Toertochten zijn voor veel wielersporters een prachtige manier om van onze mooie sport te genieten. Om ook in de toekomst alles in goede banen te blijven leiden, vraagt dit extra aandacht op het gebied van veiligheid en aansprakelijkheid. Vanwege een wijziging in de aansprakelijkheidsverzekering via de NTFU is het voor toertochten die vanaf 1 februari 2023 plaatsvinden noodzakelijk om een aantal zaken te registreren.
Om meer veiligheid te garanderen bij toertochten en daarmee aansprakelijkheidsstellingen door deelnemers op afstand te kunnen houden, vindt er een verandering plaats in de polis van de aansprakelijkheidsverzekering voor clubs en organisatoren. Van elke organisator wordt verwacht dat zij een aantal zaken inregelen betreffende de veiligheid van deelnemers. Welke stappen dat zijn, leggen we hieronder uit. Van bijna alle organisatoren weten we dat ze onderstaande stappen nu ook al doorlopen, als onderdeel van de bestaande richtlijnen voor toertochten.
Om te voldoen aan de poliswijziging, vragen we je om voor elke toertocht die vanaf 1 februari 2023 plaatsvindt, de volgende stappen te doorlopen.
Voor punt 1 en 2 stelt de NTFU een digitale tool beschikbaar om dit te registreren. Via deze digitale tool leg je eenvoudig vast wie de veiligheidscoördinator is en op welke punten op de route extra aandacht nodig is. De digitale tool is op de vertrouwde locatie te vinden: 'Mijn tochten' op NTFU.nl. Als je op deze pagina bent, kies je de betreffende tocht en klik je vervolgens op het kopje ‘veiligheidspunten’ om aan de slag te gaan.
Bovenstaande stappen zijn eenvoudig te doorlopen met behulp van dit stappenplan. Wil je meer weten over de veiligheid bij toertochten? In het kenniscentrum is een speciale pagina ingericht met aandachtspunten rondom de veiligheid bij je toertocht.
De veiligheidscoördinator is vooraf en tijdens de tocht het aanspreekpunt voor zaken rondom veiligheid. Hij/zij neemt de leiding in het inventariseren van gevaarlijke situaties en zorgt dat er een passende oplossing komt, zowel in de voorbereiding van de tocht als op de dag zelf.
Samen met alle toertochtorganisatoren willen we werken aan de veiligheid van deelnemers aan alle toertochten. Daarnaast willen we ons ook sterk maken voor de positie van elke organisator en kwesties rondom aansprakelijkheid voorkomen. De NTFU wil op deze manier helpen de verantwoordelijkheid goed in te regelen. Mochten zich desondanks toch kwesties voordoen bij jouw toertocht, dan kun je als organisator uiteraard altijd terugvallen op de aansprakelijkheidsverzekering van de NTFU.
Heb je vragen over veiligheid bij je toertocht en het registreren van veiligheidspunten? Team verenigingsondersteuning staat voor je klaar via verenigingen@ntfu.nl of via 0318 - 58 13 00.
De 1,5 meter afstand en gelimiteerde groepsgrootte maakt het organiseren van clubactiviteiten in coronatijd niet eenvoudig. Eerder schreven we al over de
In NTFU-regio 20: Oss-Uden en omgeving hebben tien NTFU-clubs zich verenigd in het Maashorst Veldtoertochten Overleg (MVTO). Dit overleg is vijf jaar geleden in het leven geroepen om zaken onderling beter met elkaar af te stemmen en om een centraal aanspreekpunt te vormen voor gemeenten, natuurbeheerders en andere sportverenigingen.
Het
Het aantal wielersporters in Nederland is toegenomen tot meer dan 900.000. Steeds meer mensen wielrennen, mountainbiken of gravelbiken, blijkt uit onderzoek van wielersportbond NTFU in samenwerking met Ipsos. Wat opvalt is dat de helft van de vrouwen in de wielersport jonger dan 35 jaar is. Bij de mannen is dit 23 procent.
Om mountainbikeroutes veiliger te maken, rolt wielersportbond NTFU een kleurensysteem uit. Net als op de skipistes, geeft elke kleur de moeilijkheidsgraad van de route aan. Groen is makkelijk, blauw gemiddeld, rood moeilijk en zwart zeer moeilijk. De kleurcode herken je aan een nieuw bordje dat onder de routepijl hangt. Om te laten zien wat er technisch van je gevraagd wordt bij elk niveau en hoe het kleurensysteem precies werkt, heeft de NTFU een video gemaakt.
Deze zomer wordt er veel aan het spoor gewerkt. Dat betekent extra reistijd of vervangend vervoer. Fietsers die tegen problemen aanlopen, kunnen zich melden bij de NTFU, Fietsersbond, Fietsplatform en Rover.
Driekwart van de fietsers vindt het onveilig op de dijk. Vooral door te hard rijden en te krap inhalend gemotoriseerd verkeer en als het druk is op mooie dagen. Dat komt naar voren uit onderzoek van ANWB, Fietsersbond, Fietsplatform, NTFU en VVN.
Goed nieuws voor iedereen die wel eens met de fiets op de trein stapt, bijvoorbeeld tijdens een bikepacking trip of naar de start van een toertocht of mountainbikeroute. Er komt dit jaar geen vervolg op de pilot voor het verplicht reserveren van de fiets in de trein.
NTFU clubs organiseren jaarlijks ruim 1100 toertochten die samenkomen op de toertochtkalender in Fietssport Magazine en via Fietssport.nl. Naast het enorme bereik van Fietssport magazine en Fietssport.nl, zorgen we door de kalender ook voor afstemming en coördinatie tussen de verschillende tochten. Organiseren jullie in 2024 (weer) een toertocht (of tochten) en wil je deze publiceren in de
Speciaal voor vrouwen die hun mountainbikeskills verder willen uitbouwen, organiseert de NTFU 12 en 13 oktober in Spaarnwoude een techniektraining. De inschrijving is geopend.