4 tips voor een goede fietsenstalling

Organiseer je binnenkort een tocht? Via de stallingsverzekering zijn alle fietsen in jouw fietsenstalling verzekerd voor diefstal, een mooie service voor je deelnemers! Lees hier hoe je een fietsenstalling kunt faciliteren en aan welke voorwaarden deze moet voldoen.

Organiseer je binnenkort een tocht? Maak deze dag zo zorgeloos mogelijk voor jouw deelnemers en regel een goede fietsenstalling. Als organisator ben je via de NTFU verzekerd voor fietsendiefstal zolang een fiets vooraf, tijdens en na de tocht in een bewaakte fietsenstalling staat. Een mooie extra service dus voor jouw deelnemers!

Waar moet je als organisator aan voldoen?

  • Fietsen staan binnen een afgezet gebied (dranghekken, bouwhekken of binnen) op de plaats van aankomst/vertrek.
  • De stalling wordt bewaakt door de organisatie of door de organisatie aangewezen personen.
  • De organisatie reikt een ontvangstbewijs uit, dit betekent dat je een nummer aan de deelnemer geeft en een nummer aan de fiets bindt. Bij diefstal, vermissing of beschadiging moet de benadeelde deelnemer deze kunnen overleggen.
 

4 Tips voor een goede fietsenstalling

Maar hoe regel je dat, een goede bewaakte fietsenstalling? Wij geven je 4 tips:
  • Nummer de fietsen. Dit kun je makkelijk doen door garderobemuntjes, lootjes of polsbandjes te gebruiken. De ene bind of niet je om de remkabel, de ander krijgt de deelnemer. Werk je met stuurbordjes dan kan je het nummer op het stuurbordje laten corresponderen met het nummer op het lootje.
  • Zet studenten in. Heb je een tekort aan vrijwilligers? Het bewaken van een fietsenstalling kan onder toezicht van iemand uit de organisatie goed gedaan worden door leerlingen van een MBO opleiding Veiligheid.
  • Richt de stalling logisch in. Met een gecombineerde in- en uitgang heb je minder vrijwilligers nodig dan met een ingang op de ene en een uitgang op een andere plek. Waak voor een goede doorstroming.
  • Kies voor cameratoezicht van bijvoorbeeld ABUS of met webcams. Dit kan dienen ter ondersteuning van de vrijwilligers. Beelden kunnen helpen bij de eventuele opsporing.
 

Lukt een bewaakte fietsenstalling niet?

Dan heb je wellicht iets aan onderstaande tips:
  • Informeer je deelnemers. Adviseer deelnemers om hun fiets altijd op slot te zetten en deze nooit onbeheerd achter te laten. Mogelijk wil de lokale fietsenmaker wel sloten komen verkopen. Ook kun je een gps-tracker adviseren die in de stuur- of zadelpen wordt gemonteerd.
  • Gebruik Bikeprevent. Dit is een nieuw systeem waar al meerdere NTFU-verenigingen mee werken.  Bikeprevent voorziet in stalling en beveiliging tegelijk. Het rek is ontwikkeld voor roulerend gebruik zodat er geen administratief systeem of afzetting nodig is. De stalling is geordend en de dief heeft minder kans. Let op: deze fietsenstalling voldoet niet aan de eisen van een volwaardige fietsenstalling, waardoor fietsen die gestald staan niet verzekerd zijn tegen diefstal.

Misschien ook interessant...

Staatssecretaris vraagt VSG vereenvoudiging vergunningsprocedure te onderzoeken

Staatssecretaris van Sport – Paul Blokhuis – heeft Vereniging Sport en Gemeenten (VSG) gevraagd met gemeenten te kijken hoe de vergunningsprocedure voor sportevenementen eenvoudiger kan. Deze boodschap van de staatssecretaris is een mooi resultaat van onze lobby voor vereenvoudiging voor tochtorganisatoren en vermindering van de administratieve lasten.

NTFU

Kosten voor de fietsverzekering stijgen niet in 2023

Ondanks hoge inflatiecijfers gaan NTFU-leden in 2023 niet meer betalen voor hun fietsschadeverzekering, dat maakte verzekeringspartner Meijers bekend. 

Belangenbehartiging

NTFU aanwezig bij IMBA Europe Summit 2025 in Spanje

De NTFU was aanwezig bij de IMBA Europe Summit 2025 in Boltaña, Spanje – het hart van de Pyreneeën en een opkomende mountainbikebestemming. Samen met 170 deelnemers uit 20 landen doken we in de toekomst van mountainbiken als sport, toeristische trekker én duurzame investering.

Landelijk onderzoek naar de situatie op het fietspad

Vaak gaat het goed en delen we het fietspad zonder problemen. Soms gaat het mis en zijn er irritaties. Hoe komt dat? Is het drukker, zijn er meer verschillende soorten fietsers, is er minder begrip, ligt het aan de infrastructuur of is het een combinatie? Om deze ontwikkelingen beter te begrijpen en oplossingen te verkennen, testen en in praktijk te brengen, startte de Universiteit van Amsterdam het landelijk onderzoeksproject SamenOpHetFietspad. De NTFU heeft zich bij dit onderzoek aangesloten.

Start2Bike

Start2Bike organiseren in 2024

Start2Bike is een trainingscursus voor beginnende wielrenners, mountainbikers en gravelbikers. In vier trainingen leren beginnende fietsers alles over remmen, schakelen, bochten, rijden in een groep en meer. Voor 2024 vinden er enkele wijzigingen plaats in het Start2Bike programma, in onderstaande bericht informeren we je hierover.

Afsluitdijk

Duizenden fietsers op de Afsluitdijk

Na jaren wachten kon het 1 en 2 juli eindelijk weer: fietsen over de Afsluitdijk. Zo’n 13.000 fietsers gingen over de 32 kilometer lange dijk tussen Den Oever en Kornwerderzand. Wielrenners grepen hun kans en reden het populaire rondje IJsselmeer.

Lessen uit de IMBA Europe Summit: leave a positive track

In juni kwam mountainbikend Europa bij elkaar in Italië. Tijdens de IMBA Europe Summit wisselden routebouwers, vrijwilligers en mountainbikers drie dagen lang ideeën uit hoe we onze mountainbikesport toekomstbestendig kunnen maken. Ook de NTFU was aanwezig. Troy Corsen vertelt wat hij uit Val di Sole meenam voor het mountainbiken in Nederland.

NTFU roept gemeenten op loketten te openen

De NTFU, Koninklijke Wandel Bond Nederland (KWBN) en NOC*NSF roepen gemeentebesturen op de loketten te openen, het gesprek met organisatoren aan te gaan en toertochten weer mogelijk te maken. Dat naar aanleiding van signalen dat het organisatoren niet altijd lukt toestemming van de gemeente te krijgen. Om zoveel als mogelijk gemeenten te bereiken, verspreidt Vereniging Sport en Gemeenten (VSG) de oproep onder alle gemeenten.

Gedrag, Gravel Code

Blef op ut pejke: Brabants Landschap en wielerclubs gaan fietsen in de natuur in goede banen leiden

Bij Goirle en Hilvarenbeek kun je kilometers lang fietsen langs heide, bossen en vennen. Dat wil Brabants Landschap graag zo houden, maar de natuur is kwetsbaar. Speciaal voor Brabantse fietsers, wielerclubs en natuurbeheerders lanceert de NTFU daarom een Brabantse versie van de Gravel Code.

Basisversie EVA helpt toertochtorganisatoren met vergunningen

EVA (Eenvoudig Vergunningen Aanvragen) is het systeem dat het voor organisatoren makkelijker maakt vergunningen aan te vragen. Elke gemeente, provincie of landeigenaar werkt met eigen protocollen en formulieren voor vergunningen. Aangezien een tocht door meerdere gemeenten gaat, moet je bij bijna elke gemeente een melding maken of vergunning aanvragen. Een ingewikkeld en tijdrovend proces. EVA geeft organisatoren de contactgegevens van alle terreineigenaren in één handig overzicht. Via het bijbehorende formulier maak je aansluitend een eerste melding bij gemeenten. Er wordt gewerkt aan een verbeterde EVA-versie, maar vanwege technische uitdagingen laat deze vernieuwing nog even op zich wachten. Omdat organisatoren weer druk zijn met de voorbereidingen voor hun toertochten, is de basisversie van EVA alsnog beschikbaar.