Goed voorbeeld: Een compleet overzicht van alle clubritten in Cyql

Sinds de lancering in september maken steeds meer clubs gebruik van de app Cyql. De app maakt het makkelijk om gezamenlijke ritten te plannen en informatie daarover met elkaar te delen. Voor GRTC Excelsior kwam Cyql precies op het juiste moment.

Sinds de lancering in september maken steeds meer clubs gebruik van de app Cyql. De app maakt het makkelijk om gezamenlijke ritten te plannen en informatie daarover met elkaar te delen. Voor GRTC Excelsior kwam Cyql precies op het juiste moment.

Afgelopen zomer besloot GRTC Excelsior om alle clubritten die door de jaren heen zijn gereden te updaten en ordenen. “In eerste instantie zou dat overzicht op de website gepubliceerd worden. We hadden een werkgroep van vier personen geformeerd om de routes na te lopen, waar nodig te updaten, en van een beschrijving voorzien,” vertelt Ronald Stalenberg, bestuurslid bij GRTC Excelsior. “Toen we via de NTFU hoorden over de Cyql app, raakten we al snel enthousiast over de mogelijkheden. We besloten te kijken of we de informatie over onze clubritten niet in deze app konden opslaan.”

Eerst een pilot

Het bestuur besloot de app niet direct onder de leden uit te rollen, maar eerst een pilot te houden bij de leden van de werkgroep. “Hoe werkt de app? Kunnen we de informatie kwijt die wij belangrijk vinden? Na een aantal gesprekken met de app-ontwikkelaars en de nodige updates, hebben we alle clubritten inclusief routes en beschrijvingen in de app gezet,” blikt Stalenberg terug. “Daarna besloten we de app bij onze leden onder de aandacht te brengen.”

Om de overstap makkelijk te maken, werd de gebruikershandleiding van Cyql vereenvoudigd en van plaatjes voorzien. “Zo hoopten we ook de drempel voor oudere leden weg te nemen. En kwamen leden er zelfstandig niet uit? Dan konden ze contact opnemen met één van de leden van de werkgroep. Inmiddels bekleedt de werkgroep nog steeds een soort helpdeskfunctie.”

Gemak dient de mens

Het duurde niet lang tot het merendeel van de leden de app had gedownload. “We hadden er rekening mee gehouden dat sommige leden hier misschien niet op zaten te wachten, maar eigenlijk iedereen is positief,” stelt Stalenberg. “Met name het downloaden van routes is veel makkelijker geworden. Ik merk dat leden het prettig vinden dat ze zelf ook de route mee kunnen kijken, zonder de navigator te zijn. Dat maakt het rijden in de groep bovendien rustiger, want iedereen weet van tevoren welke kant we op gaan.”

De app is ook een uitkomst voor de toercommissie. “We hebben beter inzicht in de aanwezigen en kunnen eerder zien of we een groep moeten opsplitsen en eventueel een extra wegkapitein nodig hebben,” legt Stalenberg uit. “En ook de leden vinden het hartstikke leuk dat zij inzicht hebben in hoeveel en welke leden meerijden.”

Zelf aan de slag

Wil je ook een werkgroep formeren om Cyql binnen jouw vereniging te lanceren? Ronald adviseert om in ieder geval één persoon met een ICT-achtergrond te betrekken. “Dat maakt het een stuk makkelijker, al moet je natuurlijk wel zo iemand binnen je vereniging hebben. Ook kun je denken aan iemand die ervaren is met het samenstellen van routes. Maar vooral enthousiasme is belangrijk, want het zijn je ambassadeurs en bepalend voor het draagvlak binnen de vereniging.”

Alles over Cyql

Alle praktische informatie over Cyql vindt je hier. NTFU-verenigingen maken gratis gebruik van de app. Heb je vragen of kom je er niet helemaal uit? Bekijk dan onderstaande documenten voor meer informatie:

Voor vragen over hoe je Cyql binnen de vereniging kunt inzetten, neem je contact op met team verenigingsondersteuning van de NTFU via verenigingen@ntfu.nl of 0318-581300.

Misschien ook interessant...

Toertochten, Vergunningen

NTFU bespreekt deelnemersbijdrage naar gebruik met terreineigenaren

Tochtorganisaties werden begin 2025 geconfronteerd met een onverwachte kostenpost bij Brabants Landschap: 10 procent bijdrage per deelnemer. De NTFU vindt dat zo’n bijdrage in verhouding moet staan tot het gebruik. Ook wil de wielersportbond dat de regels duidelijker worden. Het liefst ziet de NTFU dat terreineigenaren samen afspraken maken over de deelnemersbijdrage.

Belangenbehartiging, Toegang tot de natuur

Sportief fietsen en natuurbehoud hebben elkaar nodig op de Veluwe

De natuur verdient beter. Dat is een taak van ons allemaal. Ook die van mountainbikers en gravelbikers. Dit werd duidelijk tijdens een werkbezoek van beleidsmakers van Veluwse gemeenten en natuurbeschermers. Daar lieten ze zich informeren over de positieve effecten van sportief fietsen op de natuur.

Top 10 Recreatief fietsen

Maak fietsen in het buitengebied beter bereikbaar

Hoe mooi is het als je makkelijker naar mooie plekjes bij jou in de buurt kunt fietsen? Zoals het bos, een natuurgebied of ander groen landschap. Fietsplatform, ANWB, Fietsersbond en wielersportbond NTFU pleiten er daarom bij Provincies voor dat zij deze recreatieve bestemmingen beter bereikbaar gaan maken.

Kennis & onderzoek

Populariteit wielersport groeit, met name onder jonge vrouwen

Het aantal wielersporters in Nederland is toegenomen tot meer dan 900.000. Steeds meer mensen wielrennen, mountainbiken of gravelbiken, blijkt uit onderzoek van wielersportbond NTFU in samenwerking met Ipsos. Wat opvalt is dat de helft van de vrouwen in de wielersport jonger dan 35 jaar is. Bij de mannen is dit 23 procent.

Opleidingen

Zeeuwse wielerclubs volgen samen cursus Wegkapitein

Om veiliger en beter georganiseerd als groep te fietsen, volg je de cursus Wegkapitein. Dat kan vanaf acht deelnemers. Niet elke vereniging heeft voldoende deelnemers. In Zeeland besluiten de clubs daarom samen de cursus te volgen. Extra voordeel: het ROVZ subsidieert de cursus.

Gedrag, Kennis & onderzoek, NTFU

Hoe kijkt Nederland naar mountainbiken: de resultaten van het imago-onderzoek

De resultaten uit het imago-onderzoek dat Motivaction in opdracht van de NTFU liet doen, laten een gemengd beeld zien. Mountainbikers zijn sportief en avontuurlijk, maar ze zijn ook gevaarlijk en zorgen voor overlast.

Trailcrews

Nog beter routes aanleggen en onderhouden centraal thema tijdens eerste landelijke Traildag

De NTFU wil dat mountainbikers over mooie en veilige routes rijden. De bond helpt daarom trailcrews die de tracks aanleggen. Ruim 30 van die crews kwamen naar de landelijke Traildag. Doel: leren van elkaar hoe je routes nóg beter aanlegt en onderhoudt.

Fiets in de trein

Geen nieuwe pilot reservering fiets in trein

Goed nieuws voor iedereen die wel eens met de fiets op de trein stapt, bijvoorbeeld tijdens een bikepacking trip of naar de start van een toertocht of mountainbikeroute. Er komt dit jaar geen vervolg op de pilot voor het verplicht reserveren van de fiets in de trein.

Checklist: Behoorlijk bestuur van je vereniging

Op 1 juli 2021 ging de Wet Bestuur en Toezicht Rechtspersonen (WBTR) van kracht. De afgelopen maanden bereidden we de NTFU-verenigingen al voor op deze nieuwe wet met veel informatie en praktische handvatten. Een belangrijk onderdeel van de nieuwe wet heeft te maken met de aansprakelijkheid bij een faillissement van de vereniging. Iedere bestuurder wordt dan namelijk hoofdelijk aansprakelijk gesteld, indien het bestuur zijn taak kennelijk onbehoorlijk heeft vervuld en aannemelijk is dat dit een belangrijke oorzaak is van het faillissement. Nu is natuurlijk de vraag: wanneer vervul je je taak als bestuurder of als bestuur onbehoorlijk? Wat kan jouw bestuur nu al inregelen om dit risico zo veel mogelijk uit te sluiten?

Veiligheid

Aan de slag met de vier V's van veiligheid

De NTFU vindt het belangrijk dat alle fietsers vrij, plezierig en in een veilige omgeving kunnen sporten. Zonder grensoverschrijdend gedrag. Dat begint bij een goede basis. Daarom moedigen we verenigingen aan om aan de slag te gaan met de 4 v’s voor veiligheid. Deze 4 v’s bieden een stevig fundament voor sportclubs rondom sociale veiligheid. Als je hieraan voldoet, ben je als club goed op weg!