Nog beter routes aanleggen en onderhouden centraal thema tijdens eerste landelijke Traildag

De NTFU wil dat mountainbikers over mooie en veilige routes rijden. De bond helpt daarom trailcrews die de tracks aanleggen. Ruim 30 van die crews kwamen naar de landelijke Traildag. Doel: leren van elkaar hoe je routes nóg beter aanlegt en onderhoudt.

Wielersportbond NTFU zet zich ervoor in dat er betere mountainbikeroutes in Nederland komen. Dat doen de bond niet alleen: het is vooral aan talloze vrijwilligers te danken dat we van prachtige trails kunnen genieten. Daarom helpt de bond juist deze trailcrews.

Met ruim 2.750 vrijwilligers die zich inzetten voor onze mountainbikeroutes is er een hoop kennis en ervaring over hoe je routes aanlegt, onderhoudt en verbetert. Zonde om die kennis niet met elkaar te delen, vindt Troy Corsen. Hij zet zich bij de NTFU in voor jouw belangen als mountain- en gravelbiker. Hij organiseerde daarom een landelijke Traildag in Ede, waar meer dan 30 trailcrews uit het hele land aan deelnamen.

Werken in een hele grote tuin

Routes maken, zorgen voor een goede flow en technische elementen bouwen zoals rockgardens, drops en switchbacks is gewoon heel mooi werk. Zie het als werken in de tuin, een hele grote tuin. Belangrijk dat dat allemaal veilig gebeurt, want dagelijks maken er honderden mountainbikers gebruik van die ‘grote tuin’.

Trailcrews doen zelf gelukkig al veel om schade te voorkomen, bijvoorbeeld aan personen of aan de natuur. Denk aan de juiste borden ophangen, inspectierondjes rijden, regelmatig onderhoud plegen en duidelijke afspraken maken met de terreineigenaar. Toch kan er altijd iets gebeuren, zoals een val of schade. Jurist Robert Gielissen, auteur van het boek ‘Aansprakelijkheid op mountainbikeroutes’, legde daarom alles uit over aansprakelijkheid. Hij besprak vragen als: wanneer ben je verantwoordelijk, wat kun en moet je als trailcrew doen om niet aansprakelijk gesteld te worden en wat doe je als je toch aansprakelijk gesteld wordt?

Voorkomen is beter dan genezen. Maar als een trailcrew toch aansprakelijk gesteld word, zorgt de NTFU dat vrijwilligers gedekt zijn tegen kosten die op hen verhaald worden. Daarvoor heeft de bond een speciale verzekering afgesloten voor alle trailcrews die bij de NTFU zijn aangesloten.
 

Onderhoud: goed voor elkaar

Trailcrews kunnen veel doen om een uitdagende mountainbikeroute te bouwen. Denk aan een route die past bij de omgeving en het type mountainbiker, zoals een beginner of gevorderde. Maar ook een veilige route bouwen en de tracks regelmatig controleren op overhangend groen, slijtage en schade en zorgen dat dat snel en goed gerepareerd wordt.

Bij de NTFU kunnen de trailcrews terecht voor onderhoudsrichtlijnen, inspectieformulieren en een speciaal logboek. Zo weten vrijwilligers hoe ze bochten en bermen moeten repareren en kuilen en spoorvorming herstellen. In C-Tip – een digitaal systeem speciaal voor trailcrews aanbiedt – leggen vrijwilligers al dit onderhoud vast en kunnen ze monitoren wanneer het onderhoud is uitgevoerd.
 

De toekomst van e-mountainbiken

Of je in ‘team e-mountainbiken’ zit of je vindt het helemaal niks: het e-mountainbiken is in opkomst en dat lijkt ook niet te veranderen. Jeroen van Eck – hij is Nederlands kampioen e-MTB en deelnemer aan World Cup’s e-MTB – sprak op de Traildag via video met de trailcrew hoe ze hiermee om kunnen gaan. Het onderwerp zorgde voor heel wat gespreksstof. Er is nog ontzettend veel te leren en te ontdekken over dit onderwerp en de NTFU gaat dit – samen met trailcrews en experts uit de mountainbikewereld – zich hier verder in verdiepen.

Hoe bouw je een kuipbocht?

Genoeg van al dat zitten en luisteren! ’s Middags was het tijd voor actie. Gewapend met schop en McLeod (een flink stuk gereedschap dat een schoffel en een grove hark in één is) gingen de trailcrews de mountainbikeroute van Ede op. Want hoe bouw je zo veilig mogelijk een technische uitdaging als een kuipbocht? Niemand minder dan Patrick Jansen en Eric Kuijt – beide professioneel routebouwer en in te zetten voor professioneel onderhoud via The Trail Company – lieten zien waar je op moet letten.

Veel vrijwilligers stonden ook te trappelen voor een rondje mountainbiken. Zeker als de route van Ede er zo prachtig bij lag (alle credits voor de trailcrew van MTB Zuid Veluwe). Onderweg keken ze naar bebording op complexe oversteekplaatsen en deelden ze goede ideeën met elkaar uit.

De ruim 60 deelnemers gaven de Traildag een dikke 9 als rapportcijfer en met genoeg nieuwe onderwerpen en vragen betekent dat maar één ding: tot volgend jaar!


 

Misschien ook interessant...

Fiets in de trein

Geen nieuwe pilot reservering fiets in trein

Goed nieuws voor iedereen die wel eens met de fiets op de trein stapt, bijvoorbeeld tijdens een bikepacking trip of naar de start van een toertocht of mountainbikeroute. Er komt dit jaar geen vervolg op de pilot voor het verplicht reserveren van de fiets in de trein.

5x tips voor het opstellen van gedragsregels op je club

De manier waarop je leden zich gedragen binnen de vereniging, ligt vaak in de lijn van de cultuur van de club. De regels zijn vaak ongeschreven. Toch kan het heel nuttig zijn om deze gedragsregels op papier te zetten en er met je leden over te praten.

De Nederlandse Loterij steunt de fietssport

De Nederlandse Loterij draagt elk jaar ongeveer een kwart van de opbrengsten af aan het NOC*NSF en 77 sportbonden, waaronder de NTFU. Daarmee is het naast contributies, subsidies en sponsoring een belangrijke financiële duw in de rug.

NTFU

In memoriam: Constant van Waterschoot, voorzitter, fervent fietser, erelid en eindredacteur

Constant van Waterschoot is veertien jaar voorzitter van de NTFU geweest en nam in 1994 als erelid afscheid van het bestuur. Hij is daarna nog jaren eindredacteur geweest van het Toer Fiets Magazine. Zo lang zijn gezondheid het toeliet is hij blijven fietsen, vooral in het door hem zo geliefde Vlaanderen, dat hij vanuit zijn woonplaats Oostburg goed kon bereiken. Op 26 november is hij op tweeëntachtigjarige leeftijd overleden.

Gelderse veerponten

NTFU op de bres voor veerponten in Gelderland

Schipper, kan ik straks nog overvaren? Dat is de vraag in Gelderland. Het geld voor de veerponten is op. Tientallen ponten verdwijnen, waardoor je straks kilometers om moet fietsen. Samen met fiets- en wandelorganisaties, start de NTFU een petitie.

6x tips voor ledenbinding

Ledenbinding is belangrijk binnen je vereniging. Wanneer je als bestuur veel aandacht aan ledenbinding besteed, blijven je leden langer lid. Maar hoe doe je dat in deze bijzondere tijd? Want hoewel je clubritten langzaam opstarten maar het clubweekend bijvoorbeeld niet door gaat, is het best lastig om binding met je leden te houden. Wij geven je 6 tips hoe je je leden bindt aan jouw vereniging. 

Toertochten

Verzet tegen verbod op wielertochten in Vaals groot: NTFU stuurt brandbrief

De NTFU heeft in een brief de gemeente Vaals opgeroepen om maandag 19 februari niet in te stemmen met het voorstel om grote toertochten te verbieden. Toertochten zijn juist de oplossing om drukte tegen te gaan en niet het probleem, vindt de NTFU.

Toertochten

50 Brabantse toertochten verzekerd van support van ZLM Verzekeringen

Wielersportbond NTFU en ZLM Verzekeringen gaan circa 50 toertochten voor wielrenners, mountainbikers en gravelbikers in Noord-Brabant extra ondersteunen. Ze krijgen aankleding voor de start- en finishlocatie, online promotie en een sponsorbudget. Zo kunnen vrijwilligers hun tocht nóg beter organiseren en doen meer mensen met plezier mee aan de tocht.

Wijziging uploaden van routes clubpagina

Fietssport.nl is hét platform voor fietsers. Dit initiatief van de NTFU is ook voor fietsclubs een mooi kanaal om hun club onder de aandacht te brengen bij potentiële leden. Zo kun je laten zien dat jouw club veel routekennis in huis heeft, door een aantal routes op het Fietssport-routeplatform te plaatsen. Het proces rondom het uploaden is onlangs gewijzigd, we leggen in dit artikel uit wat er anders is.

Goed voorbeeld: Vitaalritten slaan aan bij fietser op leeftijd

Bij WTC Gerry van Gerwen worden twee keer in de week ‘Vitaalritten’ aangeboden. Een succesnummer dat ervoor zorgt dat leden tot op latere leeftijd doorfietsen bij de vereniging.