Toertochten zijn voor veel wielersporters een prachtige manier om van onze mooie sport te genieten. Om ook in de toekomst alles in goede banen te blijven leiden, vraagt dit extra aandacht op het gebied van veiligheid en aansprakelijkheid. Vanwege een wijziging in de aansprakelijkheidsverzekering via de NTFU is het voor toertochten die vanaf 1 februari 2023 plaatsvinden noodzakelijk om een aantal zaken te registreren.
Om meer veiligheid te garanderen bij toertochten en daarmee aansprakelijkheidsstellingen door deelnemers op afstand te kunnen houden, vindt er een verandering plaats in de polis van de aansprakelijkheidsverzekering voor clubs en organisatoren. Van elke organisator wordt verwacht dat zij een aantal zaken inregelen betreffende de veiligheid van deelnemers. Welke stappen dat zijn, leggen we hieronder uit. Van bijna alle organisatoren weten we dat ze onderstaande stappen nu ook al doorlopen, als onderdeel van de bestaande richtlijnen voor toertochten.
Om te voldoen aan de poliswijziging, vragen we je om voor elke toertocht die vanaf 1 februari 2023 plaatsvindt, de volgende stappen te doorlopen.
Voor punt 1 en 2 stelt de NTFU een digitale tool beschikbaar om dit te registreren. Via deze digitale tool leg je eenvoudig vast wie de veiligheidscoördinator is en op welke punten op de route extra aandacht nodig is. De digitale tool is op de vertrouwde locatie te vinden: 'Mijn tochten' op NTFU.nl. Als je op deze pagina bent, kies je de betreffende tocht en klik je vervolgens op het kopje ‘veiligheidspunten’ om aan de slag te gaan.
Bovenstaande stappen zijn eenvoudig te doorlopen met behulp van dit stappenplan. Wil je meer weten over de veiligheid bij toertochten? In het kenniscentrum is een speciale pagina ingericht met aandachtspunten rondom de veiligheid bij je toertocht.
De veiligheidscoördinator is vooraf en tijdens de tocht het aanspreekpunt voor zaken rondom veiligheid. Hij/zij neemt de leiding in het inventariseren van gevaarlijke situaties en zorgt dat er een passende oplossing komt, zowel in de voorbereiding van de tocht als op de dag zelf.
Samen met alle toertochtorganisatoren willen we werken aan de veiligheid van deelnemers aan alle toertochten. Daarnaast willen we ons ook sterk maken voor de positie van elke organisator en kwesties rondom aansprakelijkheid voorkomen. De NTFU wil op deze manier helpen de verantwoordelijkheid goed in te regelen. Mochten zich desondanks toch kwesties voordoen bij jouw toertocht, dan kun je als organisator uiteraard altijd terugvallen op de aansprakelijkheidsverzekering van de NTFU.
Heb je vragen over veiligheid bij je toertocht en het registreren van veiligheidspunten? Team verenigingsondersteuning staat voor je klaar via verenigingen@ntfu.nl of via 0318 - 58 13 00.
Om mountainbikeroutes veiliger te maken, rolt wielersportbond NTFU een kleurensysteem uit. Net als op de skipistes, geeft elke kleur de moeilijkheidsgraad van de route aan. Groen is makkelijk, blauw gemiddeld, rood moeilijk en zwart zeer moeilijk. De kleurcode herken je aan een nieuw bordje dat onder de routepijl hangt. Om te laten zien wat er technisch van je gevraagd wordt bij elk niveau en hoe het kleurensysteem precies werkt, heeft de NTFU een video gemaakt.
Alle mountainbikeroutes op de Utrechtse Heuvelrug hebben sinds kort een kleurcode die aangeeft hoe makkelijk of moeilijk de route is. Te herkennen aan nieuwe borden die langs de hele route hangen. Mountainbikers kunnen zo beter inschatten of een route past bij hun technisch niveau.
Tochtorganisaties worstelen met steeds ingewikkeldere regels en procedures. Om te voorkomen dat ze afhaken, lobbyen KWbN en NTFU voor eenvoudigere regels. Dat dat mogelijk is, bewijst de gemeente Land van Cuijk. Daar zijn tochten met maximaal 1.500 deelnemers sinds 1 juli vergunnings- en meldingsvrij.
De wielervereniging is al jaar en dag een belangrijke pijler voor de NTFU. De vereniging voorziet wekelijks duizenden fietsers van mooie clubritten en toertochten. De NTFU zet zich daarom in op het versterken van alle aangesloten wielerverenigingen.
De NTFU zet zich in voor een sociaal veilige sportomgeving en kondigt daarom de lancering van het Meldpunt Veilige Sport aan. Dit meldpunt biedt een laagdrempelige manier voor leden, bestuursleden en andere betrokkenen om incidenten van grensoverschrijdend gedrag te melden en draagt bij aan een veilige en plezierige sportbeleving voor iedereen.
De NTFU start met VeiligheidNL een onderzoek naar hoe de wielersport veiliger kan. Wielersporters die de afgelopen drie jaar gevallen zijn, kunnen in een vragenlijst laten weten hoe, waar en wanneer ze gevallen zijn en welk letsel ze hebben opgelopen. De inzichten helpen om gerichter de sport veiliger te maken.
Sinds de lancering in september maken steeds meer clubs gebruik van
Ledenbinding is belangrijk binnen je vereniging. Wanneer je als bestuur veel aandacht aan ledenbinding besteed, blijven je leden langer lid. Maar hoe doe je dat in deze bijzondere tijd? Want hoewel je clubritten langzaam opstarten maar het clubweekend bijvoorbeeld niet door gaat, is het best lastig om binding met je leden te houden. Wij geven je 6 tips hoe je je leden bindt aan jouw vereniging.
Wielersportbond NTFU merkt dat mountainbikeroutes onder druk komen te staan. Tegenstanders van de routes voeren steeds vaker een juridische strijd. Daarmee willen ze voorkomen dat nieuwe mountainbikeroutes worden aangelegd of bestaande routes gesloten worden. In Twente luidt nu ook de politiek de noodklok: organisaties moeten met elkaar praten, geen strijd voeren, vindt de CDA-fractie. Dat vindt ook de NTFU, die zelf regelmatig met onderhoudsgroepen, terreineigenaren, natuurbeheerders en routebureaus aan tafel zit.
De betaalbaarheid van steeds meer mountainbikeroutes staat onder druk. De routes bedruipen zichzelf veelal met een eigen vignet of lokale gelden. Vertegenwoordigers van mountainbikers, terreinbeheerders, particuliere grondeigenaren en lokale overheden gaan daarom samen de mogelijkheden voor een landelijk mountainbikevignet verkennen.