NTFU presenteert visie op mountainbiken en gravelbiken

Hoe ziet de toekomst van mountainbiken en gravelbiken eruit? Daar maakt de NTFU zich al een tijd druk om, met routes die dicht moeten en rechtszaken die gevoerd worden. De bond komt daarom met een plan om te zorgen dat je ook in 2035 nog kunt mountainbiken en gravelbiken.

De visie geeft antwoord op zeven urgente uitdagingen waar mountainbikers en gravelbikers tegenaan lopen. Een aantal van deze uitdagingen zorgen nu al voor spanning en dilemma’s in de praktijk. De NTFU is van mening dat dit alleen maar zal toenemen, als we hier geen oplossingen voor vinden.

  1. Recreatiedruk | Nederland is een klein landje, met veel inwoners en weinig groen. Het wordt dus steeds drukker in de bossen en dat heeft invloed op de natuur.
  2. Minder ruimte | Om alle mensen in goede banen door de natuur te leiden, nemen terreineigenaren maatregelen. Zo wordt er kritischer gekeken of en waar er recreanten en toertochten mogen komen.
  3. Beweegarmoede | We zitten teveel en bewegen te weinig. Toch is er steeds minder groene ruimte om te kunnen fietsen en wandelen.
  4. Rechtszaken | Enkele natuurbeschermingsorganisaties proberen via de rechter af te dwingen dat mountainbikeroutes gesloten worden. Terwijl trailcrews juist mee willen denken.
  5. Juridische claims | Letselschadeadvocaten dienen steeds vaker claims in tegen trailcrews en routebureaus. De sport bestaat bij de gratie van vrijwilligers, die hier niet tegen opgewassen zijn.
  6. Conflicten | Het is voor gravelbikers lang niet altijd duidelijk waar ze wel en niet mogen fietsen. Dat zorgt voor conflicten met andere recreanten en terreineigenaren.
  7. Financiering | Mountainbikeroutes worden betaald vanuit donaties, vignetten, sponsoring en deels overheidsgeld. Dat model is niet toekomstbestendig als we willen dat er goede en veilige routes zijn.
 

Nieuwe paden

In het visiedocument ‘Nieuwe paden’ legt de NTFU uit wat wij de beste aanpak vinden voor een betere toekomst voor mountainbikers, gravelbikers en trailbouwers en hoe we samen met andere bosgebruikers beter in de natuur kunt sporten.

Daarvoor heeft de fietssport nieuwe paden nodig. Letter, in de zin van mooie mountainbikeroutes en gravelpaden. Maar ook figuurlijk: door op een andere manier te kijken naar hoe mountainbikers en gravelbikers een plek in onze natuur krijgen.

Aan de hand van het verhaal van Mark, een mountainbiker en gravelbiker uit Ruurlo, legt de NTFU uit hoe hij in 2035 de sport, de natuur en de andere bosgebruikers ervaart. En het is niet alleen Mark’s verhaal, maar ook dat van duizenden andere mountainbikers en gravelbikers.
 

Uitgangspunten visie

Om dat verhaal van Mark werkelijkheid te laten worden, heeft de NTFU wel andere organisaties nodig. Denk aan terreineigenaren, routeplatforms, gemeenten, provincies, routebureaus en natuurorganisaties. Met het toekomstbeeld wil de NTFU daarom andere organisaties inspireren om mee te denken én te werken aan een betere toekomst voor mountainbikers, gravelbikers en andere bosgebruikers.

Zo wil de NTFU dat routeplatforms zoals Komoot en Strava meehelpen om het ‘wildfietsen’ terug te dringen door toegangsregels beter aan te geven in digitale routes. Ook wil de NTFU dat er voldoende ruimte is en blijft voor mountainbikers en gravelbikers, met nieuwe routes en paden maar ook dat zij vrij kunnen en blijven fietsen waar dat kan en mag. De bond hoopt ook dat er extra geld komt om duidelijker aan te geven waar je wel en niet mag fietsen in een gebied. 

Zelf gaat de NTFU ervoor zorgen dat trailcrews de juiste juridische hulp krijgen en er speciale workshops en trainingen voor trailbouwers komen. Ook wil de bond meer kennis delen over de impact van mountainbiken en gravelbiken op de natuur en de wensen en behoeften van jou als mountainbiker of gravelbiker delen met terreineigenaren en gemeenten.

Download MTB- en gravelbikevisie 2035

*
*
*
*

Misschien ook interessant...

Landelijk onderzoek naar de situatie op het fietspad

Vaak gaat het goed en delen we het fietspad zonder problemen. Soms gaat het mis en zijn er irritaties. Hoe komt dat? Is het drukker, zijn er meer verschillende soorten fietsers, is er minder begrip, ligt het aan de infrastructuur of is het een combinatie? Om deze ontwikkelingen beter te begrijpen en oplossingen te verkennen, testen en in praktijk te brengen, startte de Universiteit van Amsterdam het landelijk onderzoeksproject SamenOpHetFietspad. De NTFU heeft zich bij dit onderzoek aangesloten.

Gelderse veerponten

Veerpontencoalitie: overheden pak jullie verantwoordelijkheid bij instandhouding veerponten

Dinsdag 6 februari werd tijdens een Kenniscafé van Tour de Force het rapport ‘Onderzoek impact verdwijnen veerponten’ gepresenteerd. De Veerpontencoalitie is blij dat nu ook landelijk het functioneren van de veerponten in kaart is gebracht en doet nogmaals een oproep aan de overheden: pak jullie verantwoordelijkheid!

Opleidingen

Zeeuwse wielerclubs volgen samen cursus Wegkapitein

Om veiliger en beter georganiseerd als groep te fietsen, volg je de cursus Wegkapitein. Dat kan vanaf acht deelnemers. Niet elke vereniging heeft voldoende deelnemers. In Zeeland besluiten de clubs daarom samen de cursus te volgen. Extra voordeel: het ROVZ subsidieert de cursus.

Opleidingen

Start2Bike: leer beter fietsen

Beginnende wielrenners, mountainbikers of gravelaars kunnen binnenkort weer deelnemen aan Start2Bike. In 4 lessen leren zij hoe je beter fietst, verbeteren ze hun conditie en ontmoeten ze andere fietsers. 

Afsluitdijk

Duizenden fietsers op de Afsluitdijk

Na jaren wachten kon het 1 en 2 juli eindelijk weer: fietsen over de Afsluitdijk. Zo’n 13.000 fietsers gingen over de 32 kilometer lange dijk tussen Den Oever en Kornwerderzand. Wielrenners grepen hun kans en reden het populaire rondje IJsselmeer.

Toertochten

Veiligheidspunten opgeven bij organisatie toertocht

Toertochten zijn voor veel wielersporters een prachtige manier om van onze mooie sport te genieten. Om ook in de toekomst alles in goede banen te blijven leiden, vraagt dit extra aandacht op het gebied van veiligheid en aansprakelijkheid. Vanwege een wijziging in de aansprakelijkheidsverzekering via de NTFU is het voor toertochten die vanaf 1 februari 2023 plaatsvinden noodzakelijk om een aantal zaken te registreren.

Trailcrews

Nog beter routes aanleggen en onderhouden centraal thema tijdens eerste landelijke Traildag

De NTFU wil dat mountainbikers over mooie en veilige routes rijden. De bond helpt daarom trailcrews die de tracks aanleggen. Ruim 30 van die crews kwamen naar de landelijke Traildag. Doel: leren van elkaar hoe je routes nóg beter aanlegt en onderhoudt.

Hoe je als vereniging om kunt gaan met stijgende prijzen en inflatie

De prijzen van consumentengoederen en -diensten stijgen. In juni 2022 waren goederen en diensten 8,6 procent duurder dan een jaar daarvoor, in juli ging het zelfs om 10,3 procent. Ook verenigingen kunnen te maken krijgen met stijgende kosten voor bijvoorbeeld accommodaties, inkoop voor toertochten of voor clubkleding en uitjes. Daarom geven we in het onderstaande artikel enkele tips hoe je hier als vereniging mee om kunt gaan. 

Cyql app vanaf nu beschikbaar voor verenigingen

Samen fietsen is leuker: de app Cyql maakt het makkelijker om een gezamenlijke rit te plannen. Met de app, ontwikkeld door Freed Mobile+Interactive, kun je eenvoudig (club)ritten aanmaken en iets afspreken met clubgenoten. Via Cyql vind je praktische informatie over een rit op een centrale en overzichtelijke plek. Wielersportbond NTFU werkt samen met Cyql waardoor NTFU verenigingen gratis gebruik maken van de app. De app is vanaf nu beschikbaar.

NTFU

Nog eens tien jaar Sportcluster Veenendaal

De organisaties binnen het Sportcluster Veenendaal – waaronder de NTFU, NOB, NRZ en NBF – hebben besloten hun succesvolle samenwerking met nog eens tien jaar te verlengen. Daarmee bouwen ze voort op een partnerschap dat al vijftien jaar lang bijdraagt aan de ontwikkeling van sport in Nederland.