Sinds de lancering in september maken steeds meer clubs gebruik van de app Cyql. De app maakt het makkelijk om gezamenlijke ritten te plannen en informatie daarover met elkaar te delen. Voor GRTC Excelsior kwam Cyql precies op het juiste moment.
Sinds de lancering in september maken steeds meer clubs gebruik van de app Cyql. De app maakt het makkelijk om gezamenlijke ritten te plannen en informatie daarover met elkaar te delen. Voor GRTC Excelsior kwam Cyql precies op het juiste moment.
Afgelopen zomer besloot GRTC Excelsior om alle clubritten die door de jaren heen zijn gereden te updaten en ordenen. “In eerste instantie zou dat overzicht op de website gepubliceerd worden. We hadden een werkgroep van vier personen geformeerd om de routes na te lopen, waar nodig te updaten, en van een beschrijving voorzien,” vertelt Ronald Stalenberg, bestuurslid bij GRTC Excelsior. “Toen we via de NTFU hoorden over de Cyql app, raakten we al snel enthousiast over de mogelijkheden. We besloten te kijken of we de informatie over onze clubritten niet in deze app konden opslaan.”
Het bestuur besloot de app niet direct onder de leden uit te rollen, maar eerst een pilot te houden bij de leden van de werkgroep. “Hoe werkt de app? Kunnen we de informatie kwijt die wij belangrijk vinden? Na een aantal gesprekken met de app-ontwikkelaars en de nodige updates, hebben we alle clubritten inclusief routes en beschrijvingen in de app gezet,” blikt Stalenberg terug. “Daarna besloten we de app bij onze leden onder de aandacht te brengen.”
Om de overstap makkelijk te maken, werd de gebruikershandleiding van Cyql vereenvoudigd en van plaatjes voorzien. “Zo hoopten we ook de drempel voor oudere leden weg te nemen. En kwamen leden er zelfstandig niet uit? Dan konden ze contact opnemen met één van de leden van de werkgroep. Inmiddels bekleedt de werkgroep nog steeds een soort helpdeskfunctie.”
Het duurde niet lang tot het merendeel van de leden de app had gedownload. “We hadden er rekening mee gehouden dat sommige leden hier misschien niet op zaten te wachten, maar eigenlijk iedereen is positief,” stelt Stalenberg. “Met name het downloaden van routes is veel makkelijker geworden. Ik merk dat leden het prettig vinden dat ze zelf ook de route mee kunnen kijken, zonder de navigator te zijn. Dat maakt het rijden in de groep bovendien rustiger, want iedereen weet van tevoren welke kant we op gaan.”
De app is ook een uitkomst voor de toercommissie. “We hebben beter inzicht in de aanwezigen en kunnen eerder zien of we een groep moeten opsplitsen en eventueel een extra wegkapitein nodig hebben,” legt Stalenberg uit. “En ook de leden vinden het hartstikke leuk dat zij inzicht hebben in hoeveel en welke leden meerijden.”
Wil je ook een werkgroep formeren om Cyql binnen jouw vereniging te lanceren? Ronald adviseert om in ieder geval één persoon met een ICT-achtergrond te betrekken. “Dat maakt het een stuk makkelijker, al moet je natuurlijk wel zo iemand binnen je vereniging hebben. Ook kun je denken aan iemand die ervaren is met het samenstellen van routes. Maar vooral enthousiasme is belangrijk, want het zijn je ambassadeurs en bepalend voor het draagvlak binnen de vereniging.”
Alle praktische informatie over Cyql vindt je hier. NTFU-verenigingen maken gratis gebruik van de app. Heb je vragen of kom je er niet helemaal uit? Bekijk dan onderstaande documenten voor meer informatie:
Voor vragen over hoe je Cyql binnen de vereniging kunt inzetten, neem je contact op met team verenigingsondersteuning van de NTFU via verenigingen@ntfu.nl of 0318-581300.
Op zoek naar een nieuwe mountainbike-uitdaging? Je hoeft niet ver te kijken, want dankzij financiële steun uit het NTFU Bosch eBike Systems Trailfund krijgen vier mountainbikeroutes een upgrade. Het gaat om de routes Alphen, Zoetermeer, Zeewolde en Sibculo.
Wielersportbond NTFU en ZLM Verzekeringen gaan circa 50 toertochten voor wielrenners, mountainbikers en gravelbikers in Noord-Brabant extra ondersteunen. Ze krijgen aankleding voor de start- en finishlocatie, online promotie en een sponsorbudget. Zo kunnen vrijwilligers hun tocht nóg beter organiseren en doen meer mensen met plezier mee aan de tocht.
Met gepaste trots kunnen we hier melden dat het fietskledingmerk
Goed nieuws voor iedereen die wel eens met de fiets op de trein stapt, bijvoorbeeld tijdens een bikepacking trip of naar de start van een toertocht of mountainbikeroute. Er komt dit jaar geen vervolg op de pilot voor het verplicht reserveren van de fiets in de trein.
Driekwart van de fietsers vindt het onveilig op de dijk. Vooral door te hard rijden en te krap inhalend gemotoriseerd verkeer en als het druk is op mooie dagen. Dat komt naar voren uit onderzoek van ANWB, Fietsersbond, Fietsplatform, NTFU en VVN.
Naar schatting zijn er 60.500 fietsers (bron: Wielersportmonitor 2019) die niet lid zijn van een vereniging, maar dat wél graag willen. Voor jouw vereniging de kans om nieuwe leden aan te trekken. Zeker nu fietsen steeds populairder wordt. Maar, hoe maak je hen enthousiast om lid te worden? De NTFU helpt je hierbij tijdens de actie ‘Welkom op de Club’. In juli kunnen potentiële leden kennismaken met het fietsen bij een club. Doet jouw vereniging ook mee?
NTFU clubs organiseren jaarlijks ruim 1.100 toertochten die samenkomen op de toertochtkalender in Fietssport Magazine en via Fietssport.nl. Organiseren jullie in 2026 (weer) een toertocht en wil je deze publiceren in de
Vaak gaat het goed en delen we het fietspad zonder problemen. Soms gaat het mis en zijn er irritaties. Hoe komt dat? Is het drukker, zijn er meer verschillende soorten fietsers, is er minder begrip, ligt het aan de infrastructuur of is het een combinatie? Om deze ontwikkelingen beter te begrijpen en oplossingen te verkennen, testen en in praktijk te brengen, startte de Universiteit van Amsterdam het landelijk onderzoeksproject SamenOpHetFietspad. De NTFU heeft zich bij dit onderzoek aangesloten.
Op 1 juli 2021 ging de Wet Bestuur en Toezicht Rechtspersonen (WBTR) van kracht. De afgelopen maanden bereidden we de NTFU-verenigingen al voor op deze nieuwe wet met
Door een enorme berg zand dreigen de fietspaden in de Noord-Hollandse duinen te verdwijnen. Tussen Bergen en Schoorl en de strandopgang Kattendel bij Bloemendaal ploeg je al door het zand. Fietsersbond, NTFU, Fietsplatform en ANWB luiden de noodklok.