Sinds de lancering in september maken steeds meer clubs gebruik van de app Cyql. De app maakt het makkelijk om gezamenlijke ritten te plannen en informatie daarover met elkaar te delen. Voor GRTC Excelsior kwam Cyql precies op het juiste moment.
Sinds de lancering in september maken steeds meer clubs gebruik van de app Cyql. De app maakt het makkelijk om gezamenlijke ritten te plannen en informatie daarover met elkaar te delen. Voor GRTC Excelsior kwam Cyql precies op het juiste moment.
Afgelopen zomer besloot GRTC Excelsior om alle clubritten die door de jaren heen zijn gereden te updaten en ordenen. “In eerste instantie zou dat overzicht op de website gepubliceerd worden. We hadden een werkgroep van vier personen geformeerd om de routes na te lopen, waar nodig te updaten, en van een beschrijving voorzien,” vertelt Ronald Stalenberg, bestuurslid bij GRTC Excelsior. “Toen we via de NTFU hoorden over de Cyql app, raakten we al snel enthousiast over de mogelijkheden. We besloten te kijken of we de informatie over onze clubritten niet in deze app konden opslaan.”
Het bestuur besloot de app niet direct onder de leden uit te rollen, maar eerst een pilot te houden bij de leden van de werkgroep. “Hoe werkt de app? Kunnen we de informatie kwijt die wij belangrijk vinden? Na een aantal gesprekken met de app-ontwikkelaars en de nodige updates, hebben we alle clubritten inclusief routes en beschrijvingen in de app gezet,” blikt Stalenberg terug. “Daarna besloten we de app bij onze leden onder de aandacht te brengen.”
Om de overstap makkelijk te maken, werd de gebruikershandleiding van Cyql vereenvoudigd en van plaatjes voorzien. “Zo hoopten we ook de drempel voor oudere leden weg te nemen. En kwamen leden er zelfstandig niet uit? Dan konden ze contact opnemen met één van de leden van de werkgroep. Inmiddels bekleedt de werkgroep nog steeds een soort helpdeskfunctie.”
Het duurde niet lang tot het merendeel van de leden de app had gedownload. “We hadden er rekening mee gehouden dat sommige leden hier misschien niet op zaten te wachten, maar eigenlijk iedereen is positief,” stelt Stalenberg. “Met name het downloaden van routes is veel makkelijker geworden. Ik merk dat leden het prettig vinden dat ze zelf ook de route mee kunnen kijken, zonder de navigator te zijn. Dat maakt het rijden in de groep bovendien rustiger, want iedereen weet van tevoren welke kant we op gaan.”
De app is ook een uitkomst voor de toercommissie. “We hebben beter inzicht in de aanwezigen en kunnen eerder zien of we een groep moeten opsplitsen en eventueel een extra wegkapitein nodig hebben,” legt Stalenberg uit. “En ook de leden vinden het hartstikke leuk dat zij inzicht hebben in hoeveel en welke leden meerijden.”
Wil je ook een werkgroep formeren om Cyql binnen jouw vereniging te lanceren? Ronald adviseert om in ieder geval één persoon met een ICT-achtergrond te betrekken. “Dat maakt het een stuk makkelijker, al moet je natuurlijk wel zo iemand binnen je vereniging hebben. Ook kun je denken aan iemand die ervaren is met het samenstellen van routes. Maar vooral enthousiasme is belangrijk, want het zijn je ambassadeurs en bepalend voor het draagvlak binnen de vereniging.”
Alle praktische informatie over Cyql vindt je hier. NTFU-verenigingen maken gratis gebruik van de app. Heb je vragen of kom je er niet helemaal uit? Bekijk dan onderstaande documenten voor meer informatie:
Voor vragen over hoe je Cyql binnen de vereniging kunt inzetten, neem je contact op met team verenigingsondersteuning van de NTFU via verenigingen@ntfu.nl of 0318-581300.
De Fietsersbond gaat actie voeren om onnodige paaltjes op het fietspad te laten verwijderen. Het zorgt nog te vaak voor valpartijen met ernstig letsel. De NTFU vindt dit een goed idee. Er belanden namelijk steeds meer fietsers op de Spoedeisende Hulp. Hoe zit dat met wielrenners? De NTFU dook in de cijfers van VeiligheidNL – dat het aantal verkeersslachtoffers op de Spoedeisende Hulp bijhoudt.
De prijzen van consumentengoederen en -diensten stijgen. In juni 2022 waren goederen en diensten 8,6 procent duurder dan een jaar daarvoor, in juli ging het zelfs om 10,3 procent. Ook verenigingen kunnen te maken krijgen met stijgende kosten voor bijvoorbeeld accommodaties, inkoop voor toertochten of voor clubkleding en uitjes. Daarom geven we in het onderstaande artikel enkele tips hoe je hier als vereniging mee om kunt gaan.
De NTFU laat dit jaar voor het eerst een imago-onderzoek uitvoeren in samenwerking met onderzoeksbureau Motivaction. Duizend niet-mountainbikers geven hun mening over de mountainbikesport. NTFU maakt binnenkort de resultaten bekend.
In aanloop naar het WK Gravel komt oud-prof Bram Tankink met een video waarin hij gravelbikers oproept tot respect voor bewoners en de natuur. Een positieve ervaring rondom een WK is essentieel voor de toekomst van wielerevenementen, waaronder toertochten.
Op 12 augustus start de Tour de France Femmes in Rotterdam. Eén dag ervoor – zondag 11 augustus – kun je meedoen met de toerversie. NTFU mag aan twee clubs 5 startbewijzen weggeven. Enige wat je moet doen is laten weten waarom je met jouw club mee wilt doen.
Tochtorganisaties worstelen met steeds ingewikkeldere regels en procedures. Om te voorkomen dat ze afhaken, lobbyen KWbN en NTFU voor eenvoudigere regels. Dat dat mogelijk is, bewijst de gemeente Land van Cuijk. Daar zijn tochten met maximaal 1.500 deelnemers sinds 1 juli vergunnings- en meldingsvrij.
Hangen er op jouw toertochten nog oude NTFU-vlaggen? Dan kun je nu gratis nieuwe vlaggen aanvragen.
Bij
Samen met nog 12 andere sportbonden, NOC*NSF, Sport Pride Foundation en de Nederlandse Loterij voer de NTFU met de sportboot mee tijdens de Canal Parade in Amsterdam. Daarmee gaf de Nederlandse sport uiting aan onze gezamenlijke opvatting dat iedereen moet kunnen sporten op basis van gelijkwaardigheid.
Wielersportbond NTFU en ZLM Verzekeringen gaan circa 50 toertochten voor wielrenners, mountainbikers en gravelbikers in Noord-Brabant extra ondersteunen. Ze krijgen aankleding voor de start- en finishlocatie, online promotie en een sponsorbudget. Zo kunnen vrijwilligers hun tocht nóg beter organiseren en doen meer mensen met plezier mee aan de tocht.