Voor de tweede keer dit jaar wordt het NTFU Bosch eBike Systems Trailfund uitgereikt. Dit keer ontvangen MTB Assen en MTB & More geld uit het fonds. De vrijwilligers gebruiken de financiering voor onderhoud en reparatie van de mountainbikeroutes bij Assen en Almere. De paden hebben flink wat te verduren gehad door intensief gebruik en het weer. Naar verwachting liggen de routes er eind februari 2023 er weer perfect bij.
Nederland telt ruim 330.000 mountainbikers, ruim 250 officiële mountainbikeroutes en 2.750 vrijwilligers die samen meer dan 105.500 uur per jaar aan deze routes werken. “Deze vrijwilligers leveren fantastisch werk voor de mountainbikesport, want ze werken continu aan de routes en paden. Daarnaast moeten ze de financiering ervan ook zelf regelen. De NTFU is daarom blij met de support van Bosch eBike Systems voor het Trailfund”, laat Troy Corsen van de NTFU weten. “Bosch eBike Systems geeft hen namelijk een financieel duwtje in de rug door te investeren in de ontwikkeling van routes.”
Mountainbikekampioen Jeroen van Eck boog zich met Bosch eBike Systems en de NTFU over de aanvragen. Daarbij keek hij vooral naar de meerwaarde voor mountainbikers. “We moeten alle vrijwilligers die aan de routes werken, eigenlijk enorm bedanken. Na het doorlezen van de aanvragen, realiseerde ik me nog meer hoeveel tijd, energie en geld zij in de mountainbikeroutes steken. Mooi dat wij een aantal van hen daarbij kunnen ondersteunen, want het Trailfund gaat deze keer naar MTB Assen en MTB & More.”
Het is keihard in de zomer, maar modderig in de winter. Dat kleigrond lastig is, weten ze bij Stichting MTB & More uit Almere als geen ander. Met het Trailfund willen ze de slecht berijdbare stukken nu écht aanpakken. “Herstelwerkzaamheden hebben niet voor veel verbetering gezorgd. We willen het daarom structureel aanpakken”, vertelt voorzitter Mathijs Barendregt. Ze gaan op de slechte stukken daarom menggranulaat aanbrengen. “We hebben al een stuk aangepakt met menggranulaat en het resultaat is verbluffend!” Straks geen glibberige stukken meer en dus veiliger mountainbiken op de routes in Almere, mede dankzij het Trailfund.
MTB Assen ontvangt het Trailfund voor het onderhoud en behoud van paden bij het recreatiegebied Kloosterveen. Ze willen vier delen van de route aanpakken, in totaal zo’n 600 meter. Daarvoor is 60 kuub zand nodig. “We kunnen dankzij het Trailfund een aannemer inschakelen, die met een grondverzetmachine het zand verplaatst”, laat penningmeester Bert Speelman weten. “Dat scheelt enorm veel tijd, in plaats van een groepje vrijwilligers dat wekelijks op zaterdag met schop en kruiwagen in de weer is. Een aannemer heeft ook betere machines. Dat is weer goed voor de kwaliteit van de werkzaamheden.”
In totaal zijn er vijf mountainbikeroutes die dit jaar verbeterd worden dankzij het Trailfund. In de eerste helft van 2022 zijn al drie routes aangepakt: in Netersel (Brabant), Marum (Groningen) en Anloo (Drenthe). Zo kun je in Netersel mountainbiken over de Monkey Trail met zijn nieuwe rock garden, north shore-sectie en boomwortelsectie. De route in Marum ligt er deze winter ook fatsoenlijk bij. Dankzij een droge-route-sectie van 1,5 kilometer langs het bestaande pad kun je de route het hele jaar door rijden. Ook de route in Anloo ligt er weer strak bij, nu dat kuilen en gaten met zand zijn opgevuld.
Met het Trailfund investeren Bosch eBike Systems en de NTFU in de ontwikkeling van mountainbikeroutes. “De eerste uitreiking van het Trailfund heeft dit jaar al tot drie prachtig vernieuwde trails geleid, en daar komen nu dus twee projecten bij. We zijn erg trots om dit fonds opnieuw te mogen toekennen en kijken uit naar de aanvragen voor volgend jaar. Met deze steun kunnen mountainbikers genieten van steeds meer veilige en plezierige trails, of ze deze routes nu met of zonder elektrische ondersteuning trotseren”, zegt Tamara Winograd, Director Marketing & Communications bij Bosch eBike Systems.
Het
Hoe ziet de toekomst van mountainbiken en gravelbiken eruit? Daar maakt de NTFU zich al een tijd druk om, met routes die dicht moeten en rechtszaken die gevoerd worden. De bond komt daarom met een plan om te zorgen dat je ook in 2035 nog kunt mountainbiken en gravelbiken.
Om veiliger en beter georganiseerd als groep te fietsen, volg je de cursus Wegkapitein. Dat kan vanaf acht deelnemers. Niet elke vereniging heeft voldoende deelnemers. In Zeeland besluiten de clubs daarom samen de cursus te volgen. Extra voordeel: het ROVZ subsidieert de cursus.
De stemmen van de gemeenteraadsverkiezingen zijn geteld. De nieuwe raadsleden gaan 30 maart aan de slag. Ook het raadslid sport en recreatie. Een mooi moment om hem/haar een felicitatiemail te sturen met de nieuwe (of blijvende) functie plus een uitnodiging voor het werkbezoek aan jullie mountainbikeroute. Daarmee breng je meteen je route onder de aandacht bij het raadslid.
De betaalbaarheid van steeds meer mountainbikeroutes staat onder druk. De routes bedruipen zichzelf veelal met een eigen vignet of lokale gelden. Vertegenwoordigers van mountainbikers, terreinbeheerders, particuliere grondeigenaren en lokale overheden gaan daarom samen de mogelijkheden voor een landelijk mountainbikevignet verkennen.
Wielersportbond NTFU merkt dat mountainbikeroutes onder druk komen te staan. Tegenstanders van de routes voeren steeds vaker een juridische strijd. Daarmee willen ze voorkomen dat nieuwe mountainbikeroutes worden aangelegd of bestaande routes gesloten worden. In Twente luidt nu ook de politiek de noodklok: organisaties moeten met elkaar praten, geen strijd voeren, vindt de CDA-fractie. Dat vindt ook de NTFU, die zelf regelmatig met onderhoudsgroepen, terreineigenaren, natuurbeheerders en routebureaus aan tafel zit.
Sinds 28 november gelden er weer strengere coronamaatregelen. Zo zijn de 1,5 meter afstand en het mondmasker weer verplicht en is publiek niet toegestaan. Dat betekent dat je als organisator ook maatregelen moet nemen om bijvoorbeeld drukte te verminderen. Hoe doe je dit?
We fietsen niet alleen méér, we doen dat ook op steeds meer verschillende soorten fietsen. Denk aan elektrische fietsen, hybride fietsen, speed pedelecs, racefietsen en gravelbikes. Dat is positief, maar het zorgt ook voor overlast en onveilige situaties. Veel fietspaden zijn niet berekend op de toenemende drukte en snelheidsverschillen. De overheid kan daar wat aan doen. Om ze daar op te wijzen, heeft Koepelorganisatie Fietsplatform met de NTFU, ANWB en Fietsersbond tien verbeterpunten naar alle Provincies gestuurd.
Maakt je vereniging gebruik van de Cyql app om clubritten te plannen? Dan is het ook mogelijk om alle geplande ritten eenvoudig te publiceren op jouw eigen clubwebsite.
De ruimte om te sporten, bewegen en ontspannen staat in heel Nederland onder druk. Uit onderzoek dat de ANWB liet uitvoeren wordt duidelijk dat we steeds minder groen om ons heen hebben. En dit wordt alleen maar minder door de groeiende bevolking en toename van het toerisme.