NTFU wil redelijke vergoeding voor natuurgebruik bij toertochten

Steeds meer terreineigenaren vragen aan tochtorganisaties die inschrijfgeld berekenen een bijdrage per deelnemer. Het wordt daardoor lastiger een tocht door de natuur te organiseren. De nieuwe regels treffen vooral organisaties van mountainbike- en graveltochten.

In ieder geval Staatsbosbeheer, Natuurmonumenten en Brabants Landschap voeren de nieuwe regels per 1 januari 2025 in. Organisaties in onder andere Noord-Brabant werden deze maand hierover per mail geïnformeerd.

Een aantal Brabantse organisaties trok daarop aan de bel bij de Vergunningenservice van de NTFU. Een percentage van het inschrijfgeld afdragen loopt al snel in de honderden euro’s. Marges om de extra kosten op te vangen zijn er vrijwel niet.

 “Voor onze club betekent deze boodschap een flinke extra kostenpost. Een kostenpost die uiteindelijk bij alle deelnemers  op het bordje komt”, aldus een NTFU-vereniging uit Noord-Brabant. De NTFU wil voorkomen dat deelnemers van de tocht flink meer gaan betalen, waardoor deelnemersaantallen teruglopen. Of dat organisaties noodgedwongen ermee stoppen.
 

Niet op het bordje van de deelnemer

De vrees bestaat dat omliggende terreineigenaren het voorbeeld van Staatsbosbeheer, Natuurmonumenten en Brabants Landschap zullen volgen. Een club uit Midden-Brabant die deze zorgen met de NTFU deelt, laat weten “heus bereid te zijn een vergoeding te betalen, maar als alle landeigenaren dit doen, wordt het lastig nog een toertocht te organiseren.” 

De kosten doorberekenen aan deelnemers, doet de club liever niet. “We willen – en met ons veel andere verenigingen – een laagdrempelig evenement voor de fietsliefhebber organiseren. Op deze manier wordt die drempel te hoog.”
 

Bijdrage in verhouding tot gebruik

De terreineigenaren gebruiken de vergoeding om het onderhoud en beheer van hun natuurgebieden en voorzieningen te betalen. De NTFU vindt dat de bijdrage in verhouding moet staan tot het gebruik. 

“Als we nu én later door de natuur willen fietsen, is het logisch dat we namens de fietssport daar aan bijdragen. Er zijn bij onze verenigingen alleen wel terechte zorgen over de hoogte van de kosten en het stapeleffect wanneer een tocht over meerdere terreinen gaat”, zegt Marina van Dijk die belangenbehartiger is bij de NTFU.
 

Kosten lopen steeds meer op

De afgelopen jaren zijn organisaties al steeds meer gaan betalen voor toestemmingen en vergunningen. Denk aan hogere leges voor vergunningen, dure procedures als natuurtoetsen, stikstofberekeningen en extra maatregelen als officiële verkeersregelaars en toezichthouders.
 
De meeste organisaties organiseren een tocht bovendien zonder winstoogmerk. De kleine marge die ze overhouden, gebruiken ze bijvoorbeeld voor een etentje om de vrijwilligers te bedanken of voor een clubweekend in het buitenland.

Daarnaast zijn er ook tochtorganisaties die al vrijwillig een bijdrage aan de terreineigenaar betalen. Als tegemoetkoming in noodzakelijk onderhoud aan de natuur en als bedankje dat de terreineigenaar wilde meewerken. 
 

Hoe nu verder

NTFU praat in januari met Brabants Landschap over hun nieuwe regels. Naar aanleiding van de verontrustende berichten van tochtorganisaties nam de bond meteen contact op.

Natuurmonumenten heeft aan de NTFU laten weten met andere terreineigenaren te gaan praten. De verwachting is dat dit gesprek gaat over overkoepelende afspraken zoals de tarieven, om te voorkomen dat organisaties bij elke eigenaar apart moeten gaan afrekenen.

Staatsbosbeheer informeerde zelf de NTFU over de tarieven. Zij hanteren al een deelnemersbijdrage, maar voeren in 2025 een aantal wijzigingen door. Ook daar blijft de NTFU over in gesprek. We informeren daar zo snel als mogelijk over.
 

Wat kun je zelf doen?

Organiseer je een tocht en moet je een deel van het inschrijfgeld afdragen aan de terreineigenaar? Neem dan contact op met Natasha Wijgerse via nwijgerse@ntfu.nl.

Zo krijgen we een goed beeld waar en welke tochten in de problemen komen door de extra kosten en scherpere regels.

Doe je mee aan een toertocht? Wees je er dan bewust van dat fietsen door de natuur niet meer zo’n vanzelfsprekendheid is. Achter de schermen kost het de organisatie de grootste moeite alle papieren en financiën rond te krijgen én voor jou de tocht ook nog eens betaalbaar én uitdagend te maken.

Daar krijg je als deelnemer niks van mee, want tijdens de tocht is alles tot in de puntjes geregeld. Tot aan een toffe afterparty aan toe. Maar volg de aanwijzingen van de vrijwilligers op, blijf op de route en wees vriendelijk voor andere bosgebruikers én de natuur.

Misschien ook interessant...

Tropische temperaturen: Bereid je goed voor!

Deze zomer hebben we af en toe te maken met tropische temperaturen. Heerlijk toch? Voor een dagje strand wel. Als je wil fietsen in deze hitte, moet je je goed voorbereiden! 

Verenigingen

Vebego Limburgs Mooiste zoekt vrijwilligers

Wil jij op een sportieve manier geld verdienen voor jouw vereniging? De organisatie van het fietsevenement Vebego Limburgs Mooiste is op zoek naar leden, die tegen een vergoeding voor hun club, mee wil werken tijdens een van de grootste fietsevenementen van Nederland.

Afsluitdijk

Fietsorganisaties teleurgesteld over mogelijkheden voor fietsen en wandelen op de Afsluitdijk

Rijkswaterstaat moet meer doen om fietsen en wandelen mogelijk te maken op de Afsluitdijk. De 32 kilometer lange dijk blijft tot 2025 gesloten voor fietsers en wandelaars omdat de dijk versterkt en vernieuwd wordt. Fietsplatform, Wandelnet, de NTFU en Fietsersbond zijn teleurgesteld en sturen daarom een brief aan de Tweede Kamer. Daarin vragen ze opnieuw aandacht voor de adviezen die ze begin 2020 al gaven aan Rijkswaterstaat.

Start2Bike

12 en 13 oktober MTB-techniekdagen voor vrouwen

Speciaal voor vrouwen die hun mountainbikeskills verder willen uitbouwen, organiseert de NTFU 12 en 13 oktober in Spaarnwoude een techniektraining. De inschrijving is geopend.

Kennis & onderzoek, Veiligheid

NTFU, KNWU en VeiligheidNL bundelen krachten om fietsongevallen te voorkomen

Wielrennen, mountainbiken of gravelbiken is gezond. Maar de ongevallencijfers laten ook een keerzijde zien. Als het misgaat, is het letsel vaak ernstig. De NTFU, KNWU en het kenniscentrum letselpreventie VeiligheidNL gaan daarom samenwerken om fietsongevallen te voorkomen.

Verenigingen

Goed voorbeeld: frisse wind en nieuwe leden voor RTC Rally

Er waait een nieuwe wind door RTC Rally en dat merken wielrenners uit Sneek en omgeving. Maar liefst 44 mensen sloten zich het afgelopen jaar bij de Friese club aan, waarvan een derde vrouw.

Basisversie EVA helpt toertochtorganisatoren met vergunningen

EVA (Eenvoudig Vergunningen Aanvragen) is het systeem dat het voor organisatoren makkelijker maakt vergunningen aan te vragen. Elke gemeente, provincie of landeigenaar werkt met eigen protocollen en formulieren voor vergunningen. Aangezien een tocht door meerdere gemeenten gaat, moet je bij bijna elke gemeente een melding maken of vergunning aanvragen. Een ingewikkeld en tijdrovend proces. EVA geeft organisatoren de contactgegevens van alle terreineigenaren in één handig overzicht. Via het bijbehorende formulier maak je aansluitend een eerste melding bij gemeenten. Er wordt gewerkt aan een verbeterde EVA-versie, maar vanwege technische uitdagingen laat deze vernieuwing nog even op zich wachten. Omdat organisatoren weer druk zijn met de voorbereidingen voor hun toertochten, is de basisversie van EVA alsnog beschikbaar.

Kennis & onderzoek

Minder overlast voor recreanten en natuur door mountainbikeroutes

Mountainbiken is populair: het aantal beoefenaars steeg de afgelopen jaren naar 480.000. Ook het aantal nieuwe MTB-routes nam in die periode toe. Dat is maar goed ook, want aantrekkelijke routes voorkomen overlast. 

 

Fietspad moet veiliger worden voor wielrenners

De Fietsersbond gaat actie voeren om onnodige paaltjes op het fietspad te laten verwijderen. Het zorgt nog te vaak voor valpartijen met ernstig letsel. De NTFU vindt dit een goed idee. Er belanden namelijk steeds meer fietsers op de Spoedeisende Hulp. Hoe zit dat met wielrenners? De NTFU dook in de cijfers van VeiligheidNL – dat het aantal verkeersslachtoffers op de Spoedeisende Hulp bijhoudt.

Cyql

Nieuw: subgroepen in Cyql maken plannen nog eenvoudiger

Veel wielerverenigingen fietsen in verschillende (snelheids)groepen, de planning van clubritten is vaak daarop afgestemd. De nieuwe functionaliteit 'subgroepen' in Cyql maakt het voor verenigingen nu nog eenvoudiger om ritten te plannen en op te splitsen op niveau of snelheid.