Goed voorbeeld: Het beleidsplan van TC de Pedaleurs Malden: voor leden, door leden

Hoe ontwikkel je een beleidsplan dat de behoeften van leden weerspiegelt en verenigingsbreed gedragen wordt? TC de Pedaleurs Malden nam haar kernwaarden in overweging en stelde in overleg met haar leden een nieuwe toekomstvisie op.

Hoe ontwikkel je een beleidsplan dat de behoeften van leden weerspiegelt en verenigingsbreed gedragen wordt? TC de Pedaleurs Malden nam haar kernwaarden in overweging en stelde in overleg met haar leden een nieuwe toekomstvisie op.

Dat het bestuur van TC de Pedaleurs besloot een nieuw beleidsplan op te stellen, heeft te maken met diverse ontwikkelingen binnen de vereniging. Met name de vergrijzing onder de leden van TC de Pedaleurs – en de onzekere toekomst die de vereniging hiermee tegemoet gaat – is een belangrijke reden geweest om het beleidsplan te maken.

TC de Pedaleurs telt 135 leden en heeft een ledenstop ingevoerd om het hechte karakter van de vereniging te waarborgen. De minimale aanwas van nieuwe leden heeft ervoor gezorgd dat de gemiddelde leeftijd is gestegen tot ruim 60 jaar. “Hoe enthousiast onze leden ook zijn, er staat een behoorlijke uittocht voor de deur,” merkt bestuurslid Fenny Visscher op. “Dat stelde ons voor lastige vraagstukken. Hoe maken we de vereniging toekomstbestendig? Hoe trekken we een jongere doelgroep aan? En hoe behouden we het sociale karakter als we zouden toelaten dat de vereniging groeit? Ook de veiligheid in het verkeer en het aanbod van activiteiten kwamen ter sprake.”

Welke kant fietsen we op?

Het bestuur van TC de Pedaleurs wilde die keuzes niet zelf maken en besloot bij haar leden aan te kloppen. “Tijdens de algemene ledenvergadering hebben we een presentatie gehouden over de toekomst: ‘Welke kant fietsen we op?’ Hiermee wilden we de leden aan het denken zetten en peilen hoe zij over deze kwesties dachten”, vertelt Visscher. “Na afloop van de presentatie meldden zich direct vier leden die hier verder in wilden duiken. Dat is de commissie ‘visie-ontwikkeling’ geworden.”

Om input te verzamelen voor het beleidsplan, organiseerde de commissie een aantal gespreksavonden waarin leden werden uitgenodigd om mee te denken over onder andere de ledenstop, de minimumleeftijd, het toestaan van e-bikes en het al dan niet opzetten van een structurele MTB-groep. “Zo konden we onderzoeken of het bestaande beleid binnen de vereniging nog steeds ondersteund werd door de leden of juist aangepast moest worden,” legt Visscher uit. “Op basis van de wensen en behoeften van de leden werd door de commissie een beleidsplan opgesteld dat daarna aan het bestuur is gepresenteerd.”

Duidelijke visie

In het beleidsplan van TC de Pedaleurs zijn de kernwaarden van de toervereniging helder omschreven: openheid, toegankelijkheid, saamhorigheid en verbondenheid. Een uitgebreid en gevarieerd aanbod aan activiteiten moet voorzien in ieders behoefte – of dat nu rustig, gezellig, uitdagend of fanatiek fietsen is. Waar het seizoen normaal gesproken wordt afgetrapt met een gezamenlijke rit, was dit vanwege de coronamaatregelen dit jaar niet mogelijk. In plaats daarvan werd het visiedocument de symbolische opening van het seizoen. “We hebben het beleidsplan gedrukt op papier persoonlijk bij alle leden langsgebracht. Op deze manier konden we het plan goed laten landen. Via een enquête op de website konden leden daarna stemmen over de voorgestelde wijzigingen. De uitkomst van de enquête, die door 104 van de 135 leden is ingevuld, bespreken we tijdens de volgende algemene ledenvergadering en indien nodig brengen we onderdelen ter stemming. Daarna maken we het beleidsplan definitief,” laat Visscher weten.

Door de leden op deze manier te betrekken bij het ontwikkelen van een beleidsplan, weet TC de Pedaleurs zeker dat de nieuwe visie van de vereniging door het merendeel van de leden gedragen wordt. “Lekker fietsen is prioriteit, maar tegelijkertijd moeten we ook nadenken over de toekomst. Iedere week vergaderen is niet de bedoeling, maar met dit plan kunnen we weer een aantal jaar vooruit.”

Aan de slag met beleid?

Wil je binnen jouw vereniging ook aan de slag gaan met een duidelijke toekomstvisie en nieuw beleid? Team verenigingsondersteuning staat voor je klaar met verschillende ondersteuningsmogelijkheden. Voor vragen neem je contact op met Caroline, Luuk of Jos via 0318-581300 of verenigingen@ntfu.nl.

 

 

Misschien ook interessant...

Kleurcode, Veiligheid

Mountainbiken steeds populairder: voorkom blessures met training en kleurcodes

Het aantal sportblessures in Nederland is in 2024 met zo'n 300.000 gevallen gestegen. Dat meldt kenniscentrum VeiligheidNL. Naar schatting 4,6 miljoen mensen liepen gezamenlijk 5,6 miljoen blessures op.

Opleidingen

Start2Bike: leer beter fietsen

Beginnende wielrenners, mountainbikers of gravelaars kunnen binnenkort weer deelnemen aan Start2Bike. In 4 lessen leren zij hoe je beter fietst, verbeteren ze hun conditie en ontmoeten ze andere fietsers. 

Sociale Veiligheid

NTFU lanceert Meldpunt Veilige Sport

De NTFU zet zich in voor een sociaal veilige sportomgeving en kondigt daarom de lancering van het Meldpunt Veilige Sport aan. Dit meldpunt biedt een laagdrempelige manier voor leden, bestuursleden en andere betrokkenen om incidenten van grensoverschrijdend gedrag te melden en draagt bij aan een veilige en plezierige sportbeleving voor iedereen.

Alliantie Samen Fietsen

Alliantie Samen Fietsen grijpt lente aan voor meer begrip op het fietspad

Dit weekend lijkt het mooi fietsweer te worden. Veel mensen pakken dan de fiets. Bij de Alliantie Samen Fietsen grijpen ze daarom de lente aan om fietsers en andere weggebruikers op te roepen rekening met elkaar te houden: “Fiets vriendelijk, dan gebruikt iedereen het fietspad veilig en met plezier.”

NTFU

In memoriam: Constant van Waterschoot, voorzitter, fervent fietser, erelid en eindredacteur

Constant van Waterschoot is veertien jaar voorzitter van de NTFU geweest en nam in 1994 als erelid afscheid van het bestuur. Hij is daarna nog jaren eindredacteur geweest van het Toer Fiets Magazine. Zo lang zijn gezondheid het toeliet is hij blijven fietsen, vooral in het door hem zo geliefde Vlaanderen, dat hij vanuit zijn woonplaats Oostburg goed kon bereiken. Op 26 november is hij op tweeëntachtigjarige leeftijd overleden.

Goed voorbeeld: Instructeurs opleiden met financiële ondersteuning vanuit het Sportakkoord

Wil je als vereniging instructeurs opleiden, maar heb je daar niet de financiële middelen voor? Vanuit het Sportakkoord kun je aanspraak maken op een vergoeding. Dat bood Mountainbikevereniging Havelte en FietsZe Vledder de mogelijkheid begeleiders op te leiden tot basisinstructeur MTB

Fiets in de trein

Fiets meenemen in de trein kan beter

Er is grote behoefte aan meer fietsplaatsen en betere voorzieningen voor fietsen in de trein, komt naar voren uit de enquête van de Fietsersbond onder 3.073 respondenten. Sportieve fietsers willen vooral fietshaken zodat ze hun fiets veilig kunnen stallen.

Toertochten, Vergunningen

NTFU wil redelijke vergoeding voor natuurgebruik bij toertochten

Steeds meer terreineigenaren vragen aan tochtorganisaties die inschrijfgeld berekenen een bijdrage per deelnemer. Het wordt daardoor lastiger een tocht door de natuur te organiseren. De nieuwe regels treffen vooral organisaties van mountainbike- en graveltochten.

6x tips voor het aanspreken op gedrag

Binnen de meeste verenigingen gelden duidelijke afspraken. Bijvoorbeeld over het gewenste gedrag tijdens het fietsen, snelheid binnen de groep en wat er van leden wordt verwacht als het aankomt op de coronamaatregelen. Houdt iedereen zich aan de afspraken? Of vinden leden het onduidelijk en gaat het wel eens mis? Met deze 6 tips spreek je leden gericht aan en stuur je aan op een positief effect.

Kennis & onderzoek, Veiligheid

NTFU, KNWU en VeiligheidNL bundelen krachten om fietsongevallen te voorkomen

Wielrennen, mountainbiken of gravelbiken is gezond. Maar de ongevallencijfers laten ook een keerzijde zien. Als het misgaat, is het letsel vaak ernstig. De NTFU, KNWU en het kenniscentrum letselpreventie VeiligheidNL gaan daarom samenwerken om fietsongevallen te voorkomen.