4 tips voor een goede fietsenstalling

Organiseer je binnenkort een tocht? Via de stallingsverzekering zijn alle fietsen in jouw fietsenstalling verzekerd voor diefstal, een mooie service voor je deelnemers! Lees hier hoe je een fietsenstalling kunt faciliteren en aan welke voorwaarden deze moet voldoen.

Organiseer je binnenkort een tocht? Maak deze dag zo zorgeloos mogelijk voor jouw deelnemers en regel een goede fietsenstalling. Als organisator ben je via de NTFU verzekerd voor fietsendiefstal zolang een fiets vooraf, tijdens en na de tocht in een bewaakte fietsenstalling staat. Een mooie extra service dus voor jouw deelnemers!

Waar moet je als organisator aan voldoen?

  • Fietsen staan binnen een afgezet gebied (dranghekken, bouwhekken of binnen) op de plaats van aankomst/vertrek.
  • De stalling wordt bewaakt door de organisatie of door de organisatie aangewezen personen.
  • De organisatie reikt een ontvangstbewijs uit, dit betekent dat je een nummer aan de deelnemer geeft en een nummer aan de fiets bindt. Bij diefstal, vermissing of beschadiging moet de benadeelde deelnemer deze kunnen overleggen.
 

4 Tips voor een goede fietsenstalling

Maar hoe regel je dat, een goede bewaakte fietsenstalling? Wij geven je 4 tips:
  • Nummer de fietsen. Dit kun je makkelijk doen door garderobemuntjes, lootjes of polsbandjes te gebruiken. De ene bind of niet je om de remkabel, de ander krijgt de deelnemer. Werk je met stuurbordjes dan kan je het nummer op het stuurbordje laten corresponderen met het nummer op het lootje.
  • Zet studenten in. Heb je een tekort aan vrijwilligers? Het bewaken van een fietsenstalling kan onder toezicht van iemand uit de organisatie goed gedaan worden door leerlingen van een MBO opleiding Veiligheid.
  • Richt de stalling logisch in. Met een gecombineerde in- en uitgang heb je minder vrijwilligers nodig dan met een ingang op de ene en een uitgang op een andere plek. Waak voor een goede doorstroming.
  • Kies voor cameratoezicht van bijvoorbeeld ABUS of met webcams. Dit kan dienen ter ondersteuning van de vrijwilligers. Beelden kunnen helpen bij de eventuele opsporing.
 

Lukt een bewaakte fietsenstalling niet?

Dan heb je wellicht iets aan onderstaande tips:
  • Informeer je deelnemers. Adviseer deelnemers om hun fiets altijd op slot te zetten en deze nooit onbeheerd achter te laten. Mogelijk wil de lokale fietsenmaker wel sloten komen verkopen. Ook kun je een gps-tracker adviseren die in de stuur- of zadelpen wordt gemonteerd.
  • Gebruik Bikeprevent. Dit is een nieuw systeem waar al meerdere NTFU-verenigingen mee werken.  Bikeprevent voorziet in stalling en beveiliging tegelijk. Het rek is ontwikkeld voor roulerend gebruik zodat er geen administratief systeem of afzetting nodig is. De stalling is geordend en de dief heeft minder kans. Let op: deze fietsenstalling voldoet niet aan de eisen van een volwaardige fietsenstalling, waardoor fietsen die gestald staan niet verzekerd zijn tegen diefstal.

Misschien ook interessant...

Stuifduinen

Stuifduinen bedreigen fietspaden langs de kust

Door een enorme berg zand dreigen de fietspaden in de Noord-Hollandse duinen te verdwijnen. Tussen Bergen en Schoorl en de strandopgang Kattendel bij Bloemendaal ploeg je al door het zand. Fietsersbond, NTFU, Fietsplatform en ANWB luiden de noodklok.

Versoepelingen coronamaatregelen van 25 september voor de wielersport

Per 25 september 2021 gaan er een aantal versoepelingen rondom de coronamaatregelen van kracht. Zo vervalt bijvoorbeeld de 1,5 meter maatregel en zijn grootschalige evenementen weer mogelijk. De versoepelingen hebben enkele gevolgen voor de fietssport en het verenigingsleven, we sommen ze voor je op in het onderstaande stukverenigingen@ntfu.nl

Goed voorbeeld: clubactiviteiten in coronatijd

De 1,5 meter afstand en gelimiteerde groepsgrootte maakt het organiseren van clubactiviteiten in coronatijd niet eenvoudig. Eerder schreven we al over de puzzelcompetitie, challenges en de fietsbingo om actief te blijven als vereniging. Ditmaal drie nieuwe voorbeelden van clubactiviteiten in coronatijd. 

Fiets in de trein

Geen nieuwe pilot reservering fiets in trein

Goed nieuws voor iedereen die wel eens met de fiets op de trein stapt, bijvoorbeeld tijdens een bikepacking trip of naar de start van een toertocht of mountainbikeroute. Er komt dit jaar geen vervolg op de pilot voor het verplicht reserveren van de fiets in de trein.

Dijkwegen, Veiligheid

Driekwart fietsers vindt het onveilig op dijkwegen

Driekwart van de fietsers vindt het onveilig op de dijk. Vooral door te hard rijden en te krap inhalend gemotoriseerd verkeer en als het druk is op mooie dagen. Dat komt naar voren uit onderzoek van ANWB, Fietsersbond, Fietsplatform, NTFU en VVN.

Gedrag, Imago, Kennis & onderzoek

NTFU laat het imago van mountainbiken onderzoeken

De NTFU laat dit jaar voor het eerst een imago-onderzoek uitvoeren in samenwerking met onderzoeksbureau Motivaction. Duizend niet-mountainbikers geven hun mening over de mountainbikesport. NTFU maakt binnenkort de resultaten bekend.

Toertochten

Meld je toertocht aan voor de kalender van 2025

NTFU clubs organiseren jaarlijks ruim 1100 toertochten die samenkomen op de toertochtkalender in Fietssport Magazine en via Fietssport.nl. Organiseren jullie in 2025 (weer) een toertocht en wil je deze publiceren in de Fietssport kalender? Doorloop dan vóór 30 november 2024 de stappen uit het onderstaande stappenplan.

Verenigingen

Tuchtrecht NTFU voor leden en vrijwilligers

Soms gebeuren er dingen op de sportvereniging die niet door de beugel kunnen. Wangedrag op de vereniging of bij een toertocht dient uiteraard aangepakt te worden. In de sportsector bestaat daarom het zogenaamde ‘Tuchtrecht’.

Verenigingen

Boete illegaal gebruik foto's: wat moet je doen?

De NTFU krijgt steeds vaker berichten van wielerclubs die een boete krijgen voor illegaal gebruik van foto’s. De kosten lopen op van tot een paar honderd tot duizenden euro. Hoe los je dit op?

Fiets in de trein

Problemen op het spoor: fietsorganisaties vragen fietsers hun ervaringen te delen

Deze zomer wordt er veel aan het spoor gewerkt. Dat betekent extra reistijd of vervangend vervoer. Fietsers die tegen problemen aanlopen, kunnen zich melden bij de NTFU, Fietsersbond, Fietsplatform en Rover.