan een bedrag op gedoneerd worden. “We houden strak in de gaten hoe het geld wordt ingezet. Daar zorgen we als bestuur voor”, zo zegt Pieter Bosma. De fietsclub hoopt op een bedrag van zo’n 65.000 euro. “Dat klinkt als veel, maar het voeren van procedures is niet goedkoop. Ons doel willen we bereiken. En daarbij houden we echt rekening met de natuur.” 

De eerste donaties druppelen inmiddels binnen. De fietsclub voert samen met de leden campagne. Die duurt drie maanden. Wanneer de mountainbikeroute rondom Vledder klaar is? Pieter Bosma durft het niet te zeggen, “maar wij gaan er vol voor. We geven niet op.”

Doneer hier

Misschien ook interessant...

Toertochten

Meld je toertocht vóór 27 november aan

NTFU clubs organiseren jaarlijks ruim 1100 toertochten die samenkomen op de toertochtkalender in Fietssport Magazine en via Fietssport.nl. Naast het enorme bereik van Fietssport magazine en Fietssport.nl, zorgen we door de kalender ook voor afstemming en coördinatie tussen de verschillende tochten. Organiseren jullie in 2024 (weer) een toertocht (of tochten) en wil je deze publiceren in de Fietssport kalender? Doorloop dan vóór 27 november 2023 de stappen uit het onderstaande stappenplan.

Fiets in de trein

Geen nieuwe pilot reservering fiets in trein

Goed nieuws voor iedereen die wel eens met de fiets op de trein stapt, bijvoorbeeld tijdens een bikepacking trip of naar de start van een toertocht of mountainbikeroute. Er komt dit jaar geen vervolg op de pilot voor het verplicht reserveren van de fiets in de trein.

Benieuwd wat Start2Bike voor jouw vereniging kan betekenen?

Het Start2Bike-programma is een mooie manier om beginnende wielersporters uit de omgeving te leren kennen én ze bekend te maken met het aanbod van jouw vereniging. Is jouw vereniging nog niet zo bekend met de mogelijkheden van Start2Bike en wil je weten wat Start2Bike nog meer voor jouw vereniging kan betekenen? Kom dan naar de online informatiebijeenkomst op 19 januari

Belangenbehartiging

Ruimte geven aan sport

Hoe borgen we voldoende en kwalitatief goede sportruimte? In het kader van het sportakkoord is onderzoek gedaan naar maatregelen en oplossingen. NOC*NSF heeft mede namens de NTFU - de opgaven en kansen in kaart gebracht.  

Toertochten

Er kan en mag geen streep door Limburgse toertochten

Er kan en mag géén streep gezet worden door toertochten als Limburgs Mooiste, Mergelheuvelland 2-Daagse en de vele kleinschalige toertochten die door én voor fietsliefhebbers georganiseerd worden. De NTFU wil daarom een vuist maken.

Vergunningen

Met verbeterde EVA-tool is een vergunning straks binnen handbereik

De NTFU gaat de online tool Eenvoudig Vergunningen Aanvragen verbeteren. Het uiteindelijke doel is dat organisatoren de aanvraag direct naar de juiste instanties sturen. Tot nu toe konden ze alleen een overzicht opvragen.

Je toertocht opgeven voor 2023? Doorloop deze stappen!

Jaarlijks genieten zo'n 300.000 fietsers, samen goed voor ruim 1,5 miljoen inschrijvingen, van al het moois dat toertochten te bieden hebben. NTFU clubs organiseren jaarlijks ruim 1100 toertochten die samenkomen in de toertochtkalender in Fietssport Magazine en via Fietssport.nl. Naast het enorme bereik van Fietssport magazine en Fietssport.nl, zorgen we door de kalender ook voor afstemming en coördinatie tussen de verschillende tochten. Organiseren jullie in 2023 (weer) een toertocht (of tochten) en wil je deze publiceren in de Fietssport kalender? Doorloop dan vóór 26 november 2022 de eerste twee stappen van het onderstaande stappenplan. 

Staatssecretaris vraagt VSG vereenvoudiging vergunningsprocedure te onderzoeken

Staatssecretaris van Sport – Paul Blokhuis – heeft Vereniging Sport en Gemeenten (VSG) gevraagd met gemeenten te kijken hoe de vergunningsprocedure voor sportevenementen eenvoudiger kan. Deze boodschap van de staatssecretaris is een mooi resultaat van onze lobby voor vereenvoudiging voor tochtorganisatoren en vermindering van de administratieve lasten.

Ondersteuning bij lokale lobby

Arnhem praat met fietsers na protest tegen sluiting bospaden

Arnhemse wielerverenigingen praten tóch mee over de bospaden bij Arnhem. Ze protesteerden met de NTFU tegen sluiting voor fietsers. De clubs maken nu een voorstel waarbij fietsers wél welkom zijn. Of de gemeente écht akkoord gaat met het plan, moet nog blijken. 

Basisversie EVA helpt toertochtorganisatoren met vergunningen

EVA (Eenvoudig Vergunningen Aanvragen) is het systeem dat het voor organisatoren makkelijker maakt vergunningen aan te vragen. Elke gemeente, provincie of landeigenaar werkt met eigen protocollen en formulieren voor vergunningen. Aangezien een tocht door meerdere gemeenten gaat, moet je bij bijna elke gemeente een melding maken of vergunning aanvragen. Een ingewikkeld en tijdrovend proces. EVA geeft organisatoren de contactgegevens van alle terreineigenaren in één handig overzicht. Via het bijbehorende formulier maak je aansluitend een eerste melding bij gemeenten. Er wordt gewerkt aan een verbeterde EVA-versie, maar vanwege technische uitdagingen laat deze vernieuwing nog even op zich wachten. Omdat organisatoren weer druk zijn met de voorbereidingen voor hun toertochten, is de basisversie van EVA alsnog beschikbaar.