NTFU presenteert visie op mountainbiken en gravelbiken

Hoe ziet de toekomst van mountainbiken en gravelbiken eruit? Daar maakt de NTFU zich al een tijd druk om, met routes die dicht moeten en rechtszaken die gevoerd worden. De bond komt daarom met een plan om te zorgen dat je ook in 2035 nog kunt mountainbiken en gravelbiken.

De visie geeft antwoord op zeven urgente uitdagingen waar mountainbikers en gravelbikers tegenaan lopen. Een aantal van deze uitdagingen zorgen nu al voor spanning en dilemma’s in de praktijk. De NTFU is van mening dat dit alleen maar zal toenemen, als we hier geen oplossingen voor vinden.

  1. Recreatiedruk | Nederland is een klein landje, met veel inwoners en weinig groen. Het wordt dus steeds drukker in de bossen en dat heeft invloed op de natuur.
  2. Minder ruimte | Om alle mensen in goede banen door de natuur te leiden, nemen terreineigenaren maatregelen. Zo wordt er kritischer gekeken of en waar er recreanten en toertochten mogen komen.
  3. Beweegarmoede | We zitten teveel en bewegen te weinig. Toch is er steeds minder groene ruimte om te kunnen fietsen en wandelen.
  4. Rechtszaken | Enkele natuurbeschermingsorganisaties proberen via de rechter af te dwingen dat mountainbikeroutes gesloten worden. Terwijl trailcrews juist mee willen denken.
  5. Juridische claims | Letselschadeadvocaten dienen steeds vaker claims in tegen trailcrews en routebureaus. De sport bestaat bij de gratie van vrijwilligers, die hier niet tegen opgewassen zijn.
  6. Conflicten | Het is voor gravelbikers lang niet altijd duidelijk waar ze wel en niet mogen fietsen. Dat zorgt voor conflicten met andere recreanten en terreineigenaren.
  7. Financiering | Mountainbikeroutes worden betaald vanuit donaties, vignetten, sponsoring en deels overheidsgeld. Dat model is niet toekomstbestendig als we willen dat er goede en veilige routes zijn.
 

Nieuwe paden

In het visiedocument ‘Nieuwe paden’ legt de NTFU uit wat wij de beste aanpak vinden voor een betere toekomst voor mountainbikers, gravelbikers en trailbouwers en hoe we samen met andere bosgebruikers beter in de natuur kunt sporten.

Daarvoor heeft de fietssport nieuwe paden nodig. Letter, in de zin van mooie mountainbikeroutes en gravelpaden. Maar ook figuurlijk: door op een andere manier te kijken naar hoe mountainbikers en gravelbikers een plek in onze natuur krijgen.

Aan de hand van het verhaal van Mark, een mountainbiker en gravelbiker uit Ruurlo, legt de NTFU uit hoe hij in 2035 de sport, de natuur en de andere bosgebruikers ervaart. En het is niet alleen Mark’s verhaal, maar ook dat van duizenden andere mountainbikers en gravelbikers.
 

Uitgangspunten visie

Om dat verhaal van Mark werkelijkheid te laten worden, heeft de NTFU wel andere organisaties nodig. Denk aan terreineigenaren, routeplatforms, gemeenten, provincies, routebureaus en natuurorganisaties. Met het toekomstbeeld wil de NTFU daarom andere organisaties inspireren om mee te denken én te werken aan een betere toekomst voor mountainbikers, gravelbikers en andere bosgebruikers.

Zo wil de NTFU dat routeplatforms zoals Komoot en Strava meehelpen om het ‘wildfietsen’ terug te dringen door toegangsregels beter aan te geven in digitale routes. Ook wil de NTFU dat er voldoende ruimte is en blijft voor mountainbikers en gravelbikers, met nieuwe routes en paden maar ook dat zij vrij kunnen en blijven fietsen waar dat kan en mag. De bond hoopt ook dat er extra geld komt om duidelijker aan te geven waar je wel en niet mag fietsen in een gebied. 

Zelf gaat de NTFU ervoor zorgen dat trailcrews de juiste juridische hulp krijgen en er speciale workshops en trainingen voor trailbouwers komen. Ook wil de bond meer kennis delen over de impact van mountainbiken en gravelbiken op de natuur en de wensen en behoeften van jou als mountainbiker of gravelbiker delen met terreineigenaren en gemeenten.

Download MTB- en gravelbikevisie 2035

*
*
*
*

Misschien ook interessant...

6x tips voor het aanspreken op gedrag

Binnen de meeste verenigingen gelden duidelijke afspraken. Bijvoorbeeld over het gewenste gedrag tijdens het fietsen, snelheid binnen de groep en wat er van leden wordt verwacht als het aankomt op de coronamaatregelen. Houdt iedereen zich aan de afspraken? Of vinden leden het onduidelijk en gaat het wel eens mis? Met deze 6 tips spreek je leden gericht aan en stuur je aan op een positief effect.

Horeca en sportkantines dicht om 20 00 uur, vaste zitplaats verplicht

In sportkantines en op het buitenterras is een vaste zitplaats verplicht en horeca – ook van sportaccommodaties – moet om 20.00 uur sluiten. Daarnaast is het advies om voor en na het sporten 1,5 meter afstand te houden. Dat zijn de aanvullende maatregelen die sinds 13 november gelden. De maatregelen gelden tot in ieder geval 3 december.

Nog meer ruimte voor de wielersport door versoepeling coronamaatregelen

Op dinsdag 15 februari maakte het kabinet de volgende versoepelingen in de coronamaatregelen bekend. Ondanks dat veel regels al vervallen waren, bieden de nieuwe versoepelingen nog meer perspectief voor bijvoorbeeld de organisatie van toertochten. We zetten de versoepelingen, die in twee stappen plaatsvinden, en de consequenties voor de wielersport op een rij.

Toegang tot de natuur, Trailcrews

NTFU richt juridisch fonds voor vrijwilligers in de fietssport op

Wielersportbond NTFU start een juridisch fonds: een financieel vangnet voor vrijwilligers die moeten knokken voor de fietssport en daarvoor juridische kosten moeten maken. 

Toertochten

Goed voorbeeld: oudste graveltocht

De eerste Brabantse Strade Bianche werd al georganiseerd toen de meeste fietsers bij gravel nog aan tennis dachten. “In 2015 zette Wielerclub Mill een tocht uit voor racefietsers die grotendeels over kiezelstroken, zandpaden en oude binnenwegen liep. Hiermee is onze Strade waarschijnlijk de oudste graveltocht van Nederland. Door het overweldigende succes van de laatste editie is het einde nog lang niet in zicht.”

Sociale Veiligheid

Samen voor een respectvolle wielersport

De NTFU sluit zich aan bij het statement van de KNWU over de online benadering van rensters na het WK Gravel in Zuid-Limburg. Online haat hoort absoluut niet thuis in onze sport, noch in onze samenleving.

Top 10 Recreatief fietsen

Tien aanbevelingen voor Provincies om de fietser meer ruimte te geven

We fietsen niet alleen méér, we doen dat ook op steeds meer verschillende soorten fietsen. Denk aan elektrische fietsen, hybride fietsen, speed pedelecs, racefietsen en gravelbikes. Dat is positief, maar het zorgt ook voor overlast en onveilige situaties. Veel fietspaden zijn niet berekend op de toenemende drukte en snelheidsverschillen. De overheid kan daar wat aan doen. Om ze daar op te wijzen, heeft Koepelorganisatie Fietsplatform met de NTFU, ANWB en Fietsersbond tien verbeterpunten naar alle Provincies gestuurd.

Trailfund

Drie mountainbikeroutes krijgen flinke boost met NTFU Bosch eBike Systems Trailfund

Mountainbikers kunnen zich opnieuw verheugen op een flinke boost op de routes. Het NTFU Bosch eBike Systems Trailfund gaat dit keer naar mountainbikeroutes in Deventer, Eersel en Meijel.

Gedrag, Imago, Kennis & onderzoek

NTFU laat het imago van mountainbiken onderzoeken

De NTFU laat dit jaar voor het eerst een imago-onderzoek uitvoeren in samenwerking met onderzoeksbureau Motivaction. Duizend niet-mountainbikers geven hun mening over de mountainbikesport. NTFU maakt binnenkort de resultaten bekend.

Gravel Code

Gravel Code schittert internationaal tijdens WK Gravel in Beek

Het WK Gravel in Beek was een sportief hoogtepunt én krachtig statement voor verantwoord en respectvol gravelbiken. De organisatie, Limburg Cycling, Bram Tankink en de NTFU zetten met de Gravel Code een positief en sportief evenement neer – voor deelnemers én bewoners.