In september 2021 lanceerde de NTFU de Cycl app. Met de Cyql app kunnen clubs eenvoudig gezamenlijke ritten plannen en met elkaar delen. Via Cyql vind je praktische informatie over een rit op een centrale en overzichtelijke plek. Naast de vele positieve geluiden vanuit de verenigingen, is er ook goed geluisterd naar de feedback van de clubs. In de afgelopen maanden is er dan ook hard gewerkt aan een aantal updates die de app nog completer moeten maken.
Vanaf nu kan er een rit worden gedeeld via bijvoorbeeld Whats’App of e-mail. Via deze optie deel je een berichtje met een link erin opgenomen die verwijst naar de details van de rit. De details van de rit zijn ook te bekijken via een webpagina (bijvoorbeeld via de pc), en dus niet alleen meer zichtbaar via de app. Met deze functionaliteit is het nog makkelijker om je ritten op andere kanalen onder de aandacht te brengen!
Waar leden zich voorheen alleen nog konden aanmelden via een activiatie-code van de club, is het nu ook mogelijk om iemand direct uit te nodigen bij de club. Beheerders van de fietsclub kunnen via ‘bekijk het peloton’ nu nog eenvoudiger andere fietsers uitnodigen. Indien men de Cyql app nog niet geïnstalleerd heeft, verwijst deze link direct door naar de appstore om de Cyql app te installeren. Tevens wordt na het aanmaken van een account automatisch een verzoek gedaan bij de betreffende vereniging. Dit alles zonder een QR code te scannen of activatiecode te hoeven invullen. Gemakkelijk toch? Toch liever een QR code scannen of de code handmatig invoeren, dit blijft uiteraard mogelijk.
Clubs kunnen per rit een wegkapitein aanwijzen in Cyql. De wegkapitein van de rit kan vanaf nu ook wijzigingen maken in de rit. Mocht er bijvoorbeeld een andere route worden gereden, dan kan hij/zij een nieuwe route uploaden. Is er een regenbui op komst? Dan is iets eerder of later vertrekken wellicht handig.
Naast bovenstaande updates zijn er verschillende optimalisaties doorgevoerd en bugs verholpen. We blijven de app uiteraard verder optimaliseren en proberen zoveel mogelijk grote en kleinere bugs te verhelpen die er nog in Cyql aanwezig zijn. Jullie feedback hierin is voor ons zeer belangrijk dus blijf ons vooral mailen en bellen!
Wil je als vereniging aan de slag met Cyql? Bekijk dan deze pagina voor alle praktische informatie.
Het aantal sportblessures in Nederland is in 2024 met zo'n 300.000 gevallen gestegen. Dat meldt kenniscentrum VeiligheidNL. Naar schatting 4,6 miljoen mensen liepen gezamenlijk 5,6 miljoen blessures op.
Driekwart van de fietsers vindt het onveilig op de dijk. Vooral door te hard rijden en te krap inhalend gemotoriseerd verkeer en als het druk is op mooie dagen. Dat komt naar voren uit onderzoek van ANWB, Fietsersbond, Fietsplatform, NTFU en VVN.
Ondanks hoge inflatiecijfers gaan NTFU-leden in 2023 niet meer betalen voor hun fietsschadeverzekering, dat maakte verzekeringspartner Meijers bekend.
Sinds 28 november gelden er weer strengere coronamaatregelen. Zo zijn de 1,5 meter afstand en het mondmasker weer verplicht en is publiek niet toegestaan. Dat betekent dat je als organisator ook maatregelen moet nemen om bijvoorbeeld drukte te verminderen. Hoe doe je dit?
De NTFU start met VeiligheidNL een onderzoek naar hoe de wielersport veiliger kan. Wielersporters die de afgelopen drie jaar gevallen zijn, kunnen in een vragenlijst laten weten hoe, waar en wanneer ze gevallen zijn en welk letsel ze hebben opgelopen. De inzichten helpen om gerichter de sport veiliger te maken.
De prijzen van consumentengoederen en -diensten stijgen. In juni 2022 waren goederen en diensten 8,6 procent duurder dan een jaar daarvoor, in juli ging het zelfs om 10,3 procent. Ook verenigingen kunnen te maken krijgen met stijgende kosten voor bijvoorbeeld accommodaties, inkoop voor toertochten of voor clubkleding en uitjes. Daarom geven we in het onderstaande artikel enkele tips hoe je hier als vereniging mee om kunt gaan.
De NTFU heeft in een brief de gemeente Vaals opgeroepen om maandag 19 februari niet in te stemmen met het voorstel om grote toertochten te verbieden. Toertochten zijn juist de oplossing om drukte tegen te gaan en niet het probleem, vindt de NTFU.
EVA (Eenvoudig Vergunningen Aanvragen) is het systeem dat het voor organisatoren makkelijker maakt vergunningen aan te vragen. Elke gemeente, provincie of landeigenaar werkt met eigen protocollen en formulieren voor vergunningen. Aangezien een tocht door meerdere gemeenten gaat, moet je bij bijna elke gemeente een melding maken of vergunning aanvragen. Een ingewikkeld en tijdrovend proces. EVA geeft organisatoren de contactgegevens van alle terreineigenaren in één handig overzicht. Via het bijbehorende formulier maak je aansluitend een eerste melding bij gemeenten. Er wordt gewerkt aan een verbeterde EVA-versie, maar vanwege technische uitdagingen laat deze vernieuwing nog even op zich wachten. Omdat organisatoren weer druk zijn met de voorbereidingen voor hun toertochten, is de basisversie van EVA alsnog beschikbaar.
Bosch eBike Systems treedt op als projectsponsor voor wielersportbond NTFU voor de ontwikkeling van MTB-routes in Nederland. Daar zetten zo’n 2.750 vrijwilligers zich in om MTB-routes aan te leggen. De financiering van de aanleg en het onderhoud van die routes moeten zij zelf regelen. Met het NTFU Bosch eBike Systems Trailfund geven beide organisaties deze vrijwilligers een financieel duwtje in de rug.
Bij