Wielersportbond NTFU en Ekoï gaan tot minstens 2025 samenwerken. Het Franse merk is sinds 2001 actief op de internationale markt voor fiets gerelateerde producten en heeft zich opgewerkt tot een toonaangevende speler. Via de samenwerking met de NTFU geeft Ekoï extra aandacht voor de Nederlandse fietsers.
Gelijkgestemde partner
"Bij NTFU zijn we altijd op zoek naar partners die, net als wij, de fietssport willen versterken." aldus Erik Tolboom, manager partnerships bij NTFU. "Met de expertise en het internationale netwerk van Ekoï weten we zeker dat we de komende jaren een grote stap in de goede richting kunnen zetten." Over de inhoud van de samenwerking deelt hij: “We zijn al geruime tijd in gesprek en werken aan plannen waarmee we de cursus Wegkapitein naar een hoger niveau tillen.”
Samen met wereldtop voor breedtesport
"Bij Ekoï werken we samen met de wereldtop om onze kennis en producten beschikbaar te maken voor recreanten," zegt Laurien Hoos, landverantwoordelijke voor Ekoï in Nederland en Vlaanderen. "Nu we steeds actiever worden in Nederland, kon een stevige samenwerking met de grootste wielersportbond van het land, de NTFU, niet uitblijven. We kijken er naar uit om de leden van de NTFU te ontmoeten tijdens verschillende toertochten, opleidingen en andere evenementen."
Schouders onder opleiding tot wegkapitein
De samenwerking tussen de twee partners uit zich als eerst via de cursus Wegkapitein. Deze cursus voor fietsverenigingen en -groepen zorgt dat zij veiliger op pad gaan. De wegkapitein zorgt dat de verkeersregels door de groep worden nageleefd en spreekt groepsleden aan als dat nodig is. Sinds 2015 leidde de NTFU al meer dan 3.000 wegkapiteins en MTB-begeleiders op. Ekoï ondersteunt de cursus met materialen en budget.
Als bestuur ben je verantwoordelijk voor een veilige sportvereniging. Dit is een vereniging waarin sportplezier centraal staat: er is geen ruimte voor agressie, intimidatie en seksueel grensoverschrijdend gedrag. De vraag is: hoe regel je dat als bestuur? Wij geven je een aantal tips:
Deze zomer hebben we af en toe te maken met tropische temperaturen. Heerlijk toch? Voor een dagje strand wel. Als je wil fietsen in deze hitte, moet je je goed voorbereiden!
Wielrennen, mountainbiken en gravelbiken zijn ongekend populair en dat snappen wij maar al te goed. Steeds meer mensen starten of overwegen na langere tijd opnieuw te beginnen met fietsen. Om deze mensen kennis te laten maken met wielerverenigingen, organiseerden we deze zomer de actie Welkom op de club. Zo’n 100 clubs ontvingen door deze ledenwerfactie aanmeldingen van wielrenners en mountainbikers graag eens mee wilden fietsen met de club.
De NTFU start met VeiligheidNL een onderzoek naar hoe de wielersport veiliger kan. Wielersporters die de afgelopen drie jaar gevallen zijn, kunnen in een vragenlijst laten weten hoe, waar en wanneer ze gevallen zijn en welk letsel ze hebben opgelopen. De inzichten helpen om gerichter de sport veiliger te maken.
Mountainbikers en wandelaars delen regelmatig dezelfde routes. Dat vraagt om wederzijds begrip en veilig gedrag. De NTFU heeft daarom een gedragsinterventie uitgevoerd om de interactie tussen beide groepen te verbeteren.
Rijkswaterstaat moet meer doen om fietsen en wandelen mogelijk te maken op de Afsluitdijk. De 32 kilometer lange dijk blijft tot 2025 gesloten voor fietsers en wandelaars omdat de dijk versterkt en vernieuwd wordt. Fietsplatform, Wandelnet, de NTFU en Fietsersbond zijn teleurgesteld en sturen daarom een brief aan de Tweede Kamer. Daarin vragen ze opnieuw aandacht voor de adviezen die ze begin 2020 al gaven aan Rijkswaterstaat.
Schipper, kan ik straks nog overvaren? Dat is de vraag in Gelderland. Het geld voor de veerponten is op. Tientallen ponten verdwijnen, waardoor je straks kilometers om moet fietsen. Samen met fiets- en wandelorganisaties, start de NTFU een petitie.
Deze Cyql app, die voor NTFU verenigingen gratis te gebruiken is, maakt het plannen van clubritten een stuk eenvoudiger. Wat je allemaal kunt met Cyql, lees je op
Mountainbiken is populair: het aantal beoefenaars steeg de afgelopen jaren naar 480.000. Ook het aantal nieuwe MTB-routes nam in die periode toe. Dat is maar goed ook, want aantrekkelijke routes voorkomen overlast.