‘Zet de fiets op 1’ in de nieuwe coalitieakkoorden die na de gemeenteraadsverkiezingen opgesteld gaan worden. Die oproep doet een brede coalitie van maatschappelijke organisaties namens Tour de Force aan de kandidaten voor de gemeenteraadsverkiezingen van 16 maart. Ook de NTFU steunt deze oproep.
'Zet de fiets op 1' in de nieuwe coalitieakkoorden die na de gemeenteraadsverkiezingen opgesteld gaan worden. Die oproep doet een brede coalitie van maatschappelijke organisaties namens Tour de Force aan de kandidaten voor de gemeenteraadsverkiezingen van 16 maart. Ook de NTFU steunt deze oproep.
De oproep Zet de fiets op 1 is een initiatief van Tour de Force, een samenwerkingsverband van overheden, marktpartijen, maatschappelijke organisaties, kennisinstituten en platforms die zich inzetten voor ‘de fiets’ in Nederland. De NTFU is ook onderdeel van Tour de Force.
De partijen die achter Zet de fiets op 1 staan, zijn er van overtuigd dat de fiets een belangrijke bijdrage kan leveren aan de oplossing van maatschappelijke opgaven. Steeds meer fietsers pakken bijvoorbeeld de racefiets of mountainbike. Fietsen is dan ook een belangrijke manier om te ontspannen en te sporten en draagt bij aan de gezondheid van mensen.
In deze factsheet zet Tour de Force de positieve effecten van de fiets op een rij
Om het fietsgebruik in Nederland te stimuleren, zijn extra investeringen in goede en veilige voorzieningen, zo wordt gesteld in de oproep. Te denken valt aan brede, veilige fietspaden, stallingen en fietssnelwegen voor langere afstanden. De gemeente is hierbij aan zet. Lokale politici die straks een coalitieakkoord opstellen, of juist in de oppositie zitten, kunnen bijdragen door de fiets een prominente plek te geven.
Via sociale media vragen de initiatiefnemers zoveel als mogelijk kandidaat-raadsleden om zich sterk te maken voor de fiets. Ook stuurde Tour de Force een oproep naar de gemeentegriffiers van alle gemeenten in Nederland, ter verspreiding onder de raadsleden en wethouders.
Om veiliger en beter georganiseerd als groep te fietsen, volg je de cursus Wegkapitein. Dat kan vanaf acht deelnemers. Niet elke vereniging heeft voldoende deelnemers. In Zeeland besluiten de clubs daarom samen de cursus te volgen. Extra voordeel: het ROVZ subsidieert de cursus.
De 1,5 meter afstand en gelimiteerde groepsgrootte maakt het organiseren van clubactiviteiten in coronatijd niet eenvoudig. Eerder schreven we al over de
Dinsdag 6 februari werd tijdens een Kenniscafé van Tour de Force het rapport ‘Onderzoek impact verdwijnen veerponten’ gepresenteerd. De Veerpontencoalitie is blij dat nu ook landelijk het functioneren van de veerponten in kaart is gebracht en doet nogmaals een oproep aan de overheden: pak jullie verantwoordelijkheid!
Op zaterdag 28 juni, tijdens het NK Wielrennen in Ede, organiseert de NTFU een inspirerend én praktisch congres voor wielerverenigingen die willen investeren in jeugd. Of je nu net begint met een jeugdafdeling of al jaren actief bent: dit congres biedt concrete handvatten, nieuwe inzichten en volop inspiratie.
Goed nieuws voor iedereen die wel eens met de fiets op de trein stapt, bijvoorbeeld tijdens een bikepacking trip of naar de start van een toertocht of mountainbikeroute. Er komt dit jaar geen vervolg op de pilot voor het verplicht reserveren van de fiets in de trein.
In
Wielersportbond NTFU en Ekoï gaan tot minstens 2025 samenwerken. Het Franse merk is sinds 2001 actief op de internationale markt voor fiets gerelateerde producten en heeft zich opgewerkt tot een toonaangevende speler. Via de samenwerking met de NTFU geeft Ekoï extra aandacht voor de Nederlandse fietsers.
Na jaren wachten kon het 1 en 2 juli eindelijk weer: fietsen over de Afsluitdijk. Zo’n 13.000 fietsers gingen over de 32 kilometer lange dijk tussen Den Oever en Kornwerderzand. Wielrenners grepen hun kans en reden het populaire rondje IJsselmeer.
De NTFU is tegen afsluiting van de onverharde paden voor fietsers nabij Arnhem. De bond vindt dat mountainbikers en gravelbikers hard worden geraakt door de sluiting. Dat laat de bond in een brief aan de gemeenteraad weten.
Alle mountainbikeroutes in Flevoland hebben een kleurcode die aangeeft hoe makkelijk of moeilijk de route is. Flevoland is daarmee de eerste provincie die dit voor alle routes in één keer laat doen. Mountainbikers kunnen zo beter inschatten of een route past bij hun niveau.