NTFU wil redelijke vergoeding voor natuurgebruik bij toertochten

Steeds meer terreineigenaren vragen aan tochtorganisaties die inschrijfgeld berekenen een bijdrage per deelnemer. Het wordt daardoor lastiger een tocht door de natuur te organiseren. De nieuwe regels treffen vooral organisaties van mountainbike- en graveltochten.

In ieder geval Staatsbosbeheer, Natuurmonumenten en Brabants Landschap voeren de nieuwe regels per 1 januari 2025 in. Organisaties in onder andere Noord-Brabant werden deze maand hierover per mail geïnformeerd.

Een aantal Brabantse organisaties trok daarop aan de bel bij de Vergunningenservice van de NTFU. Een percentage van het inschrijfgeld afdragen loopt al snel in de honderden euro’s. Marges om de extra kosten op te vangen zijn er vrijwel niet.

 “Voor onze club betekent deze boodschap een flinke extra kostenpost. Een kostenpost die uiteindelijk bij alle deelnemers  op het bordje komt”, aldus een NTFU-vereniging uit Noord-Brabant. De NTFU wil voorkomen dat deelnemers van de tocht flink meer gaan betalen, waardoor deelnemersaantallen teruglopen. Of dat organisaties noodgedwongen ermee stoppen.
 

Niet op het bordje van de deelnemer

De vrees bestaat dat omliggende terreineigenaren het voorbeeld van Staatsbosbeheer, Natuurmonumenten en Brabants Landschap zullen volgen. Een club uit Midden-Brabant die deze zorgen met de NTFU deelt, laat weten “heus bereid te zijn een vergoeding te betalen, maar als alle landeigenaren dit doen, wordt het lastig nog een toertocht te organiseren.” 

De kosten doorberekenen aan deelnemers, doet de club liever niet. “We willen – en met ons veel andere verenigingen – een laagdrempelig evenement voor de fietsliefhebber organiseren. Op deze manier wordt die drempel te hoog.”
 

Bijdrage in verhouding tot gebruik

De terreineigenaren gebruiken de vergoeding om het onderhoud en beheer van hun natuurgebieden en voorzieningen te betalen. De NTFU vindt dat de bijdrage in verhouding moet staan tot het gebruik. 

“Als we nu én later door de natuur willen fietsen, is het logisch dat we namens de fietssport daar aan bijdragen. Er zijn bij onze verenigingen alleen wel terechte zorgen over de hoogte van de kosten en het stapeleffect wanneer een tocht over meerdere terreinen gaat”, zegt Marina van Dijk die belangenbehartiger is bij de NTFU.
 

Kosten lopen steeds meer op

De afgelopen jaren zijn organisaties al steeds meer gaan betalen voor toestemmingen en vergunningen. Denk aan hogere leges voor vergunningen, dure procedures als natuurtoetsen, stikstofberekeningen en extra maatregelen als officiële verkeersregelaars en toezichthouders.
 
De meeste organisaties organiseren een tocht bovendien zonder winstoogmerk. De kleine marge die ze overhouden, gebruiken ze bijvoorbeeld voor een etentje om de vrijwilligers te bedanken of voor een clubweekend in het buitenland.

Daarnaast zijn er ook tochtorganisaties die al vrijwillig een bijdrage aan de terreineigenaar betalen. Als tegemoetkoming in noodzakelijk onderhoud aan de natuur en als bedankje dat de terreineigenaar wilde meewerken. 
 

Hoe nu verder

NTFU praat in januari met Brabants Landschap over hun nieuwe regels. Naar aanleiding van de verontrustende berichten van tochtorganisaties nam de bond meteen contact op.

Natuurmonumenten heeft aan de NTFU laten weten met andere terreineigenaren te gaan praten. De verwachting is dat dit gesprek gaat over overkoepelende afspraken zoals de tarieven, om te voorkomen dat organisaties bij elke eigenaar apart moeten gaan afrekenen.

Staatsbosbeheer informeerde zelf de NTFU over de tarieven. Zij hanteren al een deelnemersbijdrage, maar voeren in 2025 een aantal wijzigingen door. Ook daar blijft de NTFU over in gesprek. We informeren daar zo snel als mogelijk over.
 

Wat kun je zelf doen?

Organiseer je een tocht en moet je een deel van het inschrijfgeld afdragen aan de terreineigenaar? Neem dan contact op met Natasha Wijgerse via nwijgerse@ntfu.nl.

Zo krijgen we een goed beeld waar en welke tochten in de problemen komen door de extra kosten en scherpere regels.

Doe je mee aan een toertocht? Wees je er dan bewust van dat fietsen door de natuur niet meer zo’n vanzelfsprekendheid is. Achter de schermen kost het de organisatie de grootste moeite alle papieren en financiën rond te krijgen én voor jou de tocht ook nog eens betaalbaar én uitdagend te maken.

Daar krijg je als deelnemer niks van mee, want tijdens de tocht is alles tot in de puntjes geregeld. Tot aan een toffe afterparty aan toe. Maar volg de aanwijzingen van de vrijwilligers op, blijf op de route en wees vriendelijk voor andere bosgebruikers én de natuur.

Misschien ook interessant...

Mountainbiken steeds populairder: voorkom blessures met training en kleurcodes

Het aantal sportblessures in Nederland is in 2024 met zo'n 300.000 gevallen gestegen. Dat meldt kenniscentrum VeiligheidNL. Naar schatting 4,6 miljoen mensen liepen gezamenlijk 5,6 miljoen blessures op.

Fiets in de trein

Fiets meenemen in de trein kan beter

Er is grote behoefte aan meer fietsplaatsen en betere voorzieningen voor fietsen in de trein, komt naar voren uit de enquête van de Fietsersbond onder 3.073 respondenten. Sportieve fietsers willen vooral fietshaken zodat ze hun fiets veilig kunnen stallen.

Wijziging uploaden van routes clubpagina

Fietssport.nl is hét platform voor fietsers. Dit initiatief van de NTFU is ook voor fietsclubs een mooi kanaal om hun club onder de aandacht te brengen bij potentiële leden. Zo kun je laten zien dat jouw club veel routekennis in huis heeft, door een aantal routes op het Fietssport-routeplatform te plaatsen. Het proces rondom het uploaden is onlangs gewijzigd, we leggen in dit artikel uit wat er anders is.

Geen coronatoegangsbewijs nodig voor sport buiten, binnen wel

Het coronatoegangsbewijs is niet verplicht voor sport in de buitenlucht. Het kabinet wilde per 6 november de QR-code invoeren voor sporters en publiek, zowel binnen én buiten. Na protest van de Nederlandse sportwereld en druk uit de Tweede Kamer ziet het af van de verplichting voor buitensporten. Voor de binnensport blijft de maatregel wel gelden. Voor toegang tot kleedkamer, toilet of de kantine moeten sporters en publiek hun toegangsbewijs laten scannen.

Werken aan ledenbehoud en -werving met OldStars

Oudere fietsers die starten met wielrennen of leden van je vereniging die een jaartje ouder worden hebben meer kans op blessures en vallen omdat er niet altijd passend aanbod is. Om deze personen beter te kunnen bedienen en binden als vereniging, heeft de NTFU een samenwerking gestart met het Ouderenfonds. In het programma ‘Oldstars’ ga je met je vereniging aan de slag met deze oudere doelgroep. 

Cyql, Verenigingen

Nieuw: Clubklassement in Cyql

Veel clubs organiseren van oudsher een clubcompetitie of -klassement. Clubcompetities bestaan in veel verschillende varianten; aantal gereden kilometers, aantal deelgenomen clubritten of via een puntensysteem. Vanaf nu is het mogelijk om jouw clubcompetitie ook via Cyql te organiseren én vast te leggen.

Toertochten

Veiligheidspunten opgeven bij organisatie toertocht

Toertochten zijn voor veel wielersporters een prachtige manier om van onze mooie sport te genieten. Om ook in de toekomst alles in goede banen te blijven leiden, vraagt dit extra aandacht op het gebied van veiligheid en aansprakelijkheid. Vanwege een wijziging in de aansprakelijkheidsverzekering via de NTFU is het voor toertochten die vanaf 1 februari 2023 plaatsvinden noodzakelijk om een aantal zaken te registreren.

Tweede editie van Week van de Wielervereniging

Na een succesvolle eerste editie in het voorjaar, biedt de NTFU eind september opnieuw de Week van de Wielervereniging aan. In deze week staat het versterken van verenigingen centraal. Bestuursleden van wielerverenigingen kunnen zes interessante workshops volgen.

Trailcrews, Trailfund

Van kuilenpad naar flowtrail met het NTFU Bosch eBike Systems Trailfund

De vijfde ronde van het NTFU Bosch eBike Systems Trailfund gaat naar drie trailcrews die materiaal nodig hebben om de mountainbikeroutes te onderhouden. Het gaat om zand om kuilen te dichten en hout om wallrides en vlonders te vernieuwen.

Ondersteuning bij lokale lobby

Arnhem praat met fietsers na protest tegen sluiting bospaden

Arnhemse wielerverenigingen praten tóch mee over de bospaden bij Arnhem. Ze protesteerden met de NTFU tegen sluiting voor fietsers. De clubs maken nu een voorstel waarbij fietsers wél welkom zijn. Of de gemeente écht akkoord gaat met het plan, moet nog blijken.