NTFU wil redelijke vergoeding voor natuurgebruik bij toertochten

Steeds meer terreineigenaren vragen aan tochtorganisaties die inschrijfgeld berekenen een bijdrage per deelnemer. Het wordt daardoor lastiger een tocht door de natuur te organiseren. De nieuwe regels treffen vooral organisaties van mountainbike- en graveltochten.

In ieder geval Staatsbosbeheer, Natuurmonumenten en Brabants Landschap voeren de nieuwe regels per 1 januari 2025 in. Organisaties in onder andere Noord-Brabant werden deze maand hierover per mail geïnformeerd.

Een aantal Brabantse organisaties trok daarop aan de bel bij de Vergunningenservice van de NTFU. Een percentage van het inschrijfgeld afdragen loopt al snel in de honderden euro’s. Marges om de extra kosten op te vangen zijn er vrijwel niet.

 “Voor onze club betekent deze boodschap een flinke extra kostenpost. Een kostenpost die uiteindelijk bij alle deelnemers  op het bordje komt”, aldus een NTFU-vereniging uit Noord-Brabant. De NTFU wil voorkomen dat deelnemers van de tocht flink meer gaan betalen, waardoor deelnemersaantallen teruglopen. Of dat organisaties noodgedwongen ermee stoppen.
 

Niet op het bordje van de deelnemer

De vrees bestaat dat omliggende terreineigenaren het voorbeeld van Staatsbosbeheer, Natuurmonumenten en Brabants Landschap zullen volgen. Een club uit Midden-Brabant die deze zorgen met de NTFU deelt, laat weten “heus bereid te zijn een vergoeding te betalen, maar als alle landeigenaren dit doen, wordt het lastig nog een toertocht te organiseren.” 

De kosten doorberekenen aan deelnemers, doet de club liever niet. “We willen – en met ons veel andere verenigingen – een laagdrempelig evenement voor de fietsliefhebber organiseren. Op deze manier wordt die drempel te hoog.”
 

Bijdrage in verhouding tot gebruik

De terreineigenaren gebruiken de vergoeding om het onderhoud en beheer van hun natuurgebieden en voorzieningen te betalen. De NTFU vindt dat de bijdrage in verhouding moet staan tot het gebruik. 

“Als we nu én later door de natuur willen fietsen, is het logisch dat we namens de fietssport daar aan bijdragen. Er zijn bij onze verenigingen alleen wel terechte zorgen over de hoogte van de kosten en het stapeleffect wanneer een tocht over meerdere terreinen gaat”, zegt Marina van Dijk die belangenbehartiger is bij de NTFU.
 

Kosten lopen steeds meer op

De afgelopen jaren zijn organisaties al steeds meer gaan betalen voor toestemmingen en vergunningen. Denk aan hogere leges voor vergunningen, dure procedures als natuurtoetsen, stikstofberekeningen en extra maatregelen als officiële verkeersregelaars en toezichthouders.
 
De meeste organisaties organiseren een tocht bovendien zonder winstoogmerk. De kleine marge die ze overhouden, gebruiken ze bijvoorbeeld voor een etentje om de vrijwilligers te bedanken of voor een clubweekend in het buitenland.

Daarnaast zijn er ook tochtorganisaties die al vrijwillig een bijdrage aan de terreineigenaar betalen. Als tegemoetkoming in noodzakelijk onderhoud aan de natuur en als bedankje dat de terreineigenaar wilde meewerken. 
 

Hoe nu verder

NTFU praat in januari met Brabants Landschap over hun nieuwe regels. Naar aanleiding van de verontrustende berichten van tochtorganisaties nam de bond meteen contact op.

Natuurmonumenten heeft aan de NTFU laten weten met andere terreineigenaren te gaan praten. De verwachting is dat dit gesprek gaat over overkoepelende afspraken zoals de tarieven, om te voorkomen dat organisaties bij elke eigenaar apart moeten gaan afrekenen.

Staatsbosbeheer informeerde zelf de NTFU over de tarieven. Zij hanteren al een deelnemersbijdrage, maar voeren in 2025 een aantal wijzigingen door. Ook daar blijft de NTFU over in gesprek. We informeren daar zo snel als mogelijk over.
 

Wat kun je zelf doen?

Organiseer je een tocht en moet je een deel van het inschrijfgeld afdragen aan de terreineigenaar? Neem dan contact op met Natasha Wijgerse via nwijgerse@ntfu.nl.

Zo krijgen we een goed beeld waar en welke tochten in de problemen komen door de extra kosten en scherpere regels.

Doe je mee aan een toertocht? Wees je er dan bewust van dat fietsen door de natuur niet meer zo’n vanzelfsprekendheid is. Achter de schermen kost het de organisatie de grootste moeite alle papieren en financiën rond te krijgen én voor jou de tocht ook nog eens betaalbaar én uitdagend te maken.

Daar krijg je als deelnemer niks van mee, want tijdens de tocht is alles tot in de puntjes geregeld. Tot aan een toffe afterparty aan toe. Maar volg de aanwijzingen van de vrijwilligers op, blijf op de route en wees vriendelijk voor andere bosgebruikers én de natuur.

Misschien ook interessant...

Werken aan ledenbehoud en -werving met OldStars

Oudere fietsers die starten met wielrennen of leden van je vereniging die een jaartje ouder worden hebben meer kans op blessures en vallen omdat er niet altijd passend aanbod is. Om deze personen beter te kunnen bedienen en binden als vereniging, heeft de NTFU een samenwerking gestart met het Ouderenfonds. In het programma ‘Oldstars’ ga je met je vereniging aan de slag met deze oudere doelgroep. 

Verenigingen

Congres voor jeugdaanbod in de wielersport tijdens NK wielrennen

Op zaterdag 28 juni, tijdens het NK Wielrennen in Ede, organiseert de NTFU een inspirerend én praktisch congres voor wielerverenigingen die willen investeren in jeugd. Of je nu net begint met een jeugdafdeling of al jaren actief bent: dit congres biedt concrete handvatten, nieuwe inzichten en volop inspiratie.

Vraag een gratis Fietssport Scan + Go vlag aan

Hangen er op jouw toertochten nog oude NTFU-vlaggen? Dan kun je nu gratis nieuwe vlaggen aanvragen.

Hoe spreid je de drukte tijdens je toertocht?

Sinds 28 november gelden er weer strengere coronamaatregelen. Zo zijn de 1,5 meter afstand en het  mondmasker weer verplicht en is publiek niet toegestaan. Dat betekent dat je als organisator ook maatregelen moet nemen om bijvoorbeeld drukte te verminderen. Hoe doe je dit?

Trailfund

NTFU en Bosch eBike Systems kennen de eerste drie Trailfunds toe aan mountainbikeroutes

Wielersportbond NTFU en Bosch eBike Systems kennen de eerste ronde van het Trailfund toe aan drie mountainbikeroutes: Netersel (Noord-Brabant), Marum (Groningen) en Anloo (Drenthe). Het Trailfund wordt uitgereikt aan de vrijwilligers van ATB Marum, TWC Het Snelle Wiel uit Bladel en FTC ’t Kamrad uit Assen. 

Trailfund

Trailfund NTFU en Bosch eBike Systems trapt succesvol af

Nederland beschikt sinds een paar dagen over drie geheel vernieuwde en gerenoveerde MTB-routes: recent werden in Netersel (Brabant), Marum (Groningen) en Anloo (Drenthe) de herboren trails feestelijk geopend. De drie gerenoveerde routes zijn het resultaat van de eerste inzet van het Trailfund van Wielersportbond NTFU en Bosch eBike Systems, een nieuw fonds waaruit vrijwilligersorganisaties kunnen putten voor het aanleggen en onderhouden van Nederlandse MTB-routes. Van het toevoegen van rock gardens tot het wegwerken van gevaarlijke gaten, met behulp van het extra geld is alles vanaf mei in drie maanden gereed gemaakt en kunnen mountainbikers zich nu uitleven op deze trails.

Ondersteuning bij lokale lobby

FietsZe in actie voor behoud MTB-route Vledder

Vorig jaar startte de Vledderse race- en mountainbikeclub FietsZe met de aanleg van een 55 km lange mountainbikeroute rondom het Drentse dorp. Nu staat deze route onder druk. Gelukkig is voorzitter Pieter Bosma strijdbaar: “Wij geven niet op.”

Afsluitdijk

Fiets 1 of 2 juli mee over de nieuwe Afsluitdijk!

Net als 4 jaar geleden gaat op 1 en 2 juli de Afsluitdijk eenmalig open voor fietsers en wandelaars. Na de openstelling is het iconische fiets- en wandelpad weer voor lange tijd gesloten. Dit willen de NTFU, Fietsplatform, Wandelnet ANWB en de Fietsersbond voorkomen.

Toertochten, Verenigingen

Maak kans op kaarten voor de Tour de France Femmes toerversie voor jouw club

Op 12 augustus start de Tour de France Femmes in Rotterdam. Eén dag ervoor – zondag 11 augustus – kun je meedoen met de toerversie. NTFU mag aan twee clubs 5 startbewijzen weggeven. Enige wat je moet doen is laten weten waarom je met jouw club mee wilt doen.

Fiets in de trein

Problemen op het spoor: fietsorganisaties vragen fietsers hun ervaringen te delen

Deze zomer wordt er veel aan het spoor gewerkt. Dat betekent extra reistijd of vervangend vervoer. Fietsers die tegen problemen aanlopen, kunnen zich melden bij de NTFU, Fietsersbond, Fietsplatform en Rover.