Nieuwe functionaliteiten voor Cyql app na update

In september 2021 lanceerde de NTFU de Cycl app. Met de Cyql app kunnen clubs eenvoudig gezamenlijke ritten plannen en met elkaar delen. Via Cyql vind je praktische informatie over een rit op een centrale en overzichtelijke plek. Naast de vele positieve geluiden vanuit de verenigingen, is er ook goed geluisterd naar de feedback van de clubs. In de afgelopen maanden is er dan ook hard gewerkt aan een aantal updates die de app nog completer moeten maken.

Delen van een rit

Vanaf nu kan er een rit worden gedeeld via bijvoorbeeld Whats’App of e-mail. Via deze optie deel je een berichtje met een link erin opgenomen die verwijst naar de details van de rit. De details van de rit zijn ook te bekijken via een webpagina (bijvoorbeeld via de pc), en dus niet alleen meer zichtbaar via de app. Met deze functionaliteit is het nog makkelijker om je ritten op andere kanalen onder de aandacht te brengen! 

Nieuwe leden uitnodigen

Waar leden zich voorheen alleen nog konden aanmelden via een activiatie-code van de club, is het nu ook mogelijk om iemand direct uit te nodigen bij de club. Beheerders van de fietsclub kunnen via ‘bekijk het peloton’ nu nog eenvoudiger andere fietsers uitnodigen. Indien men de Cyql app nog niet geïnstalleerd heeft, verwijst deze link direct door naar de appstore om de Cyql app te installeren. Tevens wordt na het aanmaken van een account automatisch een verzoek gedaan bij de betreffende vereniging. Dit alles zonder een QR code te scannen of activatiecode te hoeven invullen. Gemakkelijk toch? Toch liever een QR code scannen of de code handmatig invoeren, dit blijft uiteraard mogelijk.

Meer rechten voor de wegkapitein

Clubs kunnen per rit een wegkapitein aanwijzen in Cyql. De wegkapitein van de rit kan vanaf nu ook wijzigingen maken in de rit. Mocht er bijvoorbeeld een andere route worden gereden, dan kan hij/zij een nieuwe route uploaden. Is er een regenbui op komst? Dan is iets eerder of later vertrekken wellicht handig. 

Optimalisaties en bugs 

Naast bovenstaande updates zijn er verschillende optimalisaties doorgevoerd en bugs verholpen. We blijven de app uiteraard verder optimaliseren en proberen zoveel mogelijk grote en kleinere bugs te verhelpen die er nog in Cyql aanwezig zijn. Jullie feedback hierin is voor ons zeer belangrijk dus blijf ons vooral mailen en bellen!

Aan de slag met Cyql

Wil je als vereniging aan de slag met Cyql? Bekijk dan deze pagina voor alle praktische informatie. 

Misschien ook interessant...

NTFU roept gemeenten op loketten te openen

De NTFU, Koninklijke Wandel Bond Nederland (KWBN) en NOC*NSF roepen gemeentebesturen op de loketten te openen, het gesprek met organisatoren aan te gaan en toertochten weer mogelijk te maken. Dat naar aanleiding van signalen dat het organisatoren niet altijd lukt toestemming van de gemeente te krijgen. Om zoveel als mogelijk gemeenten te bereiken, verspreidt Vereniging Sport en Gemeenten (VSG) de oproep onder alle gemeenten.

6x tips voor een sociaal veilige vereniging

Als bestuur ben je verantwoordelijk voor een veilige sportvereniging. Dit is een vereniging waarin sportplezier centraal staat: er is geen ruimte voor agressie, intimidatie en seksueel grensoverschrijdend gedrag. De vraag is: hoe regel je dat als bestuur? Wij geven je een aantal tips:

Gedrag

Experiment met routepaal: gedrag op gedeelde paden verbeteren

Mountainbikers en wandelaars delen regelmatig dezelfde routes. Dat vraagt om wederzijds begrip en veilig gedrag. De NTFU heeft daarom een gedragsinterventie uitgevoerd om de interactie tussen beide groepen te verbeteren.

Meer ruimte voor de fiets

Nijmegen verwelkomt gravelbikers en mountainbikers

De gemeente Nijmegen heeft een nieuwe bosbeheervisie voor de Vier Perken, Mariënbosch en Westermeerdijk. Daarin blijven de meeste routes en paden open voor de gravelbiker. Stichting Rijk van Nijmegen en de NTFU leverden als vertegenwoordiger van een van de belangrijkste gebruikersgroepen input aan voor de plannen van de gemeente.

Toertochten, Vergunningen

NTFU bespreekt deelnemersbijdrage naar gebruik met terreineigenaren

Tochtorganisaties werden begin 2025 geconfronteerd met een onverwachte kostenpost bij Brabants Landschap: 10 procent bijdrage per deelnemer. De NTFU vindt dat zo’n bijdrage in verhouding moet staan tot het gebruik. Ook wil de wielersportbond dat de regels duidelijker worden. Het liefst ziet de NTFU dat terreineigenaren samen afspraken maken over de deelnemersbijdrage.

Toertochten

Tour of Holland: 6 dagen koers, 6 toertochten

Nederland is een profkoers rijker: Tour of Holland (14-19 oktober). Voorafgaand aan dit wielerspektakel kun jij ook je lol op Hoe? Door mee te doen aan één of meerdere van de zes toffe tochten die je het mooiste van ons landje laten zien.

Vergunningen

Met verbeterde EVA-tool is een vergunning straks binnen handbereik

De NTFU gaat de online tool Eenvoudig Vergunningen Aanvragen verbeteren. Het uiteindelijke doel is dat organisatoren de aanvraag direct naar de juiste instanties sturen. Tot nu toe konden ze alleen een overzicht opvragen.

Benieuwd wat Start2Bike voor jouw vereniging kan betekenen?

Het Start2Bike-programma is een mooie manier om beginnende wielersporters uit de omgeving te leren kennen én ze bekend te maken met het aanbod van jouw vereniging. Is jouw vereniging nog niet zo bekend met de mogelijkheden van Start2Bike en wil je weten wat Start2Bike nog meer voor jouw vereniging kan betekenen? Kom dan naar de online informatiebijeenkomst op 19 januari

Toertochten, Vergunningen

NTFU wil redelijke vergoeding voor natuurgebruik bij toertochten

Steeds meer terreineigenaren vragen aan tochtorganisaties die inschrijfgeld berekenen een bijdrage per deelnemer. Het wordt daardoor lastiger een tocht door de natuur te organiseren. De nieuwe regels treffen vooral organisaties van mountainbike- en graveltochten.

Veiligheid

Woensdag 13 september: Dag van de Fietsbel

Op woensdag 13 september vindt de eerste Dag van de Fietsbel plaats. Het doel van deze dag is om het belang van de fietsbel onder de aandacht te brengen bij wielrenners, mountainbikers en gravelbikers om zo veiliger en vriendelijker te fietsen.