Voor de tweede keer dit jaar wordt het NTFU Bosch eBike Systems Trailfund uitgereikt. Dit keer ontvangen MTB Assen en MTB & More geld uit het fonds. De vrijwilligers gebruiken de financiering voor onderhoud en reparatie van de mountainbikeroutes bij Assen en Almere. De paden hebben flink wat te verduren gehad door intensief gebruik en het weer. Naar verwachting liggen de routes er eind februari 2023 er weer perfect bij.
Nederland telt ruim 330.000 mountainbikers, ruim 250 officiële mountainbikeroutes en 2.750 vrijwilligers die samen meer dan 105.500 uur per jaar aan deze routes werken. “Deze vrijwilligers leveren fantastisch werk voor de mountainbikesport, want ze werken continu aan de routes en paden. Daarnaast moeten ze de financiering ervan ook zelf regelen. De NTFU is daarom blij met de support van Bosch eBike Systems voor het Trailfund”, laat Troy Corsen van de NTFU weten. “Bosch eBike Systems geeft hen namelijk een financieel duwtje in de rug door te investeren in de ontwikkeling van routes.”
Mountainbikekampioen Jeroen van Eck boog zich met Bosch eBike Systems en de NTFU over de aanvragen. Daarbij keek hij vooral naar de meerwaarde voor mountainbikers. “We moeten alle vrijwilligers die aan de routes werken, eigenlijk enorm bedanken. Na het doorlezen van de aanvragen, realiseerde ik me nog meer hoeveel tijd, energie en geld zij in de mountainbikeroutes steken. Mooi dat wij een aantal van hen daarbij kunnen ondersteunen, want het Trailfund gaat deze keer naar MTB Assen en MTB & More.”
Het is keihard in de zomer, maar modderig in de winter. Dat kleigrond lastig is, weten ze bij Stichting MTB & More uit Almere als geen ander. Met het Trailfund willen ze de slecht berijdbare stukken nu écht aanpakken. “Herstelwerkzaamheden hebben niet voor veel verbetering gezorgd. We willen het daarom structureel aanpakken”, vertelt voorzitter Mathijs Barendregt. Ze gaan op de slechte stukken daarom menggranulaat aanbrengen. “We hebben al een stuk aangepakt met menggranulaat en het resultaat is verbluffend!” Straks geen glibberige stukken meer en dus veiliger mountainbiken op de routes in Almere, mede dankzij het Trailfund.
MTB Assen ontvangt het Trailfund voor het onderhoud en behoud van paden bij het recreatiegebied Kloosterveen. Ze willen vier delen van de route aanpakken, in totaal zo’n 600 meter. Daarvoor is 60 kuub zand nodig. “We kunnen dankzij het Trailfund een aannemer inschakelen, die met een grondverzetmachine het zand verplaatst”, laat penningmeester Bert Speelman weten. “Dat scheelt enorm veel tijd, in plaats van een groepje vrijwilligers dat wekelijks op zaterdag met schop en kruiwagen in de weer is. Een aannemer heeft ook betere machines. Dat is weer goed voor de kwaliteit van de werkzaamheden.”
In totaal zijn er vijf mountainbikeroutes die dit jaar verbeterd worden dankzij het Trailfund. In de eerste helft van 2022 zijn al drie routes aangepakt: in Netersel (Brabant), Marum (Groningen) en Anloo (Drenthe). Zo kun je in Netersel mountainbiken over de Monkey Trail met zijn nieuwe rock garden, north shore-sectie en boomwortelsectie. De route in Marum ligt er deze winter ook fatsoenlijk bij. Dankzij een droge-route-sectie van 1,5 kilometer langs het bestaande pad kun je de route het hele jaar door rijden. Ook de route in Anloo ligt er weer strak bij, nu dat kuilen en gaten met zand zijn opgevuld.
Met het Trailfund investeren Bosch eBike Systems en de NTFU in de ontwikkeling van mountainbikeroutes. “De eerste uitreiking van het Trailfund heeft dit jaar al tot drie prachtig vernieuwde trails geleid, en daar komen nu dus twee projecten bij. We zijn erg trots om dit fonds opnieuw te mogen toekennen en kijken uit naar de aanvragen voor volgend jaar. Met deze steun kunnen mountainbikers genieten van steeds meer veilige en plezierige trails, of ze deze routes nu met of zonder elektrische ondersteuning trotseren”, zegt Tamara Winograd, Director Marketing & Communications bij Bosch eBike Systems.
De toekomst van grote toertochten in Zuid-Limburg leek op het spel te staan, maar het plan van de gemeente Vaals om grote tochten op hun grondgebied te verbieden, is afgeketst. De NTFU verzette zich tegen dit omstreden voorstel.
Staatssecretaris van Sport – Paul Blokhuis – heeft Vereniging Sport en Gemeenten (VSG) gevraagd met gemeenten te kijken hoe de vergunningsprocedure voor sportevenementen eenvoudiger kan. Deze boodschap van de staatssecretaris is een mooi resultaat van onze lobby voor vereenvoudiging voor tochtorganisatoren en vermindering van de administratieve lasten.
Sinds 28 november gelden er weer strengere coronamaatregelen. Zo zijn de 1,5 meter afstand en het mondmasker weer verplicht en is publiek niet toegestaan. Dat betekent dat je als organisator ook maatregelen moet nemen om bijvoorbeeld drukte te verminderen. Hoe doe je dit?
Op 14 juni vond de unieraadsvergadering van de NTFU plaats. Het
Driekwart van de fietsers vindt het onveilig op de dijk. Vooral door te hard rijden en te krap inhalend gemotoriseerd verkeer en als het druk is op mooie dagen. Dat komt naar voren uit onderzoek van ANWB, Fietsersbond, Fietsplatform, NTFU en VVN.
In aanloop naar het WK Gravel komt oud-prof Bram Tankink met een video waarin hij gravelbikers oproept tot respect voor bewoners en de natuur. Een positieve ervaring rondom een WK is essentieel voor de toekomst van wielerevenementen, waaronder toertochten.
Steeds meer terreineigenaren vragen aan tochtorganisaties die inschrijfgeld berekenen een bijdrage per deelnemer. Het wordt daardoor lastiger een tocht door de natuur te organiseren. De nieuwe regels treffen vooral organisaties van mountainbike- en graveltochten.
Rust in de natuur en minder wrijving tussen fietsers en wandelaars, dat is het doel van een landelijk onderzoek dat wielersportbond NTFU, Koninklijke Wandelbond Nederland (KWbN) en komoot starten. De organisaties laten in kaart brengen waar fietsen in de natuur wel en niet is toegestaan. De resultaten worden gebruikt om de gegevens in OpenStreetMap te verbeteren.
Hoe mooi is het als je makkelijker naar mooie plekjes bij jou in de buurt kunt fietsen? Zoals het bos, een natuurgebied of ander groen landschap. Fietsplatform, ANWB, Fietsersbond en wielersportbond NTFU pleiten er daarom bij Provincies voor dat zij deze recreatieve bestemmingen beter bereikbaar gaan maken.